Magdis
Idag fick min 6-åring ett brev från skattemyndigheten med besked om slutlig skatt enligt 2007 års taxering och jag blev lite snopen över det. Brukar barn betala skatt?
aanderss
ja de betalar väll skatt på den lilla ränta de får på sina sparade pengar
Magdis
CITAT (aanderss @ 19-09-2007, 13:24) *
ja de betalar väll skatt på den lilla ränta de får på sina sparade pengar

Ja det låter ju rimligt egentligen men jag har aldrig tänkt på det förut. Tror inte hon har fått nåt skattebesked förrän i år och själv tror jag inte jag fick nåt som liten, men det kan ju hända att jag bara inte hade nån koll på det.
aanderss
jag är inte 100% säker på de men jag har för mig att jag brukar få skatta för min ränta. kollade räntan på mitt lönekonto o den var 0.01%
HelenN
Japp, de betalar skatt på ev ränta på sparade pengar, samt om man sålt nåra aktier...fonder med vinst. Men om summan inte överstiger 100:- så kan man betala beloppet när det räntat till sig över 100 lappen.
Magdis
Hihi, min lilla 6-åring medverkar redan till att dra ihop pengar till staten med sin pyttelilla spar-ränta. Kul. smile.gif
Ciczi
Vill minnas att jag inte tyckte att det var särskilt kul att behöva betala 34 kr i skatt (på 90-talets början). Fattig flicka som inte hade merän 100 kr i månadspeng. Det sved hårt det...

Ciczi
Ralf
Finns ju folk som skriver över fastigheter för att få lägre skatt.

Eller bilar för att slippa p-böter
Magdis
CITAT (Ralf @ 19-09-2007, 16:14) *
Finns ju folk som skriver över fastigheter för att få lägre skatt.

Eller bilar för att slippa p-böter

Men funkar det verkligen då? g.gif Om lillan får betala 36 kronor i skatt på sina 120 kronors kapitalränta, hur skulle man kunna tjäna nåt på att skriva över nåt på henne? Inte för att jag funderar på att göra det eller så! giggle.gif
Tosan
Det finns ganska många föräldrar som struntat i att betala så barnen fått en prick hos kronofogden. Schysst!
Men nu håller reglerna på att ändras så minderåriga inte kan stå som ensamma ägare på bilar tex. Då är det alltså föräldern som ändå är betalningsskyldig, och inte barnet.
Hannele
CITAT (aanderss @ 19-09-2007, 13:24) *
ja de betalar väll skatt på den lilla ränta de får på sina sparade pengar

Ja, och vad kostar det att skicka tjocka brev om dessa futtiga korvören? no.gif
netaave
CITAT (Magdis @ 19-09-2007, 17:50) *
Men funkar det verkligen då? g.gif Om lillan får betala 36 kronor i skatt på sina 120 kronors kapitalränta, hur skulle man kunna tjäna nåt på att skriva över nåt på henne? Inte för att jag funderar på att göra det eller så! giggle.gif


Men funkar det verkligen så???
Aldrig hört talas om än mindre fått brev till barnen från Rsv.
Kolla upp detta
Pirum
CITAT (Hannele @ 19-09-2007, 21:37) *
Ja, och vad kostar det att skicka tjocka brev om dessa futtiga korvören? no.gif


Förmodligen inte så mycket. Blir lite mer inkomster för Posten bara, och lite mer jobb för brevbäraren. Samt några fler träd nedhuggna för att bli papper.

Jag är ju stor väl av "papperslösa kontor", etc, av resursskäl, men samtidigt är jag gammeldags och tycker om när man får 'svart på vitt' vad som gäller. Inte heller jag har fått några nämnvärda belopp i räntor, etc, men det är betryggande att få dem i posten. Hade jag inte fått det kanske jag hade ringt och undrat, vilket hade kostat mig tid och Staten administration...smile.gif

Är ju förresten en del barn som fått betalningsanmärkningar pga obetalda skolkort. Sjukt. Av både fotograf och/eller föräldrar.
mamamaggan
CITAT (Ciczi @ 19-09-2007, 15:26) *
Vill minnas att jag inte tyckte att det var särskilt kul att behöva betala 34 kr i skatt (på 90-talets början). Fattig flicka som inte hade merän 100 kr i månadspeng. Det sved hårt det...

Ciczi


Jo men du betalade väl inte 34 kr i månaden ?

Tycker att det är lite futtigt att man ska betala skatt på så små summor men det finns ju som sagt var en del barn med stora förmögenheter och då ska väl de beskattas som för alla andra.
Gita
CITAT (netaave @ 19-09-2007, 21:46) *
Men funkar det verkligen så???
Aldrig hört talas om än mindre fått brev till barnen från Rsv.
Kolla upp detta

Det finns ju faktiskt barn som har stor förmögenhet, och de skattar precis som vuxna med beskattningsbar förmögenhet. Samma gäller ränteintäkter.
Gita
Kakaduan
Men hallå! INGEN betalar väl skatt på belopp under tusen kronor (tror jag det är). Man får ju tex tjäna 999:- för ett jobb utan att skatta för det (förutsatt att man inte har annan inkomst förstås).

Ungdomar som sommarjobbar betalar skatt, barn som tex har ärvt en förälder betalar skatt, barn som har förmögenheter betalar skatt och så vidare.

Att man får betala skatt på månadspeng verkar väldigt konstigt det också. Vem har rapporterat den "inkomsten" till skattemydigheten? Det krävs ju att någon meddelar dem att man haft inkomsten för att de skall beskatta den. Vad är det för konstiga föräldrar som anmäler en månadspeng på 100:- till skatteverket????

Kakaduan
Magdis
CITAT (Kakaduan @ 20-09-2007, 13:36) *
Men hallå! INGEN betalar väl skatt på belopp under tusen kronor (tror jag det är). Man får ju tex tjäna 999:- för ett jobb utan att skatta för det (förutsatt att man inte har annan inkomst förstås).

Kakaduan

Ja jag får ta o kolla upp det där då. För jäntan har ju alltså en inkomst på 120 kronor om året som hon nu alltså skattat 30% för. Det låter både rimligt och orimligt på samma gång. Orsaken till att jag reagerade var att jag inte hade en aning om att det kom värsta skattebeskeden till så små barn, det kan väl inte vara något ovanligt med att man har sparkonto till sina barn men jag har aldrig hört att någon fått så här förut.
Margith
Nej Magdis, du behöver inte kolla det.
Nu är det ju inte så vanligt att 6-åringar har någon inkomst av tjänst, men inkomst av kapital är desto vanligare.
Inkomst av kapital beskattas med 30%, oavsett hur gammal du är.
De 120 kronorna din dotter beskattats för är sannolikt inkomstränta, utdelning eller reavinst.
För att få ihop 120 kr i ränta måste ni ha sparat en ganska bra slant åt henne, men är det kanske så att ni sparar åt henne på nåt fondkonto?
Isf är det förmodligen utdelning eller så har ni flyttat om pengarna mellan olika fonder så att det har blivit en liten reavinst.

Alltså inget konstigt alls.

Magdis
CITAT (Margith @ 20-09-2007, 13:54) *
Nej Magdis, du behöver inte kolla det.
Nu är det ju inte så vanligt att 6-åringar har någon inkomst av tjänst, men inkomst av kapital är desto vanligare.
Inkomst av kapital beskattas med 30%, oavsett hur gammal du är.
De 120 kronorna din dotter beskattats för är sannolikt inkomstränta, utdelning eller reavinst.
För att få ihop 120 kr i ränta måste ni ha sparat en ganska bra slant åt henne, men är det kanske så att ni sparar åt henne på nåt fondkonto?
Isf är det förmodligen utdelning eller så har ni flyttat om pengarna mellan olika fonder så att det har blivit en liten reavinst.

Alltså inget konstigt alls.

Ok, tack för svaret, då behöver jag inte tänka mer på det. Ja hon har ett fondkonto. smile.gif
Malvia
CITAT (Kakaduan @ 20-09-2007, 13:36) *
Men hallå! INGEN betalar väl skatt på belopp under tusen kronor (tror jag det är). Man får ju tex tjäna 999:- för ett jobb utan att skatta för det (förutsatt att man inte har annan inkomst förstås).

Ungdomar som sommarjobbar betalar skatt, barn som tex har ärvt en förälder betalar skatt, barn som har förmögenheter betalar skatt och så vidare.

Att man får betala skatt på månadspeng verkar väldigt konstigt det också. Vem har rapporterat den "inkomsten" till skattemydigheten? Det krävs ju att någon meddelar dem att man haft inkomsten för att de skall beskatta den. Vad är det för konstiga föräldrar som anmäler en månadspeng på 100:- till skatteverket????

Kakaduan


Du får tjäna upp till drygt 16.000 kr innan du behöver betala skatt, t.ex. skolungdomar som jobbar några veckor om året.

Det är arbetsgivare som betalar över 1.000 kr i lön som måste betala arbetsgivaravgift.


Man får inte betala skatt på månadspeng.
mamamaggan
CITAT (Kakaduan @ 20-09-2007, 13:36) *
Men hallå! INGEN betalar väl skatt på belopp under tusen kronor (tror jag det är). Man får ju tex tjäna 999:- för ett jobb utan att skatta för det (förutsatt att man inte har annan inkomst förstås).

Ungdomar som sommarjobbar betalar skatt, barn som tex har ärvt en förälder betalar skatt, barn som har förmögenheter betalar skatt och så vidare.

Att man får betala skatt på månadspeng verkar väldigt konstigt det också. Vem har rapporterat den "inkomsten" till skattemydigheten? Det krävs ju att någon meddelar dem att man haft inkomsten för att de skall beskatta den. Vad är det för konstiga föräldrar som anmäler en månadspeng på 100:- till skatteverket????

Kakaduan


Man betalar INTE skatt på 100kr/månad oavsett var den kommer ifrån. Mitt svar till ciczi var i allra högsta grad ironiskt! Stackars lilla fattiga flicka som var tvungen att betala hela 34 kr /år när hon " bara " hade fått 100 kr i månadspeng.

Det som beskattas är vinster/ränta och då måste man ha en ganska ansenlig sparad slant eller fondinnehav. Varför skulle barn som sagt var vara undantagna ? Då skulle ju förmögna föräldrar skriva över allt på sina barn och komma undan skatt .
lisasson56
CITAT (Kakaduan @ 20-09-2007, 13:36) *
Att man får betala skatt på månadspeng verkar väldigt konstigt det också. Vem har rapporterat den "inkomsten" till skattemydigheten? Det krävs ju att någon meddelar dem att man haft inkomsten för att de skall beskatta den. Vad är det för konstiga föräldrar som anmäler en månadspeng på 100:- till skatteverket????

Kakaduan


Detta var en rolig tråd....jag har skrattat så tårarna trillar....Nej jag hoppas verkligen inte att någon förälder redovisar månadspengarna till skattemyndigheten.
Hoppas nu ingen politiker läser detta och tycker att det skulle vara en bra idé.
Lisa
Netha
CITAT (Magdis @ 19-09-2007, 13:23) *
Idag fick min 6-åring ett brev från skattemyndigheten med besked om slutlig skatt enligt 2007 års taxering och jag blev lite snopen över det. Brukar barn betala skatt?


Oj... det har jag aldrig varit med om.
Våra barn har fått besked från banken, att banken uppgett till skattemyndigheten summa ränta och avdragen skatt.
Men aldrig sådan inkomstuppgift som vi vuxna får från skattemyndigheten.
Är det något nytt det börjat med i år?
Margith
CITAT (Netha @ 21-09-2007, 21:26) *
Oj... det har jag aldrig varit med om.
Våra barn har fått besked från banken, att banken uppgett till skattemyndigheten summa ränta och avdragen skatt.
Men aldrig sådan inkomstuppgift som vi vuxna får från skattemyndigheten.
Är det något nytt det börjat med i år?


Netha, läs mitt svar en bit bak i den här tråden, så får du svaret där wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon