Full version: Landsförrädare?
niklaswik
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1011617.ab


På vilket sätt är det "landsförräderi" att inte vilja att barnen går i kyrkan till jul?
Nån har uppenbarligen tänkt med stortån i det här fallet.


"Det är en svensk tradition", jovisst, sen det tvångsmässiga kristnandet för några hundra år sen....
Netha
Mycket konstigt tycker jag det är, att vi tillåter muslimska friskolor
men inte att våra barn får utöva gamla traditioner som att ha skolavslutning i kyrkan...
sjunga Den blomstertid eller se kristet julspel.

Att bevara och utöva gamla traditioner är inte att tvinga på barnen kristendom...
lika lite som midsommarfirande med dans kring majad stång, små grodorna mm
pådyvlar dem hedendom.

Det är skrämmande att se hur många av våra traditioner riskerar att försvinna.
Vad har vi kvar då? Ska internationaliseringen gå så långt att vi helt tappar hemlandskärleken.
Ska det till o med gå så långt att vi knappt vågar/vill säga att vi är Svenskar.

Faktiskt så tror jag att numera våra "nya" medborgare är mer fosterlandsälskare än vi infödda,
de älskar våra skolavslutningar, sjunger med i både Idas sommarvisa och Den blomstertid, viftar med flaggan och känner stolthet.



Lilla Birka
bravo.gif
Piccante
CITAT (niklaswik @ 14-10-2007, 20:04) *
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1011617.ab
På vilket sätt är det "landsförräderi" att inte vilja att barnen går i kyrkan till jul?
Nån har uppenbarligen tänkt med stortån i det här fallet.
"Det är en svensk tradition", jovisst, sen det tvångsmässiga kristnandet för några hundra år sen....

Rubbade människor det finns som mordhotar en rektor för att denna korrekt följer skollagen. Religion och samhälle ÄR separerade i Sverige och ska så förbli.
Netha
CITAT (Markus_H @ 14-10-2007, 22:44) *
Rubbade människor det finns som mordhotar en rektor för att denna korrekt följer skollagen. Religion och samhälle ÄR separerade i Sverige och ska så förbli.


Jasså... Hur förklarar du då att vi tillåter Muslimska friskolor?

Eller menar du att de inte tillhör samhället?
Piccante
CITAT (Netha @ 14-10-2007, 22:52) *
Jasså... Hur förklarar du då att vi tillåter Muslimska friskolor?

Eller menar du att de inte tillhör samhället?

De är tillåtna av den enkla anledning att vi inte kan förbjuda dem. Vi har undertecknat konventioner inom EU och fördrag om mänskliga rättigheter där det visst ges ett utrymme för att låta föräldrar styra över sina barns religionstillhörighet.

Hade jag själv fått bestämma så hade vi inte haft några religiösa muslimska, kristna, judiska eller hare krishna skolor alls.

Men sen är det väl ändå så att föräldrar väljer att sätta sina barn i en konfessionell friskola. Det är ett aktivt ställningstagande från enskilda (fast jag anser personligen att man inte ska ha den rätten). Men en kommunal skola ska stå fri från politisk och religiös inverkan. Sen måste även en friskola följa lagen fast det är de ofta uselt dåliga på att göra. livets Ords friskolor får ju massa anmärkningar på sig för suspekt undervisning och en judisk friskola i Göteborg hotas av stängning.
Pirum
Vi kan, såvitt jag begriper, mycket väl förbjuda friskolor. Däremot kan vi inte förbjuda att föräldrarna sätter barnen i skola "på fritiden". Själv har jag gått i söndagsskola och kyrkans barntimmar. Tror inte jag tog stor skada från det.
Tycker inte skola och religiös tillhörighet ska blandas ihop, så jag får nog sälla mig till dem som vill ha bort firandet av Jesu födelse ur kommunala skolor. Att kristna friskolor ska få fira Jesus anser jag dock som helt självklart, bara de följer läroplanen och inte låter firandet gå ut över faktalärandet. (Sen är jag emot friskolor helt av andra orsaker).
Att det är en "svensk tradition" att fira kristi födelse, ja, det är ju inget vi ska stoppa. Men man kan fira det privat och behöver inte göra det på arbete eller i skola.

Mer oreligiösa traditioner, som pepparkaksbak, och hyllande av våra idogt arbetande tomtar, det tycker jag dock mycket väl kan firas i de skolor som vill göra det...smile.gif Lucia har jag en del funderingar kring, men i praktiken är det ju bara till namnet det är ett kristet firande, stryk "sankta" och det är hur hedniskt som helst...

Tillägg : dårarna som lämnade in hotet bör såklart få gratis vistelse på korrektionsanstalt.
Gossen Ruda
Instämmer i att rektorn har rätt, skilj på samhälle och religion. Tänker inte upprepa vad Markus och Pirum skrivit, jag instämmer. Beträffande Den blomstertid som kommer så tycker jag att det är helt ok för alla att sjunga den, trots att det är en psalm, så länge men inte tar med sista versen.
Eva-Helene
Jag anser att det viktigaste är att alla våra barn, infödda och invandrade, får lära sig vad de olika religionerna (åtminstone de största, d.v.s. kristendom, islam, judendom, buddhism) är. Gärna från 3:e klass. Det tror jag är det bästa sättet att öka förståelsen och toleransen mellan folkgrupper och att minska fördomar.
Tezzla
CITAT (Gossen Ruda @ 15-10-2007, 07:55) *
Instämmer i att rektorn har rätt, skilj på samhälle och religion. Tänker inte upprepa vad Markus och Pirum skrivit, jag instämmer. Beträffande Den blomstertid som kommer så tycker jag att det är helt ok för alla att sjunga den, trots att det är en psalm, så länge men inte tar med sista versen.


Och vad är det för speciellt med sista versen som inte går att finna i de övriga verserna menar du?
Gossen Ruda
Egentligen är det bara första versen som är oreligiös, inte resten. Hela texten
Piccante
Skolministern skärper reglerna för religionspåverkan i skolan http://www.expressen.se/nyheter/1.881781/r...isning-forbjuds
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon