Full version: Pengafråga
Zappa
Läser med stort intress om alla som anlägger en damm eller fågelbad i sina trädgårdar och tanken slår mig... Skulle oxå vilja ha wub.gif

Men vad kan det kosta att anlägga en damm? med pump osv?

Visst ställer jag lätta frågor, förstår ju att det kan variera massor! rolleyes.gif
Magdalena
Hej!
Vi anlade en rätt så stor damm (ca 10.000 liter) i höstas. Allt inkl dammduk, skyddsduk, kokosmatta, pump, filter, växter, fiskar har gått på ca 10.000. Vi har gjort allt själva inkl grävning! Mycket av växterna har vi flyttat från andra delar av trädgården. Vi saknar belysning. Elen var dragen sedan tidigare.
Det är otroligt skönt och rogivande med en damm. Lycka till!
Magdalena
Hmmm...frågade sambon som är dammansvarig - han trodde att det gick på närmare 15.000 faktiskt! Men vi gjorde inte allt på en gång - grävde, lade folien och fyllde med vattten i höstas och fixade md pump och filter nu ivåras.
Zappa
Hejsan!

Oj det var en stor damm du hade, men säkert helt underbar. Skulle själv vilja ha men får nog fortsätta drömma och fantisera ett tag till, men det är ju aldrig för tidigt att börja planera. För en damm skall jag ha´, vet bara inte när?? rolleyes.gif
Kana
Man kan ju börja smått också, själv har jag bara balkong men har ordnat en liten 'damm' av en balja med en fontänpump i och fina stenar som jag samlat på stranden i Danmark. Tror att det blir lite växter i den nästa år också laugh.gif Det är jätteroligt!

K.
Magdalena
Du kan titta i mitt album om Du vill se vår damm!
Zappa
Åhhh...... smile.gif


Jag vill oxå ha! En helt underbar damm har ni! Måste ha lagt ner massor med arbete på den! Jag är så avis wub.gif

Nu fick jag inspiration.....
Magdalena
Ja, den är verkligen underbar! Min sambo är outtröttlig och håller på med dammen och fiskarna lite varje dag. Nu är det mest att rensa filtret och plocka ogräs annars är det inte så jobbigt. Men det är klart - ska du gräva för hand så blir det en del arbete. Gör så att du gräver till hösten, lägger duk och fyller med vatten. Till våren kan du börja plantera runtom dammen samt ordna med pump etc - då slår du ut både arbete och kostnaden på 2 år! tongue.gif
Lycka till, det är det värt!
Kolla länken nedan - rolig och har fler bilder av vår damm!http://medlem.spray.se/kramforskoiklubb/startsida.htm
Magdalena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon