aanderss
Jag gjorde de nyss och där var hur mycket damm som helst
bea
Du skulle kolla i den! Där kan vi snacka om dammsamling.....
aanderss
CITAT (bea @ 09-09-2007, 21:25) *
Du skulle kolla i den! Där kan vi snacka om dammsamling.....

mm jag kan tänka mig de

CITAT (aanderss @ 09-09-2007, 21:27) *
mm jag kan tänka mig de

o de är samma sak med tvn
Magdis
Hmm...tja hur ofta kan det va. Inte ofta, kan jag säga iallafall. Kanske var 3:e månad eller så. ninja.gif
aanderss
CITAT (Magdis @ 09-09-2007, 21:33) *
Hmm...tja hur ofta kan det va. Inte ofta, kan jag säga iallafall. Kanske var 3:e månad eller så. ninja.gif

de är ju ofta
freddie
CITAT (bea @ 09-09-2007, 21:25) *
Du skulle kolla i den! Där kan vi snacka om dammsamling.....

Du har helt rätt. Jag brukar städa en gång i veckan + dammsuga inuti någon gång i halvåret. Härom veckan rensade jag processorns kylflens på damm. Plockade av fläkt och tog loss kylflensen - tjockt med damm!!! Formaterade om hårddisken och installerade om Windows från scratch (brukar göra det var sjätte månad också). Man märker en klar förbättring av datorprestandan efteråt faktiskt. Observera att om man skall ta loss kylflensen (eng. heatsink) så måste man eventuellt sätta på ny kylpasta innan man sätter tillbaka den. Viktigt också att man sätter tillbaks kylflensen ordentligt, annars kraschar dator när man försöker sätta igång den. smile.gif
aanderss
CITAT (freddie @ 09-09-2007, 21:42) *
Du har helt rätt. Jag brukar städa en gång i veckan + dammsuga inuti någon gång i halvåret. Härom veckan rensade jag processorns kylflens på damm. Plockade av fläkt och tog loss kylflensen - tjockt med damm!!! Formaterade om hårddisken och installerade om Windows från scratch (brukar göra det var sjätte månad också). Man märker en klar förbättring av datorprestandan efteråt faktiskt. Observera att om man skall ta loss kylflensen (eng. heatsink) så måste man eventuellt sätta på ny kylpasta innan man sätter tillbaka den. Viktigt också att man sätter tillbaks kylflensen ordentligt, annars kraschar dator när man försöker sätta igång den. smile.gif

de är ju klokt att rensa där så ofta men här blir de liksom aldrig av
Netha
Databorden flyttas och det dammsugs bakom varje vecka.
Burken rengörs 2 -3 ggr/år med luft på burk och dammsugare.
Senast gjort nu i sommar.

Idag beställde jag 1gb minne till min, samtidigt ska den formateras och laddas om på nytt.
Det är ett par år sen sist och nu är den lite seg ibland...tycker jag.

Burken rekommenderas ju att man rengör minst ett par ggr/år pga brandrisk när det samlas damm inne i den.
aanderss


Burken rekommenderas ju att man rengör minst ett par ggr/år pga brandrisk när det samlas damm inne i den.
[/quote]


jag tror inte de är många som gör de
Netha
CITAT (aanderss @ 09-09-2007, 21:53) *
Burken rekommenderas ju att man rengör minst ett par ggr/år pga brandrisk när det samlas damm inne i den.
jag tror inte de är många som gör de



Alla i min fam gör det, plus alla jag känner.

Magdis
Vi köpte ny dator nyss så då kan vi vänta 1 år med att dammsuga den då. smile.gif
freddie
CITAT (aanderss @ 09-09-2007, 21:44) *
de är ju klokt att rensa där så ofta men här blir de liksom aldrig av

Det är värt besväret, jag lovar!
aanderss
CITAT (Netha @ 09-09-2007, 21:55) *
Alla i min fam gör det, plus alla jag känner.

de är noog ett undantag men jag vet ju inte
Netha
Min förra var nära att ta eld... vi hade varit bortresta den dagen och av någon anledning stängde jag av datorn innan vi for,
vanligtvis stod den alltid påslagen även om vi var borta en hel dag.
När vi kom hem startade jag den och efter en liten stund kände jag brandlukt... nosade och gick runt och letade...
tills jag upptäckte att det var från burken lukten kom. Stängde den fort och drog ur sladden.
När vi öppnade burken såg vi att det var så mycket damm i fläkten i eldelen och det hade börjat pyra eftersom fläkten
inte kunde snurra ordentligt och blev överhettad.

Hade jag lämnat den påslagen så kanske vi inte haft något hem att komma till.

Minns att jag skrev om denna händelse här i forumet.
aanderss
CITAT (Netha @ 09-09-2007, 22:05) *
Min förra var nära att ta eld... vi hade varit bortresta den dagen och av någon anledning stängde jag av datorn innan vi for,
vanligtvis stod den alltid påslagen även om vi var borta en hel dag.
När vi kom hem startade jag den och efter en liten stund kände jag brandlukt... nosade och gick runt och letade...
tills jag upptäckte att det var från burken lukten kom. Stängde den fort och drog ur sladden.
När vi öppnade burken såg vi att det var så mycket damm i fläkten i eldelen och det hade börjat pyra eftersom fläkten
inte kunde snurra ordentligt och blev överhettad.

Hade jag lämnat den påslagen så kanske vi inte haft något hem att komma till.

Minns att jag skrev om denna händelse här i forumet.


kusligt ju
vindspel
Undrar hur man gör med en bärbar. g.gif Städa bakom behöver jag inte eftersom jag har den i knät och jag duschar ju varje dag giggle.gif Men hur öppnar man den...... Hmmm låter som en dum blondin......
Trädgårdsflanören
Vindspel: Du skall nog inte gå in i en bärbar dator och städa. Kör den med en dammtrasa (microduk) när den ser dammig ut.
adamos
Några varnande ord, var mycket försiktig med att dammsuga insidan av en dator. Det är stor risk för statisk elektrisitet vilket är förödande för elektroniska komponenter. Egentligen så ska man använda speciella damsugare som är avsedda för detta. Ett bra sätt att få bort deamm utan att använda dammsugare är att blåsa bort dammet, det finns tryckluft på flaska att köpa för en billig penning.

CITAT (adamos @ 10-09-2007, 07:47) *
Några varnande ord, var mycket försiktig med att dammsuga insidan av en dator. Det är stor risk för statisk elektrisitet vilket är förödande för elektroniska komponenter. Egentligen så ska man använda speciella damsugare som är avsedda för detta. Ett bra sätt att få bort deamm utan att använda dammsugare är att blåsa bort dammet, det finns tryckluft på flaska att köpa för en billig penning.

Ursäkta slarvstavningen whistling.gif
Betty

400ml för 79:- hos Kjell&Company tummenupp.gif
Tezzla
Jag har aldrig städat inuti min dator och den är väl ett par år nu whist.gif Däremot dammsuger jag bakom dem en gång i veckan...
Alba
Jag har aldrig städat i datorn. Har inte haft en tanke på att man ska göra det. Men jag har ju hört talas om TV-apparater som brinner pga damm.

Ikväll blir det städa av. Vet knappt var man öppnar den men nog ska jag väl hitta någon liten öppning som går att dammsuga. naughty.gif


Tack för tipset Netha och Betty. En 'sprutburk' ska inhandlas.
LadyG
Dammsuger runt datorn överallt där jag kommer åt, använder tryckluft på burk till fläktar och andra dammhärdar. Det är bökigt att flytta ut datorn på balkongen men jag gör det inte inne en gång till, inte med så mycket damm som en dator samlar på sig och absolut inte med en dammallergiker i familjen.
Pirum
Köp en oljefri kompressor istället för komprimerad luft, den komprimerade luften verkar ju svindyr smile.gif Kompressorn kan man ha till mycket annat.

Jag känner ingen som städar inuti sina burkar, förutom 'nördarna' som ofta skruvar isär burkarna ändå.
aanderss
CITAT (Pirum @ 10-09-2007, 16:48) *
Köp en oljefri kompressor istället för komprimerad luft, den komprimerade luften verkar ju svindyr smile.gif Kompressorn kan man ha till mycket annat.

Jag känner ingen som städar inuti sina burkar, förutom 'nördarna' som ofta skruvar isär burkarna ändå.

jag känner ingen i heller
LadyG
CITAT (Pirum @ 10-09-2007, 16:48) *
Köp en oljefri kompressor istället för komprimerad luft, den komprimerade luften verkar ju svindyr smile.gif Kompressorn kan man ha till mycket annat.

Jag känner ingen som städar inuti sina burkar, förutom 'nördarna' som ofta skruvar isär burkarna ändå.


whist.gif giggle.gif

Jag har iaf slutat köra cabbat eftersom det försämrar kylningen tongue.gif
Fialotta
Brukar sladda förbi datorn med dammsugaren, törs inte sjutton peta nåt närmare på den...men den där spayen verkar bra...ska testa.

Kör i alla fall cabbat fortfarande;)
Netha
Köpte min luft på burk från databutik i stan...Clean & Care Air Duster 400ml, kostade 70 kr

Vi gjorde som så att jag sprejade luft och maken höll dammsugarröret en liten bit ifrån...den fångade dammet.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon