Full version: Digitalkamera - igen
olgak
Ja, jag vet att jag frågat om det här förut, men jag kom ju inte till skott...

Nu var jag på Elgiganten med seriösa pengar på fickan; men...

...antingen köper man en för 1500-2000, 5 megapixel och optisk zoon. Verkar jättebra tycker jag.
...eller så köper man en för 3000. Då får man STABILISERINGSKONTROLL (?) och "bättre optik".

Självklart vill man ha "bättre optik" men vad innebär det? Sen: behöver man stabiliseringskontroll? Det skulle vara något som gjorde att kameran på något vis kompenserar för mina ofrivilliga rörelser i ögonblicket när man tar fotot.

Jag ska i första hand ta kort för web-publicering, och förmodligen mest stillastående objekt, men man vet ju aldrig kanske vill man plåta djur och folk också senare.

Signaturen Rådvill
Ciczi
Svårt det där med kamera men prova att läs en del i Odlas eget fotoforum. Där kan du säkert hitta något.

mvh Ciczi
olgak
Ja visst är det svårt! Å ena sidan vill man ju ha det "lite bättre" å andra sidan vill man inte bli uppsåld bara för att.

Hade missat fotoavdelningen!

Om någon vet så får ni gärna svara här också, om ni inte tycker att jag är en pestolence som skrivit i fel avd.
Piccante
Jag hade nog satsat på bildstabilisator elelr anti-skak eller vad de vill kalla sin teknik för. Jag saknar nämligen det på min kamera, som är "lågprismodellen" i den serien med liknande modeller. Man får lätt skakningsoskärpa utan stabilisering och då hjälper det inte att man har en kraftfull zoom och massa megapixlar hit och dit det blir skakigt och suddigt ändå.
Trädgårdsflanören
Har du 3000 Kr så är det bra mycket bättre kameror i den prisklassen.

Stabilitetskontroll och bättre optik (lins) gör bilderna bättre. En massa megapixlar gör inte kameran mycket bättre, om inte RIP-funktionen också är bättre. Rent praktiskt så behöver en som tar vanliga 15x10cm bilder ungefär 3 megapixlar, för att få en utmärkt bild.

Hur ofta förstorar man till 50x70cm och gör affischer? Skulle du göra det med en liten digitalkamera, så skulle bilden ändå bli grynig, fast du har en massa megapixlar.

Det är här RIP-programmet kommer in. På de flesta små digitalkameror i samma serie, har de samma RIP, fastän de har ökat megapixlarna. Då ökar man bara "bruset" vid överföringen från fotograferingen till visad och framkallad bild.
emas
Optiken handlar om de delar i kameran som ljuset går igenom. På systemkameror sitter optiken i objektiven, på kompaktkameror är det inbyggt. Ljuset bryts på olika sätt beroende på hur optiken är uppbyggd. Vet inte riktigt vad som ingår när de säger bättre optik i elgiganten-sammanhanget, men det påverkar helt klart hur dina bilder ser ut och hur ljust det behöver vara för att du ska kunna ta bra kort. Om du vill fotografera mest för att minnas händelser etc - optiken spelar mindre roll. Om du är intresserad av kvalitet på dina foton - optiken är då viktigare.

Vet du vilka märken och modeller det gäller? Om du har det finns webbsidor med mer information.

emma
olgak
CITAT (emas @ 20-09-2007, 18:52) *
Optiken handlar om de delar i kameran som ljuset går igenom. På systemkameror sitter optiken i objektiven, på kompaktkameror är det inbyggt. Ljuset bryts på olika sätt beroende på hur optiken är uppbyggd. Vet inte riktigt vad som ingår när de säger bättre optik i elgiganten-sammanhanget, men det påverkar helt klart hur dina bilder ser ut och hur ljust det behöver vara för att du ska kunna ta bra kort. Om du vill fotografera mest för att minnas händelser etc - optiken spelar mindre roll. Om du är intresserad av kvalitet på dina foton - optiken är då viktigare.

Vet du vilka märken och modeller det gäller? Om du har det finns webbsidor med mer information.

emma



Någon talade sig varm för canon ixus i fotoavdelningen, så då har man ju smalat av lite wink.gif, finns i pris från ca 1800 till 3200.

edit: hjälp vad händer, plötsligt spottade det iväg två citat! Hajar noll. Och sen blev redigeringen ingenting. De måste ha gjort om här p sistone?
Kajsa i Arvika
Jag köpte en Canon Ixus 800 IS på nätet i somras och e nöjd med den...

bilderna i mitt nya album e tagna med den men kan skicka fler ex till dej om du vill kolla bildkvalitet.. tummenupp.gif
Skogsbrynet
Jag har en Olympus 400 Digital som jag är väldigt nöjd med. Det gäller både att få skarpa bilder för vår hemsida och roligt att kunna skriva ut skarpa bilder, med hög upplösning. Inköpt på Elgiganten och den har många olika varianter på bildmöjligheter, så tala bara om vad du vill använda din kamera till, och du får hjälp att välja rätt.
AnnammA
Jag har en Samsung Digimax 1.85, med 8.1 megapix och 5x optisk zoom, med Scneider optik. Svensk programvara, och rätt så stor display. Hanterbar storlek - inte för stor och inte för liten, tycker jag. (Utseendemässigt påminner dem om en gammaldags småbildskamera.) Är rätt så nöjd med den, förutom röda ögon(som man ju kan ta bort i ett bildbehandlingsprogram: jag använder "Picture it")
Köpte den förra sommaren och har efterhand lärt mig funktionerna på den.
Jag har alltså fått för mig att det är bra med många megapixlar; att bilderna blir mindre gryniga, men jag har kanske fel?( Man kan nämligen ställa in kameran på färre megapixlar, och det råkade jag göra ngn gång, och de bilderna blev mycket sämre, mer "fyrkantiga" och "digitaliserade")
Jag är som sagt nybörjare inom digitalfotografering, men har tagit en del foton med traditonell kamera där man själv fått ställa in tid, skärpa, bländare mm. Men jag tycker det är såå roligt med den här nya tekniken - att man kan ta många bilder och slänga bort det man inte vill ha...

Hälsn

AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon