TACCO
Hur gör ni? Låter ni nån växlighet vara kvar i pallkragarna? Eller tömmer ni dom på jord?

Hur gör ni till våren? Byter ni ut all jord, lite jord, byter inte ut nån jord alls?

Vad gör ni nu? Sår morot och andra rotfrukter?

Jag har jordgubbsplantor och lite annat som gärna hade fått bo kvar i sina lådor men funderar på om dom klarar sig där i. Har även två blåbärsbuskar som jag är lite fundersam på om jag ska gräva ner dom i marken.

Mkt frågor! smile.gif
alvastina
I de pallkragar där jag först sätter/planterar något till våren så gör jag ingenting nu på hösten utan gräver ut jord ca halva och fyller på ny gödsel till våren innan plantering. I de kragar som jag redan nu i höst planterar vitlök eller sår dill, i är blir det även persijla lägger jag på antingen kompost eller kogödsel innan jag sår/sätter. Inte vet jag om det är rätt med det brukar ge bra resultat.

Däremot ska jag spika takpapp kring alla pallkragar i höst. En ram på ca 3 dm runt om på toppen av kragen, så kommer inga sniglar in. Testade på en krage i år och inte en snigel har jag hittat i den jmf med de andra.
TACCO
Tackar så mkt för ditt svar! Är helt ny på det här med pallkragar.

Några mördarsniglar vi inte här...än så länge. Men är rädd att dom snart hittar hit också.

Men visst är det en del som odlar olika perenner och andra växter i pallkragar och låte dom vara där över vintern? Hur funkar det?
Olivia
Jag har mina jordgubbsplantor kvar i pallkragen över vintern. Nu har jag iofs bara haft den en vinter, men det gick bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon