Hoppsan
Bor i zon 5, där det vanligtvis är mycket snö på vintern.
Jag har en pallkrage med jordgubbar - bör jag täcka dem med något inför vintern, eller klarar de sig?
Har också smultronplantor planterade i en korg. Dessa måste jag gräva ner inför vintern. Kan jag sätta smultronen i en pallkrage eller måste det vara i en rabatt?
puskas5
Jag bor i zon 1 och undrar över samma sak. Finns det några risker med att övervintra jordgubbar i pallkrage? Vilka risker i så fall? Behöver man täcka jorden/plantorna?
Fenja
Ingen täckning behövs och smultronen fungerar fint i pallkrage!
Mvh
Fenja
Blomstertanten
CITAT (Hoppsan @ 21-09-2007, 22:04) *
Bor i zon 5, där det vanligtvis är mycket snö på vintern.
Jag har en pallkrage med jordgubbar - bör jag täcka dem med något inför vintern, eller klarar de sig?
Har också smultronplantor planterade i en korg. Dessa måste jag gräva ner inför vintern. Kan jag sätta smultronen i en pallkrage eller måste det vara i en rabatt?

JU mer snö ju bättre !!!
Snö isolerar jumot kylan , det är "farligare" med kyla utan snö ! Men för jordgubbar o smultron spelar det inte så stor roll, däremot för en del känsliga perenner !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon