storm
Min sambo och jag har pratat om Finland,och att det är dom tusen sjöarnas land ,han påstår att det är fel Sverige har fler sjöar än FInland,vem har rätt.
Huggorm
Jag har hört att Sverige skall ha fler sjöar egentligen, men har tyvärr ingen källa att backa upp mitt påstående med
Netha
Din sambo har rätt... Sverige har fler sjöar.
Fakta om Finland
KURT
CITAT (Netha @ 15-09-2007, 22:19) *
Din sambo har rätt... Sverige har fler sjöar.
Fakta om Finland



Det är möjligt att Sverige har fler sjöar än Finland, men informationen i länken ovan skulle jag nog INTE lita på! Vattenportalen anger att Sverige skulle ha 95700 sjöar som är minst 100x100 meter (1 hektar) stora.

Medan t ex Wikipedia anger att finland skulle ha 187,888 sjöar som är större än 5 hektar!

Betty
CITAT (storm @ 15-09-2007, 23:15) *
Min sambo och jag har pratat om Finland,och att det är dom tusen sjöarnas land ,han påstår att det är fel Sverige har fler sjöar än FInland,vem har rätt.


Finland kallas för "De tusen sjöarnas land" - oavsett om det finns fler eller färre sjöar i Sverige. sleep.gif
Förstår inte var Sverige kommer in i bilden öht... g.gif
skogstroll
det var ju ett smart iakttagande, Sverige kanske har 2.000 även om det inte finns något talesätt smile.gif

sen tycker jag Finland verkar jättevackert, skulle vara kul att åka dit en dag!
Pirum
Sverige har väldigt många väldigt små sjöar. Det är möjligt att Finland har lite fler lite större sjöar. Ok, Sverige har typ Vänern, osv, men annars känns det som att väldigt många av Sveriges sjöar inte är lika "synliga" som Finlands.
EKLO
Annars kan man läsa norrmannen Erlend Loes fruktansvärt roliga roman Fakta om Finland, också idén om de tusen sjöarnas land avhandlas där - om än på ett lite mer ovanligt vis.

mvh Eklo
Huggorm
CITAT (KURT @ 16-09-2007, 04:24) *
Det är möjligt att Sverige har fler sjöar än Finland, men informationen i länken ovan skulle jag nog INTE lita på! Vattenportalen anger att Sverige skulle ha 95700 sjöar som är minst 100x100 meter (1 hektar) stora.

Medan t ex Wikipedia anger att finland skulle ha 187,888 sjöar som är större än 5 hektar!


Nja, 187 888 sjöar med en storlek på minst fem AR står det väll ändå? Det är ganska stor skillnad på en ar och en hektar. En ar är 100 kvadratmeter, medan en hektar är 10000 kvadratmeter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6v...ands_sj%C3%B6ar

http://sv.wikipedia.org/wiki/Finland


Edit: På engelska wikipedia som du länkar till står det visst 5 hektar, men det är fel, det är på svenska wikipedia det står rätt. Egentligen skall man inte lita på en wiki som källa, dom skrivs ju av privatpersoner och har dålig faktakontroll
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon