anna_rispan
I dag skickade jag in en liten insändare till vår lokala tidning om en sak jag retat mig på så länge. Annars försöker jag bidra med konstruktiva saker de få gånger jag vill vara med i den lokala debatten. Och då kom jag på att det vore intressant att vet hur det ligger till med er här på Odla.

De flesta här verkar ju ha ordets gåva och skriver ofta bra och sakligt vad ni än tycker och tänker om. Delar ni med er av det när det kommer till sånt som rör det lokala. Om det nu är nåt så litet som antalet kajor eller stort kommunalpampars maktbegär eller var den nya vägen ska dras. Eller länets kollektitrafik ska skötas?

Ja skriver ni insändare eller debattinlägg? Eller går ni och lyssnar på kommunfullmäktige? Eller är ni med i någon förening som gör sin röst hörd i samhället? Hur hittar ni era kanaler för att nå ut med det ni grubblar eller känner om?
Tosan
Nej, tyvärr kanske man ska säga.
De insändare jag skulle vilja svara på i tidningen gör mig oftast så förbannad så det är bäst att låta bli för att inte starta ett tredje världskrig.
Vad gäller politiken så lägger jag hellre fram mina åsikter personligen till den/de kommunpolitiker jag känner förtroende för. Sen är det deras sak att driva frågan vidare i fullmäktige.
anna_rispan
CITAT (Tosan @ 08-10-2007, 14:37) *
Nej, tyvärr kanske man ska säga.
De insändare jag skulle vilja svara på i tidningen gör mig oftast så förbannad så det är bäst att låta bli för att inte starta ett tredje världskrig.
Vad gäller politiken så lägger jag hellre fram mina åsikter personligen till den/de kommunpolitiker jag känner förtroende för. Sen är det deras sak att driva frågan vidare i fullmäktige.

Men det var ju jättebra tips ju. Men känns svårt att gå fram till en politiker...har aldrig gjort det. Är det vanligt?
Lars-Olof Arvids
Tyvärr skriver jag inte heller så mycket insändare, även om det har hänt. Däremot sitter jag i styrelsen för den lokala naturskyddsföreningen och försöker göra min röst hörd genom dem.

Olle
Sailor Pluto
Ja du, Tosan, du tog orden ur munnen på mej blush.gif !

Anna: Åtminstone i den stad jag växte upp så finns det politiker som är intresserade av att höra folks personliga åsikter smile.gif . Så där är det iaf värt ett försök om man vill framföra något.
Tosan
CITAT (anna_rispan @ 08-10-2007, 14:39) *
Men det var ju jättebra tips ju. Men känns svårt att gå fram till en politiker...har aldrig gjort det. Är det vanligt?

Ja jag bor ju i en småstad, så man känner ju redan de flesta privat. Då är det väldigt enkelt. Men det brukar som regel va bästa sättet att verkligen få en fråga driven ordentligt. Deras jobb är ju att lyssna på småfolket och framföra våra åsikter och driva våra intressen.
niklaswik
Har skrivit två stycken än så länge.. Får se om det blir fler.

Inte "vågat" ha mitt riktiga namn än. Främst p.g.a. att jag inte vill stöta mig alltför mycket med jägar-delar av släkten. (båda handlade om varghatare och deras små egenheter..)
Pirum
Skrev en del insändare förut. Har helt tröttnat på det i dagsläget dock. Är dålig på lokaldemokrati dessutom. Önskar att kommunen hade ett internetforum där man kunde diskutera, men det skulle såklart tvingas censureras eller stängas efter ca 1 dag, max.
Tosan
CITAT (niklaswik @ 08-10-2007, 14:58) *
Har skrivit två stycken än så länge.. Får se om det blir fler.

Inte "vågat" ha mitt riktiga namn än. Främst p.g.a. att jag inte vill stöta mig alltför mycket med jägar-delar av släkten. (båda handlade om varghatare och deras små egenheter..)

Så du är en av dem man skulle vilja släppa en varg på tomten hos? giggle.gif
aanderss
händer i bland men inte så ofta
Tesa
Jag bor också i en liten kommun där man har nästan personlig kontakt med politikerna..bl.a så satt min dotter med i BUN tills hon flyttade till Gävle förra veckan..Jag försöker engagera mig i t.ex skolråd och kunna påverka därigenom...jag har även varit på protestmöten m.m.. Har faktiskt lyckats driva igenom en del saker..
Det är lite kul att när man går på stan ibland både hälsar på en minister och en annan riksdagsledamot...och båda hälsar på mig...den ena har sin morbror i granngårn den andra var min tandläkare förr...
Piccante
Är själv politiskt aktiv i ett parti och sitter som förtroende vald i en nämnd och är ersättare i en annan. Intressant och stimulerande uppdrag som jag tar på stort allvar. Hoppas verkligen att många vill och försöker engagera sig. Hade önskat att fler ville ta kontakt för att diskutera ibland för det är svårt att nå ut till invånarna. Vi har öppna sammanträden i nämnderna men tyvärr är det sällan mer än 0,2 besökare / sammanträde. Jag tror att debatten hade varit mer vital om fler vågade komma och ställa frågor till oss.
Netha
Skrivit hundratals insändare i tidningar över hela landet och också i svenskspråkiga i Finland.
Deltar i lokala politiken genom att ibland ge mig in i debatter och också genom att kontakta politiker personligt.
Lyssnar alltid på kommunfullmäktige, kommunstyrelse och BUN... som sänd i lokalradion
plus Landstings som också sänds i samma kanal.

Kan sitta och lyssna från kl 09 fm till 20.30 em och hela tiden är det lika intressant. smile.gif
anna_rispan
Nu är det två som nämnt BUN. Vad är det? confused.gif
Anette på Boäng
Barn- och Ungdomsnämnden, ansvariga för förskola, skola, ofta föreningar mm.
anna_rispan
CITAT (Anette på Boäng @ 09-10-2007, 09:12) *
Barn- och Ungdomsnämnden, ansvariga för förskola, skola, ofta föreningar mm.

jaha! Jag trodde det förkortades BoU. Men det kanske är nåt annat?
Anette på Boäng
Det kanske är olika i olika kommuner?
Eva i Skåne
Jag har en man som sitter i kommunfullmäktige och han tycker för mig med känns det som dunno.gif
Nej då, jag har en egen åsikt om saker och den stämmer inte alltid överens med hans, men jag får höra så mycket från hans möten att jag inte riktigt orkar med att engagera mig.

Förr var jag mer aktiv och visst skrev jag några insändare ibland, men det är några år sedan...
Berith
BUN står för Barn och Utbildningsnämnden.
anna_rispan
CITAT (Berith @ 09-10-2007, 09:35) *
BUN står för Barn och Utbildningsnämnden.

Aha!!! Det var så det var. Ruskigt lika var de.
Anette på Boäng
CITAT (Berith @ 09-10-2007, 09:35) *
BUN står för Barn och Utbildningsnämnden.


Helt rätt, jag är nog morgontrött, ursäkta.
Berith
tummenupp.gif
Piccante
CITAT (anna_rispan @ 09-10-2007, 09:35) *
Aha!!! Det var så det var. Ruskigt lika var de.

Det är upp till varje enskild kommun att bestämma hur många nämnder de vill ha och vad de ska heta så det varierar säkert i landet. I min hemkommun har vi både Barn och ungdomsnämnden (BUN) för dagis, lekis, låg till högstadiet och Utbildningsnämnden (UN) ansvar för gymnasieskola och komvux. Vissa kommuner nöjer sig dock med en och samma nämnd.
Tesa
Här är det Barn och Utbildnings Nämnden..
Netha
Imorron är det Landstingsfullmäktige, startar 09.30... blir intressant att se om våra S-politiker
vågar gå emot partiets högsta och rösta emot borttagande av ytterligare 7 vårdplatser på vårt sjukhus.
Tydligen måste alla S-märkta skriva på en försäkran att de alltid ska följa partiets linje = inte ha egen uppfattning.
Så J...a sjukt!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon