TEZZ
Jag hoppas att någon kan förklara skillnaden på iPod och Mp3 spelare för mig. Jag ska köpa något i den stilen för att kunna lyssna på ljudböcker och musik när jag är ute och joggar. Jag är tacksam för alla goda råd så jag inte köper fel produkt. Jag har en Mp3spelare men den är antik och har inget DRM stöd som behövs för att spela upp vissa ljudböcker så nu är det dags att förnya sig.
Rossi
Hm, rätta mig om jag har fel men är det inte bara olika varumärken?
KURT
En fördel med Mp3 spelare som inte är tillverkade av Apple (Ipod) är att man inte behöver en speciell programvara (Itunes) för att flytta över låtar (böcker) från datorn. En annan nackdel med Ipod är att det är krångligt att byta det uppladdningsbara batteriet när det inte längre går att ladda upp mera, i princip måste man lämna in den för att få det gjort.

Om du skall lyssna på böcker i bilen, så kan det vara bra att välja en MP3 spelare som har en FM sändare så att du kan lyssna på MP3 spåren via bilstereon.
herkules
jag gillar och använder själv ipod men håller med kurt i det han skriver! flirting.gif
en vanlig mp3spelare är enklare.
Pirum
En stor fördel med en "mp3-spelare" istället för Ipod är att de dessutom oftast är rätt mycket billigare.

Men köp inte det absolut billigaste, det är ofta dåligt. En sån som rekommenderas ovan, med liten FM-sändare inbyggt, låter bra.

Ska du ha den när du joggar duger nog en liten lätt sak, utan hårddisk. Spelarna med hårddisk får plats med mycket mer, men lämpar sig mer för tåg/buss-resor än för joggning. Sägs det. Själv joggar jag inte...smile.gif
Ciczi
Jag har en Iaudio sedan 18 månader tillbaka. Inbyggt batteri men inga problem med det. Spelar både mp3 oh ogg filer samt flera andra format jag inte hört om. Min modell heter U2 och rymmer 1 GB med musik och annat trevligt. Lyssnar på mycket ljudböcker i den i mp3format. Inga problem det heller. Den är liten och lätt och med en halsrem (medföljer) så märks den knappt under jackan när man träningslöper.

Jag rekommenderar den. smile.gif Fast det är möjligt att den inte går att köpa längre eftersom det är så längesedan jag köpte den...confused.gif

Ciczi
*Stintan*
Rosmarin jag har skickat PM till dej.
freddie
Köp ipod om du vill ha enkelhet och snygg design. Nackdelen är som skrivits tidigare i denna tråden, man måste använda itunes på sin dator för att ladda över filer, dock skall sägas att itunes är lätt att använda. Ett problem med ipod är att man bara kan föra filer/musik från en enda dator dvs du kan inte koppla in dig på vänners datorer för att fylla på din ipod med filer från dem.
KURT
CITAT (freddie @ 16-11-2007, 22:34) *
Köp ipod om du vill ha enkelhet och snygg design. Nackdelen är som skrivits tidigare i denna tråden, man måste använda itunes på sin dator för att ladda över filer, dock skall sägas att itunes är lätt att använda. Ett problem med ipod är att man bara kan föra filer/musik från en enda dator dvs du kan inte koppla in dig på vänners datorer för att fylla på din ipod med filer från dem.



Det finns annan fri programvara som man också kan använda för att föra över låtar till Ipod . Det finns t o m program som man kan ha installerade på sin Ipod, så att man inte behöver ha något speciellt program på datorn, och dessa tillåter okså att man flyttar från sin ipod. Men det är inte säkert att detta fungerar på en allmän publik dator. Med en vanlig MP3 spelare drar man ju bara över låtarna om vilka filer som helst, fungerar även på publika datorer

http://www.yamipod.com
KURT
Ett annat sätt att lyssna på ljudböcker är annars radiokanalen Audiobookradio.net (Engelsk), är läser man BARA ljudböcker 24h/dygn!
LadyG
CITAT (Pirum @ 16-11-2007, 18:57) *
En stor fördel med en "mp3-spelare" istället för Ipod är att de dessutom oftast är rätt mycket billigare.

Men köp inte det absolut billigaste, det är ofta dåligt. En sån som rekommenderas ovan, med liten FM-sändare inbyggt, låter bra.

Ska du ha den när du joggar duger nog en liten lätt sak, utan hårddisk. Spelarna med hårddisk får plats med mycket mer, men lämpar sig mer för tåg/buss-resor än för joggning. Sägs det. Själv joggar jag inte...smile.gif


Som löpare håller jag med dig, en med hårddisk blir inte så bra. Vill man ha en liten lätt sak ska man satsa på Creative Zen Stone, den väger 18 gram och är så liten att den får plats i handen när man springer. Den där lilla är ganska skön att ha även när man inte springer, fast den har ingen display så man manöverar mellan katalogerna med en knapp. Smidigt när man väl lärt sig hur det fungerar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon