Gillan
Jaha ni, under loppet av ett par veckor, har följande hänt i vårt hus ( förstår inte ens hur det är möjligt!? )

[/size]

1……Teleavbrott i sju dygn!

2……El-avbrott, till och från i ett par dygn!

3……Bredbandsproblem, också till och från i ca tre dagar ( just "våran" plattform har problem med IP-numren!!? )

4……Canal Digital………….ingen tv!!



1. Teleavbrottet var förknippat med ett otroligt osympatiskt bemötande av Telia. Det i sig, var inte första gången. Jag förstår inte ens hur de fortfarande kan få lov att ha ensamt monopol på marknaden. Skandalöst hur de behandlar sina kunder. Att endast kunna "prata" med dem genom att trycka på en knapp, eller att svara en datorstyrd röst, ger en frustrationskänsla som slår det mesta. När de efter tre dygn skickar ett meddelande på din mobil att " felet är nu åtgärdat", och det inte är det!!! Då får du göra en NY felanmälan!!! Och arbetet med att komma fram till en "personlig" röst är förenligt med "näst intill omöjligt"! Det går, men……………..!! Hjälp vad arg jag varit!



2. El-avbrotten var tillfälliga, från ca en halvtimme till en timme åt gången, i ett pardagar. Där fick man prata med en "levande person" som talade om hur det låg till.



3. Bredbandsproblemet består av, att vi tydligen befinner oss på en "viss plattform" som, just nu, har problem med IP-numren. Även här får man prata med en "riktig" person, som gör allt för att hjälpa till och försöker lösa problemen.



4 Canal Digital, har jag inte ens försökt ta tag i än. Men det löser sig nog under dagen. Vad som hände var att vi gjorde en ny kanalsökning, precis som man behöver göra ibland, inget konstigt med det. Förutom att varenda kanal försvann då giggle.gif



Egentligen borde det ju vara El-abrotten som är värst. Men för mig är det inte det i nuläget. Då ska man dock vara medveten om att, har jag bara vatten, så klarar jag mig gott. Jag kan ju laga mat på vedspisen. "Ficklampor" och värmeljus finns det gott om. Även gasolkök om det skulle knipa. Självklart skulle det bli andra "visor" om jag vore utan ström en vecka eller så.



[size="3"]Jag tror givetvis att mina reaktioner beror väldigt mycket på hur jag blivit behandlad av de olika "bolagen". Där har Telia definitivt dragit det kortaste strået!


För mig är det i "nuläget" internetuppkopplingen som jag reagerar mest negativt på ( saknat mest ). Jag har inte ens tänkt på hur mycket man faktiskt använder internet till förut! Inte bara till Odla.nu alltså laugh.gif .

Hur är det med er andra? Vilken "ko" skulle ni sakna mest tror ni?
skogstroll
Jag skulle definitivt sakna elen mest (då försvinner ju allt annat kul också). Håller det på länge blir det ju ett jäkla strul med kyl o frys o så... som tur är (ta i trä) har vi inte haft några längre avbrott. TV och bredband kan jag klara mig utan, kan tända lite ljus och läsa en trädgårdsbok smile.gif

PS Jag tycker också Telia är jäkligt knepiga ibland, särskilt deras hemska s.k. "kundtjänst". De lurade på mig en värdelös 3G-mobil en gång, där man aldrig nånsin hade täckning och fick betala 260 kr i månaden i två år fast det inte funkade. .... javisst ja jag fick ju tillbaka hela 75 kronor som tröst... yaay.gif
*Stintan*
Helt klart elen för då funkar ju inte datorn och internetuppkopplingen heller och när inte datorn funkar så klättrar jag på väggarna av frustration tyvärr. giggle.gif

Telia blev jag så f..b....d på så jag sa upp abonnemanget och har numera bara mobilen. Har Skype i datorn oxå men har inte fått igång det riktigt än. Bra när man pratar lääänge med sina barn annars bravo.gif
Magdis
Nämen Gillan! Vilken otur ni haft!! ohmy.gif Elen är det jag skulle sakna mest, helt klart. Hoppas det kommer att funka fint nu då. Det måste ju ha gått troll genom era ledningar! ninja.gif
Lars-Olof Arvids
Usch vad jobbigt med så mycket krångel på en gång! ohmy.gif För mig är det också värst när elen försvinner, särskilt om det är kallt ute. Som det var efter stormen Gudrun, då jag var utan ström i flera dagar. Som väl var, så var inte frysen alltför välfylld då. Värre var det med mina sju akvarier, där temperaturen sjönk drastiskt. Jag fick fånga upp så många fiskar jag kunde och flytta till ett par tillfälliga akvarier i mammas lägenhet. Där fanns det el, som väl var. Även efter Per var jag utan ström i några dagar, men då var det inte så kallt att det blev någon akut fara för fiskarna. Återstår att se om det blir några stormar denna vintern. Kanske är strömavbrott något man emellanåt får räkna med om man bor lite avsides på landet. Men något annat kan jag inte tänka mig ändå - jag flytt int! smile.gif

Olle
Gossen Ruda
Ja du Gillan, den opersonliga kundtjänsten har sina nackdelar men även fördelar. Du kan exempelvis felanmäla mitt i natten om du känner för det, datorn sover aldrig och kräver inte övertidsersättning eller ob-tillägg. Sånt gör utslag på teleräkningen. Så slipper det sitta personer och lyssna på totalt ovidkommande klagomål som inte har ett dyft med saken att göra. Beträffande monopolet så tycks du ha sovit gott några år, det var länge sen det försvann. Fast om kundtjänsterna där är bättre vete fan, dom brukar skylla på oss(Telia). OM dom överhuvud taget svarar, dom är inte bemannade så dom klarar kriser. Med eller utan präster.
Myosotis
Efter Gudrun var jag utan ström i 9 dygn. När väl maten i frysen var förstörd/uppäten, tyckte jag inte det gjorde nåt. Världens bästa ursäkt för att slippa dammsuga ju!! Vatten hinkade man upp, och annars har man ju gasolkök, vedspis, batteriradio, värmeljus och ficklampor. Det måste man alltid ha hemma tycker jag. Begriper mig inte på folk som inte ens har tändstickor eller en yllefilt. Det var otroligt vad det gnälldes! För hundra år sedan var det ingen som hade el.
Gillan
CITAT (Magdis @ 16-11-2007, 11:03) *
Nämen Gillan! Vilken otur ni haft!! ohmy.gif Elen är det jag skulle sakna mest, helt klart. Hoppas det kommer att funka fint nu då. Det måste ju ha gått troll genom era ledningar! ninja.gif



Ja du, men en olycka kommer ju sällan ensam sägs det -fear-.gif giggle.gif . Och jag hoppas också att det fungerar ett tag nu innan nästa, vad det nu blir, kommer laugh.gif .

CITAT
Kanske är strömavbrott något man emellanåt får räkna med om man bor lite avsides på landet. Men något annat kan jag inte tänka mig ändå - jag flytt int! smile.gif

Olle
.

Jo, bor man lite avsides ute på vischan, får man nog räkna med både det ena och det andra. Man får defenitivt räkna med att nyinflyttade studenter in i stan, går före en "avkörd" telefonkabel ute på landet,i alla fall -fear-.gif . Men flytta!! Nejdu, nejdu,( håller definitivt med dig) då tar jag hellre smällen med allt krångel det innebär.

Och självklart skulle elen bli det mest problematiska om avbrottet höll i sig. Det är bara min frustration över Telia som avspeglar sig här blush.gif
Gillan
CITAT (Gossen Ruda @ 16-11-2007, 12:06) *
Ja du Gillan, den opersonliga kundtjänsten har sina nackdelar men även fördelar. Du kan exempelvis felanmäla mitt i natten om du känner för det, datorn sover aldrig och kräver inte övertidsersättning eller ob-tillägg. Sånt gör utslag på teleräkningen. Så slipper det sitta personer och lyssna på totalt ovidkommande klagomål som inte har ett dyft med saken att göra. Beträffande monopolet så tycks du ha sovit gott några år, det var länge sen det försvann. Fast om kundtjänsterna där är bättre vete fan, dom brukar skylla på oss(Telia). OM dom överhuvud taget svarar, dom är inte bemannade så dom klarar kriser. Med eller utan präster.



laugh.gif Nja, sovit har jag nog inte gjort, men det beror på vart och hur du bor tror jag, för att du ska kunna använda dig av nåt annat än Telia. Men, jag kan defentitivt ha fel, jag kan inte ett dugg om sånt här. Jag är bara med jag angel_not.gif .

Men kontakten med Telia, den vet jag en del om efter alla dessa år här . Och den är under all kritik. När det gäller både Bredbandsbolaget och Fortum, så har jag ringt både kl 22 och kl 23 på kvällen och fått prata med en "riktig" person. Och det skulle väl inte spela så stor roll egentligen, bara man inte blev negligerad. Bara en sån sak som att de från Telia skickar ett sms till mobilen om att felet är åtgärdat, utan att ens kolla upp om det verkligen är så!!! Och du är tvungen att göra en egen ny felanmälan! Det är alltså du själv som är tvungen att åtgärda det!!! Det går över mitt förstånd! Och inte ens en tillstymmelse till ursäkt! Nej,nej,nej säger jag bara.

Och själva grundfelet i sig, att bonden bredvid kör över/av våran kabel för fjärde eller femte gången, pga att kabeln är för grundt lagd! Varför bemödar sig inte Telia om att åtgärda det istället för att sedan bli av med problemet? Ja, mina frågor är många när det gäller Telia sweatingbullets.gif
Siv i Bollnäs
Att det "gnälls" om elen försvinner är faktiskt inte konstigt - vi lever inte på 1800-talet nu. Det fanns till exempel bönder som blev hårt drabbade vid elavbrottet som nämndes i ett inlägg, då djuren inte kunde skötas. För min personliga del betyder ett elavbrott betydligt mer än att vi inte kan titta på TV eller använda datorn... Vi bor i ett hus på landet och har egen brunn vars vatten förstås pumpas av en elektrisk pump. Vid ett elavbrott kan vi inte spola i toaletten och inte få en droppe vatten till vare sig matlagning eller annat. Vidare har vi bergvärme som också kräver el för att fungera. Visserligen har vi kvar den gamla vedpannan som vi kan elda i om det kniper, men för att föra ut den värmen i systemet krävs också el... Är det smällkallt på vintern så dröjer det inte länge innan ledningarna fryser, och det gör dom även om man eldar i vedspisen, eller i kaminen på övervåningen. Då är det en bagatell om man själv fryser, eller sitter i mörkret med bara stearinljus.
Radio, TV, dator, telefon - ja mycket kan man vara utan faktiskt, men i vårt klimat kan man inte vara utan elekricitet.
Siv ohmy.gif
malin72
men hallå där ohmy.gif vad händer???? men kan du ens titta bonden i ögonen nu unsure.gif jag hade nog ranting.gif rtfm.gif en hel del...stackars er....
oj vad ni måste haft levande ljus och tur med ficklampor tummenupp.gif (ni gick väl inte upp och ner för trappan Gillan??????) fniss den var ju fallrisk med ändå giggle.gif
nä skämt åt sido hoppas det var sista gången nu och att allt löser sig trostar.gif men på vem ligger det att gräva ner kabeln djupare g.gif det måste väl ändå göras unsure.gif
Gossen Ruda
Om kabeln ligger för grunt bör den grävas ner men frågan är om den är lagd så från början eller om bonden har sänkt marknivån? Det brukar inte snålas med djupet på kabeln nämligen. Tror det skall vara en halvmeter. Fast i trakterna runt Fjärås tror jag kablarna ligger på 70-80 cm, ni kan ju fundera varför?

Beträffande andra operatörer så går det att få över hela landet. Det är en sån där svensk papperskonkurrens, kablar och stationsutrustning hyr operatören av Telia men sen har dom egna stationsnät och förbindelser. Men det åligger operatören att göra en första felsökning och sen bolla vidare felanmälan till Skanova.

Det är fö nåt på gång inom Telia också. Det skall skapas ett nätbolag inom företaget som skall ha hand om all fältverksamhet. Risken/chansen/möjligheten är att Relacom köps upp av detta bolag och så är alla reparatörer och montörer tillbaka i Telia igen, det kan också gå åt andra hållet.
Ralf
Jag skulle sakna det som kanske är mest självklart (dvs som vi tar för givet) dvs vatten!
Alba
Men Gillan ni har då otur.

Telia har visst för vana att skicka SMS om att felet är åtgärdat........trots att det inte är det. Jag hörde en irriterad person i radion prata om just detta.


Gossen Ruda
Dessa klarskrivningar har vi också klagat på men inget händer, förmodligen är avtalet mellan Telia och Relacom inte tillräckligt. Gången är att Relacom får att antal felanmälningar och konstaterar ett större kabelfel någon eller några dagar senare. Då skapas en ny felanmälan på detta kabelfel samtidigt som ingående felanmälningar klarskrivs provisoriskt. Det är ett jäkla oskick för anmälningarna försvinner ur statistiken och felaktiga SMS skickas ut. Jag misstänker att det bara är nåt påhitt för att Relacom skall hålla sina avtalstider på fellagningar.
Blomstertanten
Utan el ?!?! Hemska tanke ! fear.gif
Utan el funkar inte dator , telefon , kyl o frys , spis, kaffebryggare, lyse och värme. Men värst av allt crying.gif utan el finns det inget vatten !!!!!!!! Och utan vatten kan man inte ens spola på toaletten !!!!!!! Jo, en gång men sen är ju vattnet slut.
Gissa om jag blev förvånad första gången vi hade strömavbrott här , när jag nyss flyttat hit ! ohmy.gif (Har bott i lägenhet i stan i nästan hela mitt liv o där var det ju bara att skruva på kranen så kom det vatten.)
Efter några år i villa på landet med egen brunn där pumpen inte funkade vid strömavbrott, så flyttade jag till lägenhet igen, här i Glanshammar. Och jag trodde ju i min enfald att det bara var att skruva på kranen så kom det vatten , men det blev jag minsann varse ganska omgående vid första åskovädret att så var det inte ! Till på köpet låg både jag och sonen hemma med magsjuka !!!!! wacko.gif Toaletten gick att spola en gång , men sen var det kört !!!!
Strömavbrottet varade "bara" ca 8 timmar , men det va inga roliga 8 timmar !!!!!! Och vilken stank i badrummet !!!! crazy.gif
lotten111
elverk

Vi bor mitt ute på landet och är inte speciellt orolig om strömmen går. Som sagt elverk, böcker och en man som kan roa sig själv genom att skapa med sin motorsåg. Va inte så oroliga klart ni kan leva några dagar utan alla bekvämligheter.
Gillan
CITAT (malin72 @ 16-11-2007, 14:11) *
men hallå där ohmy.gif vad händer???? men kan du ens titta bonden i ögonen nu unsure.gif jag hade nog ranting.gif rtfm.gif en hel del...stackars er....
oj vad ni måste haft levande ljus och tur med ficklampor tummenupp.gif (ni gick väl inte upp och ner för trappan Gillan??????) fniss den var ju fallrisk med ändå giggle.gif
nä skämt åt sido hoppas det var sista gången nu och att allt löser sig trostar.gif men på vem ligger det att gräva ner kabeln djupare g.gif det måste väl ändå göras unsure.gif



kompiskram.gif Jodå, visst kan jag titta bonden i ögonen malin. Han måste ju också få göra sitt jobb. För som jag ser det är det inte hans fel att kabeln ligger för grunt. Trappen fick jag lov att använda ändå. Jag har ju en del under lysrör på övervåningen. Och sånt måste man ju se till. Och elavbrotten var heller inte så långvariga, en timme eller två ibland. Bredbandsbolaget och IP-numren fungerar till och från fortfarande. Jag får se om jag får iväg mina svar här nu -fear-.gif

CITAT (Blomstertanten @ 17-11-2007, 08:39) *
Utan el ?!?! Hemska tanke ! fear.gif
Utan el funkar inte dator , telefon , kyl o frys , spis, kaffebryggare, lyse och värme. Men värst av allt crying.gif utan el finns det inget vatten !!!!!!!! Och utan vatten kan man inte ens spola på toaletten !!!!!!! Jo, en gång men sen är ju vattnet slut.
Gissa om jag blev förvånad första gången vi hade strömavbrott här , när jag nyss flyttat hit ! ohmy.gif (Har bott i lägenhet i stan i nästan hela mitt liv o där var det ju bara att skruva på kranen så kom det vatten.)
Efter några år i villa på landet med egen brunn där pumpen inte funkade vid strömavbrott, så flyttade jag till lägenhet igen, här i Glanshammar. Och jag trodde ju i min enfald att det bara var att skruva på kranen så kom det vatten , men det blev jag minsann varse ganska omgående vid första åskovädret att så var det inte ! Till på köpet låg både jag och sonen hemma med magsjuka !!!!! wacko.gif Toaletten gick att spola en gång , men sen var det kört !!!!
Strömavbrottet varade "bara" ca 8 timmar , men det va inga roliga 8 timmar !!!!!! Och vilken stank i badrummet !!!! crazy.gif



Hua vilken upplevelse. Förstår om det blev en chock att inte vattnet fungerade när du kom tillbax till lägenhet fear.gif . Och precis som jag sa innan, så är ju vattnet den största boven vid strömavbrott. Annars skulle jag personligen klara mig ganska bra ett tag. Om dock ganska obekvämt. Efter vattnet kommer frysen, men den klarar sig ju upp till 1-2 dygn om man inte öppnar.
Gillan
CITAT (Gossen Ruda @ 16-11-2007, 17:00) *
Om kabeln ligger för grunt bör den grävas ner men frågan är om den är lagd så från början eller om bonden har sänkt marknivån? Det brukar inte snålas med djupet på kabeln nämligen. Tror det skall vara en halvmeter. Fast i trakterna runt Fjärås tror jag kablarna ligger på 70-80 cm, ni kan ju fundera varför?

Beträffande andra operatörer så går det att få över hela landet. Det är en sån där svensk papperskonkurrens, kablar och stationsutrustning hyr operatören av Telia men sen har dom egna stationsnät och förbindelser. Men det åligger operatören att göra en första felsökning och sen bolla vidare felanmälan till Skanova.

Det är fö nåt på gång inom Telia också. Det skall skapas ett nätbolag inom företaget som skall ha hand om all fältverksamhet. Risken/chansen/möjligheten är att Relacom köps upp av detta bolag och så är alla reparatörer och montörer tillbaka i Telia igen, det kan också gå åt andra hållet.



Jag tror inte att det kan vara bonden som sänkt marknivån. Vägen utanför och alla kablar var precis omlagda då vi flyttade hit nov -98. Och vid första vårplöjningen -99 hände det första gången, så det låter inte troligt att det skulle vara så dunno.gif .

Vi har annan teleloperatör, men det är ju ff Telia som står för den fasta månads/kvartalsavgiften eftersom det är de som står för kablar och ledningar. Det är den biten som mig veterligt inte går att välja bort om du inte väljer att ha mobilt då kanske dunno.gif . Har skam till säges inte forskat så mycket i det som jag borde blush.gif

CITAT (Alba @ 16-11-2007, 18:48) *
Men Gillan ni har då otur.

Telia har visst för vana att skicka SMS om att felet är åtgärdat........trots att det inte är det. Jag hörde en irriterad person i radion prata om just detta.



Bara för att det ska vara riktigt ironiskt, när jag ändå håller på, så fick jag ett nytt sms från telia i fredags 16/11, som sa att felet nu var åtgärdat. Felet var åtgärdat den 7:e rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Siv i Bollnäs
Kära Blomstertanten! Jag ryser när jag läser ditt inlägg... sick.gif Det är precis det där man är rädd för när det blir elavbrott. Som sagt - det mesta är bagateller som man kan klara av (mer eller mindre) men har man inget vatten - det är nog det viktigaste i alla fall!
Vi har skaffat ett bensindrivet elverk nu som man kan koppla till vedpannan så värmen transporteras ut till huset vi bor i. Det räcker ju den stund bensinen räcker. (Källaren ligger under den närbelägna gäststugan.) Men tappvattnet påverkas ju inte...Hu! no.gif
Hälsningar Siv
anna_rispan
Gillan: vilken otur ni haft.

Jag skulle sakna el o vatten mest. Stor som liten katastrof. Vi bor i lägenhet så vi har inte så mycket annat att välja på som skulle hjälpa oss med värmen. För jag antar att det är nåt med el som driver runt varmvattnet från nåt ställe till vära element??

Jag tror nog att jag är slarvig med vatten om det blir oväder. Jag minns nämligen att mamma alltid spolade upp mycket vatten när det blev stora oväder.
Pirum
Ja, det är smart att i förväg tappa upp kallvatten i exempelvis badkaret. Då klarar man sig en bra stund vad gäller vattnet åtminstone. Värre med cirkulationspump, värme, etc, det är ju inte bra om saker fryser.
ingrid fuxwall
CITAT (Gillan @ 18-11-2007, 07:04) *
Vi har annan teleloperatör, men det är ju ff Telia som står för den fasta månads/kvartalsavgiften eftersom det är de som står för kablar och ledningar. Det är den biten som mig veterligt inte går att välja bort om du inte väljer att ha mobilt då kanske dunno.gif . Har skam till säges inte forskat så mycket i det som jag borde blush.gif
Bara för att det ska vara riktigt ironiskt, när jag ändå håller på, så fick jag ett nytt sms från telia i fredags 16/11, som sa att felet nu var åtgärdat. Felet var åtgärdat den 7:e rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Men där har du svaret på varför Telia var så otrevliga.
Fakta är att blir det mer felanmällan än vad de klarar av så väljer reparatörerna att i första hand beta av de som är fullkunder hos Telia - ganska sjävklart tycker jag.

ingrid
Kathy


Telia ger jag inte mycket för. thumbdown.gif

Vår fasta telefon var stendöd och jag ringde på mobilen och felanmälde detta.
"Näe, vi har inte fått in någon felanmälan om attd et skulle vara något problem på telenätet" får jag till svar.

"Men jag gör ju en felanmälan nu" svarade jag. Jodå, han tog emot den.
2 dagar senare var telefonen lika död och jag ringer igen.

Då visade det sig att de aldrig hade fått in någon felanmälan! Den föregående operatören hade helt enkelt struntat i det eftersom ingen annan hade gjort någon felanmälan. duh.gif Nu gjordes felanmälan nummer 2.

Som sagt, Felia gillar jag inte.
Gillan
CITAT (ingrid fuxwall @ 18-11-2007, 22:25) *
Men där har du svaret på varför Telia var så otrevliga.
Fakta är att blir det mer felanmällan än vad de klarar av så väljer reparatörerna att i första hand beta av de som är fullkunder hos Telia - ganska sjävklart tycker jag.

ingrid



Vill du veta en hemlis Inga, det finns en anledning till varför vi inte ringer med Telia naughty.gif

CITAT (Kathy @ 19-11-2007, 00:11) *
Telia ger jag inte mycket för. thumbdown.gif

Vår fasta telefon var stendöd och jag ringde på mobilen och felanmälde detta.
"Näe, vi har inte fått in någon felanmälan om attd et skulle vara något problem på telenätet" får jag till svar.

"Men jag gör ju en felanmälan nu" svarade jag. Jodå, han tog emot den.
2 dagar senare var telefonen lika död och jag ringer igen.

Då visade det sig att de aldrig hade fått in någon felanmälan! Den föregående operatören hade helt enkelt struntat i det eftersom ingen annan hade gjort någon felanmälan. duh.gif Nu gjordes felanmälan nummer 2.

Som sagt, Felia gillar jag inte.


Varför är jag inte förvånad............suck säger jag bara sweatingbullets.gif
skogstroll
Ja när man talar om trollen (forumtrollen?) ... fick man inte strömavbrott i helgen minsann blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon