Smultron och glass
Vi har ett landställe där jag tänkte fixa iordning ett trädgårdsland till nästa år. Jag har tänkt att jag skulle ha pallkragar. Det verkar så enkelt då vi har jobbig lerjord full med stora stenar, så att gräva upp ett land skulle ta lång tid (dessutom slipper jag oroa mig för ormar i landet - vi har en hel del kopparorm som jag är livrädd för). Men nu har jag börjat tänka att det kanske inte är så smart med pallkragar i alla fall. Vi kan ju inte vattna varje dag, och då kanske risken för uttorkning är större än om man har ett friland. Eller tänker jag fel?

Jag tar också gärna emot tips på bevattningsmetoder som kan användas när man inte är på plats. Upp och nervända pet-flaskor vet jag att man kan använda. Mer?
KURT
Det är nog inte realistiskt att vattna överhuvutaget utomhus på det sättet. Antingen får man se till att jorden har bra vattenhållande förmåga (lerjord + ev täckt med gräs för att hindra avdunstning). Eller om man skall lämna det mycket långa tider, gräva ned en våtbädd.
Smultron och glass
Ja, lerjord är precis det vi har, så då kanske det är bättre med friland. Men jorden är sur, vi har tomten mitt i en tallskog, och jag trodde inte grönsaker gillade det. Jag hade iofs inte tänkt att använda just pallkragar, utan bygga en egen större variant - lika djup men mycket bredare som rymmer mer jord.

Vad är en våtbädd?
KURT
Hur vet du att jorden är sur? Lerjordar har oftast bra buffrande förmåga. När man gör en våtbädd (sök här) så gräver man ned en presenning (eller annat tätt skikt) som en underjordisk bassäng. Vanligtvis använder man det till t ex perennrabatter. Det kommer inte att fungera med våtbädd om det man odlar har mycket utliga rötter och det kräver mycket jobb.
Smultron och glass
Hmm ja egentligen så vet jag inte om jorden är sur, jag har inte testat den. Det var bara vad de tidigare ägarna sa, och så läste jag någonstans att jord i tallskogar oftast är sur. Men det borde man ju kunna kolla med lackmuspapper, så det ska jag göra.

Det där med våtbädd lät väldigt intressant, tack!
puskas5
Rädd för kopparormar? Varför? Kopparormen är ju i själva verket en ödla utan ben (heter rätteligen kopparödla). Den käkar sniglar (små) så var rädd om den. Och den är fullkomligt ofarlig för människor. Träna bort din skräck genom att ta en kopparödla i handen. Men ta den inte i stjärten för då ramlar stjärten av.
Smultron och glass
Ta i en kopparorm (-ödla)?! Nej nej, det kommer inte hända på länge. Jag har ormfobi, så det är tyvärr ingenting jag kan bli av med på egen hand (jag kan alltså inte ens titta på bilder på ormar/ödlor utan ben utan att få halvt panik). Men jag vet att de inte är farliga, så jag försöker absolut inte bli av med dem, jag vill bara inte ha dem bland mina plantor :-)
Eva i Västerås
Men med våtbädd måste du gräva ännu djupare i din steniga leriga jord.
Är det inte lika bra att luckra ordentligt och lägga på kompost och 1 dm jord ovanpå. Då använder du lerans fukthållande egenskaper men behöver inte slåss så mycket med grävning i lera med grovsten. Undvik det så långt du bara kan!!!
Om du sedan täcker landet med gräs och sånt (inte PÅ plantorna, utan runtom dom, bara) så håller du fukten riktigt bra.
Jag har slagits med grovlera i 22 år, och kan bara säga att det räcker med de hål man måste gräva för buskar och träd.
Smultron och glass
Eva i Västerås: Tack för det tipset! Jag har nog inte riktigt satt mig in i hur man "bygger" en våtbädd. Ditt tips låter lite enklare :-)

Kan man inte tänka sig att göra en modifierad våtbädd som är uppbyggd? Till exempel lägga plast på insidan av någon typ av ram, och sen bygga på den en bit utan plast? Förstår någon vad jag menar?
Eva i Västerås
Prova du!
Jag har numer för lite utrymme för stora expriment, men går det bra så kan jag tänka mig att "våtbädda" någon pallkrage ett annat år.
annika_h
Har precis som du tomt med bara lerjord. Vi byggde en stor ram och grävde bort det översta lagret jord( 30-40 cm) och fyllde på med matjord blandat med gödsel,det fungerar utmärkt! Vi är inte heller alltid på plats när det behövs vattning, men både potatis ,jordgubbar+ diverse grönsaker har klarat sig ändå. Vi täcker odlingarna med "täckväv"(heter det så?)
Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon