Full version: Civilkurage
LadyG
Kolla bildextra under bilden: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article844265.ab

Enligt en artikel igår ( http://www.aftonbladet.se/nyheter/article848794.ab ) deltar över 100.000 munkar i protesterna nu och civila bildar levande mur omkring dem där de marscherar. Detta trots att juntan slagit ner protester förr med tusentals döda som resultat och trots att det är förbjudet att samlas fler än fem åt gången i Burma.

Jag hoppas så innerligt att de lyckas driva bort juntan den här gången. Det vore fruktansvärt om det slutade i ett blodbad den här gången också.
krellus
Beundransvärt! Man önskar att flera nationer hade samma civilkurage. Jag skulle gärna se diktaturerna Cuba, Nordkorea, vietnam och Kina "utbytta"...
Piccante
CITAT (krellus @ 25-09-2007, 11:18) *
Beundransvärt! Man önskar att flera nationer hade samma civilkurage. Jag skulle gärna se diktaturerna Cuba, Nordkorea, vietnam och Kina "utbytta"...

De gjorde tappra försök i Kina men tyvärr blev svaret väldigt brutalt den gången. Hoppas att läget blir bättre i Burma.
LadyG
Kina lär nog inte bli demokratiskt än på mycket länge, men man kan ju hoppas på Kuba och Nordkorea. Deras ledare är ju så gamla att de faller ifrån snart, då kanske de demokratiska krafterna kan passa på och tamakten innan någon ny diktator tar över rodret. Vet inte hur det är i Vietnam däremot, det är alldeles för tyst där ifrån.

Jag hoppas munkarnas protester lönar sig, det vore bra för alla demokratiska strävanden i regionen.
krellus
CITAT (Markus_H @ 25-09-2007, 11:32) *
De gjorde tappra försök i Kina men tyvärr blev svaret väldigt brutalt den gången. Hoppas att läget blir bättre i Burma.


Ja, de gjorde ett bra försök. Kina måste vara världens mest accepterade diktatur och det svider lite när de får idrottsevenemang etc.
De borde ju egenligen frysas ut. De är iofs så stora så att de klara sig själva med den ekonomin.
Piccante
CITAT (krellus @ 25-09-2007, 11:48) *
Ja, de gjorde ett bra försök. Kina måste vara världens mest accepterade diktatur och det svider lite när de får idrottsevenemang etc.
De borde ju egenligen frysas ut. De är iofs så stora så att de klara sig själva med den ekonomin.

Det tycker jag är ett stort hyckleri att världen behandlar länder så olika. Nu är jag inte så naiv att jag tror på allvar är Kubas "folkdemokrati" är speciellt demokratisk även de visst lär ha många folkomröstningar för att alla ska kunna påverka men alternativen är väl begränsade och utgången redan på förhand bestämd ändå. Men varför ska en liten önation som tillverkar rom och cigarrer isoleras och utsättas för påtryckningar när den militärt mäktiga kärnvapennationen Kina som dessutom ockuperar Tibet och ständigt hotar att göra det samma med Taiwan ska få så mycket kontakter och handel med omvärlden??? Om världen vore rättvis så borde man ha lika starka påtryckningar mot Kina som mot Kuba och nordkorea.
Pirum
Ett svar kan vara att det är bekvämare att bojkotta Cuba än Kina. Det svider ju lite mer om man själv ska skärskåda vad man handlar, många som vill bojkotta Kina har hela huset fullt med saker därifrån.
Piccante
CITAT (Pirum @ 25-09-2007, 12:25) *
Ett svar kan vara att det är bekvämare att bojkotta Cuba än Kina. Det svider ju lite mer om man själv ska skärskåda vad man handlar, många som vill bojkotta Kina har hela huset fullt med saker därifrån.

Visst är det så men jag tror att en miljard invånare och en växande köpstark kinesisk medelklass väger tungt med. vi vill ju gärna etablera våra svenska företag på den kinesiska marknaden och så heter det när mänskliga rättigheter kommer på tal att: utbyte och dialog främjar utvecklingen i Kina bla bla etc massa politikerfloskler. Tror nog att kubanerna hade varit lika glada för samma öppenhet gentemot deras land för de har nog brist på det mesta där och skulle behöva öppna sin marknad men de är väl inte intressanta nog att satsa på.
KURT
CITAT (Pirum @ 25-09-2007, 11:25) *
Ett svar kan vara att det är bekvämare att bojkotta Cuba än Kina. Det svider ju lite mer om man själv ska skärskåda vad man handlar, många som vill bojkotta Kina har hela huset fullt med saker därifrån.



Eller för den del hela oljetanken full, när det gäller t ex Saudiarabien. 100-tusentals svenskar åker glatt till diktaturens Thailand varje år! Jag är så cynisk nu att jag undrar numera alltid varför man valt ut att visa protester från vissa länder?
Mollis
[quote name='LadyG' date='25-09-2007, 11:35' post='672896']
Kina lär nog inte bli demokratiskt än på mycket länge, men man kan ju hoppas på Kuba och Nordkorea. Deras ledare är ju så gamla att de faller ifrån snart, då kanske de demokratiska krafterna kan passa på och tamakten innan någon ny diktator tar över rodret. Vet inte hur det är i Vietnam däremot, det är alldeles för tyst där ifrån.

Ja Nordkoreas statschef Kim Il Sung har ju redan fallit ifrån, Nordkorea är väl världens enda nekrokrati (dvs har en avliden statschef), han sitter på den posten för evigt, om än i himlen....

//Mollis
krellus
CITAT (KURT @ 25-09-2007, 12:55) *
Eller för den del hela oljetanken full, när det gäller t ex Saudiarabien. 100-tusentals svenskar åker glatt till diktaturens Thailand varje år! Jag är så cynisk nu att jag undrar numera alltid varför man valt ut att visa protester från vissa länder?


Som någon skrev i ett tidigare inlägg så är det ju betydlig lättare att bojkotta ett litet land än exempelvis Kina.

Angående Cuba så är det precis som någon skrev väldigt uppgjort på förhand vilka kandidaterna är och hur det ska gå i "valet".
Det existerar ingen demokrati vid val där.
Pirum
Ja, jag bojkottar Israel, det går ganska bra. Inte reser jag dit, och inte köper jag frukt därifrån (om den inte är felmärkt, etc). Dvs, ganska små uppoffringar. Betydligt svårare att bojkotta USA, även om jag försöker med det också ibland.
Piccante
CITAT (Pirum @ 25-09-2007, 13:07) *
Ja, jag bojkottar Israel, det går ganska bra. Inte reser jag dit, och inte köper jag frukt därifrån (om den inte är felmärkt, etc). Dvs, ganska små uppoffringar. Betydligt svårare att bojkotta USA, även om jag försöker med det också ibland.

Det svåra med Israelbojkotten är att de israeliska varor man ofta ser i handeln är apelsiner och dadlar. Tllsammans med turismsektorn så går det ju att undvika men fruktexporten står för en ganska liten del av Israels BNP så det har ifrågasatts om effekterna är så kännbara? Svårare är det för vanliga konsumenter att undvika israelisk högtekonologi som datorkomponenter, programvara och försvarsmaterial etc.

Om man ska bojkotta Kina så hade det varit bra att inte förlägga ett OS där. För OS i Peking kommer säkert utnyttjas i PR-syfte av regimen de får ju tillfälle att visa upp sina bättre sidor för hela världen. Hade kanske inte varit så ekonomiskt kännbart heller men prestigeförlusten hade varit större.
krellus
CITAT (Markus_H @ 25-09-2007, 13:29) *
Om man ska bojkotta Kina så hade det varit bra att inte förlägga ett OS där. För OS i Peking kommer säkert utnyttjas i PR-syfte av regimen de får ju tillfälle att visa upp sina bättre sidor för hela världen. Hade kanske inte varit så ekonomiskt kännbart heller men prestigeförlusten hade varit större.


Håller med. Det var helgalet att lägga OS i Peking...
Pirum
CITAT (Markus_H @ 25-09-2007, 13:29) *
Det svåra med Israelbojkotten är att de israeliska varor man ofta ser i handeln är apelsiner och dadlar. Tllsammans med turismsektorn så går det ju att undvika men fruktexporten står för en ganska liten del av Israels BNP så det har ifrågasatts om effekterna är så kännbara? Svårare är det för vanliga konsumenter att undvika israelisk högtekonologi som datorkomponenter, programvara och försvarsmaterial etc.

Du har rätt i att intäkterna från frukten kanske inte är så stora, dessutom är ju ofta frukterna från ockuperat land vilket gör det än mer problematiskt - ska man köpa dem eller inte? En del hävdar ju att handel gör palestinierna starkare. Hur som helst, jag klarar mig utmärkt utan jaffa-apelsiner, utan israelisk chili, och utan israeliskt vin.

För egen del lägger jag mer pengar på frukt än på processorer, men förstår problematiken, det är svårare att bojkotta Intel än Jaffa smile.gif

Angående OS i Kina så tror jag inte det spelar så stor roll egentligen. Om man menar allvar med en bojkott bör Kina, och många andra länder -exempelvis alla som krigar just nu, , snarare uteslutas och inte få tävla alls - som Sydafrika under apartheid-dagarna.
Piccante
CITAT (Pirum @ 25-09-2007, 13:44) *
Du har rätt i att intäkterna från frukten kanske inte är så stora, dessutom är ju ofta frukterna från ockuperat land vilket gör det än mer problematiskt - ska man köpa dem eller inte? En del hävdar ju att handel gör palestinierna starkare. Hur som helst, jag klarar mig utmärkt utan jaffa-apelsiner, utan israelisk chili, och utan israeliskt vin.

För egen del lägger jag mer pengar på frukt än på processorer, men förstår problematiken, det är svårare att bojkotta Intel än Jaffa smile.gif

Angående OS i Kina så tror jag inte det spelar så stor roll egentligen. Om man menar allvar med en bojkott bör Kina, och många andra länder -exempelvis alla som krigar just nu, , snarare uteslutas och inte få tävla alls - som Sydafrika under apartheid-dagarna.

Det är väl iofs mest israeliska högerpolitiker som hävdar att handel med Israel gynnar palestinier eftersom de kan få jobba som lantarbetare på plantagen som ofta ligger på ockuperad mark. OS är en svår fråga. Visst borde man inte tillåta diktaturer och krigförande länder att deltaga men samtidigt borde man inte lägga OS i en diktatur heller. Var det inte OS i Berlin 1936? Den utnyttjades av den dåvarande regimen för att visa upp hur framstående det germanska riket var. Ironiskt nog så var det väl afroamerikanska löpare som tog medaljer.
Pirum
CITAT (Markus_H @ 25-09-2007, 13:58) *
Det är väl iofs mest israeliska högerpolitiker som hävdar att handel med Israel gynnar palestinier eftersom de kan få jobba som lantarbetare på plantagen som ofta ligger på ockuperad mark.

Jo, så är det nog, så därför skippar jag jaffa. Tycker att spanska och sydafrikanska apelsiner blivit godare på senare år förresten.

(OS36)
CITAT
Ironiskt nog så var det väl afroamerikanska löpare som tog medaljer.

Ja, och var det inte Jesse Owens som vid en fråga tyckte han behandlades bättre i Tyskland än i USA, för i Tyskland slapp han sitta längst bak i bussen? Owens blev iaf spelens stora stjärna, med resultat som stod sig länge. Tyskland vann väl nationspoängen, men det var nog snarare regel än undantag i tidiga OS antar jag att hemmanationen gjorde det bra. Hur som helst olyckligt att OS36 blev en sådan propagandaframgång, men när Tyskland tilldelades OS var väl Hitler inte vid makten. Och dessutom, 1936 var det många länder som fortfarande hade kolonier och tyckte det var bra och rätt att trycka ner andra folk - att då klaga på Hitler 1936 och bojkotta OS, det fanns nog inte på den realistiska agendan.
Gossen Ruda
CITAT (Markus_H @ 25-09-2007, 13:58) *
Det är väl iofs mest israeliska högerpolitiker som hävdar att handel med Israel gynnar palestinier eftersom de kan få jobba som lantarbetare på plantagen som ofta ligger på ockuperad mark. OS är en svår fråga. Visst borde man inte tillåta diktaturer och krigförande länder att deltaga men samtidigt borde man inte lägga OS i en diktatur heller. Var det inte OS i Berlin 1936? Den utnyttjades av den dåvarande regimen för att visa upp hur framstående det germanska riket var. Ironiskt nog så var det väl afroamerikanska löpare som tog medaljer.


Med Jesse Owens som förstanamn.
krellus
Lite synd att vi kom in på just israel. De har trots allt fria val och är ingen diktatur.

Klart intressantare att diskutera diktaturerna... vad kan vi göra som världsmedborgare?
Piccante
CITAT (krellus @ 25-09-2007, 14:54) *
Lite synd att vi kom in på just israel. De har trots allt fria val och är ingen diktatur.

Klart intressantare att diskutera diktaturerna... vad kan vi göra som världsmedborgare?

Men det tycker jag nästan gör saken värre. Att en parlamentarisk demokrati har lagar och lagstiftande församlingar som undantar en 5e del av befolkningen och förvägrar dem samma rättigheter som den övrig befolkningen. Att de sen har fria val påverkar inte speciellt mycket då vissa partier är utestängda från allt reellt inflytande.
Bee
CITAT (krellus @ 25-09-2007, 14:54) *
Klart intressantare att diskutera diktaturerna... vad kan vi göra som världsmedborgare?


Vi kan börja med att städa framför egen dörr. Vi behöver bli tydligare med var vi själva står innan vi går ut i vida världen och slår oss för bröstet. Det finns uppenbarligen folk här i landet som inte är främmande för någon form av diktatur (och nu säger jag inte att någon här på Odla förespråkar det!) Och korruptionen börjar bre ut sig mer och mer. Som sagt, finns mycket att göra på hemmaplan.

Dom burmesiska munkarna är modiga. Mycket modiga.


LadyG
Tycker nog inte det handlar om att "slå sig för bröstet" när man vill göra något för att i demokratiska länder ska få samma friheter som vi är vana vid och tar för givet. Vi har t ex mötesfrihet, åsiktsfrihet, yttrandefrihet och religionsfrihet. Jag gissar att vi har en massa andra friheter som jag inte ens kommer på nu bara för att jag tar dem för givet. Eller vad sägs om rätten att inte bli dödad av polisen/militären av ingen orsak alls?

Visst har du rätt i att vi kan bli bättre, men det hindrar väl inte oss från att försöka göra något för dem som har det värre än vi? Precis som att man inte måste vara miljonär för att kunna ge en slant till välgörenhet. En person kanske inte kan göra allt, men många bäckar små osv osv. Om världssamfundet inte höll ögonen på juntan i Burma hade de säkert redan mejat ner munkarna.

Edit: stavfel
Bee
Jag uttryckte mig kanske lite klumpigt när jag skrev "slå oss för bröstet". Vad jag menade är att vi börjar få problem här hemma som riskerar att bli mkt otrevliga om vi inte tar itu med dom. Och jag menar just attackerna mot mötesfrihet, åsiktsfrihet, yttrandefrihet och religionsfrihet. Vi har heller inte någon större möjlighet att försvara oss mot yttre angrepp (och värre lär det bli, uppenbarligen oavsett färg på regering).

Låt oss inte falla för det gamla klassiska greppet att när situationen blir allvarlig på hemmaplan så fokuserar vi på ngn yttre fiende. Det vore ett misstag. Det är bättre att stämma i bäcken än i ån. Så menade jag.

Och idag läser vi i tidningen att polisen i Rangoon sprutat tårgas mot munkarna sad.gif
LadyG
Ah, ok då är jag med. I så fall håller jag med dig smile.gif

Läste det just själv, hoppas de inte fortsätter slå sad.gif
krellus
Hoppas att munkarna och Burmeserna inte ger upp!
Håller de ut så kanske regimen ger upp pga trycket utifrån. Saktioner från flera länder tack!
LadyG
Ja, det är hög tid att resten av världen visar burmeserna att vi stödjer deras kamp för demokrati och att juntan står ensam. Om de bara visste hur många miljoner som följer deras kamp, men hur skulle de kunna veta det i ett land som är så fattigt att TV är en lyxvara få har råd med?

Finns det inte en risk att Kina blir skitsura om de ställer till med blodbad så här nära OS i Peking? Kina är ju enda landet som stött juntan.
Piccante
CITAT (krellus @ 26-09-2007, 12:30) *
Hoppas att munkarna och Burmeserna inte ger upp!
Håller de ut så kanske regimen ger upp pga trycket utifrån. Saktioner från flera länder tack!

USA skulle visst införa hårdare sanktioner mot Burma läste jag. Hur står Sverige i förhållande till Burma egentligen, man hör inget om det? Vet inte ens om de har en ambassad i Sverige men jag hoppas att vi framför protester om de slår ned demonstrationerna.
LadyG
CITAT (Markus_H @ 26-09-2007, 12:51) *
USA skulle visst införa hårdare sanktioner mot Burma läste jag. Hur står Sverige i förhållande till Burma egentligen, man hör inget om det? Vet inte ens om de har en ambassad i Sverige men jag hoppas att vi framför protester om de slår ned demonstrationerna.


Vi har väl samma inställning som EU, kritiskt fördömande men ganska tandlöst. Burma/Myanmar har ingen ambassad i Sverige, ingen jag kunde hitta på regeringen.se eller ud.se iaf.
Pirum
Sverige skickar dit UD-personal, och mot dem står enligt legenden till och med militären och naturens krafter maktlösa. Så juntan kommer att falla.

(Apropå att Lars Danielsson enligt många lyckades haverera halva Asien ända från Sverige)
LadyG
CITAT
Militärjuntans svar på munkarnas revolt i Burma har skördat sina första dödsoffer. Minst tre rapporteras ha skjutits eller slagits till döds. Möjligen ännu fler. En av dem är en flicka på 20 år.

Alla antog att juntan skulle svara med våld när demonstrationerna växte sig större.

Just nu verkar deras reaktion dock ha fått motsatt effekt. Det är mycket svårt att få direkta rapporter inifrån Burma. Juntan har stängt av mobilnät och flera internetkaféer har fått slå igen. Mina knapphändiga rapporter säger ändå att fler har gett sig ut på gatorna sedan militären slg till mot demonstranterna tidigare idag. Människor blir förbannade av repressionen. Juntan har inte lyckats skrämma dem. Inte än.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article869911.ab

Jag håller på burmesiska folket så det värker!
Hannele
CITAT (LadyG @ 25-09-2007, 11:00) *
Jag hoppas så innerligt att de lyckas driva bort juntan den här gången. Det vore fruktansvärt om det slutade i ett blodbad den här gången också.

Aun San Suu Kyi borde få leda landet, hon har offrat sina barn, sitt privatlivet för landet och suttit i arest sina bästa år, inte ens Nobelpriset har gjort hennes liv lättare.
Gossen Ruda
Sverige har ingen ambassad i Burma. Läs mer här.
LadyG
CITAT (Hannele @ 26-09-2007, 17:13) *
Aun San Suu Kyi borde få leda landet, hon har offrat sina barn, sitt privatlivet för landet och suttit i arest sina bästa år, inte ens Nobelpriset har gjort hennes liv lättare.


Hon är ju demokratiskt vald, hennes parti fick över 80 procent i förra valet (det som inte juntan godtog). Jag tycker också hon borde få leda landet, det är ju det folket vill.
LadyG
http://www.avaaz.org/en/stand_with_burma/f...89&signup=1

Jag har skrivit under tummenupp.gif
Piccante
CITAT (LadyG @ 26-09-2007, 17:53) *

Jag med. Hoppas bara budskapet når fram till Burma oxå.
Gossen Ruda
CITAT (Hannele @ 26-09-2007, 17:13) *
Aun San Suu Kyi borde få leda landet, hon har offrat sina barn, sitt privatlivet för landet och suttit i arest sina bästa år, inte ens Nobelpriset har gjort hennes liv lättare.


Kanske, men hur mycket hon än offrat så gör det henne inte med automatik till en bra statschef. Snarare tvärtom, hon kan vara äregirig men allt är ju bara spekulationer ännu. Jakten på björnen har bara börjat så skinnförsäljningen ligger långt bort i tiden.
Biggan_
CITAT (LadyG @ 26-09-2007, 17:53) *



Jag också, hoppas det gör nytta! tummenupp.gif
Hannele
CITAT (krellus @ 26-09-2007, 12:30) *
Hoppas att munkarna och Burmeserna inte ger upp!
Håller de ut så kanske regimen ger upp pga trycket utifrån. Saktioner från flera länder tack!

Kina stödjer nog dem också, eftersom de har ekonomiska intressen i Burma.
Piccante
CITAT (Hannele @ 27-09-2007, 17:26) *
Kina stödjer nog dem också, eftersom de har ekonomiska intressen i Burma.

En del bedömare tror att Kina kanske kommer ligga lågt och inte stödja Burmas regim fullt ut för kineserna vill ju visa upp en fin fasad mot omvärlden inför OS och försöker satsa mer på mänskliga rättigheter. Hoppas Kina slutar lägga in veto i FN mot sanktioner mot Burma för då dras snaran åt om militärdiktaturen.
LadyG
Om fransmännen kunde sluta vara sådana mesproppar skulle de kunna dela ut en rejäl känga åt juntan alldeles på egen hand bara genom att frysa sina tillgångar i landet (de har stora intressen i landets gasfyndigheter).

Men vad säger de... jo att "tiden inte är mogen för sanktioner"... jävla skitsnack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon