Full version: Myggår i år?
Eva i Norrköping
Vi har massor av mygg i år, det har väl varit gynnsamt för dem under juni kanske? Jag har dessvärre fått allergi mot myggbett, vilket gör att jag lider enormt av betten. Min fötter är helt uppsvullna, och jag får sitta upp hela nätterna med benen i en hink kallt vatten. Anithistaminer hjälper inte...
Men nu skulle jag inte hålla på och beklaga mig, utan jag har en fråga till er: Vi har en damm i trädgården, en liten gjuten damm utan växter. Finns det något medel man kan ha i vattnet, som gör att mygglarverna inte trivs, men som inte är hälsovådligt för katter och fåglar som dricker av vattnet?
Det är en liten pump i dammen som gör att vattnet rör sig lite, men inte tillräckligt för att förhindra att några mygglarver trivs. Jättetacksam för förslag och tips! (Även mot myggbett, om någon har en hästkur som jag ännu inte provat). tongue.gif
kerstin z5-6
allt som gör att ytspänningen försvinner -kanske går vanlig såpa ..om du inte har fisk -de äter myggklarver ..
Har du prövat Helosansalva .. den mot blåmärken o åderbråck ?
Blodkärlen dras ihop o svullnad och klåda minskar något ..
Hoppas du får sova smile.gif unsure.gif unsure.gif
Eva i Norrköping
Ja, vi var inne på det, att ta bort ytspänningen. Fast såpa kanske bubblar och skummar när det passerar pumpen? Kan ju bli rätt häftigt!

Är det inte Hirudoid du tänker på? Det var i alla fall en bra idé, att få ner svullnaden. Ska prova! Tack!
Ingrid på Västkusten
Allerimedicin mot hösnuva tar bort klådan, jag lide rdesvärre också av röda svullnader å klåda.

En svag dosis pyrethrum tar död på mygglarverna i ett kick, och bryts snabbt ner - inom en dag! Kör jag i min stora kruka!!

Hälsar ingrid
Mumin
Hej Ingrid!

Låter jobbigt det där med myggallergin, men ACO har kommit ut med en ny "super salva" som heter Alsolgel, som fugerar jättebra mot myggbett. Det enda jag vet mot ytspänning är diskmedel, garanterat effektivt, men det är klart det bubblar.

Lycka till Mumin
Ella
Funkar det kanske att hälla salt i dammen!

Jag vet inte om mygg kläcks i saltvatten men med för mycket salt så trivs inget och det skummar i alla fall inte.
Mumin
Förlåt, Eva heter du, inte Ingrid.......

sleep.gif Igen Mumin
Eva i Norrköping
Tack för alla tips! Ska genast prova mig fram. Pyrethrum, det är väl det som används för besprutning av växter också? Finns på plantskolor, eller?
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Pyrex - ifrån garden centers japp.

Hälsar Ingrid
Hasse_h
Några svärdbärare eller guppy i dammen/regnvattentunnan etc under sommaren fixar myggproblemet på ett nafs (!). Biologiskt och giftfritt. Ta in firrarna innan temperaturen sjunker under +10 grader i vattnet.

På köpet får man en ny rolig hobby att ägna sig åt under vinterhalvåret.... biggrin.gif
Nina A
hoppsan..guppysar/svärbärare är inte längre tåliga fiskar:o(
så när vattentempen sjunker under 17 så trivs inte småfirrarna och riskerar att bli sjuka...och då blir det ju inget kvar till vintern:o(

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=34

jag vet att det är ett växtforum,men akvaristen i mig kunde jag inte hejda

/Nina,akvarist,kattfantast och blomfanatisk
Hasse_h
Kanske skulle varit tydligare. Det bästa är om man kan hitta livskraftiga vildformer, är dock inte så enkelt utanför föreningslivet. Men visst går det ha både guppy o svärdbärare (ej odlingsvarianter) i svalare vatten än 17 grader om de får vänjas vid det så sakteliga. Det finns många exempel på folk som hanterar myggproblem i sina vattensamlingar med olika akvariefiskar. Själv har jag ingen damm eller vattentunna (ännu), men skulle utan att tveka ha ungfödare i en sådan sommartid.

Tips på andra fiskarter i trädgårdsdammar kan man hitta här (på danska):
http://users.cybercity.dk/~cft2740/akvarie..._havedammen.htm
Det är främst ungfödarna som är effektiva på mygglarver. Det är fritt fram att prova.

Zoopet's artbeskrivningar är f.ö. inte alltid med verkligheten överensstämmande.

/Hasse, akvarist o trädgårdsamatör m.m.

P.S. Ursäkta akvaristinlägget. D.S.
estet
Mitt bästa tips på lindring mot myggbett är tigerbalsam.
En sån där liten burk räcker i evigheter, för man behöver ju så lite.
Virgo
Ett litet gäng guldfiskar klarar oxå av att hålla dammen rent från mygglarver.

Hälla gift i dammen skulle jag aldrig göra. Tänk på de andra vattenlevande djuren och fåglarna som kommer för att dricka.
Richard_D
Man skulle kanske kunna ha ett stim Kardinalfiskar (Tanichthys albonubes). Jag har själv funderat på att testa dessa i utomhusdammen men inte kommit så långt ännu. Enl litteraturen skall den tåla ner till 18 grader men det går nog kanske vänja dem vid några grader kallare än så.

Vad gäller diskmedel och liknande krävs det troligen inte särskilt stora mängder för en liten vattenvolym, det skall ju inte användas för att diska i (=lösa fett)

(Nu en liten kemisk utläggning att förkovra sig i för den som önskar: En "diskmedel-molekyl" (=detergent, finns i diskmedel, såpa etc) har en vattenlöslig del och en fettlöslig del. Vid små tillsatser i vatten kommer detergenterna att lägga sig som ett mkt tunnt lager på vattenytan där den fettlösliga delen "pekar upp" eftersom den inte trivs så bra i vatten medan den vattenlösliga delen "pekar ner" i vattnet för den trivs bäst där. På detta sätt störs strukturen hos vattenmolekylerna i det översta ytskiktet och gör att ytspänningen (lösa bindningar mellan vattenmolekylerna) bryts. Mygglarver utnyttjar ytspänningen för att hänga kvar uppe vid ytan och andas men då den inte finns drunknar de. Därför behövs det väldigt små mängder diskmedel i vattnet! Vid större tillsatser av detergenter (diskmedel, såpa etc) bildas det sk miceller (=samlingar av detergenter i diverse runda formationer) nere i vattnet och så höga koncentrationer är inte nödvändigt för att åstadkomma förstörd ytspänning. Hur diskmedel löser fett tar vi en annan gång ;-) Men, jag tycker att firrar i vattnet låter som en trevligare lösning på myggproblemet.)

Richard
Posse
Med små firrar i dammen skapar den nog en intressant sysselsättning för ev katter.... rolleyes.gif
Eva i Norrköping
Jag har nog funderat på det där med fiskar, men dammen är så liten, kanske 1,5 x 1,5 m och 40-50 cm djup. Vattnet blir fort varmt, och jag misstänker att våra katter (och kanske vissa fåglar) skulle uppskatta att få några små firrar att fånga. Har funderat på om man kunde fånga några små fiskar som man ser vid badplatserna. Vet inte vad det kan vara för sort, små mörtar kanske? Dem kunde man ju släppa tillbaka ut i sjön igen när hösten närmar sig. Om de klarat sig från katter m m...
Något gift vill jag hur som helst inte använda, men pyrethrum är väl miljövänligt - ej giftigt har jag för mig? Eller hur, Ingrid?
kerstin z5-6
javisst Ewa det är Hirudoidsalva jag menade ..pust det var för varmt igår ..tur man inte satt o gav medicinska råd till någon fler hihi laugh.gif
Richard_D
Pyretriner inte är uppfunnet av människan utan finns i vissa växters naturliga kemiska försvar mot angripare. Därav är det allmänna tycket att det inte är lika farligt. Lika fullt är pyretriner ett gift som angriper nervcellerna så att nervsignaler ej kan skickas. Men mängden gift som behövs för att slå ut en organism beror på hur stor den är. Det krävs inte lika mycket Pyrex (som är ett medel heter, säkert välkänt för många) att ta kål på några mygglarver som för att döda en människa. Så giftigt är det. Piperonylbutoxid finns ofta som tillsats för att öka giftigheten hos pyretrinerna.

En annan idé kan kanske vara att skaffa en finmaskig håv och köra några drag i vattnet varje dag för att fånga upp de små djuren.

Men hur ser det ut i omgivningarna där du bor? Finns det mycket kärrmark som det finns stillastående vatten i? Om det gör det kommer nog en stor del av myggorna tyvärr därifrån.

/Richard
Hasse_h
CITAT (Eva i Norrköping @ 18-07-2003, 13:25)
Jag har nog funderat på det där med fiskar, men dammen är så liten, kanske 1,5 x 1,5 m och 40-50 cm djup. Vattnet blir fort varmt, och jag misstänker att våra katter (och kanske vissa fåglar) skulle uppskatta att få några små firrar att fånga. Har funderat på om man kunde fånga några små fiskar som man ser vid badplatserna. Vet inte vad det kan vara för sort, små mörtar kanske? Dem kunde man ju släppa tillbaka ut i sjön igen när hösten närmar sig.

Med de måtten har du ju 900 liter eller mer i dammen. Det är ofantligt mycket för t.ex. guppy som många har i akvarium på 30-40 liter utan problem. Värmen är ett problem bara om det stiger över 30 grader i vattnet.

Katter o fåglar kan naturligtvis ta sin beskärda del, men jag tror inte det är ett stort problem. Problemet brukar vara det omvända om man har ungfödare som t.ex. guppy och svärdbärare...trivs de så ynglar de ordentligt. Väljer man naturlika former som t.ex. vildguppy eller gröna svärdbärare syns de inte lika bra ovanifrån som t.ex. orangeröda svärdbärare.

Småfisk från sjöar tror jag är svårare. De kräver mer syresatt vatten än vad du normalt kan fixa i en varm liten instängd vattenvolym i trädgården. Och även om de överlever det tror jag inte mygglarver står som huvudföda på deras meny, snarare lägre stående djur som cyklops och liknande.

En finmaskig håv är ju ett enkelt alternativ. Eller det kanske finns någon som har akvarium i grannskapet? Tala om för en akvarist att du har levande mygglarver i trädgården så kommer han/hon på stört med håven i högsta hugg. tongue.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Visst är pyrethrin giftigt, men i en väldans pytteliten mängd så slår den ut mygglarverna
och det går snabbt med. Görs lämpligast på försommaren t ex.
Jag har en tunna med näckros så fisk är itne en möjlighet här.

Hälsar ingrid
*Felix matte*
CITAT (Eva i Norrköping @ 17-07-2003, 21:20)
Vi har massor av mygg i år, det har väl varit gynnsamt för dem under juni kanske? Jag har dessvärre fått allergi mot myggbett,Anithistaminer hjälper inte...

Och vi har knappt några mygg alls.... inte ett enda bett har jag fått smile.gif
Har du testat Tavegyl (receptbelagt) eller Xylocain salva?
Brukar ta bort även den värsta klådan.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Xylocain hjälper i en halvtimme kanske....just nu är det någe mystiskt med alla mina myggbett då de har klivat å värkt i snart en vecka elelr mer. Gamla bett kan också helt plötsligt blossa up- näää myggorna försöker jag minimiera här!!

Hälsar Ingrid
Posse
Inte vet jag... kanske går det att ändra PH-värdet i dammen för att hålla mygglarverna borta? unsure.gif
Gossen Ruda
Ett sätt kanske skulle vara att hälla ut olja på ytan, då drunknar mygglarverna. Var effektivt när man byggde Panamakanalen, tog död på myggorna som spred Gula febern. Nu tänker jag inte på motorolja eller liknande utan nån vegetabilisk olja. Det finns nån sån olja som används till att smörja motorsågskedjor.

Inte giftigt vad jag vet. Tvärtom mycket smakligt. Några möss som tog sig in min gamla redskapsbod åt upp kapsylen och en del av oljebehållaren på sågen för att kunna komma åt innehållet.
Eva i Norrköping
Hej igen! Jag fiskar upp mygglarverna med håv, det är ju rätt effektivt! Men jag börjar undra om inte myggorna kommer från andra källor, kanske grannars vattentunnor el dyl? Några kärrmarker har vi inte här i Norrköping centrum... biggrin.gif
Vad gäller myggbetten, Ingrid, så har jag det precis som du... sad.gif Vissa av betten kan svullna upp igen efter några dagars lugn....de avlöser varandra s a s. Jag har fått antihistaminer på recept, Aerius, möjligt att det hjälper en smula, jag vet ju inte hur jäkligt det hade varit utan..! wacko.gif Det är bara att bita ihop...
adrian
Det går att plantera flugtrumpeter runt dammar..
I förra numret av hem ljuva hem eller vår trädgård var det ett reportage om håkan som hade det...
De äter och fångar insekter... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon