Full version: Ny duschvägg
Monica i Nässjö
Vi har köpt en ny duschvägg. En jättefin, med svängda dörrar i rökfärgat, härdat glas. Men, hur blir man bäst av med kalkfläckarna som alltid blir direkt? Jag vill inte gärna använda starka rengöringsmedel av hänsyn till miljön. Är det någon som har ett bra husmorsknep?
Mollis
Nu kommer det gamla beprövade knepet: använd ättika eller vinäger! Fukta en trasa och låt den ligga på avlagringen en stund. Gnid därefter med en citronhalva doppad i salt så försvinner det utan problem!

Lycka till!

//Mollis
Tosan
Ett surt medel, i princip vilket som helst. Citronsyra och ättika är flitigast använt för min del smile.gif
Lady Hamilton
Spolglans-(finns att köpa i alla dagligvaruaffärer) som du kanske använder i diskmaskinen Använd det outspädd på en trasa. tummenupp.gif
Limeblossom
Jag tycker inget av det funkar, varken husmorsknep eller starka medel. Men vi har eget vatten så vad vet jag.....kanske är extra jäkligt.
netaave
Kanske vore läge för en avhärdare
MariaS
Innan vi fick kommunalt vatten, så hade vi egen bru nn med massor av kalk. Mitt knep för att slippa städa ihjäl mig var att använda vanligt flytande bilvax att putsa fönster och badrumsdetaljer med. FAktum är att det var så bra att jag fortfarande använder det som fönsterputs, regnvattnet fstnar liksom inte på rutorna då.
Netha
AJAX Badrum.. miljövänligt medel. smile.gif [attachment=9635:AJAX_Badrum.jpg]
Monica i Nässjö
thanks.gif thanks.gif för alla bra tips. Jag ska nog testa dem allihop.
myskmadra
Jag brukar också ta Ajax badrum - glöm inte att det ska verka en stund!
Ta sedan stålull och gnugga! När den har tvål i sig så repar den inte. Det enda som funkar hos oss.
(Tips från mor min som alltid har stålull med sig när
hon reser hemifrån!)tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon