anna_rispan
Hejsan!

Någon här som odlar majs i sina pallkragar?

Jag har grubblat många gånger på mina majs. Jag har liksom redan grävt smala bäddar och hade första året 40x40 per planta och då hade jag bara 6 stycken. I år satt det lite tajtare o fler plantor.

Till nästa år kanske det rent av bli i pallkragar och de är 120x80. Om jag då ger plantorna 30x30 blir det ju yta över så jag tänkte sätta dem lite spridda inom pallkragen? Hur gör ni? Jag tänkte dessutom samodla med något? Vad tror ni om det?

Med mina funderingar så får jag in åtta (8) plantor majs per pallkrage och kan tänka mig två kragars yta till majs.

Har ni nåt att tipsa om??
MariaS
Det går utmärkt att odla majs i pallkragar, särskilt som majsen trivs bäst med att växa i klunga. Jag har aldrig samodlat majsen med ngt annat, eftersom majsen kräver mycke vatten och näring under tillväxten.
anna_rispan
Tack för svar!
Hannele
jag har odlat majs på vårt berg.
Bra att starta inomhus, majs är känslig för kalla vårnätter.

[attachment=8758:majs.jpg]
Marina i Hällekis
jag brukar odla 12 st majs plantor i varje krage 3*4, dessutom dill i kanterna och i sommras hade jag bondbönor vid varje majsplanta
[attachment=10528:Jul19191.JPG]
syns inte så bra på bilden.
I Runåbergs frökatalog står vilka växter som trivs ihop och drar nytta av varandra.
Hittar inte den nu, men jag tror det står att majs trivs med dill, solros, ärtor och bönor.
Blev fin skörd här, är en del av den, välmatade kolvar.
[attachment=10529:Oct11226.JPG]
anna_rispan
Hej Marina i Hällekis!

Vad roligt att få veta hur du har gjort. Det var riktigt tajt du hade satt dina. Hur gjorde du med extra gödselgivor?

Dill alltså. Häftigt.

Tack fö dina tips. Nu känns det ännu mer lockande att prova.
Marina i Hällekis
CITAT (anna_rispan @ 17-12-2007, 16:41) *
Hur gjorde du med extra gödselgivor?

Vi blandar upp jorden med kompost och hönsgödsel på våren, täcker sedan med gräsklipp under sommaren så vi slipper gödsla extra och så minskar avdunstningen av vatten, betydligt.
Växelodlar också, brukar ha kvävefixerande växter (ärtor, bönor etc), efter energikrävande grönsaker.
Sår ibland gröngödslingsväxterna honungsfacelia och blodklöver, som vi sedan vänder ner i jorden.
Fungerar för oss, planterar mycket grönsaker väldigt tätt, och får stora skördar. Lite bilder på vår pallkrageodling

Mvh
Marina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon