Full version: Säkerhet
Sidor: 1, 2
vindspel
Undrade när en medlem här visste lite mer än jag sagt här. -fear-.gif
Gick in och sökte på "vindspel" och tjo och tjim där fanns jag ranting.gif med ålder och allting genom ett gästboksinlägg. Fick fram mig sen igen genom mitt album????? Orkade inte titta vidare. Tvi och jag som haft mitt foto här inne innan



Jag tog bort bilden......
gammelnalle
Storebror ser dig!! 1984

Om du är inne på en site från "Tjotahejti " (australien tex) så vad visas som reklam?? Jo SVENSK bankinfo etc...

Var försiktig med VAD ni lägger ut på nätet.. och tro inte att ní är anonyma...

b

Tezzla
CITAT (vindspel @ 10-10-2007, 22:23) *
Undrade när en medlem här visste lite mer än jag sagt här. -fear-.gif
Gick in och sökte på "vindspel" och tjo och tjim där fanns jag ranting.gif med ålder och allting genom ett gästboksinlägg. Fick fram mig sen igen genom mitt album????? Orkade inte titta vidare. Tvi och jag som haft mitt foto här inne innan
Jag tog bort bilden......


Men fick du inte upp denna info genom att du var inloggad här när du sökte? Skulle tro att det är så. Pröva att logga ut och kolla. När jag jag inte är inloggad och säker på mitt namn (Tezzla) så kommer inloggningsrutan upp.
aanderss
ja de vet jag men mitt nicknamn använder andra med men då på olika sidor så alla aanderss på nätet är inte jag
Tezzla
CITAT (aanderss @ 11-10-2007, 10:25) *
ja de vet jag men mitt nicknamn använder andra med men då på olika sidor så alla aanderss på nätet är inte jag


Får du upp din profil/gästbok på google om du söker på ditt nick när du inte är inloggad här?

Det låter väldigt underligt i så fall.
Betty
CITAT (aanderss @ 11-10-2007, 10:25) *
ja de vet jag men mitt nicknamn använder andra med men då på olika sidor så alla aanderss på nätet är inte jag


Säger det samma, jag är inte alla Betty där ute...
Jag googlade Betty och fick över 69 miljoner träffar! rolleyes.gif
aanderss
CITAT (Tezzla @ 11-10-2007, 10:27) *
Får du upp din profil/gästbok på google om du söker på den när du inte är inloggad här?

Det låter väldigt underligt i så fall.



testade nyss och de fick jag inte. jag var tvungen att logga in
Tezzla
CITAT (aanderss @ 11-10-2007, 10:32) *
testade nyss och de fick jag inte. jag var tvungen att logga in


Precis! yes.gif Skulle det vara så att infon i gästboken kom upp så beror det på att man är inloggad eller så har det skett ett stort, stort haveri på odla tongue.gif
aanderss
CITAT (Tezzla @ 11-10-2007, 10:34) *
Precis! yes.gif Skulle det vara så att infon i gästboken kom upp så beror det på att man är inloggad eller så har det skett ett stort, stort haveri på odla tongue.gif

mm just de
vindspel
CITAT (Tezzla @ 11-10-2007, 10:27) *
Får du upp din profil/gästbok på google om du söker på ditt nick när du inte är inloggad här?

Det låter väldigt underligt i så fall.

Man får upp det även fast man inte är inloggad och dessutom står det på google sökningen ådler hemort mm så man behöver inte ens öppna sidan.
Vill man öpan sidan så år det ju enkelt att registrera sig här och ha tillgång till allt som skrivs.
Tezzla
CITAT (vindspel @ 11-10-2007, 11:07) *
Man får upp det även fast man inte är inloggad och dessutom står det på google sökningen ådler hemort mm så man behöver inte ens öppna sidan.
Vill man öpan sidan så år det ju enkelt att registrera sig här och ha tillgång till allt som skrivs.


Låter väldigt underligt.
Alba
Ja det stämmer som Vindspel säger. Jag loggar ut mig från Odla och söker på Vindspel och hittar då ålder mm.
Det går inte att klicka på länken för då kommer det upp:
Följande är fel:
Du har ingen behörighet för att använda den här funktionen. Har du glömt att logga in kan du göra det här nedanför.

Men....det är ju inga problem att göra en registrering och sedan gå in om man vill leta vidare på en person.

Detta problem har varut uppe förut så jag har ingen information om mig i profilen.
Tezzla
CITAT (Alba @ 11-10-2007, 11:33) *
Detta problem har varut uppe förut så jag har ingen information om mig i profilen.


Men det är ju ett allvarligt problem! Vad ska man då med inloggning till om det inte fungerar?

Vad har forumansvariga sagt om detta?
Trädgårdsflanören
Borde inte vara några större problem att få bort ALLA sökresultat.
Görs ju enkelt med <META NAME=”Robots” CONTENT=”No Index”> i formuläret med kodningen för Odla.
Som det är nu, så kan vilken dataanvändare som helst med minimala kunskaper i sökning på nätet, få upp en massa information, som endast var menad åt medlemmen själv eller åtminstonde inloggade medlemmar.
|Birgitta|
*raderat*
Trädgårdsflanören
CITAT (|Birgitta| @ 11-10-2007, 12:12) *
Google hittar alla sidor till slut.. yes.gif

Jomenvisst.
Men för den skull, så behöver ju inte dörren stå vidöppen med neonskylt att kom in och se vad vi har på våra privata sidor.
*Ulrica*
CITAT (|Birgitta| @ 11-10-2007, 12:12) *
Google hittar alla sidor till slut.. yes.gif
Njäe, det finns faktiskt sätt att hindra sökmotorer att registrera sidor, det gör jag själv på undersidorna till min sambos hemsida.

Det var på detta sätt som jag hittade Odla, jag sökte på mördarsniglar och hittade massa inlägg om detta på Odla.

Jag tror detta hänger ihop med att vi får en hel del spam i forumet också.

Jag är övertygad om att det finns något sätt att skydda forumet bättre, möjligen kanske det kostar extra, jag vet inte men jag har reagerat på detta tidigare. Andra forum jag är med i dyker inte lika ofta upp när jag söker på ämnen som de handlar om, medan om man söker på något om växter så kommer ofta inlägg från Odla upp i resultatet.

Skulle vara intressant att höra vad odlas forumskapare tänker om detta med säkerhet på forumet.
|Birgitta|
*raderat*
LadyG
Gjorde en sökning på mitt nick men fick för många träffar, det är ett ganska vanligt nick och reda ut vilka sidor just jag frekventerar gör inte ens jag tongue.gif
När jag sökte på mitt namn fick jag några miljoner träffar, men så vitt jag kunde se (kollade de första 5-6 sidorna av sökresultatet) så fanns inte jag med.

Inte för att jag är speciellt anonym, det tror jag inte jag är, men jag lämnar inte ut något som kan användas emot mig (telefonnummer, kontonummer, personnummer).
Malvia

Jo, jag googlade på Malvia och där fanns jag, kom direkt in i min profil här på Odla.
HelenN
Jag goooglade på mitt nick....och visst fanns jag på första sidan när jag goooglade. Vet inte om det är nåt att bry sig om för min del. Har ju en egen hemsida där det står massor och jag har inget att dölja....och jag vill ju gärna att många skall ta del av mina fina bilder.....gillar ju bara blommor & trädgård..... whistling.gif

Men sen kan man ju tycka att det är konstigt att det går att gooogla......men då kanske man kommer åt en massa brottslingar på nätet som håller på med än det ena och det andra....Bra verktyg till polisen kaske bravo.gif
Tezzla
CITAT (lämås @ 11-10-2007, 13:15) *
Men sen kan man ju tycka att det är konstigt att det går att gooogla......men då kanske man kommer åt en massa brottslingar på nätet som håller på med än det ena och det andra....Bra verktyg till polisen kaske bravo.gif


Polisen har garanterat andra sätt att komma åt brottslighet än via google sökmotor flirting.gif
vindspel
CITAT (vindspel @ 10-10-2007, 22:23) *
Undrade när en medlem här visste lite mer än jag sagt här. -fear-.gif

Jag är nu bekymrad över denna medlem som vet mer om mig och som jag kan se uppgett felaktig ålder och gud vet mer.
Det är ju inte en person som finns i pereferin. -fear-.gif
Betty
CITAT (vindspel @ 11-10-2007, 13:21) *
Jag är nu bekymrad över denna medlem som vet mer om mig och som jag kan se uppgett felaktig ålder och gud vet mer.
Det är ju inte en person som finns i pereferin. -fear-.gif


Obehagligt... sad.gif


Jag har visserligen ett jättevanligt nick och får flera miljoner träffar på Googlesökning men nu har jag plockat bort kön, bostadsort och födelsedata från min profil här på Odla.
På andra forum som jag är registrerad så kan man inte se profilinfo om man inte är inloggad.
Malvia
CITAT (vindspel @ 10-10-2007, 22:23) *
Undrade när en medlem här visste lite mer än jag sagt här. -fear-.gif
Gick in och sökte på "vindspel" och tjo och tjim där fanns jag ranting.gif med ålder och allting genom ett gästboksinlägg. Fick fram mig sen igen genom mitt album????? Orkade inte titta vidare. Tvi och jag som haft mitt foto här inne innan
Jag tog bort bilden......


Men vi grattade ju dej igår, du stod under Medlemmar som har födelsedag idag, ditt namn och hur mycket du fyllde.
alltså måste du ha skrivit det i din profil
Trädgårdsflanören
CITAT (vindspel @ 11-10-2007, 13:21) *
Det är ju inte en person som finns i pereferin. -fear-.gif

Under kriget, sa det att spionen lägger pussel.
Om man ena dagen skriver att man fyller år, nästa månad att man har en rosa cykel som man fått på födelsedagen, så har de som kan lägga ihop 1+1 räknat ut. Du cyklar troligtvis omkring på en rosa cykel som du nu använt en månad.


ALLT ALLT ALLT

som läggs ut på internet går att spara på en annan dator och oftast sökas på sökmotorer långt efter det att man själv raderat det.
Så vill du inte ha din bild eller information ute på andra mer olämpliga sidor -
LÄGG DÅ ALDRIG UT DEN PÅ NÄTET!
*Ulrica*
CITAT (vindspel @ 11-10-2007, 13:21) *
Jag är nu bekymrad över denna medlem som vet mer om mig och som jag kan se uppgett felaktig ålder och gud vet mer.
Hm... hur menar du? Det är väl inget brott att uppge felaktig ålder, namn, ort etc. inte ens konstigt eller ovanligt här på internet. Däremot får man inte utge sig för att vara någon annan.
Alba
CITAT (vindspel @ 11-10-2007, 13:21) *
Jag är nu bekymrad över denna medlem som vet mer om mig och som jag kan se uppgett felaktig ålder och gud vet mer.
Det är ju inte en person som finns i pereferin. -fear-.gif



Jag förstår inte hur du menar. Uppgifterna i profilen har ju du lagt in själv.


OK såg just att du svarat Malvia.
vindspel
CITAT (Malvia @ 11-10-2007, 13:31) *

Men vi grattade ju dej igår, du stod under Medlemmar som har födelsedag idag, ditt namn och hur mycket du fyllde.
alltså måste du ha skrivit det i din profil

Det är just det. Det stod i pofilen men man behövde inte gå in på odla för att få den informationen. Det stod på googles.

Nu har jag tagit bort det men det spelar ingen roll för det står kvar på googles.

CITAT (Malvia @ 11-10-2007, 13:31) *

Men vi grattade ju dej igår, du stod under Medlemmar som har födelsedag idagnditt namn och hur mycket du fyllde.
alltså måste du ha skrivit det i din profil

Jag menar att den andra personen uppgett felaktig ålder inte jag. (Felstavning)
*Ulrica*
CITAT (vindspel @ 11-10-2007, 13:59) *
Nu har jag tagit bort det men det spelar ingen roll för det står kvar på googles.
Så snart google uppdaterar så försvinner det, typ i morgon.
Sailor Pluto
Googlade på Sailor Pluto, och fick upp massor av info om tv-serien Sailor Moon (som namnet kommer ifrån) och min profil här på Odla...
Netha
Jesses... kan någon vara ovetande om att varje bokstav man skriver, varje bild man lägger ut...
det finns där för evigt... även om du raderar dina ord så finns de kvar i servern.

Därför... kom alltid ihåg att det inte är bara "den inre kretsen" i forumet som kan komma åt dina inlägg och bilder,
de finns där för alla i hela världen.

Sedan så har också jag erfarit, att det finns folk här i forumet, som snokar (undrar om de har något liv?) och
just av den anledningen har jag för längesedan uteslutit personlig info i min profil
liksom jag har överlåtit båda mina telefonabonnemang... bara för att inte finnas med på Eniro och liknande.

vindspel
Har mailat Göran Carlsson och han har ändrat så att sökmotorer inte ska komma åt profilerna yahoo.gif
gammelnalle
CITAT (vindspel @ 11-10-2007, 23:48) *
Har mailat Göran Carlsson och han har ändrat så att sökmotorer inte ska komma åt profilerna yahoo.gif



bra initiativ ... om det nu GÅR att stoppa...

b
Berith
CITAT (Netha @ 11-10-2007, 21:47) *
---
Sedan så har också jag erfarit, att det finns folk här i forumet, som snokar (undrar om de har något liv?) och
just av den anledningen har jag för längesedan uteslutit personlig info i min profil---

Ja usch, det var jag med om för ett tag sen här. Kommer du ihåg Netha? Jag fick ett meddelande i en tråd att jag hade ett gästboksinlägg från en tredje person härifrån!
Netha
CITAT (Berith @ 12-10-2007, 08:08) *
Ja usch, det var jag med om för ett tag sen här. Kommer du ihåg Netha? Jag fick ett meddelande i en tråd att jag hade ett gästboksinlägg från en tredje person härifrån!


Men att läsa på hemsidor är väl inte att snoka... eller?
Jag läser oftast i gästböcker på hemsidor jag besöker.,.. det har till o med skrivit om här...
där hittar man ju länkar till andra hemsidor och jag älskar att titta på vackra trädgårds och naturbilder. smile.gif
Berith
CITAT (Netha @ 12-10-2007, 08:14) *
Men att läsa på hemsidor är väl inte att snoka... eller?
Jag läser oftast i gästböcker på hemsidor jag besöker.,.. det har till o med skrivit om här...
där hittar man ju länkar till andra hemsidor och jag älskar att titta på vackra trädgårds och naturbilder. smile.gif

Neej inte att läsa hemsidor, och inte att läsa gästböcker. Men jag kände att du snokade när du skrev här att XXX skrivit i min gästbok.

Jag vet och jag förstår att man inte är anonym på internet.
Netha
CITAT (Berith @ 12-10-2007, 08:34) *
Neej inte att läsa hemsidor, och inte att läsa gästböcker. Men jag kände att du snokade när du skrev här att XXX skrivit i min gästbok.

Jag vet och jag förstår att man inte är anonym på internet.

Ok.
Tobe3
Håller med Netha. Jesses... kan någon vara ovetande om att varje bokstav man skriver, varje bild man lägger ut... det finns där för evigt... även om du raderar dina ord så finns de kvar i servern.

När man är ute på internet så skall man tänka att man ungefär sitter i skyltfönstret på Åhlens och surfar. Mer hemlig är man inte om man så sätter datorn i ett fönsterlöst rum o låser dörren. Det man skriver och de sidor man besöker kan någon alltid kolla upp. w00t.gif w00t.gif

Vill man vara helt anonym så skall man nog hellre skriva insändare i tidningar under synonym för då har man presskyddet som någolunda säkerhet om sin identitet. ninja.gif
pejori
CITAT (vindspel @ 11-10-2007, 23:48) *
Har mailat Göran Carlsson och han har ändrat så att sökmotorer inte ska komma åt profilerna yahoo.gif



kollade precis nu, och kom direkt in i min profil här thumbdown.gif
visste om att allt ligger ute på nätet, men känner det rätt olustigt ändå..så man ska vara mycket försiktig med vad man sparar på datorn sweatingbullets.gif
pejori
ännu värre blir det om man googlar på sitt användarnamn i bildsök...då hittar man massor av användarprofiler ninja.gif slap.gif
KURT
CITAT (pejori @ 13-10-2007, 07:11) *
kollade precis nu, och kom direkt in i min profil här thumbdown.gif
visste om att allt ligger ute på nätet, men känner det rätt olustigt ändå..så man ska vara mycket försiktig med vad man sparar på datorn sweatingbullets.gif



Om administrator ändrar så att inte sökmotorerna hittar det (det är mycket enkelt att göra) , så kommer det ändå att ta ett tag innan den "gamla" informationen försvinner från Google.
Blomstertanten
När jag kollade på mej själv så kom jag till min profil när jag var inloggad här , men när jag loggade ur o provade så funkade det inte !
Däremot kom jag in i din profil Pejori ! Inte så att jag ville snoka utan jag ville bara kolla om jag var tvungen vara inloggad då oxå. Det är lite märkligt att det funkade !!!!

Nu loggade jag ur igen o testade o då plötsligt gick de inte ! Provade några fler men man kommer inte in i profilen om man inte är inloggad på Odla !
pejori
CITAT (Blomstertanten @ 13-10-2007, 08:25) *
Däremot kom jag in i din profil Pejori ! Inte så att jag ville snoka utan jag ville bara kolla om jag var tvungen vara inloggad då oxå. Det är lite märkligt att det funkade !!!!



precis det jag menade....man ser allas profiler... thumbdown.gif

CITAT (KURT @ 13-10-2007, 08:25) *
Om administrator ändrar så att inte sökmotorerna hittar det (det är mycket enkelt att göra) , så kommer det ändå att ta ett tag innan den "gamla" informationen försvinner från Google.



OK...tycker ändå att det ska vara en självklar inställning och inget man ska behöva påpeka för att det ska utföras...
pejori
loggade ut och gogglade på bildsök...riktigt otäck, när man ser andra odlaiters foto på google thumbdown.gif
Pirum
Tja, så är det, man får räkna med att allt man lägger ut på nätet går att ses. Och då är ändå sökmotorerna 'snällare' än de skulle kunna vara. Archive.org tar exempelvis och döljer en hel del de inte behöver dölja.

Det finns fördelar med att forumet är sökbart via exempelvis google, annars hade man ju kunnat lösenordsskydda hela forumet och endast låta reggade användare läsa. Syftar till exempel på att det är bra att kunna söka på "tromöypotet" och sen hitta både odla.nu och lite info om potatissorten.

Men visst, profiler behöver inte vara sökbara. Att inläggen och all den information man skriver där är sökbart får man nog acceptera anser jag.
Wilmer
Så rart! Sökte på "wilmer" på google. Bland alla wilmer x träffar fanns min profil! Stolt att få beblandas med mina idoler giggle.gif . Testade också bildsök, hade jag ingen aaaning om att det fanns något sådant. Jag räknar med att jag syns på nätet, över hela världen. Så det är bara att stå för det jag säger flirting.gif .

Wilma
Lilla Birka
CITAT (Netha @ 11-10-2007, 21:47) *
Jesses... kan någon vara ovetande om att varje bokstav man skriver, varje bild man lägger ut...
det finns där för evigt... även om du raderar dina ord så finns de kvar i servern.

Därför... kom alltid ihåg att det inte är bara "den inre kretsen" i forumet som kan komma åt dina inlägg och bilder,
de finns där för alla i hela världen.

Sedan så har också jag erfarit, att det finns folk här i forumet, som snokar (undrar om de har något liv?) och
just av den anledningen har jag för längesedan uteslutit personlig info i min profil
liksom jag har överlåtit båda mina telefonabonnemang... bara för att inte finnas med på Eniro och liknande.

Jag föreslår att du förtydligar vad du menar med "snokar"? Detta så att vi som inte lärt oss de oskrivna reglerna ännu får veta vad man får och inte får göra? Är det inte meningen att andra ska läsa era profiler? Vad är dom i så fall till för? Och jag har sett att många varit inne på "min" sida och tittat men det tycker jag är bara är roligt för det betyder ju att någon läst det jag skrivit, antar jag. Då tycker jag väl att det ger mer en känsla av att snoka om man loggar in anonymt. Jag gjorde det en gång men tycker att det känns bättre för mig att stå för vad jag gör, det kändes nästan som att "snoka". Om man tittar in till någon annan är det väl för att man blir intresserad efter att man läst något som signaturen skrivit?
pejori
litet missförstånd där tror jag....
profiler är till för att kollas i...AV MEDLEMAR!!!!!! inte av gäster och andra "lycksökare" flirting.gif
ingrid fuxwall
Som sagt jag har ett inte helt ovanligt efternamn och har en "söt dotter" så genom Odla fick en av hennes beundrare tag i mig - som aningslöst svarade.

Håller med om att det är lite obehagligt att allt man skriver noteras och speciellt om man skriver här på odla för jag skriver på på många ställen men det är bara här som jag får "reaktioner - Men mina problem med diverse kryddörter bjuder jag på men för övrigt har jag lärt mig att ligga lågt och insett att viker man ut sig på ett forum som detta så är det allmännt - om någon bryr sig???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon