Mina alpklematisar har även i år fått klematisstekeln som objuden gäst mad.gif ,men jag tror jag har lyckats hålla efter dem lite bättre än tidigare!Har klippt av de flesta grenarna som haft äggansamlingar.Nu är de så täta, så att jag lyckades ju inte få bort alla,men det har ätits bort mindre blad i år än förra året. smile.gif .Varje gång jag gått förbi den ena klematisen på senare tid,så har jag skrämt iväg en lite brunaktig fågel,som vad jag trodde hjälpte mig att äta upp de gröna larverna ,å jag är naturligtvis tacksam över denna lilla kloka varelse som hittat detta smörgåsbord!! biggrin.gif .Nu visar det sig:att den lilla krabaten har ju byggt bo inne i klematisen!!! Ett litet rede med 3 st små vita ovala ägg,med svarta fläckar på.Någon som vet vad det är eller kan vara för en fågel?Den är så snabb,då jag skrämmer iväg den,så jag hinner aldrig med att se vad det är för en.Och nu när jag vet att hon ligger där å ruvar,så undviker jag så mycket som möjligt att störa den./ elisabeth i Hälsingland