Full version: Vart är vi på väg?
Netha
Misshandlade 16-åringen död

15-åring ihjälskjuten i Rödeby

I viss mån kan jag förstå pappan som avlossade skotten. sad.gif
Vi var för ca 20 år sedan, helt oförskyllt,
tillsammans med några grannar, utsatta för trakasserier och hot av ett par nerkomaner/alkoholister.

Det hela gick så långt att maken kollapsade,
och det vi erbjöds var lugnande mediciner och sömntabletter för att kunna sova
när knarkarna stod utanför och hotade, tejpade igen våra brevlådor. Barnen var helt förstörda, femåringen blev sängvätare.
Vi tog så klart inga såna tabletter... varför skulle vi dövas!?

Packet satt vid köksfönstret med sina spritflaskor och skålade när polisen kom och de vägrade så klart att öppna dörren för dem.
Skaffa husrannsakningsorder skrek de...och polisen kunde inget göra.... mer än att de gav oss tillåtelse att till o med anv kniv
om någon trängde sig in.
Inte vet jag hur vi hade hanterat en situation som den nu anhållne pappan.. är iaf tacksam för att vi inte ägde gevär el andra vapen.
malin72
ja du Netha no.gif det är helt overkligt skrämmande..
som mamma till tonåring så är det jobbigt nu!!!!!!!
förra veckan så blev min son jagad av Nazister som kommer från stockholm (sonen är svensk) men dom gillar inte att han umgås med "andra" samma gäng åker runt i bil och slår ner ungdomar här crying.gif veckan innan blev hans kompis ned slagen med en träpok,i sommras blev samma kille nedslagen tillsammans med 3 andra kompisar men då med hammare crying.gif
Jag är nu rädd hela tiden när han är ute......när han blev jagad så var det 20.30 på en vardagskväll!!!!!
han har varit rädd många gånger nu och ringer och ber att vi ska hämta honom...då står han vid en korsning tex och ser bilen köra runt, dom har ju inte samma bil jämt så,
en annan sak jag är rädd över det är vad som händer med våran lag!!!!!!!!! dom får oftast bara högst ett par månader samt lite pengar att böta ranting.gif
men andra ord så kommer nog många ta lagen i egna händer....tex den dagen min son blir nedslagen så vet jag inte hur tex sambon gör ojoj

kan tillägga att dom som här nere jagar "barnen" är mellan 25-28 år gamla finns här nere pga att det är en som är några år äldre än min son som är nazist och dom är ju i gäng
ska man inte kunna låta sina barn vara ute utan att det är fara för deras liv -cry-.gif
vad har hänt när man kan stå och slå och sparka dom som ligger så blodet sprutar no.gif
vindspel
Där jag bodde innan så var det en pappa som mordhotade min son när han var 10 år. Alla pojkarna, min son och hans kompisar, kom springandes in till mig och var förskräkta. Deras föräldrar hade inte brytt sig. Jag ringde polisen och förklarade för pojkarna att sådant absolut inte är något man ska acceptera eller få uppleva. När polisen kom så skulle de prata med pappan. De kom tillbaka till mig och sa att jag var rasist ohmy.gif Pappan kom nämligen från Iran. Polisen sa vidare att jag skulle anstränga mig för att komma överrens med mina grannar. wacko.gif Vad är det för samhälle vi lever i när mordhot är ok och att man tydligen får säga så för att man kommer från ett annat land.
Dagen efter försökte pappan köra över mig på gatan men jag klarade mig. Gissa om jag ringde till polisen. Nej, jag var ju ju rasist enligt dem ranting.gif -fear-.gif
malin72
no.gif usch ja och ni ska bara veta hur många gånger jag har blivit kallad rasist, vet inte om jag ska skratta eller gråta men då skrattar jag oftast eftersom att jag ju lever med en som inte är svensk från början whist.gif slap.gif
anna_rispan
hemskt, hemskt allt som händer med våld.
men oftast så är det bara sånt man får läsa och höra när man pratar med folk. inga vettiga förslag eller aktioner som kan stoppa skiten. sad.gif ingen enda kan ha svaret själv men om alla som ororar sig engagerar sig borde det ge resultat.

utegångsförbud? spitförbud? förbud mot våld i film o tv på nätet? starkare skyddsnät för barn och unga? skola? kommunal omsorg? föreningar? kyrkor? polis?

Vad kan vi göra aktivt mer än att säga att det är hemskt?

//ledsen Anna
Sailor Pluto
CITAT (anna_rispan @ 08-10-2007, 13:55) *
hemskt, hemskt allt som händer med våld.
men oftast så är det bara sånt man får läsa och höra när man pratar med folk. inga vettiga förslag eller aktioner som kan stoppa skiten. sad.gif ingen enda kan ha svaret själv men om alla som ororar sig engagerar sig borde det ge resultat.

utegångsförbud? spitförbud? förbud mot våld i film o tv på nätet? starkare skyddsnät för barn och unga? skola? kommunal omsorg? föreningar? kyrkor? polis?

Vad kan vi göra aktivt mer än att säga att det är hemskt?

//ledsen Anna


Först och främst vara bra förebilder, visa gott omdöme och ta ansvar för våra handlingar! Vissa av dem som t.ex. utövar våld har själva sett/upplevt det i hemmet eller på nära håll. Själv växte jag upp i ett hem där värderingarna ibland var alldeles åt skogen och än idag är jag tacksam över att det fanns andra vuxna som motvikt.
Vet faktiskt inte vad man annars kan göra för att stoppa sånt här sad.gif . Tror att förebyggande arbete är bäst så att problemen aldrig hinner börja...
freddie
CITAT (anna_rispan @ 08-10-2007, 13:55) *
hemskt, hemskt allt som händer med våld.
men oftast så är det bara sånt man får läsa och höra när man pratar med folk. inga vettiga förslag eller aktioner som kan stoppa skiten. sad.gif ingen enda kan ha svaret själv men om alla som ororar sig engagerar sig borde det ge resultat.

utegångsförbud? spitförbud? förbud mot våld i film o tv på nätet? starkare skyddsnät för barn och unga? skola? kommunal omsorg? föreningar? kyrkor? polis?

Vad kan vi göra aktivt mer än att säga att det är hemskt?

//ledsen Anna

Som vuxen markera tydligt vad man anser vara rätt och fel i situationer som uppstår i vardagen. Att sitta och åja sig över att allt är så hemskt hit och dit leder ingenvart, förutom att man mår dåligt själv och får andra runt omkring sig att bli deprimerade...
Snöflinga
Det är svårt att förstå vad som händer i dag, oprovocerat våld är vardagsmat och jag törs inte längre säga till när jag ser ungdomar begå dumheter ... tidigare gjorde jag det och det hade verkan, men idag, nej. Läste om mannen som sa till två pojkar i 15 års åldern, när de försökte stjäla en cykel ... han blev nerslagen med påk och gatsten och beskrivs som allvarligt skadad.

Fast jag tänker att det i första hand ändå måste vara föräldrarnas uppgift att ha koll på sina barn. Vet också att det finns många trasiga hem, där barn far illa och finner tillhörighet i gäng med likasinnade, men ändå ... Förstår verkligen oron hos föräldrarna när deras tonåringar är ute på sta'n.

Förut, var man mera orolig för flickorna men idag verkar det vara pojkarna som blir mest utsatta för det råa våldet ... ja, man kan verkligen undra vart vi är på väg ... miljöhotet, klimatförändringar, resistenta livsfarliga baselusker o.s.v.
malin72
CITAT (freddie @ 08-10-2007, 17:45) *
Som vuxen markera tydligt vad man anser vara rätt och fel i situationer som uppstår i vardagen. Att sitta och åja sig över att allt är så hemskt hit och dit leder ingenvart, förutom att man mår dåligt själv och får andra runt omkring sig att bli deprimerade...


ok vänta här nu!!!!!! kan du förklara lite hur du menar så jag ska inte kuna berätta hur orolig jag är som föräldrer??????
kanske även då ska berätta att jag aktivt är med i MoA (har då med ungdomar med missbruks problem att göra) agerar som nattvandrare, har samtal med andra föräldrar i grupper mm
så vad mera tycker du att vi åjjiga ska göra??????????
kan ju vara bra med förslag för ibland tar dom slut....även för sånna som jag som faktiskt lägger ner hela min tid åt min och även andras barn

jag är ledsen om jag gjort någon deprimerad över att vi uttryckt en oro som jag tror många känner!! men att lyfta det kan ju vara bra om man kan ge eller få tips!
vindspel
Nu pratade de på nyherna om misshandeln på 16-åringen. En kille på 16 år hade startat en sajt med en manifestaion att stoppa våldet. Redan har 10.000 skrivit på den. De ska ha möte vid Sergels torg. Tuff kille som agerar och inte bara reagerar tummenupp.gif . Han uppmanar att de som sett händelsen ska träda fram. Själv såg han starten till bråket.
freddie
CITAT (malin72 @ 08-10-2007, 18:52) *
ok vänta här nu!!!!!! kan du förklara lite hur du menar så jag ska inte kuna berätta hur orolig jag är som föräldrer??????
kanske även då ska berätta att jag aktivt är med i MoA (har då med ungdomar med missbruks problem att göra) agerar som nattvandrare, har samtal med andra föräldrar i grupper mm
så vad mera tycker du att vi åjjiga ska göra??????????
kan ju vara bra med förslag för ibland tar dom slut....även för sånna som jag som faktiskt lägger ner hela min tid åt min och även andras barn

jag är ledsen om jag gjort någon deprimerad över att vi uttryckt en oro som jag tror många känner!! men att lyfta det kan ju vara bra om man kan ge eller få tips!

Sorry, jag menar inte att du eller någon här på forumet gjort mig deprimerad. Jag tänker mer på vissa personer i min omgivning som har för vana att ALLTID oja sig över eländet i världen och jag tycker det är ganska påfrestande att befinna mig i deras närhet! smile.gif
malin72
CITAT (freddie @ 08-10-2007, 19:22) *
Sorry, jag menar inte att du eller någon här på forumet gjort mig deprimerad. Jag tänker mer på vissa personer i min omgivning som har för vana att ALLTID oja sig över eländet i världen och jag tycker det är ganska påfrestande att befinna mig i deras närhet! smile.gif


ok smile.gif ber om ursäkt det lät som att du klagade lite på tråden...men då vet jag tummenupp.gif
Netha
Absolut är det i första hand föräldrarnas plikt och skyldighet att uppfostra sina barn och lära dem vad som är rätt och fel.
Sedan om de inte klarar av uppgiften så bör det sociala gripa in med stöd och ev fosterhemsplacera.
Nuförtiden mjäkas det alltför mycket och ofta har barnens/ungdomarnas problem, som i tidigt skede hade kunnat avhjälpas,
eskalerat och lett till grova brott.
Det har gått för långt när ungdomar får härja och om någon vuxen säger ifrån så riskerar man sitt liv. sad.gif

Malin... så hemskt att ordentliga ungdomar snart inte kan gå ute kvällstid och jag håller med om att straffen
borde bli mera kännbara. Men ofta låter det ju nästan som det är mera synd om förövaren än offret.
Automatiskt borde alla, unga och äldre, som misshandlat någon, besöka sjukhus/rehabiliteringscentra och se vad skador
slag och sparkar ger.

freddie
CITAT (malin72 @ 08-10-2007, 19:29) *
ok smile.gif ber om ursäkt det lät som att du klagade lite på tråden...men då vet jag tummenupp.gif

Det är lugnt, malin. jag känner också frustration över allt elände, stöter på mycket i mitt yrke sad.gif . Det inträffade är en tragedi. Jag har största respekt för dina och andras känslor kring det inträffade, särkilt när man som du har barn i tonåren måste det vara jobbigt att sånt här händer (har inte barn själv).
freddie
CITAT (Netha @ 08-10-2007, 19:42) *
Absolut är det i första hand föräldrarnas plikt och skyldighet att uppfostra sina barn och lära dem vad som är rätt och fel.
Sedan om de inte klarar av uppgiften så bör det sociala gripa in med stöd och ev fosterhemsplacera.
Nuförtiden mjäkas det alltför mycket och ofta har barnens/ungdomarnas problem, som i tidigt skede hade kunnat avhjälpas,
eskalerat och lett till grova brott.
Det har gått för långt när ungdomar får härja och om någon vuxen säger ifrån så riskerar man sitt liv. sad.gif

Malin... så hemskt att ordentliga ungdomar snart inte kan gå ute kvällstid och jag håller med om att straffen
borde bli mera kännbara. Men ofta låter det ju nästan som det är mera synd om förövaren än offret.
Automatiskt borde alla, unga och äldre, som misshandlat någon, besöka sjukhus/rehabiliteringscentra och se vad skador
slag och sparkar ger.

Jag anser att straffen redan är kännbara och skall ABSOLUT inte höjas. Det är bara lättköpt politisk populism som får oss att tro att samhället blir bättre genom höjda straff. Generellt sett fungerar inte (fängelse)straff, se på hur det ser ut i USA, där sitter nästan 1% av befolkningen i fängelse men de har fortfarande minst lika mycket problem med kriminalitet som vi i Sverige. jag tycker i stället att tex polisen och socialen skall få mer resurser att sätta in i förebyggande syfte, tex genom fler patrullerande poliser och fältare. Satsningar av denna typ är mer samhällsekonomiska och humana. Fängelse kostar samhället minst 2000-3000 kronor per dygn och fånge. I detta fallet lär mannen som sköt få minst 10 år bakom galler, plus att han får leva med epitetet mördare resten av livet, det räcker anser jag. Jag håller helt och fullt med om det sista du skriver ("Automatiskt borde alla, unga och äldre, som misshandlat någon, besöka sjukhus/rehabiliteringscentra och se vad skador
slag och sparkar ger")
niklaswik
Hur ska dessa överklassbarn kunna bli fungerande människor? Då syftar jag alltså på dom som sparkade ihjäl 16-åringen i stockholm.

Till synes bortskämda ungar som troligen fått allt dom pekat på och tror att dom kan göra som dom vill ute i verkligheten. Dessutom finns en klar risk att diverse Bonnier-ägda "medier" kommer att lätta lite på neutraliteten i det här fallet... av nån anledning... whistling.gif Mer bör man väl knappast säga p.g.a. att dom inte är dömda än....
Netha
Ur dagens NSD

Svårt trakasserade pensionärer flyttar... de har bott i huset i 33 år... nu tvingas de sälja och flytta....pga ligister. sad.gif
freddie
CITAT (Netha @ 08-10-2007, 21:30) *
Ur dagens NSD

Svårt trakasserade pensionärer flyttar... de har bott i huset i 33 år... nu tvingas de sälja och flytta....pga ligister. sad.gif

För djävligt! Alla dessa snorungar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon