Lilla Selma
Hej ni alla som kan så mycket! Vi har bytt vår gamla bänkdiskmaskin mot en golvmodell och uppe på diskbänken där den gamla maskinen stod har det blivit någon form av fläckar - matta, vita - som inte går bort med något av alla de medel jag provat. Är det någon som vet hur man ska kunna få diskbänken fin igen? Vattnet här är inte kalkhaltigt, men mangan finns det och fluor. Har provat alla möjliga medel, men misstänker att det säkert kan finnas något knep där ute confused.gif

Hälsar Selma frågvist
Tosan
Du behöver ett surt medel. tex wc-medel är (ibland) sura.
Men citronsyra skulle jag tro funkar alldeles utmärkt, eller lite ättika, vilket du har hemma.
Tezzla
Citek är bra. Fast jag tycker det är få affärer som har det numera.
Lilla Selma
Ättika har jag hemma - ska genast testa... tummenupp.gif
Lilla Selma
Neej, attans också - ättika funkar inte alls. Kan det vara så att det är maskindiskmedel som läckt ut under den gamla diskmaskinen och liksom frätt på diskbänken? Vad gör man i så fall?
Tosan
Ja, så kan det iofs va... Å isf är det nog inte så mycket att göra åt. Svinto kan kanske ta en del, men ättikan borde ha tagit det mesta om det lixom ligger utanpå.
Men rostfritt brukar ju klara maskindiskmedel rätt bra även om det tillslut lixom bränner fast. Blir det inte bättre med svinto heller så har jag nog inga fler tips tyvärr, såvida du inte har tillgång till enjo´s grejjer?
lena:-)
prova med autosol om du har sånt hemma...kan funka
Lilla Selma
Autosol minns jag att pappa brukade använda på kromet på familjens Cortina GT -65:a! Ska kolla om maken kanske har en tub, tack för tipset!

lena:-)
Autosol och 556 bör finnas i varje välutrustat kök..... samt en sticknål som man kan böja till lite. rolleyes.gif avloppsrens, dammsugarstopp, putsablankt gnisselstopp.
Wilmer
Vi har järn och mangan i vattnet. Det enda som hjälper här (inte ens svinto) är våld! Skrapar bort med tex degskrapa eller något hårt som ändå inte ger för mycket märken. Har en bra bordskniv som funkar också.. Lycka till!

Wilma
Felicia
Vim (en vit flaska med en vit "skur-kräm" kan även heta Jif) tycker jag är suveränt - funkar på det mesta som inte går bort med andra medel så det tycker jag att du ska testa.
netaave
Vi hade samma problem när vi tog bort vår bänkmaskin, det matta vita är kalkavlagringar.
Vi fick jobba med kalkosan och nåt som heter Hollywood flera ggr innan det såg hyfsat ut igen.
Lilla Selma
Ja, Hollywood låter ju glittrigt, så det borde hjälpa - jag får fortsätta försöka med ditten och datten. Just nu har jag lagt en skärbräda över eländer, så jag slipper se det whistling.gif

Hälsar Selma
Trädgårdsflanören
Har du ingen firma på närma håll som håller på med rostfritt?
De har polermedel som de kör över plåten för att få bort allt fult som blivit vid svetsning och andra moment, när de tillverkar saker i rostfritt.
Tezzla
Hallåååå! Citek skrev jag om högre upp. Pröva det.
Felicia
CITAT (Tezzla @ 12-10-2007, 11:57) *
Hallåååå! Citek skrev jag om högre upp. Pröva det.

Och Vim/Jif skurkräm yes.gif
Tezzla
CITAT (Felicia @ 12-10-2007, 12:26) *
Och Vim/Jif skurkräm yes.gif



Ja, Vim är jättebra och så luktar det gott giggle.gif (Jag säger fortfarande Vim. Jif var ett löjligt påfund duh.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon