jaken
Har en sommarstuga som står utan värme vintertid.

Vad kommer hända med mina konservburkar som står i stugan när de fryser?

Kommer de att bli uppblåsta och runda?

Vad händer med de lite modernare konservburkarna som man inte behöver en öppnare till utan kan dra av med en liten ögla? Kommer dessa att spricka i svetsen när de fryser?

Och slutligen:

Kommer innehållet att påverkas av att ha varit frysta en vinter?
Tex, krossade tomater, bönor, vindolmar med mera.
MariaS
Är burkarna hela och felfria händer det inget. Du kan lugnt lämna burkarna i stugan. Däremot bör inte burkarna utsättas för mer än två vintrar.
Gudrun i Göteborg
Jag tror inte innehållet mår sämre av att frysas (en amatörs gissning), men risken finns att burkarna spricker.
Tycker du skall ta hem dem. Om det inte går så ställ dem i någon låda med tidningspapper som hindrar att innehållet rinner ut o kletar ner.

KURT
Jag vet att man har hittat konservburkar i diverse läger b l a på Svalbard, och vad jag vet så såg de intakta ut efter MÅNGA årtionden! Kanske kan det bero lite på vattenhalten i konserven, är det mycket vatten så expanderar de mera när de fryser.
MariaS
CITAT (KURT @ 20-11-2007, 18:32) *
Jag vet att man har hittat konservburkar i diverse läger b l a på Svalbard, och vad jag vet så såg de intakta ut efter MÅNGA årtionden! Kanske kan det bero lite på vattenhalten i konserven, är det mycket vatten så expanderar de mera när de fryser.


Vattnet expanderar inte om inte syre tillsätts. En helkonserv är syrefri. Men syre kan komma in i burken om det är en liten buckla på den. Då blir det korrution i burken och microhål uppstår. Då är inte frysning det största problemet. Detta gäller även burkar som inte fryser. Är burken skadad, händer det saker inuti.
Informationen är hämtad från min dotter som är livsmedelsingenjör.
Snöflinga
Blir det verkligen minus-grader i en sommarstuga vintertid confused.gif Ställ burkarna på en frigolitskiva och täck med tidningspapper och bubbelplast så tror jag de klarar sig rolleyes.gif
Felicia
Första åren sedan vi köpt våran stuga så hade vi ingen värme på om vintern och jag lämnade massor med konservburkar där och det var inga problem. Det kunde dessutom vara åtskilliga minusgrader i stugan (som ligger i lapplandsfjällen)..
jaken
Då det är första vinter jag äger stugan så vet jag inte om det blir minusgrader i den. Men det borde det rimligtvis bli då det inte finns något som värmer den. Så hur mycket isolering det än är så borde tempen förr eller senare bli densamma som utomhus.


Tack för alla svar, det känns som att burkarna kan stå kvar utan att jag behöver oroa mig.
Anma
CITAT (Snöflinga @ 20-11-2007, 19:03) *
Blir det verkligen minus-grader i en sommarstuga vintertid confused.gif Ställ burkarna på en frigolitskiva och täck med tidningspapper och bubbelplast så tror jag de klarar sig rolleyes.gif

Det blir det, vår dåligt (5-10cm) isolerade stuga går ner till -10 när det är -22 ute. Har en inne/ute teperaturmätare som visar varmast/kallast i stugan. Våra konserver har klarat sig varje vinter utan problem. Köper alltid hela burkar utan bucklor och andra skador.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon