Full version: Tvättnötter
Sidor: 1, 2, 3, 4
netaave
Låter nästan för bra för att vara sant, man slänger några nötter i tvättmaskinen så blir tvätten ren och mjuk.

http://www.tvaleriet.se/sidor/notter.htm
160kvm stort hus
wow, verkar ju häftigt.. om det nu fungerar...
Sailor Pluto
Japp, det funkar! Har faktiskt köpt från just Tvåleriet smile.gif . Jag vill inte alls byta tillbaka till vanligt tvättmedel! Det är roligt att banka upp nötterna innan användning i tvättmaskinen också...

Kan tipsa om att nötterna fungerar bra om man har eksem, sambons försvann faktiskt helt och hållet (det är alltså inget säljknep flirting.gif ). Inget allergi-lämpligt tvättmedel har lyckats med det tidigare.
netaave
CITAT (Sailor Pluto @ 23-10-2007, 15:38) *
Japp, det funkar! Har faktiskt köpt från just Tvåleriet smile.gif . Jag vill inte alls byta tillbaka till vanligt tvättmedel! Det är roligt att banka upp nötterna innan användning i tvättmaskinen också...

Kan tipsa om att nötterna fungerar bra om man har eksem, sambons försvann faktiskt helt och hållet (det är alltså inget säljknep flirting.gif ). Inget allergi-lämpligt tvättmedel har lyckats med det tidigare.


Om man är nötallergiker då?
Kathy
CITAT (netaave @ 23-10-2007, 16:07) *
Om man är nötallergiker då?


Så länge du inte snuttar på lakanen så ska det nog gå bra. tongue.gif biggrin.gif
Sailor Pluto
CITAT (netaave @ 23-10-2007, 16:07) *
Om man är nötallergiker då?

giggle.gif Ingen fara! Fast som Kathy skriver, det är säkrast att inte snutta på lakanen (rent allmänt skulle jag vilja påstå).
*Stintan*
Låter ju intressant man kanske skulle testa g.gif smile.gif
Kathy
CITAT (Sailor Pluto @ 23-10-2007, 15:38) *
Japp, det funkar! Har faktiskt köpt från just Tvåleriet smile.gif . Jag vill inte alls byta tillbaka till vanligt tvättmedel! Det är roligt att banka upp nötterna innan användning i tvättmaskinen också...


Bankar du upp nötterna först?
Jag tyckte det stod på informationen att man lägger dem hela i en tvättpåse?
Börjar bli nyfiken på att prova...
KURT
Om jag förstår det rätt så är det saponin i nötterna som skall fungera som detergent. Jag vet inte hur mycket detergenter det finns i tvättmedel (tvättmedel innehåller också enzymer som bryter ned fett och proteiner samt ofta fosfater som skall fungera som avhärdare)? Men jag har svårt att tro att det skall vara speciellt effektivt, det kan säkert fungera t ex för en mindre mängd fintvätt. Men kan knappast ersätta tvättmedel.
Tosan
CITAT (KURT @ 23-10-2007, 17:16) *
Om jag förstår det rätt så är det saponin i nötterna som skall fungera som detergent. Jag vet inte hur mycket detergenter det finns i tvättmedel (tvättmedel innehåller också enzymer som bryter ned fett och proteiner samt ofta fosfater som skall fungera som avhärdare)? Men jag har svårt att tro att det skall vara speciellt effektivt, det kan säkert fungera t ex för en mindre mängd fintvätt. Men kan knappast ersätta tvättmedel.

Man ska ju kunna använda socker och kallvatten tillsammans med nåt som jag inte minns vad det var... Nåt icke konstgjort iaf, undrar om det var bakpulver eller salt eller nåt sånt.
anna_rispan
Jag läste på sidan att en familj på fyra tvättade 2-3 maskiner varje dag. Läste jag fel? Hur får man ihop så mycket tvätt?
Magdis
CITAT (anna_rispan @ 23-10-2007, 17:47) *
Jag läste på sidan att en familj på fyra tvättade 2-3 maskiner varje dag. Läste jag fel? Hur får man ihop så mycket tvätt?

Hmm, vi är fyra i familjen men inte tvättar vi så mycket inte. Det kanske är vi som är skitgrisar då, men jag tycker vi tvättar lagom ofta och jag kör alltid med knökfull maskin. Samma sak med diskmaskinen.
Tosan
CITAT (anna_rispan @ 23-10-2007, 17:47) *
Jag läste på sidan att en familj på fyra tvättade 2-3 maskiner varje dag. Läste jag fel? Hur får man ihop så mycket tvätt?

Jag tror det har mycket att göra med åldern på ungarna.
När grabben var nyfödd tvättade jag minst 1-2 maskiner/dag. Kompisar med 2 tonårsbarn får tvätta minst lika mycket om inte mer...
Tosan
Nu har jag beställt 250 g nötter... Det är ju inte så dyrt å testa iaf smile.gif
Netha
Borde inte en varningens klocka ringa?

Ett universalmedel som klarar allt. Konstigt att varken hudläkare, veterinärer eller allergiförbundet rekommenderat nötterna. unsure.gif

tvätta kläder, tar bort mjäll, till bad av husdjur, skydd mot insekter och andra smådjur, idealisk för allergiker och vid hudproblem,
skyddar krukväxter mot angrepp, putsar smycken och och ger skydd mot oxidation, vaxar bilen.
ohmy.gif

Herreje säger då jag!
Tosan
Ärligt talat så använder jag redan ett universalmedel. Det tar bort alla fläckar jag hittills fått på kläder, jag tvättar bilen med den, har tvättat bort spillolja ur håret, går bra att tvätta sig med, särskilt om man är torr eller har eksem, jag städar med den... Det medlet kallas olivtvål.
Så varför skulle inte nåt annat kunna funka? För en 50-lapp blir iaf jag nyfiken på att se resultatet smile.gif
Netha
CITAT (Tosan @ 23-10-2007, 21:43) *
Ärligt talat så använder jag redan ett universalmedel. Det tar bort alla fläckar jag hittills fått på kläder, jag tvättar bilen med den, har tvättat bort spillolja ur håret, går bra att tvätta sig med, särskilt om man är torr eller har eksem, jag städar med den... Det medlet kallas olivtvål.
Så varför skulle inte nåt annat kunna funka? För en 50-lapp blir iaf jag nyfiken på att se resultatet smile.gif

Förstår att man kan bli nyfiken, men nog lovar den mer än åtminstone jag sett någon annan produkt göra.

Olivtvål kan säkert fungera för en del... men därifrån till att fungera på allt... nej det köper jag inte.
Det är så klart min egen högst personliga åsikt... precis som din erfarenhet och åsikt är just din.smile.gif
Tosan
CITAT (Netha @ 23-10-2007, 21:48) *
Förstår att man kan bli nyfiken, men nog lovar den mer än åtminstone jag sett någon annan produkt göra.

Olivtvål kan säkert fungera för en del... men därifrån till att fungera på allt... nej det köper jag inte.
Det är så klart min egen högst personliga åsikt... precis som din erfarenhet och åsikt är just din.smile.gif



Olivtvålen håller tom mer än den lovar smile.gif men den ska innehålla minst 80% olivolja... Mina städ- och biltvättskem består numer av kallvatten, olivtvål, citronsyra, apelsinolja och marmormjöl. Det är alltså enjo´s produkter jag använder. Trodde inte heller på det förrän jag fick upp en smörklick från ett bord med bara kallvatten. Allt fett var borta från bordet. Handfatet som jag tidigare stått och skrubbat med saniren och vit nylon blev även det blankt med kallvatten.

Så därför känns det här värt att iaf testa smile.gif
Netha
CITAT (Tosan @ 23-10-2007, 22:04) *
Olivtvålen håller tom mer än den lovar smile.gif men den ska innehålla minst 80% olivolja... Mina städ- och biltvättskem består numer av kallvatten, olivtvål, citronsyra, apelsinolja och marmormjöl. Det är alltså enjo´s produkter jag använder. Trodde inte heller på det förrän jag fick upp en smörklick från ett bord med bara kallvatten. Allt fett var borta från bordet. Handfatet som jag tidigare stått och skrubbat med saniren och vit nylon blev även det blankt med kallvatten.

Så därför känns det här värt att iaf testa smile.gif

Skeptiska jag väntar med spänning på rapport. smile.gif
netaave
CITAT (Netha @ 23-10-2007, 21:27) *
Borde inte en varningens klocka ringa?

Ett universalmedel som klarar allt. Konstigt att varken hudläkare, veterinärer eller allergiförbundet rekommenderat nötterna. unsure.gif

tvätta kläder, tar bort mjäll, till bad av husdjur, skydd mot insekter och andra smådjur, idealisk för allergiker och vid hudproblem,
skyddar krukväxter mot angrepp, putsar smycken och och ger skydd mot oxidation, vaxar bilen.
ohmy.gif

Herreje säger då jag!


Fast nästan allt som nämns här kan man ju använda vanlig såpa till så varför inte dessa nötter?
KURT
CITAT (netaave @ 24-10-2007, 08:54) *
Fast nästan allt som nämns här kan man ju använda vanlig såpa till så varför inte dessa nötter?


Om du jämför mängderna med såpa så skulle du ta ca 1 ml såpa (några nötter) , och det skulle räcka till flera tvättmaskiner tvätt?
Kathy
CITAT (Tosan @ 23-10-2007, 22:04) *
Olivtvålen håller tom mer än den lovar smile.gif men den ska innehålla minst 80% olivolja... Mina städ- och biltvättskem består numer av kallvatten, olivtvål, citronsyra, apelsinolja och marmormjöl. Det är alltså enjo´s produkter jag använder. Trodde inte heller på det förrän jag fick upp en smörklick från ett bord med bara kallvatten. Allt fett var borta från bordet. Handfatet som jag tidigare stått och skrubbat med saniren och vit nylon blev även det blankt med kallvatten.

Så därför känns det här värt att iaf testa smile.gif


Du får berätta hur det går.
Oftast är det det enkla (och miljövänliga) som fungerar bäst.
Jag tänker på t.ex odlaiten som ville ha tips om hur man fick bort ärg från koppar. Lingonsylten var visst det som fungerade bäst, inga starka kemikalier.
Tosan
CITAT (netaave @ 24-10-2007, 09:54) *
Fast nästan allt som nämns här kan man ju använda vanlig såpa till så varför inte dessa nötter?

'Ja det har du faktiskt rätt i...


CITAT (Kathy @ 24-10-2007, 10:16) *
Du får berätta hur det går.
Oftast är det det enkla (och miljövänliga) som fungerar bäst.
Jag tänker på t.ex odlaiten som ville ha tips om hur man fick bort ärg från koppar. Lingonsylten var visst det som fungerade bäst, inga starka kemikalier.


Precis. Liksom jag har slutat med städkem... Det är ju faktiskt bara till för att göra vattnet våtare, går lika bra att spraya vatten på de värsta fläckarna innan man börjar så de hinner lösa upp.
Dessutom får man alltid rester av kemen kvar på alla ytor, vilket ger en kladdig yta som i förlängningen drar åt sig skiten.
Sailor Pluto
Jag bankar upp nötterna för att 1) det är lättare att se hur mycket av det där glansiga bruna, "tvättmedlet" , som finns kvar och 2) för att det är roligt naughty.gif . Brukar ta 2-3 nötter/maskin om jag kör lätt smutsad tvätt och 4-5 om det är riktigt skitiga kläder. Tvättar aldrig i högre temperatur än 60. Det räcker till flera rena tvättar. Har inte provat några av de andra användningsområdena än, men är sugen på att göra schampo.

En anledning till att nötterna inte rekommenderas överallt kan ju vara att de inte är så kända g.gif ?
netaave
Ja jag tänker prova iaf, har ett barnbarn som har eksem över hela kroppen och detta kan kanske vara nåt han kan bli hjälpt av.
Har beställt 250 gr, så jag återkommer om vad jag tycker.
Netha
Har också ett barnbarn med svår eksem över hela kroppen.
Väntar med spänning på dina erfarenheter av nötterna.
pejori
spännande att höra om det fungerar...
klart man ska testa, annars får man inte reda på nått nytt och bra... tummenupp.gif
ingen som provat att plantera nötterna och sett vad det blir för något??? confused.gif
kan va nått att prova om det skiter sig med tvättresultatet tummenupp.gif
Tosan
CITAT (pejori @ 24-10-2007, 22:19) *
spännande att höra om det fungerar...
klart man ska testa, annars får man inte reda på nått nytt och bra... tummenupp.gif
ingen som provat att plantera nötterna och sett vad det blir för något??? confused.gif
kan va nått att prova om det skiter sig med tvättresultatet tummenupp.gif

Nu sådde du ett frö... Klart jag måste testa! Finns väl inget i den vägen jag kan låta bli numer crazy.gif
pejori
CITAT (Tosan @ 24-10-2007, 22:26) *
Nu sådde du ett frö... Klart jag måste testa! Finns väl inget i den vägen jag kan låta bli numer crazy.gif


precis...går det så går det naughty.gif giggle.gif
KURT
Vad jag vet så växer de vilt i Indien, så de måste nog stå inomhus.
Tosan
CITAT (KURT @ 25-10-2007, 06:02) *
Vad jag vet så växer de vilt i Indien, så de måste nog stå inomhus.

Ja, men det måste det mesta här uppe iaf smile.gif
Tosan
Idag kom mina nötter smile.gif De första ligger i maskin just nu.
Och ja, naturligtvis måste jag ju försöka så, så jag har två kärnor i vatten just nu tongue.gif
Anma
Hur gick det Tosan? Fungerar nötterna?
Tosan
Tja, det såg iaf bra ut när de kom ur maskinen. Men det färdiga resultatet ser man ju när det torkat.
Har kört 2 maskiner ikväll, med 4 nötter...
Hör av mig imorrn
Tosan
Nu har jag varit nere och kollat. Använde som sagt 4 nötter. Har ganska mjukt vatten och 7-kilos maskin... Det ser lika rent ut som det brukar och känns minst lika mjukt. Tom en flottfläck som jag glömt förbehandla är nästan borta. Det var en 40-graders kulörtvätt.

Sen körde jag ordentligt smutsiga jeans i 60 grader med samma 4 nötter. Jeansen är helt rena och känns ovanligt mjuka efter tumlingen.

Ska se om jag hinner med en ljusare maskin idag. Där vill jag kanske ha 5 för att va säker.
KURT
CITAT (Tosan @ 26-10-2007, 09:32) *
Nu har jag varit nere och kollat. Använde som sagt 4 nötter. Har ganska mjukt vatten och 7-kilos maskin... Det ser lika rent ut som det brukar och känns minst lika mjukt. Tom en flottfläck som jag glömt förbehandla är nästan borta. Det var en 40-graders kulörtvätt.

Sen körde jag ordentligt smutsiga jeans i 60 grader med samma 4 nötter. Jeansen är helt rena och känns ovanligt mjuka efter tumlingen.

Ska se om jag hinner med en ljusare maskin idag. Där vill jag kanske ha 5 för att va säker.



Och hur såg kontrollen UTAN något tvättmedel överhuvudtaget ut?
Tosan
CITAT (KURT @ 26-10-2007, 10:58) *
Och hur såg kontrollen UTAN något tvättmedel överhuvudtaget ut?

Så du vill mena att man inte alls behöver tvättmedel? g.gif

Nej det har jag faktiskt testat nån gång när man glömt ha i det. Tvätten blir både stel och fläckig och man ska ha tur om man får bort fläckarna nånsin mer. Nötterna ger lika bra resultat som mitt vanliga tvättmedel, hittills iaf.
Mest spännande ska det bli att tvätta trasor och moppar, det kan faktiskt va en riktig utmaning
netaave
Har också provat nu, en 40 gr och en 60 gr, tvätten som var svettiga danströjor och underkläder är ren, doftar fräscht och känns mjuk och fin. Hade rekommenderade 6 nötter till min maskin som tar 7 kg. Man ska ju kunna använda samma nötter tills dom blir matta i skalet. Än är dom inte det.
CillaM
CITAT (netaave @ 27-10-2007, 20:02) *
Har också provat nu, en 40 gr och en 60 gr, tvätten som var svettiga danströjor och underkläder är ren, doftar fräscht och känns mjuk och fin. Hade rekommenderade 6 nötter till min maskin som tar 7 kg. Man ska ju kunna använda samma nötter tills dom blir matta i skalet. Än är dom inte det.


Menar ni att ni hade tvättmedel OCH nötter i tvättmaskinen, eller BARA nötter?
Anma
Nyfiken på nötterna, ska nog beställa och prova själv. Kom bara och tänka på en sak, om nu nötterna ligger i tvättpåse i maskinen, då blir ju själva "tvättmedlet" i nöten inte ursköljd ur kläderna. Så då går man omkring med nöt-tvättmedel på sig...
netaave
CITAT (CillaM @ 27-10-2007, 22:09) *
Menar ni att ni hade tvättmedel OCH nötter i tvättmaskinen, eller BARA nötter?


Bara nötter


CITAT (Anma @ 28-10-2007, 00:09) *
Nyfiken på nötterna, ska nog beställa och prova själv. Kom bara och tänka på en sak, om nu nötterna ligger i tvättpåse i maskinen, då blir ju själva "tvättmedlet" i nöten inte ursköljd ur kläderna. Så då går man omkring med nöt-tvättmedel på sig...


VA??? Varför tror du det? Man använder ju samma typ av tvättpåse du stoppar vissa småplagg i så den blir både tvättad och sköljd
Anma
CITAT (netaave @ 28-10-2007, 00:39) *
Bara nötter
VA??? Varför tror du det? Man använder ju samma typ av tvättpåse du stoppar vissa småplagg i så den blir både tvättad och sköljd

Menade inte påsen...
Vad jag menar är att nötterna ligger ju i maskinen under sköljningen också, de går ju att återanvända, så då borde de ju släppa ifrån sig medel då också, eller det kanske är intelligenta nötter så dom sluter sig under sköljning?? confused.gif giggle.gifflirting.gif

Men det verkar ju inte vara farligt att medlet blir kvar. Det verkar ju som att folk med exem blir bättre av nötterna.

Har i varje fall skickat i väg en beställning, slog till på 500g på en gång. happy.gif
Pjater
Men hur länge räcker nötterna, så att säga om man lägger 7 nötter i en påse, hur många maskiner räcker det?
Verkar intressant annars......
CillaM
CITAT (Anma @ 28-10-2007, 00:38) *
Menade inte påsen...
Vad jag menar är att nötterna ligger ju i maskinen under sköljningen också, de går ju att återanvända, så då borde de ju släppa ifrån sig medel då också, eller det kanske är intelligenta nötter så dom sluter sig under sköljning?? confused.gif giggle.gifflirting.gif

Men det verkar ju inte vara farligt att medlet blir kvar. Det verkar ju som att folk med exem blir bättre av nötterna.

Har i varje fall skickat i väg en beställning, slog till på 500g på en gång. happy.gif

Jag tycker det låter helt otroligt intressant så jag ska kravla mig dit och beställa också
herkules
CITAT (Anma @ 28-10-2007, 01:38) *
Menade inte påsen...
Vad jag menar är att nötterna ligger ju i maskinen under sköljningen också, de går ju att återanvända, så då borde de ju släppa ifrån sig medel då också, eller det kanske är intelligenta nötter så dom sluter sig under sköljning?? confused.gif giggle.gifflirting.gif

Men det verkar ju inte vara farligt att medlet blir kvar. Det verkar ju som att folk med exem blir bättre av nötterna.

Har i varje fall skickat i väg en beställning, slog till på 500g på en gång. happy.gif

de kanske inte släpper ifrån sig "tvättmedel" i kallt vatten?
Pirum
CITAT (Tosan @ 23-10-2007, 21:04) *
Olivtvålen håller tom mer än den lovar smile.gif men den ska innehålla minst 80% olivolja... Mina städ- och biltvättskem består numer av kallvatten, olivtvål, citronsyra, apelsinolja och marmormjöl. Det är alltså enjo´s produkter jag använder. Trodde inte heller på det förrän jag fick upp en smörklick från ett bord med bara kallvatten. Allt fett var borta från bordet. Handfatet som jag tidigare stått och skrubbat med saniren och vit nylon blev även det blankt med kallvatten.

Så därför känns det här värt att iaf testa smile.gif

Ja, jag är också lite sugen...fast eftersom jag har gemensamma tvättmaskiner här i kåken så vågar jag nog inte. Kanske kan jag prova till det jag handtvättar.

Angående tvål, det är verkligen jättedrygt att använda överfettad hård tvål, och det mesta blir lika rent som om man tvättade händerna i diskmedel - men man slipper den torra känslan. Är inte Barnängens gamla klassiska barntvål just överfettad? Är inte den dryg och rentvättande? Det behövs inte en massa extratillsatta kemikalier enligt min mening. Skulle vara mot särskilt krångliga fläckar möjligen. Men i praktiken klarar vanlig gammeldags tvål samma saker som såpa. Jag använder tvål istället som rakskum exv, både bättre och billigare.
Anma
CITAT (Pjater @ 28-10-2007, 03:48) *
Men hur länge räcker nötterna, så att säga om man lägger 7 nötter i en påse, hur många maskiner räcker det?
Verkar intressant annars......

Har läst runt om dessa nötter, någon påstog att 500g, eller var det 1kg(?) räcker till ca 300 tvättar hos dem med mjukt vatten. Verkar ju lite mycket! Om 500g räcker till 150 tvättar är det otroligt drygt ändå, kostar med frakt dryga hundralappen. Ska räkna på det där när jag fått mina nötter, de skickas idag. smile.gif
netaave
Ska meddela senare hur många tvättar mina nötter användes till.
En person jag pratat med på ett annat forum och som använt nötterna länge säger att eftersom dom inte innehåller blekmedel tvättar hon vita plagg i vanligt tvättmedel emellanåt. Det för att behålla vitheten alltså.
Svårare fläckar, typ sylt, nyponsoppm m.m. behandlar hon med tvättsåpa innan hon tvättar med nötterna men ibland går dom inte bort.
Hon är annars jättenöjd, och tycker det känns bättre att tvätta med dom både ur miljö och ekonomisk aspekt.
Sailor Pluto
Jag sa ju att dom var bra yahoo.gif !
Tosan
Ja, jag hann köra en vittvätt i fredags. Sockarna är renare, och vita spetstrosor som blivit blå av jeansen har blivit betydligt vitare.

Har hunnit använda 4 nötter + 1 skal och de har räckt 3 maskiner utan att ta slut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon