Full version: Rejält ärgad koppar
Margith
Jag har försökt med koppar-rengöring. Att bara putsa med det gav ingen effekt alls.
Då smorde jag in den med rengöringsmedel och lät den stå ett dygn.
Nu har jag putsat, diskat, skrubbat, men ren är den fortfarande inte -cry-.gif

Jag använde en gammal diskborste, törs jag använda nagelborste eller rotborste?
Har nån förslag på ett effektivare rengöringsmedel?

Kitteln jag försöker att rengöra har inget ekonomiskt värde, men affektionsvärdet är väldigt högt för mig, så jag är rädd om den.
Den behöver inte bli högblank, men det är ju kul om den är mer kopparfärgad än grön crying.gif

Kan nån hjälpa mig?

Fenja
Amoniak!!
Mvh
Fenja
Alba
Lingonsylt.......fick jag tips om. Det fungerar. Jag har putsat koppar med sylten.
Det är någon av tillsatserna i sylten som gör att det går putsa koppar.

Kanske aska....har inte provat.



Kolla här
Margith
Kollade länken och jag skyndar mig att säga, INTE salt på koppar!
Salt är suveränt för att ta bort missfärgningar inne i te- och kaffekoppar, men salt repar. Jag vågar inte prova salt på koppar.

Ketchup fungerar säkert bra om du putsar kopparen minst 2 ggr per år.

Ammoniak eller aska låter som det jag ska prova.
Men repar inte aska också?
Och var får jag tag på ammoniak?

Eftersom jag faktiskt kokade lingonsylt i går a0a.gif så testar jag det imorgon thanks.gif
Rapport kommer smile.gif

Men om det nu är så att det inte fungerar, var får jag tag på ammoniak och hur gör jag? Ammoniak luktar ju ve och fasa. Jag har ingen lust att gnugga kopparkittel i flera timmar i en stank som mest påminner om offentlig toalett sick.gif
Alba
Jag putsar fönsterluckorna till kaminen med aska på ett fuktat hushållspapper. Det repar inte. Men.......koppar är väl mjukare än glas så då vet jag inte.
anna_rispan
Amoniak finns väl på mataffärn? Det är ju så starkt så det borde lösa upp ärgningen snabbt. rensar bihålorna som mamam o papa bruka säga när vi satt o tog bort nagellack. smile.gif
Harvey
Ketchup funkar jättebra, men man får efterpolera med vanligt Häxan för det tar bort ärget, men gör det inte så blankt.
Fenja
Du kan köpa 25% amoniak i de flesta välsorterade affärer. Starkare finns hos en del färghandlare och är kanske att föredra när du beskriver ditt kopparkärl.
Mvh
Åsa
Lilla Birka
Ur Gröna praktikan:Blanda en matsked citron-eller vinsyra och två matskedar tvättmedel per liter kokande vatten i en rostfri bunke. Lägg ner föremålen och låt dem ligga i ett par minuter. Skölj och torka.
myskmadra
Det sista tipset hänger jag på!
Jag minns när min moster för många år sedan skrubbade rent en kittel med vinsyrelösning!
Brukar själv använda det till koppar och mässing - mycket enklare än putsmedel!
Kathy


Kör den i diskmaskinen (fick tipset här på odla för några år sen) och putsa direkt därefter, annars blir det fläckar.
Biggan_
HP-sås funkar också! tummenupp.gif
Margith
Nu har jag provat lingonsylt.
Vill bara berätta att det fungerar alldeles utmärkt som putsmedel på koppar. thanks.gif
Det blev högblankt på en gång, utan en massa gnuggande.

Men det fungerade inte på ärget.
Jag får hasa mig iväg till affären och kolla om jag hittar ammoniak eller vinsyra.

Margith
Nu kan jag berätta att jag varit till affären.
Ammoniak hittade jag inte men väl vinsyra.
Jag hällde tvättmedel och vinsyra i hett vatten och stoppade ner bunken.

Nu är den ren!

thanks.gif allihop för hjälpen blomma.gif

Och fortsättningsvis kommer jag att putsa all min koppar med lingonsylt smile.gif
Alba
Härligt att det fungerade.
joche6
du kan prova med batterisyra..
det funkar skitbra.
använde det på mormors koppar...
Kathy
CITAT (joche6 @ 20-10-2007, 20:17) *
du kan prova med batterisyra..


Låter vanskligt.
Nä, då provar jag istället lingonsylt eller HP:s......eller diskmaskinen.
Lilla Birka
CITAT (Kathy @ 21-10-2007, 12:40) *
Låter vanskligt.
Nä, då provar jag istället lingonsylt eller HP:s......eller diskmaskinen.

Ja, batterisyra är väl inget man kan rekommendera. Och är det inte lite synd på dyr lingonsylt och tillika HP-sås när det går bra att använda citron-eller vinsyra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon