Sidor: 1, 2
Netha
Skolresa, men bara för de bästa

Alla har inte samma förutsättningar att kunna lära sig språk... alla är inte teoretiskt lagda...ska de då straffas?

Jag blir sååå arg när jag ser att det fortfarande idag sker så uppenbar mobbing från den auktoritativa sidan. sad.gif

Hoppas iaf att de som uteslöts, vägrar att vara värdar för Tyska elever.
Cacki
thumbdown.gif
Magdis
BUUUUUUUUUUUUUUUUUUU! säger jag. Botten! thumbdown.gif ranting.gif
Kathy
Det står såhär: "Eleverna ska förutom att vara duktiga i skolarbetet, behärska engelska samt vilja leva ensamma hos en värdfamilj."

Att vilja leva ensam hos en värdfamilj är väl ett kriterium som bör uppfyllas om man åker iväg på en sån här resa, likaså kunskaper i engelska. Och med tanke på att det handlar om avgångselever på högstadiet, så tycker jag det är ett rimligt krav att kunna engelska.

Tyvärr är det här en försmak av hur arbetslivet ser ut.
Netha
Och det värsta är ju att det är kommunen som med skattebetalarnas medel, betalar resan för "de duktiga"
Borde inte detta granskas och ifrågasättas?
Kanske Uppdrag granskning tar upp detta... eller är det för litet för att tas upp?
Blomstertanten
-fear-.gif
De va ju inte ens dom elever som var bäst på tyska uatn engelska ! confused.gif

Egentligen borde det ju vara de som var sämst på tyska som fick åka för att kunna förbättra sina kunskaper
aanderss
thumbdown.gif
Netha


CITAT (Blomstertanten @ 13-09-2007, 23:18) *
-fear-.gif
De va ju inte ens dom elever som var bäst på tyska uatn engelska ! confused.gif

Egentligen borde det ju vara de som var sämst på tyska som fick åka för att kunna förbättra sina kunskaper


Absolut!
Kathy
CITAT (Netha @ 13-09-2007, 23:19) *
Javisst... om vi tillåter att arbetslivet ska få se ut så.
Men jag tror att övervägande majoritet nog röstar emot.


Mja....individuella löner har funnits ett bra tag nu.

Men jag håller med, tufft för de ungdomar som blev bortsållade.

CITAT (Blomstertanten @ 13-09-2007, 23:18) *
-fear-.gif
De va ju inte ens dom elever som var bäst på tyska uatn engelska ! confused.gif

Egentligen borde det ju vara de som var sämst på tyska som fick åka för att kunna förbättra sina kunskaper



Förmodligen var det ingen av eleverna som hade bra kunskaper i tyska - för då hade de blivit tvungna att skicka hela klassen! biggrin.gif
Netha
CITAT (Kathy @ 13-09-2007, 23:22) *
Mja....individuella löner har funnits ett bra tag nu.

Men jag håller med, tufft för de ungdomar som blev bortsållade.


Individuella löner... har ju inget med detta att göra,
Här handlar det om studerande ungdomar...inte alla har samma förutsättningar
och att då premiera en del är helt förkastligt enl mitt tycke.
Kathy
CITAT (Netha @ 13-09-2007, 23:26) *
Individuella löner... har ju inget med detta att göra,
Här handlar det om studerande ungdomar...inte alla har samma förutsättningar
och att då premiera en del är helt förkastligt enl mitt tycke.


Jag gissar att när dessa ungdomar hamnar i yrkeslivet, så kommer de få individuella löner, utifrån var och ens förutsättningar.
Och en del kommer kanske skaffa sig jobb där de premieras - kanske inte alls i rimlig nivå utifrån arbetsinsatsen.
Det finns det exempel på i vårt samhälle.
Netha
CITAT (Kathy @ 13-09-2007, 23:29) *
Jag gissar att när dessa ungdomar hamnar i yrkeslivet, så kommer de få individuella löner, utifrån var och ens förutsättningar.
Och en del kommer kanske skaffa sig jobb där de premieras - kanske inte alls i rimlig nivå utifrån arbetsinsatsen.
Det finns det exempel på i vårt samhälle.


Men det går ändå inte att jämföra... i detta fall handlar det ju om ungdomar som studerar på Gymnasienivå
Ska de redan då slås ner och klassifieras som "mindre värda"?
Nää... jag är inte med på det tåget!
Jag tycker att alla barn/ungdomar ska få en chans att visa vad de kan. Då i både den teoretiska som den praktiska världen.
Blomstertanten
CITAT (Netha @ 13-09-2007, 23:45) *
Men det går ändå inte att jämföra... i detta fall handlar det ju om ungdomar som studerar på Gymnasienivå
Ska de redan då slås ner och klassifieras som "mindre värda"?
Nää... jag är inte med på det tåget!
Jag tycker att alla barn/ungdomar ska få en chans att visa vad de kan. Då i både den teoretiska som den praktiska världen.

Tyvärr så ser ju inte den svenska skolan ut så.
Redan tidigt bedöms de ju efter de teoretiska kunskaperna
Netha
CITAT (Blomstertanten @ 13-09-2007, 23:55) *
Tyvärr så ser ju inte den svenska skolan ut så.
Redan tidigt bedöms de ju efter de teoretiska kunskaperna


Visst är det så... men det beror ju på att vi föräldrar inte varit pigga nog och sett till att våra barn får en bra start
oavsett de var teoretiker el praktiker.
Alltför ofta framhävs det teoretiska.. även om alla vet att praktikerna är de som håller vårt samhälle igång.

"duckar för alla ruttna tomater som kommer farandes"
Blomstertanten
Jaha så det är alltså föräldrarnas fel att skolan ser ut som den gör ????

Det hjälper väl inte ett dugg om föräldrarna är "pigga" och ser till att barnen får en bra start om skolan enbart inriktar sig på och uppmuntrar enbart teoretiska kunskaper
Fenja
CITAT (Kathy @ 13-09-2007, 23:29) *
Jag gissar att när dessa ungdomar hamnar i yrkeslivet, så kommer de få individuella löner, utifrån var och ens förutsättningar.
Och en del kommer kanske skaffa sig jobb där de premieras - kanske inte alls i rimlig nivå utifrån arbetsinsatsen.
Det finns det exempel på i vårt samhälle.


Undrar vad som ligger bakom för expressens nyhetsrapportering ger jag inte mycket för... Men i princip så håller jag med dig om det du säger. Jag tror inte att någon är betjänt av att "vyssjas" genom skola/gymnasiet och sedan kastas ut i arbetskonkurrensen som råder. Bättre att de blir förberedda för verkligheten redan i skolbänken.
Mvh
Fenja
Piccante
hörde i helgen att högstadieskolan hemma snart är en enda i kommunen som tillåter skolresor eftersom de andra skolorna slutar av rättviseskäl då många elever mår dåligt när de inte har råd att samla ihop pengar till reskassan. Alla har inte föräldrar som har råd att bidra med en slant varje månad till resan.

I artikeln står det att pga det så skulle kommunen betala skolresan så ingen behövde betala ur egen ficka, men då inför kommunen urvalskriterier för vem som ska få åka med! ranting.gif hur i ******** skulle det bli rättvisare för eleverna då? nono.gif
Netha
CITAT (Blomstertanten @ 14-09-2007, 00:06) *
Jaha så det är alltså föräldrarnas fel att skolan ser ut som den gör ????

Det hjälper väl inte ett dugg om föräldrarna är "pigga" och ser till att barnen får en bra start om skolan enbart inriktar sig på och uppmuntrar enbart teoretiska kunskaper


Men då är det din skylduíghet som förälder, att göra ditt yttersta för att förmå skolledningen att satsa resurserna på ALLA elever
Inte bara på dem som är teoretiskt duktiga.
Inga förändringar sker om vi alla stillatigade åser hur "eliten" tillskansar sig alltfler.
Fizzgigg
Det enklaste och mest rättvisa hade varit att strunta fullständigt i resan. Det hade varit bäst med tanke på förutsättningarna.
Ewa L
Jag har faktiskt lite svårt att förstå vad det är flertalet är upprörda över.

Att premiera de som är bäst är väl inget nytt här i världen? Så ser ju faktiskt livet ut. På 60-talet när jag gick i skolan fick de duktigaste eleverna ex.vis en gratisprenumeration på Slösa och Spara (?). De fick också bokpremier vid skolavslutningen. Jag fick ingenting, men tyckte att det var OK. Jag hade ju inte presterat tillräckligt!

Jag har alltid försökt lära mina barn: "Man får ingenting för ingenting." Dvs vill du ha något får du jobba för det. Sedan varierar självklart detta "jobba" men vad för "något" de vill ha.

Det enda jag fann upprörande är egentligen att de inte behövde vara bra på tyska.

Eller är det värdet på premien ni reagerar över? Kommunala medel?? Jante-lagen???
KURT
CITAT (Ewa L @ 14-09-2007, 06:13) *
Jag har faktiskt lite svårt att förstå vad det är flertalet är upprörda över.

Att premiera de som är bäst är väl inget nytt här i världen? Så ser ju faktiskt livet ut. På 60-talet när jag gick i skolan fick de duktigaste eleverna ex.vis en gratisprenumeration på Slösa och Spara (?). De fick också bokpremier vid skolavslutningen. Jag fick ingenting, men tyckte att det var OK. Jag hade ju inte presterat tillräckligt!

Jag har alltid försökt lära mina barn: "Man får ingenting för ingenting." Dvs vill du ha något får du jobba för det. Sedan varierar självklart detta "jobba" men vad för "något" de vill ha.

Det enda jag fann upprörande är egentligen att de inte behövde vara bra på tyska.

Eller är det värdet på premien ni reagerar över? Kommunala medel?? Jante-lagen???



Enligt TT så valdes eleverna ut enligt:

"De elever som bedömdes som "duktiga, utåtriktade och har förmågan att klara sig själva ute" bjuds på klassresa"

Och det låter väl inte så objektivt?
Ralf
Bara undrar vem ungarna ska prata engelska med när dom bor i Tyskland... För tyskar kan inte engelska.
Ewa L
CITAT (Ralf @ 14-09-2007, 07:37) *
Bara undrar vem ungarna ska prata engelska med när dom bor i Tyskland... För tyskar kan inte engelska.

Jag har bott flera år i Tyskland och de pratar utmärkt engelska!! De vill t.o.m. gärna prata engelska med mig (trots flytande tyska), för att de ville öva. Just övning är nämligen det de saknar mest, eftersom så många behärskar tyskan. Dessutom är ju all TV dubbad, vilket gör att de inte hör engelska heller. Annars pratar de minst lika bra engelska som svenskar.
Cacki
Hur man än gör kan det inte bli 100 % rättvist men det man kan fundera på är det här mad duktigheten.
Ta t ex mej och min bror. Jag har alltid haft lättare än honom med skolarbetet. Han har alltid fått vara diciplinerad och plugga ordentligt för att få bra betyg medan jag inte behövt jobba på samma sätt, ändå var det jag som fick bäst betyg (av oss två). I mina ögon var det han som var duktigast som verkligen ansträngde sej och alltså borde få följa med på resan om vi hade ställts inför det här på vår tid, men efter dessa kriterier hade jag varit den som fick följa med. Rättvist???
Om det nu bestämts helt nyligen undrar jag också när de nya kriterierna träder i kraft? Hur ska eleverna hinna "lägga manken till" för att kunna tillgodogöra sej moroten så att de som verkligen måste anstränga sej för att hinna ikapp om de ska få en chans att få resa? Alla har ju inte samma läshuvud. Man borde strunta i vem som är bäst i skolämnena och enbart gå efter hur mycket tid och ansträngning varje elev lägger ner på skolan i så fall.....eller helt enkelt lotta platserna. Då skulle det nog kunna kännas rättvist för alla skulle jag tro, och då skulle nog alla kunna ta emot utbyteseleverna med glädje. Rättvisast för de tyska eleverna också att verkligen få känna sej välkomna till den familj de blir tilldelade, vilket de kanske inte blir om någon värdfamilj är missnöjda.
Gossen Ruda
Undrar hur en objektiv beskrivning av det hela hade sett ut? Expressen är expressen. Det var ju så att bara ett visst antal kunde resa eftersom tyskarna inte kunde ta emot fler. På något sätt måste man sålla ut dessa. Visst kan man lotta men tänk om lotten tillfallit någon som skolkat sig igenom skolan? Jag har inget emot att man tar dom bästa bara det sker enligt fastställda kriterier, inget mygel. Beträffande engelskan så har jag förstått precis som Ewa L att tyskarna håller på att bli ett engelskspråkiga. Där finns det inget av vår rädsla för anglosaxifiering.
Cacki
*Klippt ur texten*
[quote name='Gossen Ruda' date='14-09-2007, 08:35' post='666570']
På något sätt måste man sålla ut dessa. Visst kan man lotta men tänk om lotten tillfallit någon som skolkat sig igenom skolan?

* * *

Varför skolkar en elev? I de flesta fall pga skoltrötthet = leda ocn som det finns chans att avhjälpa genom lite miljöombyte och få se lite annat ett tag. Eller tänk om skolket beror på att man är mobbad...av någon som är relativt duktig i skolämnena! Jodå, mobbing förekommer bland i alla skikt, det har undersökningar visat. Ska den ungen premieras?

Nej, en samhällsvinst är väl i så fall att visa ungdomarna att bara man anstränger sej lite så kan man komma någon vart här i samhället. Några räkmackor betackar jag mej från. Varför ska vi underblåsa orättvisan som förekommer i dagens samhälle? Man får hoppas att den nya generationen är kloka nog att försöka stärka individens självförtroende istället. Jisses vilket produktivt samhälle vi skulle få då!
Magdis
Det finns barn som kämpar allt vad de orkar i skolan men ändå inte räcker till. T.ex min mans brorsson, som har dyslexi. En kille mer med kämpaglöd och ambitioner än honom får man leta efter. Men efter dessa kriterier skulle han bedömas som inte tillräckligt duktig för att få åka på skolresa. devil.gif
Lemonne

Jag fick inte sommarjobba på kommunen ner jag gick i högstadiet, för mina föräldrar hade för hög inkomst.

Bråkstakarna på min skola fick åka till Polen och Tyskland för att besöka koncentrationsläger.

De som läste tyska fick åka på skolresa till Tyskland. Vi som läste franska fick inte åka någonstans.


Vi måste ha möjlighet att belöna de som är duktiga, uppmuntra vissa beteenden. Det är bara att acceptera att vissa kommer känna sig orättvist behandlade, det är en del av livet. I mitt fall, när jag gick i skolan, brydde jag mig inte så mycket. Jag accepterade att de som kom från familjer med dålig ekonomi fick jobbet före mig, fast jag inte fick några pengar från mamma och pappa. Jag tror det är utopi att tro att det finns något system där samtliga inblandade känner sig rättvist behandlade. Alla värderar ju olika.
*Stintan*
Funderar på om inte dessa utbytesresor till vänorter är något helt annat än traditionell skolresa som brukar förekomma i avgångsklasser. Så var det när min dotter fick åka till Estland. Alla hade möjlighet att anmäla sitt intresse men det var inte många som ville åka. Däremot åkte hela klassen till Prag i 9:an.

Vet faktiskt inte om jag vill kalla det mobbing att premiera de bästa i det här fallet. Tycker att det beror lite på vad det är fråga om.
Blomstertanten
CITAT (Stintan43 @ 14-09-2007, 12:57) *
Vet faktiskt inte om jag vill kalla det mobbing att premiera de bästa i det här fallet. Tycker att det beror lite på vad det är fråga om.

Nu för tiden kan man visst kalla allting för mobbing eller en kränkning sleep.gif
mamamaggan
De som är " duktiga " , hur man nu definierar det , har altlid fått premier. Jo men ge dem då premier eller är de borttagna ?

Tycker inte det här känns rätt. Dessutom skulle de som inte får åka få ställa upp och ta hand om de studenter som kom hit från Tyskland , dubbelt straff som någon sa .Hörde detta diskuteras i TV i morse och håller med om vad som sades där att det måste i förväg talas om vilka kriterier som gäller och så måste man strikt hålla på dem.

Vad är " duktig " ? Är det någon som har lätt för det teoretiska ? Är det någon som har kämpat upp sitt betyg från icke godkänd till godkänd ? Är det en dyslektiker som kämpar på som en galning ? Är det någon som har lätt för att utföra något praktiskt ?

Kanske någon som utsatts för mobbing och behöver uppmuntran ska få åka medan mobbarna får stanna hemma.

Skolan borde ta sig en funderare på vilka som de vill " premiera " och vilka de vill " straffa ". Låter inte i mina öron som om det är bra reklam för den här skolan.
Fenja
CITAT (Blomstertanten @ 14-09-2007, 13:03) *
Nu för tiden kan man visst kalla allting för mobbing eller en kränkning sleep.gif


Risken är ju att det blir lite som med Peter och vargen....
Mvh
Fenja
Kathy
CITAT (Blomstertanten @ 14-09-2007, 13:03) *
Nu för tiden kan man visst kalla allting för mobbing eller en kränkning sleep.gif



Såhär definierar Vårdguiden mobbing:

CITAT
Mobbing är när någon systematiskt trakasserar en annan person fysiskt eller psykiskt. Mobbing betyder att man utesluts ur kamratkretsen, blir illa behandlad och förtrycks. Mobbing är ingen engångsföreteelse, utan en systematisk kränkning av en person. Mobbing kan vara allt ifrån att bli kallad nedsättande saker till att bli utsatt för våld. Det har även blivit vanligare att mobbing sker via e-post eller sms. Mobbing kan också vara att inte bli utsatt för någonting alls utan att istället bli utfryst helt och hållet.


Länk till hela artikeln.
Tezzla
CITAT (mamamaggan @ 14-09-2007, 13:13) *
Dessutom skulle de som inte får åka få ställa upp och ta hand om de studenter som kom hit från Tyskland , dubbelt straff som någon sa .



Straff att få agera goda värdar för gäster? Straff att få träffa människor från ett annat land som man säkert både kan ha trevligt med, ha utbyte av och lära från?

Är det ett straff?
Kathy
CITAT (Tezzla @ 14-09-2007, 13:55) *
Straff att få agera goda värdar för gäster? Straff att få träffa människor från ett annat land som man säkert både kan ha trevligt med, ha utbyte av och lära från?

Är det ett straff?



no.gif
Neeej, det är väl inget straff heller.....att få visa upp sitt eget hemland, att få agera värd?
Tezzla
CITAT (Kathy @ 14-09-2007, 14:01) *
no.gif
Neeej, det är väl inget straff heller.....att få visa upp sitt eget hemland, att få agera värd?



Allt annat än ett (dubbelt) straff, skulle jag vilja påstå.
Pirum
Grundskolan ska inte dela ut feta morötter till en del elever, medan andra får gå utan. EOD.

Annat blir det när det handlar om frivillig vuxenskola, typ högskola eller universitet. Där tycker jag det är helt ok att duktiga elever väljs ut att åka ett halvår och studera utomlands exempelvis. Medan vi lite mer studieobegåvade får sitta hemma.

Om premierna inte har något direkt med utbildningen att göra (dvs, dela ut ren nöjesresa till goda studenter) så tycker jag att det är fel även på högskolenivå.

Att få agera värd kan jag mycket väl se som både ett straff och ett privilegium, det hela beror ju på om det är helt frivilligt. Och jag hade nog inte gärna lekt värd åt någon annan om jag själv först fått sitta hemma medan polarna åkt på nöjesresa.

CITAT (Lemonne @ 14-09-2007, 12:44) *
Jag fick inte sommarjobba på kommunen ner jag gick i högstadiet, för mina föräldrar hade för hög inkomst.

Det är lite synd, men kan ändå ses som någon slags stöd från samhället till folk som behöver det.

I det här fallet, med skolresan, känns det däremot tvärtom. De duktiga får ännu lite mer. Som om kommunen hade gett barn från rika hem sommarjobb, men låtit fattiga barn gå utan jobb.
Cacki
CITAT (Tezzla @ 14-09-2007, 13:55) *
Straff att få agera goda värdar för gäster? Straff att få träffa människor från ett annat land som man säkert både kan ha trevligt med, ha utbyte av och lära från?

Är det ett straff?


Nej absolut inget straff men sänkt motivation kanske??

Jag skulle väl inte heller vilja påstå att sättet att agera kan kallas mobbing, men varför märka ord när alla tycks förstå vad frågan handlar om ändå?

*Stintan*
Märkt ord har väl ändå ingen gjort .
Tezzla
CITAT (Cacki @ 14-09-2007, 14:29) *
Nej absolut inget straff men sänkt motivation kanske??

Jag skulle väl inte heller vilja påstå att sättet att agera kan kallas mobbing, men varför märka ord när alla tycks förstå vad frågan handlar om ändå?



Har jag märkt ord? Eller vad menar du? g.gif
mamamaggan
CITAT (Tezzla @ 14-09-2007, 13:55) *
Straff att få agera goda värdar för gäster? Straff att få träffa människor från ett annat land som man säkert både kan ha trevligt med, ha utbyte av och lära från?

Är det ett straff?



Jo det kan uppfattas som ett straff. Du får inte åka till Tyskland men förväntas ta emot studenter därifrån . Det självklara vore väl att de som varit i Tyskland tog hand om dem.

En av våra söner deltog i ett utbyte med Tyskland där alla fick åka. Klassen sparade, sålde grejor o s v för att få ihop pengarna. Sedan kom en tysk kille hem och bodde hos oss. Vi uppfattade det INTE som ett straff . Men det är ett oerhört ansvar att ta emot någon även under en kortare tid.

Varför ska de som inte får åka ställa upp på det ?Varför ska de som åkte återigen prioriteras och inte behöva ta det ansvaret ? Bara ta för sig av nöjet men inte behöva göra någon motprestation ? Snacka om att vänja sig vid med att få allt serverat !
Blomstertanten
Det va nog jag som var ordmärkare ! blush.gif

Men en orättvisa är inte samma sak som mobbning !
Tezzla
CITAT (mamamaggan @ 14-09-2007, 14:38) *
Varför ska de som inte får åka ställa upp på det ?Varför ska de som åkte återigen prioriteras och inte behöva ta det ansvaret ? Bara ta för sig av nöjet men inte behöva göra någon motprestation ? Snacka om att vänja sig vid med att få allt serverat !


Precis! Där sätter du fingret på det allt egentligen handlar om. Man vill ha allt serverat utan att behöva prestera. Det är därför man hojtar om orättvisor hit och dit. "Alla ska ha rätt till samma sak, DET är rättvisa". Jag håller inte med om det.

Och jag kan fortfarande inte förstå varför det skulle vara en börda och ett straff att få vara värd. Att ta emot dessa gäster är något man ska "ställa upp på"? Varför kan man inte se det tvärtom?
mamamaggan
CITAT (Tezzla @ 14-09-2007, 14:50) *
Precis! Där sätter du fingret på det allt egentligen handlar om. Man vill ha allt serverat utan att behöva prestera. Det är därför man hojtar om orättvisor hit och dit. "Alla ska ha rätt till samma sak, DET är rättvisa". Jag håller inte med om det.

Och jag kan fortfarande inte förstå varför det skulle vara en börda och ett straff att få vara värd. Att ta emot dessa gäster är något man ska "ställa upp på"? Varför kan man inte se det tvärtom?


Alla ska inte ha rätt till samma sak säger du . OK då tar vi bort rättigheten att alla ska få gå i skola, att alla ska få ha en åsikt och öppet kunna få redovisa den , att alla ska få rösta o s v . Vilka ska bara ha rättigheter och vilka ska bara ha skyldigheter ?

Varför man inte ser värdskapet som en belöning ? Skrev just i mitt förra inlägg att det finns ett ansvar med detta. Har du själv taigt emot utbytesstudenter i ditt hem ?


Cacki
CITAT (mamamaggan @ 14-09-2007, 15:02) *
Alla ska inte ha rätt till samma sak säger du . OK då tar vi bort rättigheten att alla ska få gå i skola, att alla ska få ha en åsikt och öppet kunna få redovisa den , att alla ska få rösta o s v . Vilka ska bara ha rättigheter och vilka ska bara ha skyldigheter ?


Undrar jag också! blink.gif
Lemonne

Ja men, vi kan ju inte se det som en orättvisa om bara de duktiga kan följa med på en skolresa? Det är ju som att säga att det är orättvist att den duktigaste på jobbet blir befodrad. Eller orättvist att någon med 5 års utbildning får mer i lön en den utan utbildning? Vi lever i ett samhälle där alla har möjlighet att utvecklas, alla får t.ex. gå i skolan. Men alla kan inte få bra betyg - det kan vi inte se som en orättvisa. Vi kan inte säga att det är orättvist att de med bra betyg får det lättare ute i arbetslivet. Alla kan få bra betyg, skolan är utformad på så sätt. Vi kan ju inte heller mena att det är orättvist att de som faktiskt har kämpat och slitit för sina goda studieresultat också får något utöver det vanliga för det.

Det är min personliga tolkning. Jag vet att det finns de som tycker det är rättvist att alla ska ha lika mycket betalt, oavsett vad de gör för jobb, medan det är orättvisa i mina ögon.

Jag kan inte heller tänka mig att man tvingas till att ta emot utbytesstudenter. Något sådant skulle inte vårt rättsystem tillåta.
Magdis
CITAT (Tezzla @ 14-09-2007, 14:50) *
Precis! Där sätter du fingret på det allt egentligen handlar om. Man vill ha allt serverat utan att behöva prestera. Det är därför man hojtar om orättvisor hit och dit. "Alla ska ha rätt till samma sak, DET är rättvisa". Jag håller inte med om det.

Jag tycker du har en väldigt hård inställning. sad.gif Okej, världen ÄR inte rättvis. Men varför ska det behöva gnidas in i ansiktet på barnen redan på grundskolenivå? I skolan tycker jag att barnen ska ha samma rättigheter. Alla är inte lika begåvade, ska man straffa alla som kanske gör sitt allra bästa men ändå inte räcker till? Påstå att de vill ha allt serverat utan att prestera? Nä fyyy för ditt sätt o tänka.
Pirum
CITAT (Lemonne @ 14-09-2007, 15:17) *
Ja men, vi kan ju inte se det som en orättvisa om bara de duktiga kan följa med på en skolresa? Det är ju som att säga att det är orättvist att den duktigaste på jobbet blir befodrad.

Men jag tycker det är enorm skillnad på obligatorisk grundskola för barn, och ett lönearbete för vuxna. Skolbegåvade elever får redan idag en premie som är väldigt stor - de får högre betyg. Det är illa nog. Att belöna duktiga barn med roliga aktiviteter (resor, besök på nöjespark, eller vad som kan hittas på) medan dåliga elever får stanna hemma - det känns kontraproduktivt. Jag tror inte de studiemisslyckade eleverna blir peppade att plugga mer av sådant här, snarare tvärtom.

Huruvida utbildning och lönenivå ska följas åt är en intressant fråga. Om vi har 2 personer som arbetar inom samma yrke och göra ett lika bra jobb - ska då den med 4 år på högskolan ha mer betalt än den som lärt sig 'på egen hand'? Jag arbetade ett tag på en arbetsplats där personer med enbart högstadieutbildning fick lägre lön än personer som gått ur gymnasiet - även om de gjorde samma jobb. Jag tyckte det var fel. Men kanske är det en fråga för en annan tråd.
Cacki
Saxat:
CITAT (Magdis @ 14-09-2007, 15:19) *
Okej, världen ÄR inte rättvis. Men varför ska det behöva gnidas in i ansiktet på barnen redan på grundskolenivå? I skolan tycker jag att barnen ska ha samma rättigheter. Alla är inte lika begåvade, ska man straffa alla som kanske gör sitt allra bästa men ändå inte räcker till? Påstå att de vill ha allt serverat utan att prestera?


Precis vad jag tycker. Och dessutom är det i den åldern som man är mest mottaglig och som grunden till en någorlunda god medmänsklig inställning kan byggas upp....(eller kalla det solidaritetstänkande om det är ett bättre ord).
Magdis
CITAT (Cacki @ 14-09-2007, 15:44) *
Saxat:
Precis vad jag tycker. Och dessutom är det i den åldern som man är mest mottaglig och som grunden till en någorlunda god medmänsklig inställning kan byggas upp....(eller kalla det solidaritetstänkande om det är ett bättre ord).

tummenupp.gif Precis! Somliga har tyvärr inte fått en medmänsklig inställning med sig i livet, sorgligt nog.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon