Gillan
Jaa, jag är så nöjd, så det är inte klokt yahoo.gif . Idag har jag/vi sanerat växthuset riktigt ordentligt med såp/spritlösning. Vi har dessutom grävt om jorden och fyllt på med kompost. Vi har satt upp det lilla växthuset inuti det stora och även bubblat. Så nu kan jag gå i ide´på riktigt. Bara sitta på min breda bak och planera vårens frösådder blush.gif giggle.gif . Sen när det är dags behöver jag bara sätta på fläkten och ställa in alla sådder yahoo.gif
anna_rispan
Bra jobbat!!! Skönt att få känna sig så där nöjd!
Irene_L
bravo.gif Vad duktiga ni är! Vad skönt att ha allt förberett för sådderna. Toppen! tummenupp.gif
Magdis
Oj så flitiga ni är! bravo.gif Skönt att ha det gjort o bara kunna luta sig tillbaka sen.
Kathy
Härligt att ha gjort allt förarbete nu i höst och sen bara göra det gottigaste i vår. biggrin.gif

Tesa
Vad duktig du är!! yes.gif
För min egen del brukar det inte bli städat ordentligt förrän på våren.....det känns liksom meningslöst när det gror på en massa alger under vintern ändå sad.gif Här nere i min grop försvinner snart solen och så kommer den inte förrän i februari igen...Halva vitsen med växthus är liksom borta...
Monica i Nässjö
Förstår att du är nöjd, det är en sådan härlig tillfredställelse när man uträttat ett gott dagsverke. Men nu blev jag riktigt nyfiken, ett litet växthus i ett större? Kan du inte förklara lite mer. Det låter som det optimala för att isolera.
aanderss
bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif
Gillan
Då har jag nog haft lite tur de andra vintrarna då Tesa. Här har det inte grott på en massa alger under vintern igen. I alla fall inte mer än att det bara är att spola bort. Så jag hoppas naturligtvis på samma tur denna vinter också yes.gif .


Ja du monka, det är så fiffigt att jag har ett sånt där mindre växthus från Rusta, som man har som säsongsväxthus ( det var i alla fall så jag hade det ). Med stålstativ och plastöverdrag. Detta har jag alltså byggt upp i det "riktiga" växthuset. Satt på plastöverdraget och sen bubblat med bubbelplast inuti det. Jättebra när man vill börja tidigt på våren tummenupp.gif . Då ställer jag in värmefläkten där också. Det blir inte alls så fruktansvärt dyrt.


Sen kan jag inte påstå att jag känner mig speciellt duktig, men väääääldans nöjd naughty.gif
AnnammA
Bra tips, Gillan! För jag har nämligen samma förutsättningar: litet växthus från Rusta, som kan placeras i det större växthuset. Men värmefläkt får det då investeras i, förstås...

Och så var det där med städningen...Den har liksom inte blivit gjord...Än...Och det är bättre läge att göra den på hösten, när man ändå städar ut alla gamla tomat-, gurk- och chiliplantor. För sedan när städningen äntligen blivit utförd, ska det in en del övervintringsväxter där som t ex daggsalvior(kan ibland övervintra sådär här i Skåne) rosor som ännu inte fått plats i rabatterna, liljor som brukar krukodlas mm....
stennie
Härligt när man känner sig nöjd !!!! bravo.gif
pejori
jösses!!!blir helt utmattad bara jag LÄSER vad du gjort Gillan help.gif rtfm.gif 000.gif
jag har "bara" klippt bort lite visset, det räckte för denna helgen bravo.gif
Klart du ska känna dej nöjd... yahoo.gif
Biggan_
CITAT (Gillan @ 21-10-2007, 17:52) *
Jaa, jag är så nöjd, så det är inte klokt yahoo.gif . Idag har jag/vi sanerat växthuset riktigt ordentligt med såp/spritlösning. Vi har dessutom grävt om jorden och fyllt på med kompost. Vi har satt upp det lilla växthuset inuti det stora och även bubblat. Så nu kan jag gå i ide´på riktigt. Bara sitta på min breda bak och planera vårens frösådder blush.gif giggle.gif . Sen när det är dags behöver jag bara sätta på fläkten och ställa in alla sådder yahoo.gif


Så skönt att ha det undanstökat inför vintern Gillan, men fy sjutton vad taskigt att ge mej dåligt samvete! nono.gif flirting.gif
Nä, uppriktigt så skiter vi i att göra något åt växthuset på höstarna numera. Plockar bara ut allt visset. Det är inte lönt att lägga ner en massa jobb på hösten att skura växthuset här nere i våra trakter för det ser fruktansvärt ut på våren igen i allafall, så man får göra om det igen! sad.gif Algerna växer hela vintern här på insidan och det blir en grön beläggning på utsidan. Jag tror att det beror på alla utsläpp från flygplan och biltrafik! sick.gif
Så känn du dej nöjd o glad, men akta så du inte får träsmak! whist.gif
Alba
Oj det var inte dåligt.......vad ni har "schåat".........jag blir alldeles matt.
Så praktiskt det där med lilla växthuset i det stora.

Gillan
Hmm, nu har jag gått och funderat över varför inte mitt växthus blir alggrönt igen, men kommer inte på nån anledning. Så det måste väl vara enkom tur då dunno.gif , eller klimatet kanske...........för inte kan jag tro att vi skulle vara så befriade från alla föroreningar confused.gif


Och du Biggan! Klart jag inte får träsmak, baken är inte bara bred, den är rund också. Och då sitter man mjukt crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon