Sailor Pluto
Kan man göra det utan att ha sönder bordet g.gif ? Det är ett vanligt köksbord, har kanske 10 år på nacken och är annars i bra skick. I framtiden kanske jag vill ha ett litet akvarium på det, men det går ju bara om det tål vikten...
Tezzla
Men förstärk det med vinkeljärn på benen eller nåt...
Carl
Hi!
Hur stort akvarium har du i tankarna?
Sailor Pluto
Tänkte lite allmänt bara, om det finns något lämpligt sätt att kontrollera det g.gif . Kan ju vara bra att veta! Eftersom det är väldigt långt fram i tiden som jag kanske tänker ha ett akvarium där så har jag ingen aning om storlek/volym...
anna_rispan
Akvarier brukar väl stå på något som har samma storlek som bottenytan på akvariet. Då fördelas tyngen jämnt.
Är bordsytan större och man ställer ett mindre akvarium på borde väl tyngden bli koncentrerad på den ytan som är under själva tanken?? Eller?

Okej, mitt vsar var ingen hjälp på ditt problem men jag tänkte lite högt i alla fall. smile.gif
gammelnalle
Jag tror inte att bordet går sönder om du har ett akvarium på 200-300liter = 200-300kg

MEN det klarar kanske inte att man "vinglar" på det då...

Sätt dig på bordet och känn om det är vingligt (FÖRSIKTIGT!!) du väger 60kg - känns det som det kan klara det dubbla?

Om det är ostabilt kn du kolla om det går efterdra benen IKEA-bord brukar ha en mutter eller en insexskruv,vissa andra har lite andra konstruktioner, men det brukar gå att skruva åt. ANVÄND RÄTT VERKTYG.

Bättre?? Fortfarande tveksam? då får man gå på Tezzlas förslag med förstärkning med vinkeljärn ELLER att man "kryssar"...

Att kryssa innebär att man sätter en tunn list som sträva diagonalt mellan benen (alltså från bordets vänserbens nerkant till högerbenets överkant och vice verca . som ett kryss eller kors. Denna sida av bordet säter man mot väggen...
b
Tezzla
CITAT (Sailor Pluto @ 11-09-2007, 16:46) *
Tänkte lite allmänt bara, om det finns något lämpligt sätt att kontrollera det g.gif . Kan ju vara bra att veta! Eftersom det är väldigt långt fram i tiden som jag kanske tänker ha ett akvarium där så har jag ingen aning om storlek/volym...



Men varför inte göra så här...

OM du någongång långt i framtiden kanske skaffar ett akvarium varför då inte köpa ett bord som passar till akvariet? flirting.gif
Netha
Se bara till att vikten är jämnt fördelad.
Jag hade en frigolitskiva på bänken där den stod i samma storlek som akvariet.
Frigolitskiva jämnar ut små tryckförändringar.
Carl
Netha nämnde något viktigt ha alltid en frigolit skiva under. Trä kan alltid svikta lite men inte glas då spricker det.
Sailor Pluto
Aha, nu börjar det likna något smile.gif ! Tack för alla bra tips (och högt tänkande, anna_rispan smile.gif ). Tror jag skriver ut sidan ifall jag inte hittar tråden när det väl blir dags...

Tezzla: Vill bara vara på den säkra sidan, ifall jag hittar ett passande akvarium utan bänk biggrin.gif . Annars är det ju mest praktiskt att köpa både och. Fast å andra sidan så kan det inte bli exakt som jag tänkt mej med en sådan möbel g.gif . Det ska liksom finnas utrymme på sidorna. Har nämligen sett ett snyggt "köksakvarium" på tv, som var omgivet av en massa matlagningsattiraljer. Tyckte att det var så snyggt att det kom upp på min projektlista som redan är väldigt lång sos.gif .
Tezzla
CITAT (Sailor Pluto @ 12-09-2007, 13:09) *
Har nämligen sett ett snyggt "köksakvarium" på tv, som var omgivet av en massa matlagningsattiraljer. Tyckte att det var så snyggt att det kom upp på min projektlista som redan är väldigt lång sos.gif .


Usch, det skulle jag inte våga mig på no.gif Tänk så lätt det måste vara att slå i något i akvariet när man håller på och stökar och bökar med matlagningen...
Sailor Pluto
Hon hade fixat som en låg kant alldeles framför akvariumet, och det verkade som att hon mest ställde bort använda slevar och skålar framfär kanten giggle.gif . Men snyggt var det! Och om vårt köksbord fortsätter stå som det gör nu är det liten risk att det blir någon form av olycka. Eftersom diskbänken är för hög för att jag ska kunna knåda deg, röra ihop sockerkakssmet och sånt så använder jag bordet speciellt till det, äter gör vi vid det andra köksbordet i rummet bredvid. Tror iaf inte att jag är så vildsint av mej när jag lagar mat g.gif biggrin.gif .
Tezzla
CITAT (Sailor Pluto @ 12-09-2007, 13:59) *
Men snyggt var det!


Det tror jag absolut! tummenupp.gif

Men ju äldre jag blir ju mer praktisk blir jag... Därför är jag alltid skeptisk mot alltför vilda förslag tongue.gif blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon