Full version: Klängväxt?
jennypenny
Är det någon som kan svara på vad detta är för en växt. Den förekommer på flera ställen i häcken i min trädgård. Den klänger på buskarna genom att vira sina armar runt dem. Är det ett ogräs eller har trädgårdens förra ägare verkligen planterat dessa? rolleyes.gif

Bild 1

Bild 2
Åsa, mälardalen zon 2
De gurklika klängena gör att jag gissar att den hör till de få vilda växter vi har som tillhör familjen Cucurbitaceae (gurkfamiljen). Min gissning är växten hundrova.



Kan kanske vara ogräs på fel plats har man mycket plantor kan man rensa bort dem. Växten är dock inte så enormt vanlig i sverige så har man möjlighet kan man kanske odla dem på en egen plats och rensa bort alla andra som kommer upp på fel plats.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/cucurbita/...on/bryoalb.html
jennypenny
Tack!
Jag tycker den är vacker så jag vill inte göra mig av med den. Det var ett bra tips att samla alla på ett ställe, jag har ändå tänkt göra om häcken så småningom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon