Full version: Överkurs u outlook
Bettson
Jag gjorde nyss en säkerhetskopia i outlook.

Fick då 3 st filer som jag egentligen inte riktigt vet vad de innebär.

En archive.pst
En Outlook.pst
EnOutlook säkerhetkopia.pst

Vilken fil innehåller vad.

Så har jag en stor mängd innegående post innehållande filer oftast. Hitintills så har jag suttit och sparat filerna i annat register när de har avhandlats.Jag har inte riktigt vågat lita på outlook. Men egentligen så borde det vara bekvämare att spara det under kundernas personliga mappar när det är färldigjobbat och jag ändå har arkiv att kunna söka tillbaka i.

Men jag undrar. Det är ju en typ av databas och kan den bli för stor?

Jag man spara undan ett år i taget så att man tex säger att allt före 2006 kan jag lägga i ett djupare arkiv så att det är lättare att hantera?

Hur mycket undermappar kan man i så fall ha om man använder sig fullt ut av systemet personliga mappar.

Någon som vet?

Tacksam för svar thanks.gif

Bettson
Fortsätter att fråga idag också flirting.gif
LadyG
Outlook.pst kan bli upp till 20Gb med defaultinställningarna.
Här står det hur man ändrar det om du behöver mer:
http://support.microsoft.com/kb/832925

Archive.pst innehåller sådant som är äldre än 6 månader.
Det är Outlooks sätt att lägga gamla saker åt sidan så att outlook.pst inte fylls med gammalt skräp.
Mer om archive.pst och hur man gör inställningar:
http://support.microsoft.com/kb/290847/en-us

Jag antar att outlook säkerhetskopia är en backup som Windows gjort, eller som du gjort manuellt.
Bettson
Du vet att jag är lite trög LadyG.


Jag har läst sidan tidigare men jag fattar inte allt i alla fall.

Förut har jag gjort säkerhetkopia outlook och det har varit en fil.

Nu gjort samma sak och det kom tre filer. Vet just inte vad det är för något.

Jag tänker så här att ifall min databas blir ruskigt stor så blir den väl långsam. Man får ju bättre kapacitet när man arkiverar.

Men kommer arkivets storlek att påverka hastigheten.

Jag tänker så här att detta år och 2006 kommer jag att behöva leta i ibland om än inte så ofta. Jag flyttar kundernas slutförda grejor till en peronlig mapp för dom. Alla objekt äldre 'än tre månader arkiveras.

Men vad får det för konsekvenser om arkivet blir för stort ? Jag skulle kunna tänka mig att jag la ut allt som var från 2005 i en säkerhetkopierad mapp som jag kunde återinstallera och söka i vid behov. Eller är det OK att låta arkivet ligga hur länge som helst.


Tänka kan man ju göra idea.gif men när man inte vet giggle.gif slap.gif whist.gif

Tack för att du tog dig tid att svara thanks.gif
Bee
Jag har funderat en stund på den här frågan och jag är glad att du ställer den! Det är en fråga som jag har intresse av också :

Vad jag förstår så är det av viss betydelse hur datorn är kopplad. Dvs jag sitter ihopkopplad i ett stort nätverk. Det jag lagrar i mina personliga foldrar lagras på servern. Backup av pst-filerna hamnar också där. Om jag däremot hade använt archive-funktionen så hade mailen lagrats på C: vilket inte är så bra om a) datorn kraschar, b) datorn blir stulen, c) man byter dator.

Jag använder mängder med underfoldrar och det beror väl på totala utrymmet på datorn hur mycket man kan knö in (man kan lägga pst-filer utanför Outlook). Antal foldrar + underfoldrar har väl ingen betydelse i sammanhanget. Självklart måste du kunna organisera dina personliga foldrar på samma sätt som du gör i Utforskaren.
Fizzgigg
Gamla Outlook-prylar (mail osv) brukar efter några månader flyttas till archive.pst vilket i princip är exakt samma sorts fil som outlook.pst. Alla andra varianter av pst-filer är säkerhetskopior gjorda av tredjepartsprogram och därför kan de heta lite vad de vill.

Pst-filer fungerar så att de innehåller all information som du har i Outlook oavsett om det är e-brev, kontakter, kalenderuppgifter osv osv. Hur du flyttar runt mapparna inuti Outlook är helt irrelevant, allting ligger fortfarande i outlook.pst. Det gäller för övrigt även filer som har bifogats i e-brev vilket gör att pst-filen kan svälla som ett popcorn och du tar emot många och stora filer. Att flytta runt mappar och pyssla i Outlook gör det mer översiktigligt för dig men påverkar inte programmet. Det är ungefär som att göra det prydligt i kalsonglådan: det är lättare för användaren att hitta favoritparet men det påverkar inte lådan.

Tyvärr är Outlook ganska primitivt uppbyggt. Man kan till exempel tycka att det vore en bra idé och leda till en mindre och effektivare pst-fil om man raderade mail med stora bifogade filer. Fel. När man raderar saker skapas ett "hål" där det raderade fanns men det påverkar inte filen. Om du raderar mycket och städar duktigt har du en pst-fil som är ungefär lika stor som innan du städade men det mesta av innehåller är ineffektiva hål. De försämrar inte prestandan men förbättrar den inte heller.
Det finns program som optimerar pst-filer (fungerar ungefär som när du defragmenterar hårddisken fast det är pst-filen som defragmenteras) men de är för det mesta kommersiella och för de mesta helt onödiga eftersom man måste ha enorma pst-filer för att det ska bli någon skillnad.

Enkelt uttryckt: om Outlook funkar som det ska, fixa inte det som inte är trasigt. smile.gif
LadyG
Bettson, inte är du trög. Få är väl så datorinsatta som du utan att ha det som jobb?

Fizzgigg förklarade mycket bra tycker jag, men jag skulle vilja tillägga en liten sak. Arkivering snabbar upp din Outlook, men det är inte allt som arkiveras. En del foldrar arkiverar efter en viss tid, som kalendern (6 månader), att göra (6 månader), journalen (6 månader), skickat (2 månader) och borttaget (2 månader) och de har arkivering påslaget från början (eller ska ha i Outlook 2003 så vitt jag förstod det). Däremot har inboxen, anteckningarm kontakter och utkast inte arkiveringen påslagen från början. Tror inte ens man kan arkivera kontakter.

Mig veterligen går det att behålla samma outlook i väldigt många år. Fizzgigg har den största Outlookfil jag någonsin sett och den fungerar bra. Det enda som tar tid är när den ska scannas efter fel eller virus av något stackars program biggrin.gif
Bettson
Skam den som ger sig. Jag gillar inte alla hjälpmenyer på engelska. Svårt med alla uttryck när man bara kan turist och deckarengelska.

Så jag hitta något på svenska. Det här hittade jag om kompromering av filer.

Provade först och det hände ingenting, tomde papperkorgen och då stod den och tuggade ett tag tummenupp.gif

Så här stod det.

Minska storleken på en datafil
En datafil är en personlig mappfil (.pst). Om du tar bort objekt från en datafil ändras inte storleken på filen om du inte komprimerar filen. Att komprimera filen kan ta flera minuter.

Klicka på Datafilshantering på Arkiv-menyn.
Klicka på den datafil som du vill komprimera och sedan på Inställningar.
Klicka på Komprimera.
Obs! När du komprimerar en PST-fil behöver du inte avsluta Microsoft Outlook.


Det skulle spara mig massor med wub.gif jobb ifall jag inte behövde spara om alla bifogade filer i mina dokument.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon