anna_rispan
Visst pratades det i media för inte så många dar sedan om hur mycket el som går år för alla servrar. Och det fanns något jämförelse tal av något slag.

Typ aftonbladets servrar drar.....Eller odlas servrar drar....

Jag funderar på att byta till lågenergilampor, men kanske skulle sluta surfa flera timmar varje kväll istället?? Hmmm.
aanderss
vi har lågenergilampor över allt
Pirum
CITAT (anna_rispan @ 23-09-2007, 20:11) *
Visst pratades det i media för inte så många dar sedan om hur mycket el som går år för alla servrar. Och det fanns något jämförelse tal av något slag.

Typ aftonbladets servrar drar.....Eller odlas servrar drar....

Jag funderar på att byta till lågenergilampor, men kanske skulle sluta surfa flera timmar varje kväll istället?? Hmmm.


När det gäller surfande är det nog inte odlas eller aftonbladets servrar som drar mycket, det är snarare alla tusentals (i aftonbladets fall jättemånga) användare som har datorer som drar ström. En modern dator kan fläska på rejält med effekt. Ett nätaggregat kan utan vidare i en normal dator ligga på 400W. Så mycket drar inte datorn hela tiden, men dator, skärm, och om man slarvar med att stänga av skrivare, scanner, etc - det blir en hel del. Bra mycekt mer än ett par glödlampor iaf smile.gif
anna_rispan
Aha!! Ja det kanske var det de pratade om. Men jag tyckte sambon nämde nåt om antal kilowatt timmar för nån server. Men när det gäller internet så är det ju verkligen ett nätverk. Alla påverkar ju genom att använda det. Fast jag vet ju inte hur ändå...
Pirum
CITAT (anna_rispan @ 23-09-2007, 20:30) *
Aha!! Ja det kanske var det de pratade om. Men jag tyckte sambon nämde nåt om antal kilowatt timmar för nån server. Men när det gäller internet så är det ju verkligen ett nätverk. Alla påverkar ju genom att använda det. Fast jag vet ju inte hur ändå...

Ja, stora siter ligger på flera servrar, men det är ändå datorerna hos besökarna som drar mest.

Jämför det med, det så populära, bilexemplet : 1 lastbil kör med 10000 varor till en butik. 10000 personer handlar dessa på externa köpcentret, och kör hem i bil. Var sker de största utsläppen? Från kundernas bilar.
anna_rispan
Hmm, så om lastbilen skulle stanna vid varje kund så skulle resultat bli...?? Jag får fundera på det där matematiska på dagtid. Men ös på med fakta nu så harjag nåt att bita i senare. smile.gif
Pirum
CITAT (anna_rispan @ 23-09-2007, 20:37) *
Hmm, så om lastbilen skulle stanna vid varje kund så skulle resultat bli...?? Jag får fundera på det där matematiska på dagtid. Men ös på med fakta nu så harjag nåt att bita i senare. smile.gif

Resultatet skulle bli...vansinnigt? biggrin.gif Men kontentan är ju att många hemdatorer tillsammans drar fler än ett fåtal servrar. Och många bilar drar mer än en lastbil.

Om inte lastbilen kör hem till 10000 personer. wink.gif
anna_rispan
CITAT (Pirum @ 23-09-2007, 20:40) *
Resultatet skulle bli...vansinnigt? biggrin.gif Men kontentan är ju att många hemdatorer tillsammans drar fler än ett fåtal servrar. Och många bilar drar mer än en lastbil.

Om inte lastbilen kör hem till 10000 personer. wink.gif

vansinnigt! biggrin.gif
Bettson
CITAT (Pirum @ 23-09-2007, 20:24) *
När det gäller surfande är det nog inte odlas eller aftonbladets servrar som drar mycket, det är snarare alla tusentals (i aftonbladets fall jättemånga) användare som har datorer som drar ström. En modern dator kan fläska på rejält med effekt. Ett nätaggregat kan utan vidare i en normal dator ligga på 400W. Så mycket drar inte datorn hela tiden, men dator, skärm, och om man slarvar med att stänga av skrivare, scanner, etc - det blir en hel del. Bra mycekt mer än ett par glödlampor iaf smile.gif

Det är inte alla skrivare det finns en strömbrytare på en gång.
Pirum
CITAT (Bettson @ 23-09-2007, 22:06) *
Det är inte alla skrivare det finns en strömbrytare på en gång.

Nä, och även om det finns så ligger den oftast kvar och drar lite grand ändå sad.gif Dåligt. Jag brukar dra ur sladden till min skrivare när den inte används - vilket är > 99% av tiden.
Gossen Ruda
Tyvärr finns det en sak till som drar ström och som jag måste börja använda i morgon, digitalboxen. Råka känna på den tidigare och det var rena värmeelementet. Även i standby-läge. Därför har den varit avstängd fram till nu.
Netha
Jag har sladdarna i en dosa med sex uttag och on/off knapp... stänger den (off) och dator, skärm, skrivare mm stängs av = drar ingen ström. smile.gif
Så har jag också vid tv/whs/dvd... allt stängs med en on/off-knapp.
Gossen Ruda
Hittade strömförbrukningen för digitalboxen i manualen, i driftläge max 11 W och i "Stand-byläge" 9,5 W. Hur man nu har mage att kalla det för Stand-by och dessutom i manualen skryta med att man tar ansvar för miljön. Lite multiplikation säger att det blir ungefär 90-100 kWh om året. Sen kan man multiplicera detta med antalet digitalboxar i landet och resultatet blir väl ett litet kärnkraftverk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon