Full version: läkare åtalad
Ralf
Idag är andra rättegången mot Carl Trollius som står åtalad för våldtäkt
Jag tycker att det är hemskt att man åtalar läkare i Sverige idag!
Ja menar att dessa har ju svurit läkareden, kan någon verkligen förställa sig att en läkare är så ond att han kan tänka sig att missbruka den ställningen han har genom att han är läkaren??

Anma
CITAT (Ralf @ 20-11-2007, 09:10) *
Idag är andra rättegången mot Carl Trollius som står åtalad för våldtäkt
Jag tycker att det är hemskt att man åtalar läkare i Sverige idag!
Ja menar att dessa har ju svurit läkareden, kan någon verkligen förställa sig att en läkare är så ond att han kan tänka sig att missbruka den ställningen han har genom att han är läkaren??

Fattar inte riktigt vad du menar? Ska läkare inte åtalas för att de är just läkare eller vad då?

Rossi
Du - när det gäller Troilius finns det nog mycket man kan prata om. Om han är skyldig till våldtäkt är det väl inte så många som vet men den mannen har nog tagit ut svängarna om man säger så. Och det gäller för övrigt hans fru också.

Det finns nog mycket att ventilera i den här historien - den är värre än vilken såpopera som helst.
Kathy
CITAT (Ralf @ 20-11-2007, 09:10) *
Idag är andra rättegången mot Carl Trollius som står åtalad för våldtäkt
Jag tycker att det är hemskt att man åtalar läkare i Sverige idag!
Ja menar att dessa har ju svurit läkareden, kan någon verkligen förställa sig att en läkare är så ond att han kan tänka sig att missbruka den ställningen han har genom att han är läkaren??


Man önskar ju att en läkare är hederlig eftersom h*n svurit läkareden men tyvärr finns det många oseriösa läkare i Sverige idag.
Jag tror det var Uppdrag Granskning som berättade om hur någon kan tvätta sin läkarlegitimation genom att transakera den från Sverige till Danmark och återigen, och därigenom även kunna fylla på meriter lite här och var.

Nu blev detta OT eftersom tråden egentligen handlar om en läkare som är åtalad för våldtäkt. Och, ja, varför skulle man inte kunna åtala en läkare?
LindaLunda
CITAT (Ralf @ 20-11-2007, 09:10) *
Idag är andra rättegången mot Carl Trollius som står åtalad för våldtäkt
Jag tycker att det är hemskt att man åtalar läkare i Sverige idag!
Ja menar att dessa har ju svurit läkareden, kan någon verkligen förställa sig att en läkare är så ond att han kan tänka sig att missbruka den ställningen han har genom att han är läkaren??



Tänk senariet att Trollius faktiskt begått dessa gärningar(oskylldig tills bedömds skylldig) skall han då inte behöva stå för konsekvenserna av sina handlinagar bara för att han är läkare?

Det finns väll många människor som missbrukar sin maktställning? Varför skulle inte en läkare kunna det?

Linda
Gossen Ruda
Jag anar lite sarkasm i ursprungsinlägget.
Pirum
Gossen : ja, det är ju uppenbart, frågan är bara vad för liknande händelser som kan åsyftas. Något generellt "han är världens snällaste granne som besöker sin gamla mormor varje dag, inte kan han vara styckmördare!", eller något specifikt?
Kathy


Ja, då var det inte mycket mer att diskutera.
Rossi
CITAT (Kathy @ 20-11-2007, 11:11) *
Ja, då var det inte mycket mer att diskutera.


Touché! wink.gif
Ralf
Jag måste ju höja pulsen på er lite.
biggrin.gif
Biggan_
CITAT (Ralf @ 20-11-2007, 12:36) *
Jag måste ju höja pulsen på er lite.
biggrin.gif

rotfl.gif
niklaswik
Det är rätt roligt att han nu till andra rättegången har ändrat sin historia, troligen i syfte att komma lindrigare undan.

Självklart ökar hans trovärdighet med en ny version av händelserna...
freddie
Ja, vad vi alla gillar denna historia. Den har ju allt, riktigt snaskig. Medelålders man i maktställning missbrukar förtroende i syfte att få leva ut småperversa begär. Offren är yngre (?) kvinnor i beroendeställning som betalt massa pengar för att få utfört "diverse" ingrepp. Härlig kvällstidnings-såpa... Är han skyldig skall han dömas men för egen del lägger jag gärna energi på annat. Beträffande frågan om läkaretiken så är det väl bara att inse att det även bland dessa finns olämpliga individer (obs syftar inte på den aktuella läkaren, han är väl inte dömd än?). Viktigt att konsekvenserna för proffesionella som begår brott är hårdare jämfört med privatperson. En sak som upprör mig mycket är slentrianmässig utskrivning av mediciner.
Aqvakul
Att missbruka en förtroendeställning, att utnyttja människor i beroendeställning ska självfallet bedömas som extra allvarligt.
freddie
CITAT (aq42 @ 20-11-2007, 21:02) *
Att missbruka en förtroendeställning, att utnyttja människor i beroendeställning ska självfallet bedömas som extra allvarligt.

Japp, jag håller med! Hoppas bara du inte missförstod mitt inlägg, vad jag menade var att en historia som denna "är perfekt" för oss andra att gotta oss i. Jag får lite ont i magen när det frossas i kvällstidningarna! Vill man ha snusk så tycker jag att man rakryggat går och köper sig en herrtidning (eller motsvarande) i stället för expressen, det känns mycket ärligare enligt mig!
Aqvakul
CITAT (freddie @ 20-11-2007, 21:15) *
Japp, jag håller med! Hoppas bara du inte missförstod mitt inlägg, vad jag menade var att en historia som denna "är perfekt" för oss andra att gotta oss i. Jag får lite ont i magen när det frossas i kvällstidningarna! Vill man ha snusk så tycker jag att man rakryggat går och köper sig en herrtidning (eller motsvarande) i stället för expressen, det känns mycket ärligare enligt mig!

Inga missförstånd! ville bara uttrycka det jag tycker är viktigast i detta sammanhang.
hälsningar
Anders
freddie
CITAT (aq42 @ 20-11-2007, 21:29) *
Inga missförstånd! ville bara uttrycka det jag tycker är viktigast i detta sammanhang.
hälsningar
Anders

Då är vi av samma åsikt i denna fråga! smile.gif
pejori
är mest förvånad över att han påstår att han onanerat innan ingreppet, och att hans sperma fanns på händerna och råkade komma in i kvinnans slida. whistling.gif
onanerade han med handskar på eller opererade han utan handskar???? whistling.gif slap.gif

knepig typ den där nono.gif
Rossi
CITAT (pejori @ 21-11-2007, 00:45) *
är mest förvånad över att han påstår att han onanerat innan ingreppet, och att hans sperma fanns på händerna och råkade komma in i kvinnans slida. whistling.gif
onanerade han med handskar på eller opererade han utan handskar???? whistling.gif slap.gif

knepig typ den där nono.gif


Nu var det väl inte tal om en regelrätt operation utan han skulle väl bara permanent frisera bikinilinjen på den unga damen. Hade ni gått till er före detta svärfar för det ingreppet? Han har tydligen opererat hennes bröst också.

Men handskar borde han ju ha på ändå ....

CITAT (niklaswik @ 20-11-2007, 21:15) *
Det är rätt roligt att han nu till andra rättegången har ändrat sin historia, troligen i syfte att komma lindrigare undan.

Självklart ökar hans trovärdighet med en ny version av händelserna...


Fast det senaste är att han har återgått till den första historien.

Men TÄNK om han är oskyldig så att detta är en komplott? Han har ju nog levt livets glada dagar och en och annan kanske ville hämnas eller komma åt hans klinik för en billig peng? Han och hans fru har ju gått på swinger-party och vem vet vilka de har träffat där och vilka känslor av varierande grad som har uppstått.

Detta är lite som Nip/Tuck men verkligheten är bättre än fantasin, eller ....?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (pejori @ 20-11-2007, 23:45) *
är mest förvånad över att han påstår att han onanerat innan ingreppet, och att hans sperma fanns på händerna och råkade komma in i kvinnans slida. whistling.gif
onanerade han med handskar på eller opererade han utan handskar???? whistling.gif slap.gif

knepig typ den där nono.gif



Jag tycker ju att det hela låter så äckligt..........

Nej Rossi inte skulle jag gå till min svärfar i sådant ärende. Det är ju sjukt det med

Elisabeth
Magdis
CITAT (pejori @ 20-11-2007, 23:45) *
är mest förvånad över att han påstår att han onanerat innan ingreppet, och att hans sperma fanns på händerna och råkade komma in i kvinnans slida. whistling.gif
onanerade han med handskar på eller opererade han utan handskar???? whistling.gif slap.gif

knepig typ den där nono.gif

Å sen skulle han alltså ha gått raka vägen in och undersökt tjejen utan att tvätta händerna först? sick.gif Näh det där är inte trovärdigt för fem öre. duh.gif
Betty
CITAT (freddie @ 20-11-2007, 21:15) *
..../ en historia som denna "är perfekt" för oss andra att gotta oss i. Jag får lite ont i magen när det frossas i kvällstidningarna! Vill man ha snusk så tycker jag att man rakryggat går och köper sig en herrtidning (eller motsvarande) i stället för expressen, det känns mycket ärligare enligt mig!

Expressen är väl i detta fall det som du benämner: (eller motsvarande) ... g.gif
Rossi
CITAT (Magdis @ 21-11-2007, 11:51) *
Å sen skulle han alltså ha gått raka vägen in och undersökt tjejen utan att tvätta händerna först? sick.gif Näh det där är inte trovärdigt för fem öre. duh.gif


Han påstår att vattnet var avstängt ...
Ralf
Läste nu att hans kompanjoner fått nog av att han hade sex med både patienter och kollegor. Detta var tydligen allmänt känt. Kompanjonerna tog då dit en arbetsmiljökonsult som intervjuade personalen och sedan gick in i enrum med farbror doktor. Där sade konsulten till doktorn att han skulle ge faan i att knulla på jobbet över huvudtaget. Som den övermänniska många läkare anser sig vara tog han inte till sig något alls av kritiken.
vindspel
Mer i Aftonbladet idag....Fler som blivit våldtagna???

CITAT
Nu avslöjas Troilius förflutna
Nya uppgifter om sexuella relationer
MALMÖ. Under hovrättsförhandlingen kommer Carl Troilius att lägga fram nya uppgifter om sexuella relationer som han har haft tidigare genom sin yrkesroll som plastikkirurg.

– Han måste berätta allt i hovrätten, säger advokaten Helena Ek-Sederholm.

Några närmare detaljer om vad han ska berätta vill hon inte avslöja i nu läget.

Men uppgifterna ska inte röra de ytterligare fem fall av misstänkta sexbrott som polis och åklagare i Malmö just nu undersöker rörande Carl Troilius.

Det finns alltså mer i tv-läkarens förflutna som kommer att avslöjas de närmaste dagarna.

– Han måste naturligtvis redovisa det som inträffat också tidigare i hans yrkesmässiga liv, säger Helena Ek-Sederholm.

Sedan i augusti pågår utredningen kring ytterligare minst fem fall av sexbrott som Carl Troilius misstänks för. Förundersökningen leds av åklagare i Malmö.

Helena Ek-Sederholm har inte fått någon information om hur förundersökningen framskrider.

– Det är beklagligt att det tar så lång tid att komma framåt, säger hon.
Eller varför inte en polis....om nu läkare skulle vara "heliga"


CITAT
Polis dömd för sexuellt ofredande
I slutet av november förra året var en grupp poliser från Östergötland i Göteborg på utbildning. På kvällen gick ett sällskap till en pub i stan. Med i sällskapet var en nyutnämnd gruppchef.

Under kvällen blev mannen mycket berusad och antastade två av sina kvinnliga kollegor. På dansgolvet gick mannen fram till en av kvinnorna och tog henne på brösten.

Linköpings tingsrätt dömer mannen till 40 dagsböter för sexuellt ofredande.
Aftonbladet text-tv
Publicerad: 2007-11-21
Eva i Skåne
Och idag står det om att den stackars läkaren gråtit i rätten. Usch ja, vad det är synd om honom unsure.gif sick.gif
Tezzla
Jag skulle tro att läkaren bara är en del i en stor kladdig härva. Han har haft sex med flera av sina anställda, delat hotellrum och säng med sköterskor och detta kan inte ha undgått någon. Hans f.d fru måste ju även hon ha varit införstådd med detta.

Nä, jag tror nog det har varit en viss jargong och ett visst "hoppande runt" på denna klinik. Det är definitivt inte synd om läkaren som sitter där han sitter nu, men jag tror kanske inte han är ensam i härvan...
pejori
tror iofs. inte att det är en komplott mot honom.
har hört från folk som träffat honom att hans kvinnosyn lämnar en del övrigt att önska. thumbdown.gif
han beter sig riktigt illa mot kvinnor över lag.
dom har levt ett "fritt äktenskap" där allt är tillåtet så länge det inte "kommer ut" fasaden utåt har varit viktig. confused.gif

skulle aldrig gå till min svärfar och fixa varken bikini eller bröst. det känns lite oetiskt tycker jag sweatingbullets.gif
anna_rispan
på vilket sätt blir det intressant att läkaren i fråga har varit svärfar till sin patient??

ja det är en etisk fråga o den har de ju hunnit fundera på. eller är det drop-in ingrepp??

eller jo det är ju intressant att han varit svärfar för enligt statistik sker väl de flesta övergrepp inom familjer och vänkretser. elelr menar ni att det är offret eget fel att bli utstatt för övergepp o brott?
Ralf
CITAT (anna_rispan @ 21-11-2007, 18:43) *
. elelr menar ni att det är offret eget fel att bli utstatt för övergepp o brott?

Precis som i många andra våldtäktsrättegångar. Offret lär ha haft lättklädda bilder ute på nätet innan händelsen. Det sägs att hon ej var "blyg".


Men snacket om att han var tvungen att visa upp bilder från sex-tidningar på porrmodeller för att patienterna skulle kunna välja bröst måste ju vara skisnack, för nog fixar väl implantattillverkarna bilder så deras kunder kan välja rätt?
pejori
CITAT (anna_rispan @ 21-11-2007, 18:43) *
/..... /elelr menar ni att det är offret eget fel att bli utstatt för övergepp o brott?



Absolut inte!!!!!! nono.gif
det är inte det JAG menar, jag menar att gå till svärfar och operera intimdelarna skulle jag uppfatta som är lite "skämmigt"
en bikinilinje ok. men inte brösten...sen ska ingen behöva bli våldtagen för den sakens skull nono.gif
anna_rispan
CITAT (pejori @ 21-11-2007, 19:26) *
Absolut inte!!!!!! nono.gif
det är inte det JAG menar, jag menar att gå till svärfar och operera intimdelarna skulle jag uppfatta som är lite "skämmigt"
en bikinilinje ok. men inte brösten...sen ska ingen behöva bli våldtagen för den sakens skull nono.gif

puh.

ja skämigt kan man ju tycka men det är väl inget som är relevant för en rättegång tänkte jag.

o så tänkte jag att det är ju nåt mellan läkare o patient, den etiska frågeställningen.

pejori
rolleyes.gif nä det är väl iofs. inte relevant ett dugg.
att det tas upp beror mera på att försvaret använder det som ett argument, att hon gått med på det för lägre, eller gratis ingrepp rtfm.gif

om hon så springer naken, ska hon inte bli våldtagen och defenintivt inte när hon är i ett hjälplöst tillstånd som hon var ranting.gif
Anma
Ger mig f*n på att skilsmässan är rent spel för gallerierna. De tänker nog att nu när han ska försvara sig med att haft rajtantajtan kvällen innan med offret och frun fått reda på det och
vill skiljas blir historien mycket mer trovärdig. Blablablaa säger jag.

OBS! Ren spekulation från min sida!
Rossi
Skilsmässa och skilsmässa. Enligt tidningarna har det inte kommit in någon skilsmässoansökan till tingsrätten.

Ja, herr och fru T har nog levt ett rajtan-tajtan-liv. Sex med andra parter har verkat OK eftersom de deltagit i swinger-parties.
Anma
CITAT (Rossi @ 22-11-2007, 08:26) *
Skilsmässa och skilsmässa. Enligt tidningarna har det inte kommit in någon skilsmässoansökan till tingsrätten.

Jag läste att den lämnades in dagen innan hovrättsförhandlingarna, underskriven av bägge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon