Söttok06
Vi skaffade en katt i somras, en lite kattunge. Nu har jag hört att sonens kompis är allergisk mot sin katt. De har inte fåt någo som vill ta hand om den och då återstår bara avlivning. Det är en kastrerad hane som är 1 år. Jag tycker att det är synd att avliva en frisk katt som är så ung.

Jag vill ju helst att de hittar ett annat hem till katten för vi har ju som sagt en katt samt flera Marsvin hemma. Det är ju inte ens säkert att de skulle fungera ihop. Vår katthona är nu 20 veckor ungefär.

Hur mycket merjobb är det med två katter och kostnader?
Tosan
Min erfarenhet är att det är lättare med 2 än med en, de blir ju aldrig ensamma.
Det kan bli stridigheter till att börja med, men honan är ff ung och har kanske inte utvecklat revirtänket än.
Kostnader för katter är ju inte jätttestora heller, men det går ungefär dubbla mängden mat och aningen mer kattsand. Ska du ta den så ta den nu. Och jag tror att det kommer att gå alldeles utmärkt!
ängsvädd
Marsvinen får ni väl ha innätade iaf eftersom ni redan har en katt, så där blir det ju inget merarbete iaf.
Gåsis
Det är nästan inget merjobb med två katter än med en. Lite oftare får man byta i lådan men billig kattsand kan vara ett alternativ. Matkostnaden är försumbar per månad. Det låter så snällt när ni ens kan tänka er att prova så gör det. Bättre att prova och sen inse att det inte går än att funder länge på hur det kunde ha gått. Katter är dessutom ganska anpassningsbara när det gäller att leva ihop.

/Åsa
pejori
håller med tidigare talare tummenupp.gif
två är inte speciellt mycket dyrare än en katt...
så testa du och ge dom ett par veckor, så kommer dom att bli kompisar.
marsvinen lär dom sig snabbt att dom tillhör huset...mina tre katter rör inte dom övriga djuren, inte ens fåglarna tummenupp.gif
Lemonne

Kan inte göra annat än att hålla med jag heller. Två katter är alldeles lagom tycker jag, och även om det inte skulle fungera har i alla fall katten fått en chans. Men när det handlar om så unga katter tror jag bara det kommer vara lite smågnabb i början - sen kommer de bli världens bästa kompisar!

Lycka till! smiley_small_hug.gif
Tezzla
Mycket, mycket bättre/lättare med två (eller fler) katter än bara en yes.gif
evely
Kattmat i storpack är mkt billigare än i mindre förpackningar. Har man två blir den inte för gammal. Hos veterinärer kommer man också billigare undan per styck om man har två, han kan ofta använda samma ampull till tex vaccin till båda katterna. Den lilla resten som annars hade kastats används till den andra katten.
huskatt
Det går säkert jättebra med en katt till.Tänk bara på att du får en kompis i kanske 18 år framåt.Det blir lite mera mat-men det är det värt.Jag har 2st, och det är mysigt. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon