Sidor: 1, 2
AnnammA
Alltså, jag som är ickerökare har börjat fundera över mina rättigheter till att ha rast när rökarna tar rökpaus. För ibland undrar jag om jag och vi andra har några rättigheter...Och så har jag börjat reta mig lite på det, att det finns de rökare som tar för givet att ta rökpaus medan jag jobbar...
Alla rökare är ju inte sådana,men de som finns... Och då måste jag nämna att jag inte brukar jaga folk som röker för att de inte slutar, jag har förståelse för att det kan vara svårt att sluta...
Men denna egoism att fast det är körigt i arbetet så skall det ända finnas tid för att blossa, fastän det inte är rast, har börjat reta mig lite.
Åsikter vill jag ha!

Hälsn
AnnA
aanderss
CITAT (AnnammA @ 03-09-2007, 23:28) *
Alltså, jag som är ickerökare har börjat fundera över mina rättigheter till att ha rast när rökarna tar rökpaus. För ibland undrar jag om jag och vi andra har några rättigheter...Och så har jag börjat reta mig lite på det, att det finns de rökare som tar för givet att ta rökpaus medan jag jobbar...
Alla rökare är ju inte sådana,men de som finns... Och då måste jag nämna att jag inte brukar jaga folk som röker för att de inte slutar, jag har förståelse för att det kan vara svårt att sluta...
Men denna egoism att fast det är körigt i arbetet så skall det ända finnas tid för att blossa, fastän det inte är rast, har börjat reta mig lite.
Åsikter vill jag ha!

Hälsn
AnnA


kalla din paus kisspaus

klart alla har rätt till paus. man lär ha rätt till 5 minuters paus varje timme om man jobbar
AnnammA
Som rökare har du BÅDE kisspaus och rökpaus, eller hur?

Hälsn

AnnA

PS! Jo, det sägs att man har 5 min/tim.DS.
aanderss
CITAT (AnnammA @ 03-09-2007, 23:33) *
Som rökare har du BÅDE kisspaus och rökpaus, eller hur?

Hälsn

AnnA



mm men max 5 minuter i timmen

(jag röker ej)
Biggan_
fruktpause då?
mamamaggan
Vet att det i alla fall har funnits ,om det inte finns nu , företag som gjort löneavdrag för rökpaus. Alla rökare fick gå ut och röka och fick då också stämpla ut för att sedan stämpla in igen när de rökt färdigt. Rökpauserna blev kortare och färre.

Det skulle du kanske kunna föreslå på ditt jobb ?

Men samtidigt undrar jag lite var gränsen går för övrigt. Hur uppfattas t ex någon som pratar mycket och ofta med sina arbetskamrater ? Talar mycket i telefon ?

Har jobbat på ställen med flextid och då retat mig på arbetskamrater som kom någon timme före mig på morgonen men som fortfarande satt och " morronfikade " när jag kom och som blev sura på mig när jag gick in på mitt rum och jobbade direkt. Dessutom blev jag kommenterad av dem för att jag kom så " sent " fast det var en timme kvar av flextiden. Varje fredag eftermiddag gick de hem vid två-tiden med hänvisning till att de hade minsann varit där tidigt på morgnarna och hade på så sätt skaffat sig så mycket plus på flexen att kunde ta ledigt på fredag em.

Hur reagerar ni på sådana ? Är det hets mot alla morgonpigga och har de i så fall rätt att klanka ner på alla morgontrötta?

AnnammA
Det finns också en sådan på mitt jobb, som har förmågan att komma försent jämt och ständigt, eller fanns, för det har på sista tiden blivit en rejäl skärpning. (Tillsägelse, kanske?) Prata privatsamtal längre stunder gör denna person också, och det har det inte blivit någon förbättring med...
Men OK, ingen är ofelbar...

Samtidigt, om alla sköter saker&ting bättre: ge&ta, så uppstår inte det här dilemmat. Om tex rökarna säger: Nu är det din tur att ta paus, så jobbar jag...Är jag fel på det?

aanderss
nja men jag tycker att du med skall ta en paus i bland.
AnnammA
Jo, jag ska försöka bl bättre på att ta för mig och säga ifrån när det känns irriterat...
aanderss
CITAT (AnnammA @ 04-09-2007, 00:16) *
Jo, jag ska försöka bl bättre på att ta för mig och säga ifrån när det känns irriterat...

ja säg bara i från. våga ta för dig
mamamaggan
Tycker inte att det är fel att säga ifrån om rökningen. Håller definitivt med dig där .

Ville bara ta fram andra beteenden som också är störande men kanske inte synliggörs lika mycket för alla som just rökpauser. Har jobbat tillsammans med folk som uträttade egna ärenden på arbetstid. Bl a så sålde en bingolotto och det tog nästan en hel dag för honom , en annan skrev ut saker för sin idrottsförening , ringde utlandssamtal för att boka in medverkan i cuper mmm mm. Visst måste man kunna göra privata saker även på arbetstid om det är angeläget men det måste finnas gränser.

Har av en arbetskamrat blivit utskälld för att jag , på läkares uppmaning , tog ledigt och satt hos min svårt sjuke pappa. Hon undrade hur länge jag tänkt sitta där !!!!!!!!

Så vi får nog alla ge och ta.
anncharlotte
Förstår mycket väl att du kan bli irriterad om rökaren tar paus även om det inte finns tid för det. Men problemet ligger nog inte just i att det är en rökare utan i personen själv.
Är själv rökare och vet att jag kan bli irriterad när dom jag jobbar med tillbringar en massa tid med att stå och prata, istället för att jobba så att vi inte har tid att ta den där pausen jag vill, just för att jag vill gå ut att röka.
Så min erfarenhet är nog att rökare jobbar effektivare, just för att få chans att gå ut att röka. Ickerökare tar färre pauser men tillbringar mer tid till att just göra ingenting rolleyes.gif Och så finns det naturligtvis en massa undantag !
Ophelia
Har rökförbud på jobbet hos personalen då det är ett rökfritt ställe. Har speciella rökbalkonger för de som inte är personal. Skulle aldrig fungera om personalen drog iväg och rökte en "femminutare" då det är en bit för dem att gå. Vi har dock möjlighet till nikotinhjälpmedel som tillhandahålls av arbetsgivaren.
Rossi
CITAT (anncharlotte @ 04-09-2007, 02:17) *
Så min erfarenhet är nog att rökare jobbar effektivare, just för att få chans att gå ut att röka. Ickerökare tar färre pauser men tillbringar mer tid till att just göra ingenting


Så är det i alla fall verkligen inte där jag jobbar. Rökarna tillhör definitivt inte den effektiva skaran. Tvärtom när det gäller en del av dem faktiskt.

Läste någonstans att rättigheten till 5 min. rast per timme enbart gäller om du har ett monotont arbete som t.ex. löpande-band-arbete. Där stod att det inte gällde vanligt kontorsarbete. Men jag vet inte om det stämmer.

Vi har flextid och jag tillhör de morgontidiga och går då hem tidigare också. Det kan ju vara jobbigt när de flesta aldrig ser att man kommer tidigt utan bara ser att man går hem tidigt. Men som väl är så stämplar vi och det är väldigt skönt för man har svart på vitt att man har jobbat sina timmar. För många år sedan hade vi en tant på min avdelning som störde sig på att jag ofta gick hem tidigt om dagarna och utnyttjade min flextid. Hon klagade hos chefen. Chefen bad personalavdelningen att dra ut listor över jobbad tid hos alla på avdelningen och jag var den av ca. 15 stycken som hade jobbat flest timmar under flera år på raken så tanten fick svar på tal!

Sen finns det ju de som går och klipper sig på arbetstid utan att stämpla ut och alla känner till det men ingen gör något. Då handlar det om svaga chefer tycker jag.
Tezzla
Det finns rökare som springer iväg och röker i tid och otid på arbetstid. Det finns icke-rökare som tar för långa kaffepauser. Det finns alla olika sorters "smiteri" på arbetsplatserna och jag tror nog ingen "grupp" är värre eller bättre än den andra.
Bee
CITAT (Tezzla @ 04-09-2007, 08:19) *
Det finns rökare som springer iväg och röker i tid och otid på arbetstid. Det finns icke-rökare som tar för långa kaffepauser. Det finns alla olika sorters "smiteri" på arbetsplatserna och jag tror nog ingen "grupp" är värre eller bättre än den andra.



Det där har du helt rätt i! Visst är det så. Jag har jobbat i många år och upplevt alla sorter. Vinlotteri, Tupperware, you-name-it. En del av livet fast på jobbet. Ingen människa är 100% effektiv 100% av arbetstiden, det vet även arbetsgivaren.

Jag fick en sorts omvänd "deja-vu" av Anammas första inlägg i tråden. Jag har känt exakt så fast omvänt. När jag började jobba i början av 70-talet var jag den enda ickerökaren på min avdelning (jag började inte röka på heltid förrän jag var 30). När rökarna tog paus - på den tiden rökte man på plats - så satt jag där och hade ingen riktig anledning till paus kändes det som. Det kändes som smitning, rökarna hade ju sitt då fullt legitima skäl att ta rökpaus. Kändes väldigt orättvist att dom fick fler pauser än jag!

Det är 35 år sen nu. Hets mot folkgrupp var ett okänt begrepp på den tiden. Man kan undra varför det är så polariserat nuförtiden. Det känns lite snålt.
Blomstertanten
Tack o lov att jag inte har några arbetskamrater att reta mej på ! tongue.gif

Och rökpaus confused.gif
När man har 3 timmar på sej att städa ett dagis med 6 avdelningar , personalutrymmen och kök så finns det liksom inte tid för nån rökpaus sleep.gif Man får vara glad om man hinner gå på toa ! yes.gif
skogstroll
Jag tar en odla-paus bravo.gif
Hannele
CITAT (mamamaggan @ 03-09-2007, 23:48) *
Alla rökare fick gå ut och röka och fick då också stämpla ut för att sedan stämpla in igen när de rökt färdigt.

Hur länge får man kissa?
Blomstertanten
CITAT (Hannele @ 04-09-2007, 09:59) *
Hur länge får man kissa?


Tills man är färdig får man hoppas ! giggle.gif
Cacki
Jag jobbar påsjukhus och på vår avdelning funkar det där med rökpauser jättebra (även om det nu i dagarna ska bli stopp för detta. Nu får personalen stämpla ut och byta kläder när det är dags för rökning De har tidigare använt sk. rökrockar i form av tjocka jackor och gått utomhus och det är ju bra.)
Ingen har tagit rökpaus när det varit körigt utan passat på i samband med fikapaus och när ändå ickerökarna har suttit kvar vid kaffebordet. Ev ringningar har rökarna tagit innan under den tid de suttit och fikat och ickerökarna har skött detta när rökarna varit borta. Om det funnits tid har de ev även gått iväg i samband med patienternas måltider då det ändå ska vara lite matro på avd. Har även hänt då alla har det lugnt och det ändå varit "ont om" arbetsuppgifter, oftast på uppmaning av ickerökarna.
Förut när det var fler som rökte turades de om att gå iväg och aldrig fler än 2 och 2. Pauserna har varit väldigt korta, oftast inte många minuter så man knappt hunnit märka att de varit borta.
Halstabletter har varit något som använts flitigt för att dölja lukten från munnen och har man vetat att det funnits allergiker bland patienterna så har ickerökarna haft hand vården av dem.
Har aldrig hört något knorrande om rökning personalen emellan eftersom rökarna har skött sin last så smidigt. Direktiven om utstämpling och klädselbyte har kommit uppifrån och i stort sett all personal tycker att det är att gå för långt i hetsjakten på rökarna.

Det här kanske låter för bra för att vara sant men det är faktiskt så hos oss och det är vi väldigt glada för.
Betty
CITAT (Tezzla @ 04-09-2007, 08:19) *
Det finns rökare som springer iväg och röker i tid och otid på arbetstid. Det finns icke-rökare som tar för långa kaffepauser. Det finns alla olika sorters "smiteri" på arbetsplatserna och jag tror nog ingen "grupp" är värre eller bättre än den andra.


Instämmer till 100%! yes.gif
Rossi
Cacki! Det låter ju helt föredömligt! Men bara en sak - finns det verkligen någon rökare som på allvar tror att röklukten försvinner eller dämpas med halstabletter?! Det är ju som alkoholister som äter minttabletter i tid och otid. Tro mig - det hjälper inte! Jag som är icke-rökare och dessutom har bra luktsinne märker minsta lilla. Och lukten sitter i håret och kläderna och inte minst i fingrarna också (även om man tvättar dem).

CITAT (Tezzla @ 04-09-2007, 08:19) *
Det finns rökare som springer iväg och röker i tid och otid på arbetstid. Det finns icke-rökare som tar för långa kaffepauser. Det finns alla olika sorters "smiteri" på arbetsplatserna och jag tror nog ingen "grupp" är värre eller bättre än den andra.


Ja, visst är det så! Men grejen är väl bara den att även bland rökarna finns det människor som tar för långa kaffepauser och "smiter" från jobbet. Så det blir liksom dubbelt upp eftersom man har rökpauserna i botten.
AnnammA
Jag har också ett vårdjobb, och det jag har börjat reta mig på att det alltid finns tid för att blossa även om det är körigt. För jag kan ställa upp med att låta mina jobbarkompisar få sina rökpauser, men då vill också jag en paus.Jag vill inte jobba för att andra ska kunna gå ifrån, och sedan har inte jag det tillgodo.
hälsn
AnnA
Cacki
CITAT (Rossi @ 04-09-2007, 11:10) *
Cacki! Det låter ju helt föredömligt! Men bara en sak - finns det verkligen någon rökare som på allvar tror att röklukten försvinner eller dämpas med halstabletter?! Det är ju som alkoholister som äter minttabletter i tid och otid. Tro mig - det hjälper inte! Jag som är icke-rökare och dessutom har bra luktsinne märker minsta lilla. Och lukten sitter i håret och kläderna och inte minst i fingrarna också (även om man tvättar dem).


Nja, dämpar gör det ju i alla fall så länge lukten av halstabletten dominerar. Jag brukar dessuom inte sticka in näsan i munnen på rökarna.... och inte på dem som ätit vitlök heller för den delen..wink.gif wub.gif (skojar bara!). Jackorna gör mycket i jämförelse med hur det var innan.... och håret..hm...kan jag nog inte försvara, men det är inget jag har ont av. Det kan ju bero på att jag kanske har lite avtrubbat luktsinne förståss? confused.gif Mitt jobb gör ju att man blir utsatt för div (inte alltid så angenäma odörer) så man kanske helt enkelt har vant sej vid luktchocker?? Och INGA fingrar i ansiktet på mej antingen det gäller en rökare eller någon annan! nono.gif

Har man bra relationer med sina arbetskompisar så borde det väl gå att prata om problemet med dubbelpauser. Eller helt enkelt ta sej en liten paus så att det jämnar ut sej. Är det någon rökare som klagar så är det ju bara att svara varför man gör så. Det argumentet måste dom ju förstå för jag tror nog inte att rökare är dummare i huvudet än någon annan.
Rossi
CITAT (Cacki @ 04-09-2007, 12:14) *
Nja, dämpar gör det ju i alla fall så länge lukten av halstabletten dominerar. Jag brukar dessuom inte sticka in näsan i munnen på rökarna.... och inte på dem som ätit vitlök heller för den delen..wink.gif wub.gif (skojar bara!).


Men det är ju just det - halstablett-lukten dominerar inte utan det gör röken. Det är som om du känner dig svettig under armarna och så tar du på deodorant och tror att det är deodoranten som kommer att lukta men det vet vi ju hur det är med den blandningen ...

Och man behöver inte sticka näsan i munnen på en rökare för att märka lukten. Den kommer ändå .... När jag går förbi någon som kommer in från en rökpaus så håller jag alltid andan för att slippa lukten. Samma sak med någon som har stark parfym. (Vissa parfymer ger mig migrän.)
Cacki
CITAT (Rossi @ 04-09-2007, 12:22) *
Men det är ju just det - halstablett-lukten dominerar inte utan det gör röken. Det är som om du känner dig svettig under armarna och så tar du på deodorant och tror att det är deodoranten som kommer att lukta men det vet vi ju hur det är med den blandningen ...

Och man behöver inte sticka näsan i munnen på en rökare för att märka lukten. Den kommer ändå .... När jag går förbi någon som kommer in från en rökpaus så håller jag alltid andan för att slippa lukten. Samma sak med någon som har stark parfym. (Vissa parfymer ger mig migrän.)


Ja, fast nu skrev jag ju att jag bara skojade. smile.gif Och visst förstår jag att det måste kännas jättejobbigt om man har så känsligt luktsinne men alla måste ju få plats i samhället. Vi har nog alla något som man inte gillar hos andra men som man ändå måste försöka att acceptera antingen man vill eller inte. Tyvärr är det ju så att den enda man kan ändra på är sej själv, så att få någon som inte vill ändra sina vanor att göra det blir nog näst intill omöjligt såvida det inte blir någon lagstiftning om det och vem vill ha fler onödiga lagar? Inte jag i alla fall.
Rossi
CITAT (Cacki @ 04-09-2007, 12:44) *
Ja, fast nu skrev jag ju att jag bara skojade. smile.gif Och visst förstår jag att det måste kännas jättejobbigt om man har så känsligt luktsinne men alla måste ju få plats i samhället. Vi har nog alla något som man inte gillar hos andra men som man ändå måste försöka att acceptera antingen man vill eller inte. Tyvärr är det ju så att den enda man kan ändra på är sej själv, så att få någon som inte vill ändra sina vanor att göra det blir nog näst intill omöjligt såvida det inte blir någon lagstiftning om det och vem vill ha fler onödiga lagar? Inte jag i alla fall.


Nej, det är ju ganska uppenbart att det inte går att ändra på bl.a. rökare men det betyder ju inte att jag måste tycka om röklukten eller att jag måste tycka att det är OK att rökarna har en timmes paus (minst) per dag som de inte är berättigade till.

Vi har det trots allt ganska bra i Sverige som slipper rök på biografer, restauranger (jippi!!!!) och inne på själva arbetsplatsen. Det räcker att komma till Danmark så ser man vilket elände man hade haft i det här avseendet som ickerökare.
Cacki
CITAT (Rossi @ 04-09-2007, 12:52) *
Vi har det trots allt ganska bra i Sverige som slipper rök på biografer, restauranger (jippi!!!!) och inne på själva arbetsplatsen. Det räcker att komma till Danmark så ser man vilket elände man hade haft i det här avseendet som ickerökare.


Där håller jag med dej till 100 %!!
niklaswik
Varför kalla det nåt särskilt? Följ bara med ut och sätt dig och ta det lugnt en stund, sen om det känns bättre att kalla det nåt så kalla det då för "medföljandepaus" eftersom du följer med den andra ut. Jag skulle nog inte säga nåt utan bara följa med ut som om det vore den självklaraste sak i världen.

Men jag vet inte säkert eftersom jag i mitt jobb slipper detta gissel med arbetskamrater som är störande... wink.gif
Blomstertanten
Förstår inte riktigt problemet confused.gif

Pratar ni inte med era arbetskamrater ?
Har ni inga APT-möten ?
Har ni ingen arbetsledare att prata med ?

Borde ju inte vara så svårt att lösa ! Sen är det väl lite upp till ickerökarna själva att ta en paus i stället för att missunna andra !
Tezzla
CITAT (Rossi @ 04-09-2007, 11:10) *
Ja, visst är det så! Men grejen är väl bara den att även bland rökarna finns det människor som tar för långa kaffepauser och "smiter" från jobbet. Så det blir liksom dubbelt upp eftersom man har rökpauserna i botten.


Och bland icke-rökarna finns det människor som tar för långa kaffepauser OCH ringer privatsamtal OCH säljer lotter OCH...

Ditt resonemang håller inte eftersom det finns människor som gör många av dessa saker. Det finns icke-rökare som gör allt av det jag räknat upp och det finns rökare som "bara" tar rökpauser o.s.v. Vem gör mest fel? smile.gif
LadyG
Pauserna bör väl vara avtalsreglerade i längd och frekvens? På en arbetspats hade vi rätt till 5min rast per timme ELLER elvakaffe (förmiddagsrast) och eftermiddagsfika (eftermiddagsrast). Inte både och. Jag tycker det är jättekonstigt att det finns de som tycker att de ska ha både och - när hade de tänkt jobba?

Och nu menar jag samtliga som smiter undan, ingen enskild person alltså.

Det var på samma arbetsplats som vi fick våra telefonlistor i retur och fick markera privata samtal så att kostnaden för dessa drog på lönen. Chefen kollade listorna emellanåt, och frågade om ovanligt långa samtal eller riktnummer vi normalt inte brukar ringa till. Så någon höll koll. Självklart var man restriktiv med privatringandet då. Inte heller det fann jag underligt.

Visst finns det de som tycker det är för mycket kontroll, men bevisar inte redan den här trådens blotta existens att behovet finns?
Tezzla
CITAT (Rossi @ 04-09-2007, 12:52) *
Nej, det är ju ganska uppenbart att det inte går att ändra på bl.a. rökare men det betyder ju inte att jag måste tycka om röklukten eller att jag måste tycka att det är OK att rökarna har en timmes paus (minst) per dag som de inte är berättigade till.


Ehh, har du upplevt detta? Att rökare tar minst en timmes paus som de inte är berättigade till? I så fall så borde du ta ett ordentligt snack med arbetsledningen och lägga fram dina bevis.

Själv har jag arbetat på många ställen inom vården (där det faktiskt röks mest) och jag har aldrig någonsin stött på det som du beskriver ovan.
Blomstertanten
http://sv.wikipedia.org/wiki/Folkgrupp
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hets_mot_folkgrupp

Alltså är inte varken rökare eller icke-rökare en folkgrupp ! Eller ?
Fenja
Kan det vara så att anställda har för LITE att göra på sina arbeten om de har tid att sitta och klocka och hetsa upp sig över sina rökande kollegor?
g.gif
Fenja
Rossi
CITAT (Tezzla @ 04-09-2007, 13:53) *
Ehh, har du upplevt detta? Att rökare tar minst en timmes paus som de inte är berättigade till? I så fall så borde du ta ett ordentligt snack med arbetsledningen och lägga fram dina bevis.


Det upplever jag och alla andra - inkl. cheferna - på min arbetsplats varje dag.

En av cheferna har börjat knorra om att många tar en eftermiddagsfika på en kvart. (Förutom lunch har vi enbart rätt till 10 minuters fikapaus på förmiddagen.) Om de skulle förbjuda den eftermiddagsfikan kommer jag att ta upp det här med rökarnas pauser.

Och om du ska citera mig så ändra inte i det jag har skrivit, tack. Jag hade inte fetmarkerat något i mitt ordinarie inlägg.
Tezzla
CITAT (Rossi @ 04-09-2007, 17:53) *
Det upplever jag och alla andra - inkl. cheferna - på min arbetsplats varje dag.

En av cheferna har börjat knorra om att många tar en eftermiddagsfika på en kvart. (Förutom lunch har vi enbart rätt till 10 minuters fikapaus på förmiddagen.) Om de skulle förbjuda den eftermiddagsfikan kommer jag att ta upp det här med rökarnas pauser.

Och om du ska citera mig så ändra inte i det jag har skrivit, tack. Jag hade inte fetmarkerat något i mitt ordinarie inlägg.


Men Rossi, JAG fetmarkerade det jag svarade på. Det är inte ovanligt att man gör så på forum (fast uppenbarligen inte här) Jag har inte ändrat någonting! (Ibland undrar jag om inte detta forum skulle behöva en lektion i citateknik och vad det faktiskt innebär att ändra och förvanska inlägg giggle.gif )

Ja, om det är så att folk tar en timmes extra paus på din arbetsplats så tycker jag absolut du ska ta upp det med ledningen. Omedlebart.
Pirum
CITAT (Rossi @ 04-09-2007, 08:07) *
Läste någonstans att rättigheten till 5 min. rast per timme enbart gäller om du har ett monotont arbete som t.ex. löpande-band-arbete. Där stod att det inte gällde vanligt kontorsarbete. Men jag vet inte om det stämmer.

Jag tror gränsen är 5 timmar utan rast. Men man ska ha möjlighet att gå på toaletten. 5 min rast per timme har jag aldrig varit med om att ha haft, inte vid löpande bandet heller. Men det kanske är kollektivavtalen/lokala avtal, jag har inte koll på den biten. Men ute på ett bilrelaterat företag i Västsverige så jobbade man i 2.5 timme utan rast, på löpande bandet.
Ralf
5 minutersregeln härstammar från när löpande band infördes och gällde på just sådana band.
Pirum
Men står det i kollektivavtalen eller i lagen? För när jag har stått vid löpande bandet har vi iaf inte haft någon sådan rast.
Ralf
CITAT (Pirum @ 04-09-2007, 18:21) *
Men står det i kollektivavtalen eller i lagen? För när jag har stått vid löpande bandet har vi iaf inte haft någon sådan rast.

Varken eller, lokala tillämpningsavtal säkert.
Björken
Att det alltid ska vara rökarna som man på ett eller annat sätt ger sig på i detta forum. En mycket märklig företeelse.
På mitt jobb är jag den enda som är rökare, men jag röker aldrig på jobbet eftersom jag jobbar på en skola och där är det viktigt att vi alla vuxna föregår med gott exempel även jag som är skurkärring där.

Sedan snacka om vilka som som tar pausar tycker jag man ska vara lite försiktig med. Hur många är det inte som sitter på sina jobb och surfar och hinner prata en hel del på forum under sin arbetsdag en sak som inte märks så väl som om jag skulle gå ifrån mitt jobb för att ta en rökpaus. Paus som paus kan jag tycka.
Björken
När det gäller de omtalade 5-minuters rasterna så står följande att läsa

"Man har inte rätt till 5 minuters rast per timme, det är inte reglerat alls i Arbetstidslagen. Det som står är att man högst får jobba 5 timmar i rad och sen måste man ha en rast. Det är ui §15-17 som Raster och Pauser behandlas. Dock är lagen adaptiv och kan ändras genom kollektiv eller lokala avtal."
Ralf
CITAT (Björken @ 04-09-2007, 19:31) *
När det gäller de omtalade 5-minuters rasterna så står följande att läsa

"Man har inte rätt till 5 minuters rast per timme, det är inte reglerat alls i Arbetstidslagen. Det som står är att man högst får jobba 5 timmar i rad och sen måste man ha en rast. Det är ui §15-17 som Raster och Pauser behandlas. Dock är lagen adaptiv och kan ändras genom kollektiv eller lokala avtal."

VAR står detta att läsa???
Björken
Som jag skrev så finns det i Arbetstidslagen och här har jag hämtat hela stycket som det står om raster resp pauser

Rast och paus
Det finns tre paragrafer i arbetstidslagen om rast och paus.

Arbetstidslagen §§ 15-17

* 15 § Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället.

Arbetsgivaren skall på förhand ange rasternas längd och förläggning så
noga som omständigheterna medger.

Rasterna skall förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.

* 16 § Raster får bytas ut mot måltidsuppehåll vid arbetsplatsen, om det är nödvändigt med hänsyn till arbetsförhållandena eller med hänsyn till sjukdomsfall eller annan händelse som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren. Sådana måltidsuppehåll räknas in i arbetstiden.

* 17 § Arbetsgivaren skall ordna arbetet så att arbetstagarna kan ta de pauser som behövs utöver rasterna.

Om arbetsförhållandena kräver det, får i stället särskilda arbetspauser läggas ut. Arbetsgivaren skall i så fall på förhand ange arbetspausernas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.

Pauser räknas in i arbetstiden.



Avvikelser från lagen.
Hela lagen är dispositiv, dvs. arbetsgivaren och den centrala arbetstagarorganisationen (förbundet) kan göra upp egna kollektivavtal om arbetstiden.

Innan du börjar vifta med lagen så försök ta reda på om det finns något sådant arbetstidsavtal mellan din arbetsgivare och fackförbundet, och kolla vad det står där.

Även om det inte finns ett avtal som ersätter hela lagen, så kan arbetsgivaren och förbundet ha kommit överens om avvikelser från andra och tredje stycket i §15.
Det krävs också en överenskommelse mellan arbetsgivaren och förbundet om man regelbundet ska ha måltidsuppehåll i stället för rast.

OBS att när det gäller paragraferna om rast och paus så måste avvikelserna avtalas med förbundet, inte med en lokal fackklubb. Men det finns inget som hindrar att man lokalt kommer överens om t.ex. att raster ska ligga på betald tid.

Gita
Efter tjugo år som företagare med ett tjugotal anställda (mediabranschen) är min erfarenhet att det inte är rökarna som levererar sämst. De som får minst gjort är de som hela tiden måste hålla koll på vad arbetskamraterna gör och inte gör. Tyvärr är den sistnämnda kategorin nästan enbart kvinnor.
Gita
lissa
Brukar man inte röka i samband med fikat ?? och om man inte kan eller får göra det så sticker man väl iväg så fort som möjligt för att kunna ta en cigg= man sitter inte kvar så länge som andra kanske gör.
Jag förstår inte riktigt att folk kan vara borta så länge för att röka, om det inte är för att dom måste byta kläder och gå ut på gatan förstås giggle.gif
Nej nu allvarligt, när jag röker i lugn och ro tar det HÖGST 6min, och om man är lite stressad, står på en balkong, eller kanske ute på gatan och röker, då är ciggen släckt efter på mindre än 3 min.
OK, det kanske luktar om oss, men det finns en massa obehaliga dofter man får uppleva under dagen vare sig man vill eller inte..och rent ekonomiskt, undrar vad som skulle hända om alla tobaksskattepengarna försvann.
Pirum
Staten skulle förmodligen spara pengar på att folk slutade röka och dricka, trots skattepengarna som då försvinner. Men, jag tror det skiljer mycket från arbetsplats till arbetsplats, hur det fungerar att ta paus.

På en del arbetsplatser arbetar man i lågt tempo, men har hela tiden saker att göra. Det kanske inte ens går att arbeta i högt tempo, eftersom man är beroende av arbetsstationer runt omkring en. Där kan ett avbrott innebära att produktionen minskar - oavsett om man sen försöker arbeta ikapp, eller så tvingas en medarbetare utföra 2 personers jobb några minuter och då är det såklart fel.

På andra arbetsplatser arbetar man i högt tempo (löpande band kanske) och har jättemycket att göra - men ganska långa avbrott medan man fyller på nån ny kemikalie, byter verktyg, etc. Då kan man ofta gå och röka utan att störa arbetet alls - de som står kvar inne och inte röker kanske bara står och tjötar med varandra 5-10 min och får inget gjort ändå.
Rossi
CITAT (Tezzla @ 04-09-2007, 18:03) *
Men Rossi, JAG fetmarkerade det jag svarade på. Det är inte ovanligt att man gör så på forum (fast uppenbarligen inte här) Jag har inte ändrat någonting! (Ibland undrar jag om inte detta forum skulle behöva en lektion i citateknik och vad det faktiskt innebär att ändra och förvanska inlägg giggle.gif )


Ja, du fetmarkerade inne i MITT citat så att det såg ut som om det var jag som hade fetmarkerat. Så gör man inte. Så jag håller verkligen med om att det skulle behövas en lektion när det gäller citatteknik.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon