Full version: Belysning
Veganvarg
Hej!

Jag har alltid trott att man måste ha speciella växtlampor för att växterna inomhus ska kunna tillgodogöra sig ljuset från dem.
Men sen var det någon som sa att det funkar nästan lika bra med vanlig glödlampa eller med lysrör. (bara det gav tillräckligt stark belysning) huh.gif

Stämmer det?
Det är ju isf väldigt mycket billigare, men det är ju synd om det inte är så, och växterna blir lessna på mig sad.gif

Behöver växterna speciallampor på vintern, eller?
Har en hel del fruktbäbisar som nog kommer vilja ha mycket extraljus när det blir mörkare!

mvh
/Ylva och hennes fruktdagis
kerstin z5-6
vanliga lysrör -58 w går fint - drar upp alla perenner 150 sorter ca från jan o framåt med dem ..
glödlampor är ingen hit .... smile.gif
Veganvarg
Okej!
Då vet jag! tongue.gif

Vanligtvis ger jag inte mina växter (mest tåliga gröna krukväxter) nån extra belysning på vintern, men nu då jag har så många olika små fruktplantor känns det som det kommer behövas extra ljus.

Hur många timmar om dagen ska de ha extra belysning under vintern?

mvh
/Ylva
kerstin z5-6
12-16 har jag till perennplator och krukrosorna
bdp003
Vanliga lysrör är ju vanligt att använda.
Min far köpte in (blålila) färgade lysrör till sina orkideer.
Jag vet inte om det var värt priset.
Någon som vet?

Hur är det med halogenlampor?
väldigt mycket ljus i dom!

mvh /Bengt laugh.gif
adrian
Till mina köttätande växter använder jag vanliga lysrör och några grolux rör... Och det funkar bra.
Olika växter kan behöva olika lång fotoperiod.
Ta reda på hur de växer i sin naturliga miljö...
Men är det vanliga blommor så vet nog folket på forumet allt om dem... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon