Full version: Mobiltelefon sökes
Bettson
SItter tyvärr i den situationen att jag behöver vara tillgänglig på min mobil.

Men det missbrukas ibland. Denna helg har en alkoholiserad anställd till en av mina kunder ringt 43 gånger för att be om förskott.

Iväll kl 21,10 ringer frun till en annan kunds anställd och råskäller för ett arbetgivarintyg. gubben slutade i onsdags och jag kan därför inte skriva intyget förrän på torsdagen och så är det postgång som inte alltid är så snabb. Så hon ansåg sig ha rätt att ringa mig på söndag kväll och råskälla.

Jag har inte hämtat mig än ska jag säga, maken gav mig en stor martini så jag skulle lugna ner mig.

Min nuvarande telefon kan jag göra profiler på tillåtna samtal.

Men jag skulle vilja ha en funktion som gör att en person som ringer och är otrevlig blir bannad så att jag slipper skiten. Kan inte bara stänga av eftersom man har många som man vill kunna nås av även på helgerna.

Finns det någon som känner till en telefon där man kan stänga av folk så att deras samtal inte kommer fram. Ska köpa den på studs i så fall. crying.gif
Tosan
På nokia ska det ju gå, men jag vet inte hur..
tror att du lägger in dem i en samtalsgrupp som du sedan spärrar...
Bettson
Du vet inte vilken modell?
Tosan
De flesta har väl det såvitt jag vet. Men jag har själv aldrig använt det så jag vet inte hur man gör...
Men fråga i radioaffärn, de brukar ha bra koll på sånt.
anna_rispan
Hmm, jag har för mig att detvar du Bettson som pratade om de där samtalsgrupperna för ett bra tags en. Trodde du hade en sån telefon som fungerade redan. Så länge kan du väl trycka på knappen som gör att det inte ringer så det hörs eller upptaget knappen. Eller kommer de bara att ringa igen o igen då?
O inte heller vet man vilka samtal som blir skit så det kan ju ringas från ett helt vanlig nummer där de brukar vara trevliga också. sad.gif
Bettson
Jamen det är lite bakvänt med samtalsgrupperna. För där skriver man in vilka man vill bli nådd av på helgen.

Jag vill göra tvärtom ha en samtalsgrupp jag kan banna. OCh jag har ofta tom tlefonen i BH för att hära den mäste bli hörd.

Och slå av samtalet, just vad jag gjorde med alhoholisten som ville ha förskott. 43 gånger på en helg....... slap.gif
*Ulrica*
Usch, det låter jobbigt... no.gif

Du får göra som min gubbe som har eget företag: en jobbmobil och en privatmobil. Sedan är du noga med vilka du ger privatnumret till och stänger jobbmobilen kvällar och helger. Billiga kontantmobiler finns från 500:-

Du kan ju snacka med dina kunder också... varför har deras anställda ditt mobilnummer? g.gif
Bettson
Dum som jag är så står det i telefonkatalogen.

Ska försöka få bort stressmomentet med attnär jag pratar i min fasta lina och det är upptaget så ringen folk på mobilen för de vill prata med mig NU.

Vissa människor har inget folkvett du vet.
skogstroll
Man kan skriva till Eniro och hitta.se och be att de tar bort mobilnumret från katalogen, så slipper man ha numret där i alla fall. Tyvärr går det nog ändå att hitta telefonnumret på nåt sätt, om man inte regar det som hemligt hos operatören, men då står det dolt nummer när man ringer nån och det brukar inte vara så poppis.

Sen hade i jag en SonyEricsson P910 (finns nog nyare varianter) där man kan installera programvara som gör att man kan spärra nummer (lägga dem på en sk svart lista). Finns sannolikt fler mobiler med operativsystem, där man kan installera såna program. Lycka till! smile.gif
vindspel
Kan di inte på helgerna alltid låta svararen ta alla meddelanden och i den säga att "på helgen så låter du svararen ta samtalen för att sedan återkomma så fort du kan".....
Du kan då sålla bort de du inte vill ringa tillbaks till. De som du vill ta ringer du upp direkt då....
Mollis
[quote name='skogstroll' date='24-09-2007, 10:19' post='672216']
Man kan skriva till Eniro och hitta.se och be att de tar bort mobilnumret från katalogen, så slipper man ha numret där i alla fall. Tyvärr går det nog ändå att hitta telefonnumret på nåt sätt, om man inte regar det som hemligt hos operatören, men då står det dolt nummer när man ringer nån och det brukar inte vara så poppis.


Man kan själv slå på/slå av nummerpresentation (Visa/Dölj mitt nummer) på telefonen om man har hemligt nummer.

//Mollis
Bettson
CITAT (skogstroll @ 24-09-2007, 10:19) *
Man kan skriva till Eniro och hitta.se och be att de tar bort mobilnumret från katalogen, så slipper man ha numret där i alla fall. Tyvärr går det nog ändå att hitta telefonnumret på nåt sätt, om man inte regar det som hemligt hos operatören, men då står det dolt nummer när man ringer nån och det brukar inte vara så poppis.

Sen hade i jag en SonyEricsson P910 (finns nog nyare varianter) där man kan installera programvara som gör att man kan spärra nummer (lägga dem på en sk svart lista). Finns sannolikt fler mobiler med operativsystem, där man kan installera såna program. Lycka till! smile.gif

Jag har just ringt Ericsson och där sa de att man måste spärra hos operatören först till kostnad givetvis.



CITAT (Mollis @ 24-09-2007, 12:41) *
CITAT (skogstroll @ 24-09-2007, 10:19) *

Man kan skriva till Eniro och hitta.se och be att de tar bort mobilnumret från katalogen, så slipper man ha numret där i alla fall. Tyvärr går det nog ändå att hitta telefonnumret på nåt sätt, om man inte regar det som hemligt hos operatören, men då står det dolt nummer när man ringer nån och det brukar inte vara så poppis.
Man kan själv slå på/slå av nummerpresentation (Visa/Dölj mitt nummer) på telefonen om man har hemligt nummer.

//Mollis

Fast det är min företagstelefon så hemlligt nummer är väl inte precis någon hit. Grejen är att jag vill( läs måste) bli nådd med vill inte prata med nojiga knäppa personer.
OCh jag ivll inte betla 75 spänn hos operatören för att sppärra ett nummer vilket jag ändå inte kan göra på en helg och de sedan tar en anna telefon och ringer från. Då kostar det abbonemanget också. Ska man spärra hos operatören så kan man inte spärra hur många nummer som helst.
Lady Hamilton
Bettson Gå in på din närmsta mobiltelefon butik och snacka med någon av de yngre försäljarna tummenupp.gif Berätta om ditt dilemma så kommer de säkert att kunna hjälpa dig. De brukar ha "stenkoll" på vilka olika "finesser" olika mobiler har. Kan bara nämna att min gamla mobil Ericson 610 däe kunde jag välja "personlig signal" för alla i min telefonbok.............detta innebar att det fanns personer som jag "satte" tyst signal på Alltså de kunde ringa mig men jag hörde aldrig det giggle.gif däremot visste jag när olika personer var "på gång" och blev på så vis varnad
Bettson
CITAT (Lady Hamilton @ 24-09-2007, 13:39) *
Bettson Gå in på din närmsta mobiltelefon butik och snacka med någon av de yngre försäljarna tummenupp.gif Berätta om ditt dilemma så kommer de säkert att kunna hjälpa dig. De brukar ha "stenkoll" på vilka olika "finesser" olika mobiler har. Kan bara nämna att min gamla mobil Ericson 610 däe kunde jag välja "personlig signal" för alla i min telefonbok.............detta innebar att det fanns personer som jag "satte" tyst signal på Alltså de kunde ringa mig men jag hörde aldrig det giggle.gif däremot visste jag när olika personer var "på gång" och blev på så vis varnad

Tyst signal det skal jag kolla. Har ringt både till Sonys och NOkia kundsupport idag men det finns ingen telefon med det jag söker.
Däremot har jag både hjärtklappning och migrän idag. Mår skit helt enkelt.
Bettson
Nu har jag köpt en Sony W610i. Den ligger på laddning så ikväll ska jag prova. giggle.gif
anna_rispan
CITAT (Bettson @ 25-09-2007, 14:48) *
Nu har jag köpt en Sony W610i. Den ligger på laddning så ikväll ska jag prova. giggle.gif

Hade den de funktioner du sökte? Var de duktiga i butiken?
Bettson
CITAT (anna_rispan @ 25-09-2007, 14:49) *
Hade den de funktioner du sökte? Var de duktiga i butiken?


Sliter mitt hår confused.gif
Pirum
CITAT (Bettson @ 25-09-2007, 23:53) *
Sliter mitt hår confused.gif

Min Ericsson w200i, en ganska enkel modell alltså, har alternativen "tillåtna samtal" och därunder "alla, alla på listan, inga", dvs, den verkar inte kunna blockera specifika nummer. Dessutom finns en annan meny där man kan spärra utlandssamtal, alla inkommande samtal, etc.

Tillägg : man kan också välja ringsignal i telefonboken, men, det är konstigt att telefoner inte har en "blockera"-funktion för vissa nummer.
anna_rispan
CITAT (Bettson @ 25-09-2007, 23:53) *
Sliter mitt hår confused.gif

Aj då. Det låter inge bra. sad.gif
Bettson
Jo Jag slet och slet till halvtvå inatt. Är nästan flintskallig naughty.gif

Den lösningen som säljaren hade fungerade inte för, han menade att man skulle lägga alla bannade i en lista och alla andra i en lista och så välja dessa som tillåtna.

Men vem som helst som inte står i telefonboken blir ju också spärrad då. Det funkar ju inte.

SÅ kom jag på att man kan lägga individuell ringsignal. Tänkte ta en tyst en så man inte hör dom bannade när de ringer. Men varenda ringsignal är så skrällig.

Så lösningen blev att spela in ett ljud själv dvs tystnad coh spara som en ringsignal. En bannad person läggs i telefonboken och programeras med min tysta signal. Så nu kan de ringa tills de blir blå rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Stressad som jag vet inte vad idag, har inte fått mina bäcker ännu och jag ska på kurs i morgon i Stockholm.

Så vis av skadan på förra årets nästan hjärtinfartsdrivande resa så åkte jag och köpte mig en GPS till bilen också. Ni vet bondkaniner i stan, känns rätt skönt att ha med sig någon som säger håll till vänster, sväng till vänster nu........ yahoo.gif

Vem vet jag kanske hittar ut ur Stockholm också rätt väg så jag slipper åka över uppsala eller Strängnäs för att jag inte hittar rätt E-väg eller åker den åt fel håll. VIsst bondkaniner i stan rotfl.gif
anna_rispan
Men! Menar du att det inte finns tyst signal på de allra senaste mobilerna? Hjälp säger jag i så fall.
Bettson
Jo du kan sätta alla signaler i tyst läge men ingen ringsignal som är tyst. Har varit och letat på sonys sida också. Det fanns en som hette discret. Men när jag skulle förhanskolla den så försvann de från sidan så jag fick inte tag i den alls.

Fast min tysta fungerar tummenupp.gif
anna_rispan
Hehe, okej. Nu fipplade jag med min mobil och mycket riktigt det gick inte att ställa in tyst på en enda. Bra att du är så där uppfinningsrik!
Lady Hamilton
blomma.gif Denna bukett är du verkligen värd Bettson Och en stor bravo.gif .............
Vilket arbete du har lagt ned yaay.gif och vilket tålamod du måste ha blush.gif
kompiskram.gif Jag vill även önska dig lycka till med dina nya mobiltelefon
Bettson
CITAT (Lady Hamilton @ 26-09-2007, 18:33) *
blomma.gif Denna bukett är du verkligen värd Bettson Och en stor bravo.gif .............
Vilket arbete du har lagt ned yaay.gif och vilket tålamod du måste ha blush.gif
kompiskram.gif Jag vill även önska dig lycka till med dina nya mobiltelefon



Men lady då....... det var ju du som kom på lösningen med individuell tyst signal. Du kanske hade någon, men jag hittade ingen så det blev att tillverka en.

Ser fram emot morgondagen så jag för första gångnen ska köra in i Stockholm utan att vara nervös. Inbillar mig att GPS är rena underverket i stadstrafik.

Gick och tömde en kopp kaffe i tangentbordet i förrgår också. Vem var det som sa att man kunde tvätta skitiga tangentbord i diskmaskinen. MItt är numera moccaindränkt och skriver lite hur som helst. Så det kan inte bli sämre i alla fall.


Glada hälsningar från teknikträsket.

Få se om jag hittar hem rätt väg i morgon. rotfl.gif
myskmadra
Hoppas att det löser sig med ringandet , Bettson!
Jag blir själv mycket stressad av mobilsamtal över huvud taget.
En variant är ju att ha två stycken - en helt privat med skyddat nummer och en till för kunder mm som
man stänger av när det passar (på sin fritid t ex)
Jag har en annan fundering när det gäller mobilen.
Min Ericsson 750i visar alltid "okänt nummer" oavsett vem som ringer. De som man har i sina kontakter
brukar ju åtminstone visas!?!
Så när jag missar samtal så kan jag ju inte ringa upp.
Antagligen har jag kommit åt någon inställning - vilken?

Eftersom jag har nedsatt hörsel och att det "förmedlas" färre ljudfrekvenser i mobilen än i vanliga nätet så föredrar
jag vanliga telefoner. Jag brukar oftast uppmana de jag känner att istället skriva SMS när det fungerar.
När SMS kommer plingar det bara till/ alt vibrerar snabbt och jag kan läsa av när det passar.




Pirum
CITAT (myskmadra @ 28-09-2007, 22:24) *
det "förmedlas" färre ljudfrekvenser i mobilen än i vanliga nätet så föredrar
jag vanliga telefoner. Jag brukar oftast uppmana de jag känner att istället skriva SMS när det fungerar.
När SMS kommer plingar det bara till/ alt vibrerar snabbt och jag kan läsa av när det passar.

Ja, SMS är bra. Måste bara inflika att jag är förbannad på att man inte i 3G-standarden införde möjlighet för radikalt bättre ljud. Speciellt tjejröster låter fel i telefonerna eftersom frekvenserna i deras röster är högre. Jag har enligt försvarets mönstring fullgod hörsel, men tycker ändå det är svårt att höra vad folk säger ibland. Speciellt på engelsk, "s" och "th" låter helt lika i en del telefoner - helskumt.
Tror 3G hade blivit mer succé om man haft 'hifi'-ljud i dem faktiskt. Vilket inte hade varit svårt - största delen av dygnet är nätet underanvänt och då finns kapacitet för att överföra bra ljud.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon