Tosan
Beställde ett par nya ridstövlar eftersom mina gamla dels är jättegamla och formlösa, dels är för trånga trots att jag klippt upp dem.
Nu blev det ett par höga kusten med vida skaft, svindyra. Nog för att vidden var samma som mina vader, men skaften är i läder så de borde ju ge ut sig. Fick dem idag och jag får inte på mig dem annat än helt barbent! Så det är bara att skicka tillbaks... Förbaskat!
Men, tack och lov hittade jag ett annat par ikväll för 999:- fodrade och med flexibel skaftvidd på 39-41 cm, de borde passa.
Men nu får jag ju vänta 2 veckor till på mina nya stövlar. Bara för att man har ett par barnfötter på en vuxen kropp *suck* Blir så less...
Fenja
De problemen har jag med! För höga vrister så ibland fastnar foten halvvägs ner i skon... och för tjocka vader. Riktiga skinn stövlar kan du lämna in till skomakaren så lästar han ut dem, så har jag alltid fått göra.
Mvh
Fenja
Wilmer
Vi är nog många som rider och är vanskapta... Jag har gett upp ridstövelgrejjen för länge sedan. Numera är det jodpush (felstavat) och shortchaps som gäller!

Lycka till och hitta ett par..
Wilma

Men Fenja! Rider du? Jag trode bara du gillar hästar i största allmänhet! Rider du privat eller ridskola?

Wilma
Fenja
Åh Wilma det är numera ett sporadiskt intresse! Jag brukar motionsrida en kompis westernhästar här i närheten av och till.
Det började förstås på en ridskola en gång i tiden och jag har haft en del hästar för in- och tillridning och så. Höll på en del med nordsvenska travare ett tag med. Men som sagt numera bara för nöjes skull biggrin.gif på snälla hästar som låter mig åka med!!
Mvh
Fenja
Wilmer
Nordisar, jag visste väl att du har bra smak!!

Wilma
Tosan
Lästen var för en gångs skull perfekt, men skaften däremot alldeles för trånga, och det går ju inte göra så mycket åt. Och för 1400:- ska man inte behöva gå till skomakaren enligt min mening.
Jodhpurs vill jag egentligen inte ha. Dels känns det som överkurs med shortchaps åxå när man rider 1 gg/v (och utan kan man åka på skavsår, tro mig) dels vill jag ha stövlar för att man faktiskt ska kunna ta dem när man ska till skogen. Har inga andra stövlar heller... så det blir lixom 2 flugor på smällen.
Nu var ju de här bra mycket billigare tack och lov... men då är den väl för låg i lästen ist, skulle inte förvåna mig ett spår

Åh, nordingar är mysiga! biggrin.gif

Själv gjorde jag väl inte annat än red mina första 15 år, hade hästar hemma och så, och sen ridlektioner på det. De senaste 15 åren har det varit mer sporadiskt, men nu har jag börjat ta lektioner igen. Urkul, och perfekt rehabilitering för min stackars trasiga nacke biggrin.gif
Fenja
Ja nordisar är underbara! Särskilt förtjust är jag i den lite lättare travtypen biggrin.gif. Jag skulle vilja rida och röra mig mycket mera men för två år sedan så konstaterade läkaren att mina knäskålar vuxit fast. Det går i viss mån att träna bort men det är smärtsamt emellanåt och just belastningen på knäet när man rider kan bli för mycket. Annars håller jag med dig Tosan, det är rena rehabiliteringen. Att jag skaffade hundar igen och började promenera har också gjort mig gott!
Mvh
Fenja
Wilmer
Hu! Är inte ridstövlar otäcka att gå i skogen med? Fast jag har ju aldrig hittat ett par som sitter skönt, så jag kanske inte ska uttala mig...

Jag orkar sällan ta på mig shortchapsen faktiskt, nuförtiden får jag av någon anledning inte skav. (Härdad..?). Det blir mest när det regnar.

Hoppas dina passar nu då. För 1400 kanske det är värt för någon som rider ofta att gå till skomakaren, men knappast för en gång i veckan, håller med!

Wilma
Tosan
Hihi, själv gillar jag den bredare sorten. Som att sitta på en tv-fåtölj och stabil framför en trilla eller kälke biggrin.gif
Men hur funkar westernridning för dig? Har hört folk med reumatism och fibromyalgi som gått över till western från engelsk för att det belastar mindre.
Enda gången jag själv är smärtfri är torsdagkvällar när jag kommer från stallet, och fredagarna är rätt skapliga. Underbart! Ska aldrig sluta igen!
Wilmer
Usch Fenja, det lät inget vidare med knäna! Jag har problem med ett knä. Att stå i fältsits statiskt fungerar inte längre, så när jag skulle köpa ny häst blev det en som det inte går att hoppa med. Så jag inte ska bli för sugen.... Han går däremot att KÖRA så vi kan ta oss fram även när matte mår uselt yes.gif (Pensionärs pålle).

Wilma

Men Tosan, välkommen till min fåtölj!! Han behöver röra på sig tongue.gif

W
Tosan
Nej, jag tycker det funkar rätt bra, och när man vill ha stövlar ska man ju oftast va där det är ordentligt surt och då är det skönt att de är höga. Vanliga stövlar vill det lätt gå över skaften på när man ska putta ut båtar eller kliva i surmyrar wacko.gif Å då kan man ju lika gärna ha tofflor, så rinner vattnet iaf ut giggle.gif

CITAT (Wilmer @ 10-09-2007, 21:59) *
Usch Fenja, det lät inget vidare med knäna! Jag har problem med ett knä. Att stå i fältsits statiskt fungerar inte längre, så när jag skulle köpa ny häst blev det en som det inte går att hoppa med. Så jag inte ska bli för sugen.... Han går däremot att KÖRA så vi kan ta oss fram även när matte mår uselt yes.gif (Pensionärs pålle).

Wilma

Men Tosan, välkommen till min fåtölj!! Han behöver röra på sig tongue.gif

W


Åh, det låter härligt! Lite promenadridningsstuk sådär...
Å kan man köra så får ju hela familjen följa med åxå smile.gif
Fenja
Jag gillar inte westernridning... avskyr faktiskt sadlarna, jag är en typisk skolryttare! Vete sjutton om det belastar mindre, inte så att jag upplever det så i alla fall. I bland rider jag barbacka för det trivs jag bäst med!! biggrin.gif Men det där med balansen är väl inte så överhövan numera med ålderns rätt men kul är det!!
Mvh
Fenja
Wilmer
Hela familjen åkte med en gång. Så fes hästen, då skrek familjen STANNA JAG VILL AAAAAV! Stannar du inte nu så hoppar jag!!!!!!!!!!! Familjen är en st. trökig sambo i detta fallet tongue.gif

W
Tosan
Har inte testat själv på riktigt, bara provsuttit nån sadel.
Men barbacka är kul, fast helst då på en bred häst med låg manke yes.gif
Var ute på turridning i våras och fick testa en bomlös sadel, men med fram- och bakvalv. Faktiskt ett horn fram...Helt underbart! Man känner hästen nästan lika bra som barbacka, men ändå har man stödet av sadeln.
För övrigt så är ju westernsadlarna ursnygga

CITAT (Wilmer @ 10-09-2007, 22:04) *
Hela familjen åkte med en gång. Så fes hästen, då skrek familjen STANNA JAG VILL AAAAAV! Stannar du inte nu så hoppar jag!!!!!!!!!!! Familjen är en st. trökig sambo i detta fallet tongue.gif

W


Jamen, hallå... så hemskt är det väl ändå inte... dessutom kör man ju ifrån det på några meter ju...
Det är såna som får passa sig ordentligt när de fyller jämnt flirting.gif
Wilmer
Håller med Fenja, westernsadel är inget för min kropp heller!

Fast i ärlighetens namn Tosan, när hästen fiser stannar världen. Han brakar rätt rejält när det bär till... Ett allmänt skämt i stallet. Men det där med fylla jämt, hmmm g.gif


W
Tosan
Okej, det är en sån giggle.gif
Jo det finns ju de som man tror håller på att ruttna invändigt... tur att de inte är så många
Boxer
Numera rider jag alltid med ridgjord och schabrak .

Det känns som barbacka men det sitter stigbyglar som "stöttar". Både jag och hästen är nöjda smile.gif
Fenja
Det gjorde vi oftast på travhästarna Boxer, det är kanon! På den tiden kallades det att använda stigjärn vill jag minnas... (appropå tantvarning... ninja.gif)
Mvh
Fenja
Tosan
CITAT (Boxer @ 10-09-2007, 23:01) *
Numera rider jag alltid med ridgjord och schabrak .

Det känns som barbacka men det sitter stigbyglar som "stöttar". Både jag och hästen är nöjda smile.gif


Smart! Litegrann som när man rider voltige... fast då har man ju byglarna uppepå för att hålla fast sig i ist för stigbyglarna
pejori
CITAT (Tosan @ 10-09-2007, 21:28) *
Beställde ett par nya ridstövlar eftersom mina gamla dels är jättegamla och formlösa, dels är för trånga trots att jag klippt upp dem.
Nu blev det ett par höga kusten med vida skaft, svindyra. Nog för att vidden var samma som mina vader, men skaften är i läder så de borde ju ge ut sig. Fick dem idag och jag får inte på mig dem annat än helt barbent! Så det är bara att skicka tillbaks... Förbaskat!
Men, tack och lov hittade jag ett annat par ikväll för 999:- fodrade och med flexibel skaftvidd på 39-41 cm, de borde passa.
Men nu får jag ju vänta 2 veckor till på mina nya stövlar. Bara för att man har ett par barnfötter på en vuxen kropp *suck* Blir så less...



du är inte vanskapt alls trostar.gif
har för länge sedan gett upp ridstövlar av samma orsak...stört omöjligt att hitta stövel med bra läst och vida skaft. thumbdown.gif
storlek -41 extra vida, var ingen hit och att allti ha dubbla raggar för att dom skulle passa, så nu är det skor och chaps som gäller istället tummenupp.gif
Blomstertanten
I så fall är jag oxå vanskapt !
Trots att jag är väldigt liten ( okey, mager är jag om sanningen ska fram sleep.gif ) med smala ben så har jag problem med stövlar ! De flesta sitter såååå hårt över vaderna att det är en pina att ha dom på sej, så jag kan tänka mej hur det känns om man har kraftigare ben. wacko.gif
Tosan
CITAT (pejori @ 11-09-2007, 00:02) *
du är inte vanskapt alls trostar.gif
har för länge sedan gett upp ridstövlar av samma orsak...stört omöjligt att hitta stövel med bra läst och vida skaft. thumbdown.gif
storlek -41 extra vida, var ingen hit och att allti ha dubbla raggar för att dom skulle passa, så nu är det skor och chaps som gäller istället tummenupp.gif


Ja ibland hade jag önskat att jag hade storlek 39 ist... för där är de flesta vida skaft 40-41 cm... Men som det är nu så ligger jag mellan 36-37 ist och vaderna är precis 38 cm..

CITAT (Blomstertanten @ 11-09-2007, 00:07) *
I så fall är jag oxå vanskapt !
Trots att jag är väldigt liten ( okey, mager är jag om sanningen ska fram sleep.gif ) med smala ben så har jag problem med stövlar ! De flesta sitter såååå hårt över vaderna att det är en pina att ha dom på sej, så jag kan tänka mej hur det känns om man har kraftigare ben. wacko.gif


Ja, på de flesta stövlar av alla sorter som säljs i sverige är skaften väldigt smala... Boots har jag tex aldrig kunnat köpa i sverige. I staterna däremot går det utmärkt!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Och jag har alltid problem med stövlarna för att dom är för vida om vaderna. Och för smala runt vristen

Elisabeth
Wilmer
Boxer, det har jag inte tänkt på! Hm, idé idé. Jag rider gärna barbacka, men får absolut inte drutta av och knäcka knäet igen. Ramlade senast av förra veckan whistling.gif så det kanske är läge för lite support så här på gamla da'r...

WIlma
Tezzla
Visst borde det väl gå att lästa ut vanliga stövlar (alltså ej ridstövlar) i skinn också? Hur många centimeter kan man lästa ut tror ni? confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon