dotpointer
Brorsan kom på den ultimata idén till vad man har lastpallar till - man bygger bänkar av dem. tongue.gif

Har nån fler kommit på samma fyndiga idé?

Är inne på 3:e bänken och 2:a pallen. Första halvpallen blev bara en bänk. Den
andra sågade jag av i bitar och bankade ihop till två bänkar.

(Ska sägas att vi fuskar lite med extra spillvirke till benen, men i övrigt är det
LASTPALL som gäller tongue.gif)

Bilden nedan visar gamla goa Ettan, byggd av en konstig halvpall - kostade en
bankad tumme. -cry-.gif

Bänkarna har visat sig vara mycket stabila också, rediga hantverk - går utan problem
att sitta två! kompiskram.gif
e_sedell
Ett kreativt förslag! Vore kul med flera sådana förslag, då det konsumeras en himla massa pallar.
dotpointer
CITAT (e_sedell @ 13-09-2007, 20:33) *
Ett kreativt förslag! Vore kul med flera sådana förslag, då det konsumeras en himla massa pallar.


Innan vi började bygga bänken så tillverkade jag en "station" för att ha vattentunnan på av en lastpall.

Passar hyfsat för vattentunnan.

Fötterna ställs 12 timmar i träoljebad på alla pallar/bänkar mm.
asalouise
Trevlig idé. Kan man få se lite fler bilder på bänkarna och kanske en liten arbetsbeskrivning?
aldo
tummenupp.gif

Va' bra och jag som har pallar rolleyes.gif så 2008 ......
dotpointer
Är lite för mörkt just nu för att lägga upp bild på de andra två, men i väntan på dagsljuset så
lägger jag upp en beskrivning på hur jag gjorde bänk 2 och 3. Obs, dessa bänkar ser inte exakt
likadana ut som bänken ovan då lastpallen till bänken ovan såg så konstig ut som sagt...

Innan jag säger nåt annat, en viktig punkt i bygget var att det skulle vara enkelt!

Lastpallsbyggen har visat sig vara lite "man tager vad man haver" för vår del. Det är upp till
var och en hur exakt korrekt man vill vara. Våra bänkar är inte 100% raka överallt, men det
är charmen och färg hjälper till mycket att dölja skavanker... bravo.gif

Var gärna två när ni gör första bänken, så kan nån hålla när man ska banka på benen.

Tips 1: Slå först i spikar i brädorna innan ni ska banka fast brädorna i varandra, passa sedan i
med utstickande spiknubben, tryck fast och och banka på brädorna.

Tips 2: När bänksitsen ska fast på benen, ställ ut benen, lägg på sitsen (avsågade pallen...)
försiktigt och banka på... smile.gif

Tips 3: När bänkbenen är på plats men inte stadgade, kolla gärna med vattenpass så de är raka,
dra ett streck med vinkelhake där du vill ha de stadgande träribborna på sidorna och be sedan
någon sätta sig(!) på bänken så går det lättare att få dit ribborna.

Tips 4: Gråt inte blod om bänken blir något halt och lytt, vilken gräsmatta är 100% rak? happy.gif

Verktyg:
Hammare
Blyertspenna (hyfsat nödvändigt)
Handsåg (Fogsvans)
Måttstock

Sågbock (mkt bra när man ska såga till benen av reglarna...)

Bågfil för att såga av jobbiga spikar (du kan banka ner/sneda dem med hammare istället...)
Vinkelhake (ej nödvändigt, men bra)
Handskar (ej nödvändigt, men man kan vara våldsammare utan att göra illa fingrarna... devil.gif )
Litet vattenpass (ej nödvändigt, men bra)

Det här är bara en väg att göra bänk av pall, det finns säkert många andra. rolleyes.gif
CurlySue
vilken kanonbra idé...blir ju bra bord att ha i växthuset till exempel. Många företag som håller på med pallar, skänker ju bort trasiga pallar där tex bara 1 bräda är trasig.
I stockholm finns Pallpoolen http://www.pallpoolen.se
dotpointer
Bifogar bilder på bänk 2 och 3...

De utsågade bitarna i "fötterna" på lastpallen på bild 1 används
som sidor till bänkarna. Har fått slakta två pallar till för att få
ihop virke till kjolsidorna.

Får vi ut Ettan i dess rätta miljö så blir det bild på det också... naughty.gif

"Lastpall e ball, man kan bygga mycke av trall gjord av gran och tall,
kanske ett helt stall, eller en bänk utanför din hall..." whistling.gif
Inga från Närke
Lägg in detta i pallkrageklubben också där många läser.
Discogiraffen
För en hel del år sedan läste jag i en av mammas veckotidningar en beskrivning hur någon hade gjort typ ett utekök av gamla lastpallar. Man satte typ ihop dem och sågade ut några plankor i mitten, så det blev som en hylla. Det var mycket snyggt och verkade hur smart som helt! Går säkert bra att använda som ex planteringsbord. Någon händig person kanske vågar sig på det trots min förvirrade beskrivning...
Söttok06
Men vad kostar det att köpa pallar? För jag har inga hemma. Blir det billigare än att kölpa löst virke?
dotpointer
Upptäckte att sitsen är lite sisådär att sitta på.

Ska nog byta ut mittenplankan på de båda mot
en bredare, och slipa ner kanterna på långsidorna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon