Full version: Test!
Sidor: 1, 2
Tosan
www.norrlandstestet.se
Lite kul var det, nåja, för mig som norrlänning iaf, vet inte vad sörlänningarna tycker.
Själv blev jag 91% norrlänning, Stig Strand 92% biggrin.gif
Tezzla
16% yes.gif And proud of it giggle.gif
Krolliljan
Jag blev 21% norrlänning och det var enligt testet helt OK eftersom jag inte är notrrlänning. confused.gif
Piccante
Jag var 10% norrlänning ohmy.gif men så är jag ju sällan norr om Ulricehamn oxå och räknar Stockholm till södra norrland så jag hade inte förväntat mig så högt resultat blush.gif
Alba
Hm.....75 % och jag är norrlänning
Margith
89%..!!.. -cry-.gif
Född i Luleå, boende i Boden, man från Gällivare... hur mycket mer norrlänning kan man bli??

Jag får skylla på dåligt inflytande från mina föräldrar... a0a.gif
Magdis
70% norrländsk blev jag, egentligen mer än jag räknat med. giggle.gif (Jag är ju inte infödd Pite-bo) shy.gif
Tosan
Ja ni som inte är norrlänningar bor nog på rätt ställe trots allt giggle.gif
89% är ju inte så illa heller, gubben fick 85% men så har han ju bott några år i värmland tongue.gif
Alexander-VG-zon3
9% . har inte varit högre än Stockholm, norr om Stockholm är jag inte så hemma .
får lappsjuka av att åka runt inne i småland och vill genast hem till det öppna och platta skåne där salt vindarna dra in över land . så poetiskt . ne norrland är nog inte min grej .
Wilmer
Jag var 31 %, men säg inte det till min norrländska del av familjen, då får jag skämmas! blush.gif

Wilma
Magdis
CITAT (Alba @ 19-09-2007, 20:09) *
Hm.....75 % och jag är norrlänning

Alba, du som vet; visst var det Skellefte-målet den tredje dialekten man lyssnade på?
Fenja
71 % trots att det är måååååånga år sedan jag bodde där! biggrin.gif
Mvh
Fenja
Anki V
Jag blev 79% Norrrläning, 10% mer än Markus Fagervall laugh.gif
/Anki
Chamomille
14%. Och det räcker giggle.gif .
Tosan
CITAT (flaxss @ 19-09-2007, 20:16) *
9% . har inte varit högre än Stockholm, norr om Stockholm är jag inte så hemma .
får lappsjuka av att åka runt inne i småland och vill genast hem till det öppna och platta skåne där salt vindarna dra in över land . så poetiskt . ne norrland är nog inte min grej .

Hihi, och en annan får ångest så fort man hamnar söder om dalälven giggle.gif

CITAT (Magdis @ 19-09-2007, 20:20) *
Alba, du som vet; visst var det Skellefte-målet den tredje dialekten man lyssnade på?

Tyckte ingen av dialekterna var särskilt utmärkande, men jag tyckte nog den tredje drog mer åt ske-å än Umeå...

Tycker faktiskt ni är riktigt duktiga. Många av frågorna var ganska svåra, särskilt om man bor söder om umeå... Det räcker om man hamnar i västernorrland för att färgerna på mjölken ska misstämma om jag inte är helt ute och cyklar.
anna_rispan
Vilket test!! Jag fick ihop 26% och nu har jag utmanat min syster som pluggar i Umeå. Hon borde lyckas skrapa ihop lite mer. smile.gif
Sofiia
18% inte dåligt med tanke på att jag inte ens är från sverige smile.gif men engång har jag nog varit till Norrland ändå! smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tosan @ 19-09-2007, 20:27) *
Hihi, och en annan får ångest så fort man hamnar söder om dalälven giggle.gif


är det språket ? , hade med fått ångest när man nere i skåne knappt prata förståelig svenska när man kommer från norr och ska försöka parat med skånigar .
mamamaggan
25% och helt klart godkänt eftersom jag är född i södra delarna av landet och bosatt i Mälardalen.
Tosan
CITAT (flaxss @ 19-09-2007, 20:32) *
är det språket ? , hade med fått ångest när man nere i skåne knappt prata förståelig svenska när man kommer från norr och ska försöka parat med skånigar .

Dels språket, och många pratar både fort och jättegrötigt, rena grekiskan för en stackars norrländska.... Sen detta platta, nakna blåsiga landskap... Och det finns ju inte bara i Skåne. Å så är det ju stora delar av södra delen av landet där det bor alldeles för mycket folk på för liten yta. Men det värsta av allt är nog ändå mörkret. Kom ner till Vingåker som ju ändå inte är jättelångt ner, i Juli och det var beckmörkt på kvällen. Fy! Höstmörker året runt, typ...
Ljusa sommarnätter och snöiga vintrar klarar jag mig nog inte utan.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tosan @ 19-09-2007, 20:39) *
Dels språket, och många pratar både fort och jättegrötigt, rena grekiskan för en stackars norrländska.... Sen detta platta, nakna blåsiga landskap... Och det finns ju inte bara i Skåne. Å så är det ju stora delar av södra delen av landet där det bor alldeles för mycket folk på för liten yta. Men det värsta av allt är nog ändå mörkret. Kom ner till Vingåker som ju ändå inte är jättelångt ner, i Juli och det var beckmörkt på kvällen. Fy! Höstmörker året runt, typ...
Ljusa sommarnätter och snöiga vintrar klarar jag mig nog inte utan.


låter bra det ,, nee ljuset har jag inte problem med . fast inget slår midnatts solen . men sen är det lika dant på vintern inget slår total mörker .så det är både jätte fint och jätte vackert och jätte hemskt . jag har ju ändå lite ljuse på vintern .
Tosan
Jo, ni har ju betydligt längre dagar vintertid än vad vi har. Å andra sidan lyser snön upp här, och det har ni ju som regel brist på.
Men sommaren här är underbar, när solen precis orkar ner under horisonten, för att komma upp igen en liten stund senare biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tosan @ 19-09-2007, 20:46) *
Jo, ni har ju betydligt längre dagar vintertid än vad vi har. Å andra sidan lyser snön upp här, och det har ni ju som regel brist på.
Men sommaren här är underbar, när solen precis orkar ner under horisonten, för att komma upp igen en liten stund senare biggrin.gif


höhö nee nu ska vi inte va sånna biggrin.gif ohmy.gif snö har väl jag med hela vintern *host* rolleyes.gif
anna_rispan
CITAT (Tosan @ 19-09-2007, 20:39) *
Dels språket, och många pratar både fort och jättegrötigt, rena grekiskan för en stackars norrländska.... Sen detta platta, nakna blåsiga landskap... Och det finns ju inte bara i Skåne. Å så är det ju stora delar av södra delen av landet där det bor alldeles för mycket folk på för liten yta. Men det värsta av allt är nog ändå mörkret. Kom ner till Vingåker som ju ändå inte är jättelångt ner, i Juli och det var beckmörkt på kvällen. Fy! Höstmörker året runt, typ...
Ljusa sommarnätter och snöiga vintrar klarar jag mig nog inte utan.

Sörmlandstjej som jag är så blir jag ju överlycklig över att den från norrland hittar ner till Vingåker! undrar vad du gjorde där bara... hmmm. Knepåigt bara för jag tycker inte att juli är så beckmörk. smile.gif
titti49zon6
Hihi, jag är mer norrländsk än Markus Fagervall som kommer från "grannbyn" Övertorneå tummenupp.gif Jag fick
90% och Markus bara 69% men så har han ju flyttat söderut nu..........blev bara slagen av Stig Strand
Magdis, jag tror att det var Skelleftemålet, det andra lät likt Kalixmålet med liiiite dragning åt Överkalixmål unsure.gif
Jag är född i Boden och bor i Kalix, men har bott söderot ända ner i Ö-vik i ett helt år rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Tosan
CITAT (flaxss @ 19-09-2007, 20:49) *
höhö nee nu ska vi inte va sånna biggrin.gif ohmy.gif snö har väl jag med hela vintern *host* rolleyes.gif

Ja visst, flera cm va? Kommer inte från garageinfarten när det är 3 cm snö flirting.gif *retas*

CITAT (anna_rispan @ 19-09-2007, 20:50) *
Sörmlandstjej som jag är så blir jag ju överlycklig över att den från norrland hittar ner till Vingåker! undrar vad du gjorde där bara... hmmm. Knepåigt bara för jag tycker inte att juli är så beckmörk. smile.gif

Det bor ju en hel massa Lyckselebor i Vingåker. Min dåvarande sambo bodde där nere några år och jobbade åt han som hade slottet mellan örebro och vingåker nånstans. Så vi var nere och hälsade på några kompisar till han, som ursprungligen är härifrån. Och då var det beckmörkt, såg knappt hundarna på kvällspromenaden och höll på att bli ihjälskrämd av en "piggekott" giggle.gif
aanderss
12 här men skåning är jag!
Tezzla
Lite nyfiken på vilka dialekterna var...

Ni som vet berätta gärna smile.gif
Tosan
Jag är lite osäker jag med, då ingen var riktigt urtypisk, men jag tror det var sorsele (han var definitivt inlandsbo, och bara sorsele fanns med) Kalix, och skellefteå, möjligen umeå.
Magdis
Min gubbe som är född västerbottning trodde tvärsäkert att dialekterna var från Sorsele, Kalix och Skellefteå.

Själv tyckte jag att den andra dialekten lät väldigt rikssvensk ända tills på slutet då det saktade ner o blev mer likt Kaaaaalix-mål. biggrin.gif

Den nasala tredje dialekten måste ju bara vara Skellefte-mål
Tosan
CITAT (Magdis @ 19-09-2007, 21:26) *
Min gubbe som är född västerbottning trodde tvärsäkert att dialekterna var från Sorsele, Kalix och Skellefteå.

Själv tyckte jag att den andra dialekten lät väldigt rikssvensk ända tills på slutet då det saktade ner o blev mer likt Kaaaaalix-mål. biggrin.gif

Den nasala tredje dialekten måste ju bara vara Skellefte-mål

Ja det är ju bara däruppe man faktiskt pratar rikssvenska smile.gif
Magdis
CITAT (Tosan @ 19-09-2007, 21:28) *
Ja det är ju bara däruppe man faktiskt pratar rikssvenska smile.gif

Jag svarade Kiruna på den andra dialekten just därför men hade antagligen fel. Det skojiga är att jag tyckte den första lät så lika Pitemålet men det är visst ingen som håller med mig om det. Man tycker ju att jag borde känna igen dialekten som pratas i min egen hemstad....men men giggle.gif shy.gif
Cacki
mellan 40 och 50 %. Jag får visst se upp så att inte min äkta hälft tar över för mycket märker jag. Han är från Luleåtrakten och jag från Västsverige. Det enda jag kände mej ganska säker på var ingredienserna i palten för det har jag minsann fått lära mej att både koka och äta och jag måste säga att jag är ganska duktig på det nu.rolleyes.gif
Tosan
CITAT (Magdis @ 19-09-2007, 21:31) *
Jag svarade Kiruna på den andra dialekten just därför men hade antagligen fel. Det skojiga är att jag tyckte den första lät så lika Pitemålet men det är visst ingen som håller med mig om det. Man tycker ju att jag borde känna igen dialekten som pratas i min egen hemstad....men men giggle.gif shy.gif

Nja om det funnits hade jag gissat storuman eller nåt på den första, för i tjuvsorsele säger man ju sorseelee
Gubben trodde åxå den andra var kiruna...

CITAT (Cacki @ 19-09-2007, 21:32) *
mellan 40 och 50 %. Jag får visst se upp så att inte min äkta hälft tar över för mycket märker jag. Han är från Luleåtrakten och jag från Västsverige. Det enda jag kände mej ganska säker på var ingredienserna i palten för det har jag minsann fått lära mej att både koka och äta och jag måste säga att jag är ganska duktig på det nu.rolleyes.gif

Palt är gott! Det gjorde jag för några dar sen
caprifol
Född i Norrbotten av norrbottniska föräldrar, gift med norrbottning men bosatt i Sörmland sedan 20 års ålder blev jag norrlänning till 71 %. Godkänt tycker jag själv. Tyckte dock dialekterna var svåra och skulle gärna vilja veta de rätta svaren.
Tosan
CITAT (caprifol @ 19-09-2007, 21:41) *
Född i Norrbotten av norrbottniska föräldrar, gift med norrbottning men bosatt i Sörmland sedan 20 års ålder blev jag norrlänning till 71 %. Godkänt tycker jag själv. Tyckte dock dialekterna var svåra och skulle gärna vilja veta de rätta svaren.

Bra jobbat!
Margith
Vad gäller dialekterna svarade jag Sorsele-Kiruna-Skellefteå, men jag är ju bara 89% norrlänning så tro inte att jag svarade rätt!
Däremot VET jag att jag svarade rätt på palt-receptet.... lite kul eftersom jag aldrig skulle drömma om att laga palt: det är ätbart, men inte mer sick.gif
Min man och min son (jag anser båda vara bra mycket mer norrlänningar än vad jag är) de älskar palt och kom upp till 84 respektive 75% a0a.gif
Vill de ha palt får de åka till svärmor/farmor rotfl.gif
Nu ska jag försöka att få iväg den här länken till styvdotter i Australien... undrar hur mycket norrlänning hon är??
HelenN
26%....de va ju bra för att varken vara född eller boende däruppe!! Bor ju i Kalrskoga.
Jejja
89%, fast jag är född och uppvuxen inom 5 mils radie kring Luleå... Och har bott där hela mitt liv, förutom 10 månaders exil i Uppsala pga studier. Nja, ganska nöjd är jag väl, men inte riktigt helt...
caprifol
Nja - jag är rätt säker på att ingen dialekt var Kiruna, fast jag var lite tveksam till killen som hette Lundmark. Netha - var är du? Kan du bekräfta eller har jag fel?
storm
24% norrlänning,hmm fan jag har ju bott i Östersund i 12 år,men okeydå.
Betty
CITAT (Jejja @ 19-09-2007, 21:56) *
89%, fast jag är född och uppvuxen inom 5 mils radie kring Luleå... Och har bott där hela mitt liv, förutom 10 månaders exil i Uppsala pga studier. Nja, ganska nöjd är jag väl, men inte riktigt helt...

Ojdå såpass! Jag kom bara upp i 74%... men så är jag ju ingen inföding heller... tongue.gif
Netha
76 %... fastän jag inte hade en aning ang dialekter och postnummer... kanske var det fler jag gissade på.

Född i Norrbottens län, lever och bor i Norrbottens län. smile.gif
Betty
Jag är ganska säker (99%) på att dialekterna var:
1. Skellefteå
2. Kalix
3. Sorsele
Netha
CITAT (Betty @ 19-09-2007, 22:30) *
Jag är ganska säker (99%) på att dialekterna var:
1. Skellefteå
2. Kalix
3. Sorsele


Jag gissade Umeå, Sorsele, Kalix
Margaretha
Jag gissade Skellefteå, Kiruna och Umeå.

Blev 70% norrlänning och det är jag stolt över efter 26 år i Skåne! Född i Västerbotten, men har bott i Norrbotten i flera år också.
Den här sommaren var den första någonsin som jag inte kunnat åka "hem" - pga sjukdom - och det känns så tomt, så tomt! -cry-.gif

Tosan
Nej vad jobbigt!
Förstår att du verkligen längtar hem nu.
Hoppas det inte är allvarligt iaf och att du kan åka hem nästa sommar ist. trostar.gif
Trädet (ZonV)
84%
Ja, har nog mer koll på Ångermanland och Västerbotten. Än övriga län/landskap.
Dialekten och post-nr. var mer chansning som måste gått hem....
arno
77 - undrar vad som var sörländskt i mina svar .....
estet
85%, skitasvårt tycke jag att det var! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon