gammelnalle
ICA-kuriren skriver i nr 39 att brödpriset komer att höjas med 20% pga av att miljöbilarna behöver spannmålet till bränsle...

Skrämmande repotage...

inte för att att prishöjningen srämmer mig...
men VILKA drabbas??
Vi i rika västvärlden kan nog betala---men hur blir det i resten av världen??

Man börjar fundera....


b
Piccante
CITAT (gammelnalle @ 27-09-2007, 21:26) *
ICA-kuriren skriver i nr 39 att brödpriset komer att höjas med 20% pga av att miljöbilarna behöver spannmålet till bränsle...

Skrämmande repotage...

inte för att att prishöjningen srämmer mig...
men VILKA drabbas??
Vi i rika västvärlden kan nog betala---men hur blir det i resten av världen??

Man börjar fundera....
b

Kanske dags att överge etanol som motorbränsle då. Egentligen så är etanol ganska ineffektivt bränsle och kan inte bli mer än ett övergångsbränsle tills bättre teknik finns att tillgå. Undrar om folk prioriterar bilkörning före bröd?
Siska
Det blir väl inga 68 brödskivor som socialstyrelsen rekommenderade, finns väl annat att äta än bröd.....
Biggan_
CITAT (Siska @ 27-09-2007, 22:53) *
Det blir väl inga 68 brödskivor som socialstyrelsen rekommenderade, finns väl annat att äta än bröd.....

Barkbröd kanske? fear.gif
Blomstertanten
I brist på bröd får man äta limpa !
Piccante
CITAT (Blomstertanten @ 27-09-2007, 23:00) *
I brist på bröd får man äta limpa !

Eller bakelser giggle.gif
Siska
Ja eller bakverk typ skinka.. rotfl.gif
Pirum
Inte bara etanolen som 'hotar' brödpriserna, vetet har drabbats av någon slags rostsjukdom som i stora delar av afrika och mellanöstern (om jag fattat rätt) sänker produktionen med 1/3 eller nåt sånt - och rosten sprider sig. De närmsta åren kommer inte etanolen att vara det stora hotet mot vete, utan sjukdomar. Men det är ju inte bara vete som man gör sprit på.
Tack vare modernt jordbruk med monokulturer är vi mer känsliga för sjukdomar - se bara på potatisen som ibland kan slås ut till stor grad (bladmögel etc). I sydamerika finns större genetisk variation bland potatisarna - de får mindre skörd, men säkrare.

Men, vi (Sverige) borde 'koka' metanol ur skogsråvara istället. Effektivare än att göra sprit av bröd. Sen är ju hela förbränningsmotorn (bensin, diesel, etanol, metanol, etc) ineffektiv i sig, bättre vore elmotorer. Som kanske kan drivas med exempelvis metanol, faktiskt. (bränsleceller)

http://ja.se/nyheter/visaNyhet.asp?NyhetID...8&highlight

Man tror att svartrosten kan motas i grind med bekämpningsmedel och genteknik. Jag är skeptisk till om det är en långsiktig lösning, menmen. Förädling i sig behöver ju inte vara fel.
KURT
Man talar mycket om bränsle (främst etanol eller metanol( från skogsråvara. Men redan idag tar pelletsindutrin så mycket skogsråvara att det blir brist för industrin som gör sån- och fiberplattor.

Man kan ju också fråga sig hur stor andel av brödpriset som utgörs av råvaror? Jag tror att det är en MYCKET liten andel!
gammelnalle
CITAT (KURT @ 28-09-2007, 06:05) *
Man talar mycket om bränsle (främst etanol eller metanol( från skogsråvara. Men redan idag tar pelletsindutrin så mycket skogsråvara att det blir brist för industrin som gör sån- och fiberplattor.

Man kan ju också fråga sig hur stor andel av brödpriset som utgörs av råvaror? Jag tror att det är en MYCKET liten andel!



I artikeln stod/står det bl.a.:

CITAT
"Mjöl blir 50% dyrare. Brödpriset höjs med 10-20% fram till årsskiftet" Peo Crona divisionschef på Lantmännen Mills.
CITAT
I februari demonstrerade folk i Mexico mot USA:s minskade export av majs och därmed höjda priser på bland annat tortilla: "Utan mais-inget land" bild med paroller: Sin maiz no hay pais


som sagt: Vi i den rika delen av av Tellus (dvs vi som skall ha bränslet) kan vi nog äta limpa eller tårta istället...



b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon