Blondie
Efter en fantastisk sommar ur odlingssynpunkt (trots väderleken), smiley_small_hug.gif har jag nu dragit upp de sista morötterna och rödbetorna. Kvar finns några stackars spenatplantor som jag inte får bukt med. De vill helt enkelt inte växa. Några tips?
Nu till det mest spännande. Istället för morötter har jag fått en nätt liten samling av fina små röksvampar. Jag vet att man kan äta dessa, men jag vill ju egentligen inte odla svamp... Hur blir jag av med dem? Finns det en risk för att framtida grönsaker tar skada? Ska jag byta ut all jord eller vänta och hoppas på att nästa sommar innehåller lite mer sol?

/Johanna
KURT
Vad har du haft för jord där? Jag tycker oftast att man får svampar i jord som t ex värmebehandlats så att det inte finns så mycket annan biologisk aktivitet där. Då kan en enda svamp ta över. Ser man till att blanda i gödsel och gräver ner gröngödsling, så blir det så mycket liv där att inte en enda art kan ta över på detta sätt.
Piccante
Finns ingen risk att grönsakerna tar skada, svampen är varken giftig eller angriper andra växter. möjligtvis stjäl den lite näring ur jorden men det är nog försumbart små mängder.
Magdis
Jag har en liten samling vita svampar med platta hattar i mina pallkragar. Det är inte röksvampar och jag vet inte vilken sort det är. Jag har bara haft ko på påse i pallkragarna.
ingrid fuxwall
Hela min trädgård är full av samp efter denna regninga sommar men jag har inte förstånd att bli orolig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon