Full version: Stadsnät
Bettson
Är det någon som har erfarenhet?

Kommunen ska satsa på stadsnät. Vi stackars villaägare får vänta längst eller kanske inte får något alls fast vi vill.

Först får alla kommunala bostäder sedan får de villaägare där 60% av villaägarna i området tecknat avtal. Kostnaden är maximerad till ca 26 000.

Fast jag vill ha nu och inte om tre år -cry-.gif Dessutom vill jag absolut ha fast jag kanske inte får, för att mina grannar inte vill ha i tillräcklig utsträckning.

VI är inte ens en gång överenns här hemma. Jag har räknat och med de adsl-kostnader, telefonabonnemang, boxerkostnader vi har idag så tjänar vi 7 600 kr per år, så investeringen är hemma på 3,5 år.

Fast det jag känner mest för är att även om jag inte hade internet, boxer och inte pratade i telefon speciellt mycket så skulle jag vilja göra investeringen ändå, bara för att bevaka att mitt fastighetsvärde håller sig intakt.

Jag menat att ur min supunkt så tror jag att en fastighet som inte har fiberkabel om tio år i tättbebyggt område, nästan är att jämföra med en fastighet som inte har vatten och avlopp. Ingen vill bo där. Därför är en investering om ca 25 000 en god affär eftersom det kan göra fastigheten mera värd och då pratar vi om fem nollor efter priset.

Hur är det ? Ni som har erfarenhet av fiberkabel i era fastigheter. Vad är utbytet?
Tosan
Vi grävde förra hösten, men här har kommunen subventionerat en hel del, så vi betalade betydligt mindre för det, 3500:- plus arbete, vi lejde minigrävare och gjorde allt själva, spadslavar, slang, fiber, bortforsling av sten osv... Men jag tror att priset blev det dubbla för dem som tecknade avtalet efter årsskiftet.
En av fastigheterna på området har inte dragit in nånting, och det huset kommer ju att få säljas betydligt billigare den dan det är dags, för risken är ju att de får betala fullt pris för att kunna dra in.

Den stora fördelen med fibern är att det är betydligt billigare än ADSL, går betydligt fortare, idag är det routern som stryper. Vi har inte haft nåt som helst krångel med anslutningen, förutom att det tog dem en evighet att koppla in oss, trots att vi tecknade avtal ett helt år innan vi grävde.
Bettson
Men vad är betydlgit billigare?

jag bor på en mindre ort och när det inte fanns ADSL så var husen nästan osäljbara eller för blygsam penning. De hus som såldes efter att ADSL kommit steg samma hus som såldes igen med 150 000 kr. Marknaden var betydlgit större eftersom nästan alla som hade barn i skolåldern inte kunde tänka sig att vara utan bredband.

Nu börjar värstingmodellen av ADSL att hacka. 24/1 räcker inte längre och de två åren dit innan vi får riktig fiber vet jag inte hur jag skall klara för jag jobbar dalgien mot internet.

Maken tror inte de skulle göra mer än 50 000 på fastighetspriset men jag tror det är mera.

Och likaså skulle det bli dyrare att komma i efterhand och koppla in.

Den som lever får se.
Jill-Ulrika
CITAT (Bettson @ 17-11-2007, 11:29) *
Är det någon som har erfarenhet?

Kommunen ska satsa på stadsnät. Vi stackars villaägare får vänta längst eller kanske inte får något alls fast vi vill.

Först får alla kommunala bostäder sedan får de villaägare där 60% av villaägarna i området tecknat avtal. Kostnaden är maximerad till ca 26 000.

Fast jag vill ha nu och inte om tre år -cry-.gif Dessutom vill jag absolut ha fast jag kanske inte får, för att mina grannar inte vill ha i tillräcklig utsträckning.

VI är inte ens en gång överenns här hemma. Jag har räknat och med de adsl-kostnader, telefonabonnemang, boxerkostnader vi har idag så tjänar vi 7 600 kr per år, så investeringen är hemma på 3,5 år.

Fast det jag känner mest för är att även om jag inte hade internet, boxer och inte pratade i telefon speciellt mycket så skulle jag vilja göra investeringen ändå, bara för att bevaka att mitt fastighetsvärde håller sig intakt.

Jag menat att ur min supunkt så tror jag att en fastighet som inte har fiberkabel om tio år i tättbebyggt område, nästan är att jämföra med en fastighet som inte har vatten och avlopp. Ingen vill bo där. Därför är en investering om ca 25 000 en god affär eftersom det kan göra fastigheten mera värd och då pratar vi om fem nollor efter priset.

Hur är det ? Ni som har erfarenhet av fiberkabel i era fastigheter. Vad är utbytet?


Jag surfar idag via Göteborgs stadsnät det fungerar väldigt bra och jag är nöjd med det, helt klart bättre än ADSL som kännas daterat. Däremot tror jag inte att vi om tio år kommer ha särskilt många fastigheter utan internetuppkoppling.

(om vi ens använder internet då, tills dess kanske det har hunnit komma något helt nytt, tänk bara på utvecklingen av 3G och mobiltelefonerna:)

Hursomhelst tror jag inte att vi kommer se en framtid där det finns fastigheter helt utan uppkoppling om man inte aktivt valt bort det genom att inte befatta sig med datorer överhuvudtaget. I tätorter tror jag snarare på mobilt internet och trådlösa nätverk vilket gör det möjligt att koppla upp sig varsomhelst.

Men att surfa via Boxer eller någon av kabeltv-näten är väl inte fy skam? Om inte annat kan du väl försöka övertyga grannarna genom att visa på dina beräkningar? Å andra sidan om de är ointresserade av internet kan det ju bli svårt... Eller surfar de kanske redan trådlöst coolgleam.gif
Tosan
CITAT (Bettson @ 17-11-2007, 17:46) *
Men vad är betydlgit billigare?

jag bor på en mindre ort och när det inte fanns ADSL så var husen nästan osäljbara eller för blygsam penning. De hus som såldes efter att ADSL kommit steg samma hus som såldes igen med 150 000 kr. Marknaden var betydlgit större eftersom nästan alla som hade barn i skolåldern inte kunde tänka sig att vara utan bredband.

Nu börjar värstingmodellen av ADSL att hacka. 24/1 räcker inte längre och de två åren dit innan vi får riktig fiber vet jag inte hur jag skall klara för jag jobbar dalgien mot internet.

Maken tror inte de skulle göra mer än 50 000 på fastighetspriset men jag tror det är mera.

Och likaså skulle det bli dyrare att komma i efterhand och koppla in.

Den som lever får se.


Varje sådan förbättring höjer ju värdet på huset med minst det belopp som den nye ägaren skulle få betala för att få det. Iaf här, det skiljer säkert en del i olika delar av landet.
Här har ju kommunen varit så kloka att folk har fått ansluta sig till tex kabeltv-nätet, fjärrvärmenätet och nu då fibernätet när de ändå har dragit förbi, och då till en lägre kostnad än vad det skulle kosta att ansluta sig i efterhand, tror det mesta har gått på ungefär halva priset.
Jag tror säkert ni har igen pengarna vid försäljning, även om jag tycker det var mer än lovligt dyrt att ansluta sig.
upp till kamp
Jag tror att det är bortkastade pengar, det är trådlöst som kommer att gälla iframtiden.
Netha
Så klart kommer investeringen att löna sig vid ev försäljning.
Numera kan man ju inte vara säker på att ens få vanlig telefonuppkoppling om man bor en bit utanför centrum.
Telia kan neka pga det inte finns lediga platser i växeln.. eller vad det nu hette... det har man fått läsa om i media ett antal ggr.
Folk har istället blivit erbjudna att ta mobilabonnemang både i tel och internet.
Fiber garanterar dig Internet och ganska säkert också IPtelefoni.

Vi har fiber 100 MB Bredbandsbolaget och IP-telefoni... slipper abonnemangsavg på telefon och har lägre samtalskostnad och för nummerupplysning.
yla
mobilt o trådlöst e de som kommer

tror jag
Anma
CITAT (yla @ 17-11-2007, 23:59) *
mobilt o trådlöst e de som kommer

tror jag


Vilket är helt galet tycker jag... Vi kommer alla att få lida för alla radiosignaler och annat jox som flyger i luften. Hur många har inte fått "kokande hjärna" eller brännande kind efter långa samtal med bärbart eller mobil. Kan alrig vara hälsosamt!
Bettson
CITAT (yla @ 17-11-2007, 23:59) *
mobilt o trådlöst e de som kommer

tror jag


Det tror inte jag. har redan mobilt bredband och det är bara en nödlösning. duger liksom inte riktigt i längden.

Dessutom så är det ganksa ofta man får beskedet att nätet är fullt.
Jill-Ulrika
CITAT (Anma @ 18-11-2007, 00:15) *
Vilket är helt galet tycker jag... Vi kommer alla att få lida för alla radiosignaler och annat jox som flyger i luften. Hur många har inte fått "kokande hjärna" eller brännande kind efter långa samtal med bärbart eller mobil. Kan alrig vara hälsosamt!


uhm..
Håller nog med där till viss del, men brännande kinder efter ett långt mobilsamtal? Det har jag aldrig känt blink.gif
Fast om man t.ex. ser till bilindustrin så börjar det ju med tunga fordon som drar mycket bensin och släpper ut mkt, till att gå mot mer bensinsnåla bilar som också släpper ut mindre.
Tekniken förfinas och jag tror att de här jäkla 3G-masterna de drar upp överallt, i framtiden kommer vara lika föråldrade som stenkakan och T-forden. alien.gif
Solstorm
Tror på trådlöst och mobilt i framtiden. Nyare mobiler strålar ju betydligt mindre än äldre. Tekniken kommer nog att fixa det också i framtiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon