Full version: Fonder för studier?
Kathy


Jag har sökt en hel del på nätet bland studiefonder men hittar mest forskarfonder.
Finns det någon som har tips på en studiefond för enskilda personer?
Studierna omfattar inte ekonomi, utlandsstudier eller något sånt utan mer med inriktning på människor.

Hoppas på er hjälp! sos.gif

myskmadra
Hej Kathy,
jag ser att du bor i Stockholm. Just i Stockholm finns det rätt många fonder - kolla på de här länkarna
http://www.stockholm.se/Extern/Templates/Page.aspx?id=43197.
Gålåstiftelsen - kolla upp den - det är mitt tips. Vet ju inte din ålder, men jag känner ett par som fick för högskolestudier där.
Hoppas att du hittar nåt och lycka till!/ Myskmadra
Kathy
CITAT (myskmadra @ 21-11-2007, 18:25) *
Hej Kathy,
jag ser att du bor i Stockholm. Just i Stockholm finns det rätt många fonder - kolla på de här länkarna
http://www.stockholm.se/Extern/Templates/Page.aspx?id=43197.
Gålåstiftelsen - kolla upp den - det är mitt tips. Vet ju inte din ålder, men jag känner ett par som fick för högskolestudier där.
Hoppas att du hittar nåt och lycka till!/ Myskmadra


Tack myskmadra men det ser ut som om fonderna mest riktar sig till "mindre bemedlade personer, företrädesvis änkor" m.fl. Gålöstiftelsen vänder sig till ungdomar mellan 18 och 26 som studerar på heltid.

Fler tips?
Netha
CITAT (Kathy @ 21-11-2007, 22:35) *
Tack myskmadra men det ser ut som om fonderna mest riktar sig till "mindre bemedlade personer, företrädesvis änkor" m.fl. Gålöstiftelsen vänder sig till ungdomar mellan 18 och 26 som studerar på heltid.

Fler tips?

Tror knappast att du kan få något stipendium, eftersom de flesta är ämnade för ungdomar el äldre med ringa el ingen inkomst,
och bra är väl det.
myskmadra
Ibland kan de töja på målgruppen då det inte finns sökande enl kriterierna som är rättså gamla ofta.
Kolla även upp Fredrika Bremerförbundet om de har nåt. Och kolla med ditt fack. De kanske även har tips.
Det är väl bra om det finns stipendier för olika åldrar när det gäller studier.
Alla utbildningar kan man inte söka studiemedel till och äldre studenter har dessutom ofta barn att försörja
förutom sämre/inga möjligheter till studiemedel.
Om du arbetar inom den offentliga sektorn och vill förkovra/fortbilda dig inom ditt yrke så är stödet
från arbetsgivaren ofta klent eller uteblivet.T ex inom vårdsektorn/ sociala sektorn.
Jag har själv fått stipendiemedel för dessa syften vid två tillfällen, inga jättesummor men ändock välbehövligt tillskott.
Utbildning inom socialt arbete gynnar ju dessutom tredje person om man nu ska tänka på nyttan och det ska man ju - det är ju stiftelsernas mål med utdelningarna.
/ Myskmadra
Kathy
CITAT (myskmadra @ 21-11-2007, 23:52) *
Ibland kan de töja på målgruppen då det inte finns sökande enl kriterierna som är rättså gamla ofta.
Kolla även upp Fredrika Bremerförbundet om de har nåt. Och kolla med ditt fack. De kanske även har tips.
Det är väl bra om det finns stipendier för olika åldrar när det gäller studier.



Fedrika Bremerförbundet är ett bra tips. tummenupp.gif
En kollega till mig vars mamma studerade fick vid tre tillfällen studiestipendium från den stiftelsen.
Kathy
CITAT (Netha @ 21-11-2007, 22:53) *
Tror knappast att du kan få något stipendium, eftersom de flesta är ämnade för ungdomar el äldre med ringa el ingen inkomst,
och bra är väl det.


Det är väl bra så att ungdomar el äldre med ringa/ingen inkomst kan få stipendier, men det är en kategori.
Andra kategorier kan t.ex vara:

-Utlandsstudier.

-Förkorvan inom sitt hantverk och för att nå en ledande ställning inom sitt yrke.

-Medicinsk eller juridisk forskning.

-Studerande inom litteratur, film och teaterkonst samt scenografi.

-Fondens ändamål är att åt svenska män och kvinnor med fallenhet och intresse för internationellt industriellt företagande, bereda möjlighet till utbildning under längre eller kortare tid utom landet. I första hand kommer personer med avklarad akademisk grundexamen i fråga. (utdrag beskrivning för kriterierna att kunna söka en fond)

Detta var bara ett axplock av allt som finns.
Anki på Öland
Finns ju mängder av fonder som aldrig någon söker!! Det finns en tjock sammanställning av alla fonder som man kan hitta dom mest underliga kriterier för att få söka. Hör med biblan om dom har den.
Anki
Kathy
CITAT (Anki på Öland @ 22-11-2007, 10:17) *
Finns ju mängder av fonder som aldrig någon söker!!


Ja, det gör ju det.


CITAT
Det finns en tjock sammanställning av alla fonder som man kan hitta dom mest underliga kriterier för att få söka. Hör med biblan om dom har den.


Sent igår kväll hittade jag en databas på nätet om fonder.
Där fanns en del att välja på.
Ska höra vidare med bibblan ändå.

Tack för tipset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon