Fenja
Hittar inte tråden om detta... men här är en länk som klargör hur läget är!
Mvh
Fenja
Chamomille
Åh, hjälp säger jag bara... Arma advokat som aldrig kan gå ut och gå någonstanns. sleep.gif Det kan ju finnas någon som röker där ute...
skogstroll
jo det är ju smidigt att va advokat när man är missnöjd
Tezzla
Ja, jag hörde om det där igår och småjublade/fnissade lite giggle.gif Det är väl skönt att det ändå finns lite sunt förnuft kvar flirting.gif
herkules
men det var väl för väl att hon får röka på sin egen tomt!
skam vore det annars..
lissa
Undrar i mittt stilla sinne hur han klarade sig på 90 talet, om han behöver mask på sig nu när han är ute giggle.gif
Bli inte arga nu, jag vet att det har varit besvärligt för vissa förr, men phu, att inte få röka i sin egen trädgård.......
Huggorm
Röka går bra, men på många platser är det förbjudet att värma huset med vedeldning. Det kan ju bo allergiker och astmatiker i omgivningen, och dom är det ju synd om. Men att förpesta omgivningen med en sådan otrevlig ovana som rökning går bra, då är det individens rätt som gäller, där har allergiker och andra ingenting att säga till om!

Såg att dom skall höja tobaksskatten igen. Alldeles utmärkt, det är en av mycket få skatter som bör vara riktigt hög för att åtminstone täcka en del av alla de vårdkostnader som rökningen medför.
kickistina
[quote name='Huggorm' date='15-09-2007, 08:09' post='667246']
Röka går bra, men på många platser är det förbjudet att värma huset med vedeldning. Det kan ju bo allergiker och astmatiker i omgivningen, och dom är det ju synd om. Men att förpesta omgivningen med en sådan otrevlig ovana som rökning går bra, då är det individens rätt som gäller, där har allergiker och andra ingenting att säga till om!

Såg att dom skall höja tobaksskatten igen. Alldeles utmärkt, det är en av mycket få skatter som bör vara riktigt hög för att åtminstone täcka en del av alla de vårdkostnader som rökningen medför.



Men tänk om dyra vanor blir "inne" en status symbol,Då ökar ju rökningen!!!För alla vill ju visa sin status idag!!!!!Så inte för hög tobaksskatt..-Tack! thumbdown.gif
Monica M zon 4
Ska rökning på tomten förbjudas får väl grillning också förbjudas. Rök som rök. Får väl hoppas att sunda förnuftet kommer att segra.
Cacki
CITAT (Huggorm @ 15-09-2007, 08:09) *
Röka går bra, men på många platser är det förbjudet att värma huset med vedeldning. Det kan ju bo allergiker och astmatiker i omgivningen, och dom är det ju synd om. Men att förpesta omgivningen med en sådan otrevlig ovana som rökning går bra, då är det individens rätt som gäller, där har allergiker och andra ingenting att säga till om!

Såg att dom skall höja tobaksskatten igen. Alldeles utmärkt, det är en av mycket få skatter som bör vara riktigt hög för att åtminstone täcka en del av alla de vårdkostnader som rökningen medför.


Menar du alltså att förbudet om vedeldning verkligen beror på hänsynstagande till allergiker??? (där ser man hur ouppdaterad jag är i så fall dunno.gif ) *skäms* Pelletseldning och oljeeldning då???? Pellets kan man ju t o m få ekonomisk hjälp med att konvertera till. Rimmar lite dåligt tycker jag.

Och om man höjer tobakskatten för mycet pga sjukvårdskostnader så undrat jag vad godis och andra socker- och fettstinna produkter kommer att kosta i framtiden. Huvva!!
lissa
Inte godiiiiiiiis fear.gif , ta spriten innan godiset,jag är nog en riktig godiskoholisk, crazy.gif men det drabbar ju bara mig..
Cacki
CITAT (lissa @ 16-09-2007, 01:08) *
Inte godiiiiiiiis fear.gif , ta spriten innan godiset,jag är nog en riktig godiskoholisk, crazy.gif men det drabbar ju bara mig..


Fast det värsta är att det gör ju inte det i förlängningen (drabbar bara dej alltså). Sjukvårdskostnaderna för överviktsrelaterade sjukdomar börjar ju gräva ganska djupa hål i sjukvårdsplånboken. Nu kan jag ju inte påstå att du är överviktig för det vet jag självklart inte, men alla godiskoholiker lär ju buntas ihop precis som man uppenbarligen gör med nikotinisterna. (Jag har tyvärr också ganska svårt att motstå godisskålen. sad.gif , så jag säger som du. TA SPRITEN FÖRST! )
Blomstertanten
RÖR INTE MIN CHOKLAD !!!!!!! -fear-.gif
Pirum
CITAT (kickistina @ 15-09-2007, 09:11) *
.
Men tänk om dyra vanor blir "inne" en status symbol,Då ökar ju rökningen!!!För alla vill ju visa sin status idag!!!!!Så inte för hög tobaksskatt..-Tack! thumbdown.gif

Intressant, så skulle det kunna bli. Flera laster har ju haft sitt ursprung som överklassmanér, sen har det 'sipprat ner' i hierarkin. Förr var det kända filmstjärnor som glamoröst rökte, idag är det dock mest barn som börjar röka, och rökning är dessutom vanligast i grupper som (tyvärr) ofta anses ha låg status.





Mer fina reklambilder på http://www.theadshak.com/index.html förresten.
Gita
CITAT (Huggorm @ 15-09-2007, 08:09) *
Såg att dom skall höja tobaksskatten igen. Alldeles utmärkt, det är en av mycket få skatter som bör vara riktigt hög för att åtminstone täcka en del av alla de vårdkostnader som rökningen medför.


Jag vill inte försvara rökning, men jag är övertygad om att övervikt och fetma står för en större del av vårdkostnaden än rökning.
För 10-15 år sedan var det sällan man såg några riktigt feta människor, men nu är det ju ganska vanligt, speciellt bland barn och ungdommar.
Gita
mamamaggan
CITAT (Pirum @ 16-09-2007, 11:12) *
Intressant, så skulle det kunna bli. Flera laster har ju haft sitt ursprung som överklassmanér, sen har det 'sipprat ner' i hierarkin. Förr var det kända filmstjärnor som glamoröst rökte, idag är det dock mest barn som börjar röka, och rökning är dessutom vanligast i grupper som (tyvärr) ofta anses ha låg status.





Mer fina reklambilder på http://www.theadshak.com/index.html förresten.



Ja vad gör man inte för att bättra på sin staus. Vad vet jag , det kanske är så . Att man tror att man bättrar på sin staus alltså. Likadant med övervikt kanske. Förr tydde det på välstånd att vara stor , i dag är det tvärtom.

För mig får man gärna höja skatten på allt " onyttigt " om man samtidigt ser till att " nyttiga " saker blir billigare. Men , om man senare kommer fram till att det " onyttiga " inte är så onyttigt som man tidigare trodde ( tänker på t ex ägg ) hur gör man då ?
Magdis
CITAT (mamamaggan @ 16-09-2007, 16:10) *
För mig får man gärna höja skatten på allt " onyttigt " om man samtidigt ser till att " nyttiga " saker blir billigare.

Det håller jag verkligen med om. Det är ofta ruskigt dyrt med hälsokostmat.
Tobe3
Höjer man skatten på tobak, sprit etc. Så blir det som vid förra chockhöjningen av tobak.

Smuggling blev mycket lönsam och transportvägar bildades för ett rutnät av distributörer. Vinsterna var bra och straffen om man åkte dit låga. När sedan regeringen sänkte skatten något, så var skadan redan skedd. Smuglarna fortsatte för de hade hittat en ny marknad.

Folk slutar inte med sina laster bara för att det blir dyrare. De tar bara pengarna från ett annat konto. Mat- kläd- nöjes-konto mm. eller försöker få tag på det illigalt istället.
lissa
Enligt vad jag har hört så är det inte bara tobak som tas in istora mängder..Har hört att det finns folk som hyr en stor bil, åker över sundet och tar in stora lass med sprit...en del affärer säljer ju sån sprit under disken dessutom .. och om vi ska till på lång sikt så för ju även spriten med sig en massa dyra sjukdomar..plus hela familjers lidande, vilket är obetalbart.... g.gif

Jag började med chokladen i tonåren för att försöka gå upp i vikt...den tiden är förbi för länge sedan, men har fortdarande inte lyckas med att gå upp ett enda skvatt...däremot har mina tandläkare tjänat en liten förmögenhet på mig tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon