Floppy
Min hund väckte mig i morse med att stå och små gruffa lite och krafsa på ett skåp i köket...jag ignorerade honom först men han gav sig inte så det var ju bara att kliva upp och titta efter vad det var...annars hade han aldrig blivit tyst...
Jag öppnar skåpsluckan och tänker att nu sticker han nog så fort jag får upp luckan....men när jag öppnar luckan så sitter det en liten mus i en lite bunke som jag har i skåpet...
Musen tittar sig lite omkring och vet nog inte riktigt vad han ska göra så jag lyckas fånga in han i en glasburk...sätter på locket lite löst och ställer han på diskbänken...
Jag var så kissnödig så jag måste på toan...när jag håller på att tvätt händerna så hör jag hur locket på burken trillar ner...jag springer ut i köket och musen har kutat ner i diskhon...där sitter han och ser alldeles chockad ut för han springer inte....jag tar en burk och lyckas fånga honom igen...lyckas få i honom i glasburken...men nu har jag gjort flera hål i locket så nu drog jag åt locket ordentligt...

Jag har haft små möss under en längre tid nu och satt ut 'fällor' (såna som de får i sig ett pulver och sen dör)...trodde att allihopa var borta för det var tyst i 2 veckor...tills för nån dag sen då jag såg att de knaprat på en påse med hundgodis i... i det skåpet som den här musen nu fanns i...så jag ställde dit en sån där 'fälla' igen och nu syntes det att musen varit där....

Så nu ska jag vänta tills bostadsbolaget kan komma hit...för jag tänker då inte ha ihjäl honom för han är sååååå sööööt... wub.gif
[attachment=9959:mus_i_burk.jpg][attachment=9960:mus_i_glasburk.jpg]
[attachment=9962:stolt_jägare.jpg]
Kathy
Såå söööt!! wub.gif
Kan du inte släppa ut honom utomhus då?
Vda är det bostadsföretaget ska göra....? Ha ihjäl honom? no.gif
Eva-Helene
Ta med musen på nästa långpromenad och släpp ut den där det inte finns hus (men gott om ris och snår)! Hur 17 kan nån vara rädd för såna söta varelser? wub.gif Har en syrra som skriker lungorna av sig så fort hon ser en! wacko.gif blink.gif
Bee
Visst är dom söta men man vill ändå inte ha dom i sin bostad. Det enda som hjälper effektivt är en bra mekanisk fälla. Inte en stor träbit med metalltråd utan det finns smalare varianter i plast avsedda för möss. Den är förhållandevis skonsam - musen dör direkt utan blodsspillan. Och underskatta inte mössen, dom är smarta. Har en eller två dött i ett visst kök så går dom andra inte gärna dit.
Gift som dom äter och sen går och dör någon annanstans är inte bra. Ett: det är plågsamt för musen. Två: Det luktar väldigt illa under några veckor om man inte kan komma åt kroppen.
Anki på Öland
Möss bryr sig inte om ifall andra möss dött på ett ställe - tyvärr! Dom kan t.o.m. knapra lite på kompisen....... sad.gif
Giftfällor gillar jag inte heller dels av dom orsakerna du skriver men också för att det verkar dra in möss för betet luktar gott i deras näsor.
Små plastfällorna med lite hundmat i funkar finfint!
Anki
Tobe3
Om du skall släppa ut musen gå låååångt hemifrån som Eva-Helen sa. Annars har du musen inne hos dig igen före du själv hittat hem.
pejori
CITAT (Eva-Helene @ 26-11-2007, 09:35) *
Ta med musen på nästa långpromenad och släpp ut den där det inte finns hus (men gott om ris och snår)! Hur 17 kan nån vara rädd för såna söta varelser? wub.gif Har en syrra som skriker lungorna av sig så fort hon ser en! wacko.gif blink.gif



håller med
släpp ut den när du går på promis med vovve... tummenupp.gif
kan ju inte slå ihjäl den heller ju -cry-.gif
Myosotis
Så söt! Nej, inte ha ihjäl! (Har själv levandefälla i hönshuset.) Giftfällor är otäcka av en anledning till: Om musen eller råttan dör utomhus så kan andra djur, t.ex. rovfåglar, också bli förgiftade.
Jag tog hand om en liten musunge en gång vars mamma och syskon hade blivit dödade av en huggorm. Ja, jag vet, man ska inte lägga sig i naturens gång. Men han var så söt och liten och hjälplös så jag kunde inte låta bli. Han hade inte ens öppnat ögonen. Han blev jättetam. Jag vågade inte säga till henne som jag var inneboende hos då av rädsla för att åka ut, så jag hade honom i hemlighet... whistling.gif
KURT
Det är nackdelen med att fånga i bur, att om man vill ha ihjäl dem så kan det bli lite slabbigt och man får vara snabb!
Myosotis
CITAT (KURT @ 26-11-2007, 12:03) *
Det är nackdelen med att fånga i bur, att om man vill ha ihjäl dem så kan det bli lite slabbigt och man får vara snabb!


Låter som onödigt djurplågeri. Om man nu absolut tycker att man vill ha ihjäl dem är det väl bättre att använda en slagfälla på en gång!
Monica M zon 4
Vi har också fått en objuden hyresgäst nu i vinter. En liten groda har tagit sig in i källaren. Å nu kan vi ju inte släppa ut den för då fryser den ihjäl direkt. Den får vara kvar i källaren till våren så får vi försöka fånga in den och släppa ut den då. Fast jag har hellre en groda i källaren än möss.
Myosotis
Det är nog en padda... paddor går gärna ner i källare.
Floppy
Oj vilken respons på mitt inlägg...många olika tips...
Jag visste själv inte vad jag skulle göra av musen i morse det var därför jag ville prata med Bostadsföretaget...jag pratade med Nomor (ett företag som Bostäder har till hjälp vid ohyreprobelm...som Anticimexs tex)...och de sa att jag kunde släppa ut den en bit ifrån hemmet och att den skulle dö så småningom...och eftersom jag lyckats fånga den 2 gånger så är den nog redan påverkad av giftet...

De har varit hit med två slagfällor men killen sa att jag bör ha en tidning under för det kan stänka blod...och sen berättade särbon att han har varit med om att slagfällorna kan slå igen fel...över bakbenen el dyl...och då plågas de också...det finns nog inget direkt humant sätt att ha ihjäl dem...och jag är väldigt blödig och skulle INTE klara av att avliva en som inte dött riktigt i en slagfälla....och jag vet att giftet inte heller är skonsamt...och de måste dödas...tyvärr...för de förökar sig nå så himelskt och dessutom är detta ett år med extremt mycket små möss och dyl. och det är väldigt många som har fått sorkfeber...en del har till och med dött av det....

Så hur man än vrider och vänder på problemet så finns det inget som är helt rätt...utan man måste göra det som känns rätt för en själv...och i mitt fall så blir det gift och sen släppa ut i naturen...

Det var någon som skrev att man får fler och fler möss inne om man har giftfällor...killen från Nomor berättade att man ska bara ha dem framme i ca 1-1½ vecka...sedan ska man ta bort den i några veckor...även om man vet att det fortfarande finns möss....det är bara för att de som finns ska leta mat någon annanstans och inte förlita sig på att det finns gott inomhus...så sa killen till mig...
MariaS
Måste ju få tillägga att vovven ska ha beröm, som talade om att det var en mus där tummenupp.gif så du kunde fånga den.
Tezzla
CITAT (Floppy @ 26-11-2007, 13:48) *
Oj vilken respons på mitt inlägg...många olika tips...
Jag visste själv inte vad jag skulle göra av musen i morse det var därför jag ville prata med Bostadsföretaget...jag pratade med Nomor (ett företag som Bostäder har till hjälp vid ohyreprobelm...som Anticimexs tex)...och de sa att jag kunde släppa ut den en bit ifrån hemmet och att den skulle dö så småningom...och eftersom jag lyckats fånga den 2 gånger så är den nog redan påverkad av giftet...


Men är den påverkad av giftet så tycker jag att ni borde ha ihjäl den. Inte släppa ut den. Finns det ingen som kan göra det åt dig?
Floppy
Ja 'jägaren' var mäkta stolt och ville naturligtvis ha musen...så när det var dax att ta en promenad med honom så skulle jag försöka passa på att släppa ut musen i ett stenröse lite längre bort på stigen där jag bor....jag såg att 'jägaren' hittade nått annat att nosa på och då passade jag på att släppa ut musen så att han inte skulle se den...

Det tog nån sekund innan musen fatta att han var fri...sen hoppa han ut med ett skutt och gömde sig under en grästuva...*phu* whist.gif tänkte jag...tur att inte 'jägaren' såg det...sen kommer 'jägaren' skuttandes emot mig och då blir musen så rädd så han ilar om vart annat studsar iväg...och tror ni inte att 'jägaren' såg honom...*suck*...han börja pipa och gny och försökte springa efter...efter en ca 100 m så gav han upp...han vände sig om ett par gånger till...sen skulle vi tillbaka...å han hade INTE glömt vart musen var...slit och dra igen...men sen kom vi hem... tummenupp.gif

CITAT (Tezzla @ 26-11-2007, 16:04) *
Men är den påverkad av giftet så tycker jag att ni borde ha ihjäl den. Inte släppa ut den. Finns det ingen som kan göra det åt dig?

Jag hade ingen som kunde göra det så pass tidigt på morgonen...detta var vid 6-6,30 tiden i morse...
Harvey
Jag har köpt en säker slagfälla, som nu efter många fångna möss, har dödat dom bums rakt över nacken. Mjölner heter den , köpte den på ica maxi, den är i plast och blågul med en stålbygel Det sitter ett litet lock som man lägger betet under, när musen lyfter på locket så slår fällan igen. Funkar mycket bra och man slipper att smälla fingrarna av sig. Största problemet är väl att musen har bitit sig fast så att man liksom får skaka loss den ur fällan...
För övrigt när det gäller husmusen så har jag för mig (är dock inte helt säker) att jag läst någonstrans att dom lever liksom i symbios med människan. Dom flyttar helt enkelt in hos oss på vintern. Tycker därför att du skall ta ihjäl mus-stackarn istället för att slänga ut honom i kylan. Mata en katt med honom eller nåt.
pejori
CITAT (Harvey @ 26-11-2007, 16:21) *
/...../ Mata en katt med honom eller nåt./..../


-fear-.gif slap.gif med en förgiftad mus!!!! fear.gif nono.gif duh.gif
Floppy
Denna musen har ätit av giftet som jag har satt ut...och skulle jag släppa den inomhus så söker han sig ut ändå...och jag klarar fortfarande inte av att ha ihjäl den och så tidigt på morgonen så hade jag ingen att gå till som kunde ha ihjäl den...och jag skulle iväg till jobbet också...du får läsa igenom hela tråden för jag har redan svarat hur/varför...
Felicia
CITAT (pejori @ 26-11-2007, 19:23) *
-fear-.gif slap.gif med en förgiftad mus!!!! fear.gif nono.gif duh.gif

Nej, det är nog inte så bra no.gif -fear-.gif
Min katt fick råttgift i sig (var vad veterinären trodde i alla fall) och blev så sjuk, så sjuk. Förlamad i bakdelen och jättedålig. Veterinären trodde inte hon skulle klara sig men hon fick i alla fall en massa sprutor och blev faktiskt frisk igen. Vet inte vars råttgiftet isåfall kom ifrån, vi behöver ju inte använda sånt eftersom vi har vår levande råttfälla, dvs missen laugh.gif
Ciczi
Förr har jag då problem än råttproblem som de börjar få inne i centrala Malmö. Fast ingetdera är säkert särskillt kul.
När jag jobbade i Malmö i somras såg jag faktiskt flera råttor. Å de kräken är inte små, vill jag lova. De jag såg var ca 25 cm långa exklusive svans, och inte ett dugg skygga. De har levt av folks tappade snabbmat och förökat sig otroligt inne vid södervärn/möllevångstorget i Malmö. Kommunen sätter upp staket runt deras boplatser och lägger ut gift (staket för att barn å hundar inte ska få tag i det)
Fick höra av en kollega från sommarjobbet att en tant som bodde i ett av husen precis brevid hade matat kräken och hade till o med namn på dem... -fear-.gif

Ciczi
Myosotis
CITAT (Felicia @ 26-11-2007, 19:34) *
Min katt fick råttgift i sig (var vad veterinären trodde i alla fall) och blev så sjuk, så sjuk. Förlamad i bakdelen och jättedålig. Veterinären trodde inte hon skulle klara sig men hon fick i alla fall en massa sprutor och blev faktiskt frisk igen.


Men hallå!!! Nu blir jag faktiskt sur. Alla inser att det inte är så smart att mata en katt med en förgiftad mus, men varför skulle det vara mer okej att förgifta ormvråkar?!!
Netha
Herreje.. säger då jag! Finns ju fällor att lägga ut.
En mus mer eller mindre... inte skulle då jag bry mig.

Hade en gång för 9 år sedan, en mus (råtta) i diskbänksskåpet.
Det ledde till stora pådraget... hyresvärden skickade hit PEAB som tätade i varje skrymsle och vi fick hela köket decinficerat

Möss finns ju i miljontal ute i naturen... det är där de hör hemma.
Men att ha dem inne i bostaden... NÄÄ!


Minner om älg som hamnat i isvak... stora pådraget med räddningstjänsten som till varje pris ska ha upp den och på fast mark...
för att den sedan ska skjutas och bli till mat åt oss.

Att veganer värnar om och räddar möss, det kan jag förstå... men vi övriga som äter både kalops och falukorv. no.gif
pejori
CITAT (Myosotis @ 26-11-2007, 21:33) *
Men hallå!!! Nu blir jag faktiskt sur. Alla inser att det inte är så smart att mata en katt med en förgiftad mus, men varför skulle det vara mer okej att förgifta ormvråkar?!!



vem har sagt att det är ok???? confused.gif
visst..släpper man den så finns alltid risken att fåglar tar den...eller en katt...men att medvetet mata en katt...är väl inte ok? confused.gif
tror inte att någon medvetet matar en ormvråk heller...det kan ju vara en kråka som tar den whistling.gif
Anma
Jag har full förståelse för dem som inte kan ha ihjäl möss, fast de finns miljontals av dem. Är man blödig så är man...

I stugan lägger vi ut råttgift, två tallrikar på golvet. Hälften brukar vara uppätet och stugan för övrigt orörd. Det finns de där ute på ön som sätter ut massor med fällor på hösten, hur trevligt är det när de ska tömmas på våren?? Mumifierade möss... yäääk! Vi har aldrig träffat på de döda mössen har ingen aning om vart de tagit vägen.

Det jobbiga är att man får verkligen städa noga innan man släpper in hundarna på våren, mössen har ibland samlat gift på de mest märkliga ställen, mellan dynorna i soffan till exempel.
pejori
CITAT (Netha @ 26-11-2007, 22:13) *
Herreje.. säger då jag! Finns ju fällor att lägga ut.
En mus mer eller mindre... inte skulle då jag bry mig.

Hade en gång för 9 år sedan, en mus (råtta) i diskbänksskåpet.
Det ledde till stora pådraget... hyresvärden skickade hit PEAB som tätade i varje skrymsle och vi fick hela köket decinficerat

Möss finns ju i miljontal ute i naturen... det är där de hör hemma.
Men att ha dem inne i bostaden... NÄÄ!


Minner om älg som hamnat i isvak... stora pådraget med räddningstjänsten som till varje pris ska ha upp den och på fast mark...
för att den sedan ska skjutas och bli till mat åt oss.

Att veganer värnar om och räddar möss, det kan jag förstå... men vi övriga som äter både kalops och falukorv. no.gif


håller med...möss /råttor ska inte vara innomhus, men kan man rädda en så känner man sig rätt ok, även om det finns gott om dom tummenupp.gif
men jag skulle nog inte ringa brandkåren för den, även om jag fick göra det när jag "räddade" en skatunge som fallit ur sitt bo. angel_not.gif
men det var mej dom fick ta ner, för upp kom jag, men inte ner. skatan klarade sig innocent.gif
Netha
Läste i morrontidningen för ganska länge sedan att en patrull, 2 poliser åkte ut till en förort i Luleå där någon ringt och anmält att en skatunge ramlat ur boet.
Fy fasen säger då jag... När en människa i nöd ringer och säger att en person står och bankar med yxa på lägenhetsdörren.. då har inte Polisen resurser att skicka ut.
De ber dig att inte stå vid dörren!

Faktiskt så går det till på detta vis i dagens Sverige. sad.gif
Biggan_
CITAT (pejori @ 26-11-2007, 22:29) *
tummenupp.gif
men jag skulle nog inte ringa brandkåren för den, även om jag fick göra det när jag "räddade" en skatunge som fallit ur sitt bo. angel_not.gif
men det var mej dom fick ta ner, för upp kom jag, men inte ner. skatan klarade sig innocent.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Du lever ett händelserikt liv du, Pejjan! rotfl.gif
pejori
CITAT (Biggan_ @ 26-11-2007, 22:37) *
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Du lever ett händelserikt liv du, Pejjan! rotfl.gif


japp...hela tiden whistling.gif
tänk dej själv, en lätt bedagad 45-åring som ser ut som ett vilt troll sittandes högt upp i en björk i halv storm innocent.gif
dom glömmer mej aldrig crying.gif whist.gif slap.gif
Biggan_
CITAT (pejori @ 26-11-2007, 22:50) *
japp...hela tiden whistling.gif
tänk dej själv, en lätt bedagad 45-åring som ser ut som ett vilt troll sittandes högt upp i en björk i halv storm innocent.gif
dom glömmer mej aldrig crying.gif whist.gif slap.gif


De skulle jag vilja se! giggle.gif giggle.gif rotfl.gif
Floppy
Tror ni inte att 'jägaren' gnydde igen vid skåpet...*suck*...öppnar skåpet och mycket riktigt så sitter det en liten musrackare där...hann nästan ta honom...men han smet ut till hallen...'jägarn' for efter och vild kalabalik ute i hallen...musen ilade in i en garderob utan dörr...
...jahapp...det var bara till att ta hunden på en liten promenad och ha ytterdörren öppen en liten glipa jag öppnade även skåpet en liten bit så han även kunde smita tillbaka indär...
...och nu har jag kommit in...och jag vet inte vart musen är...hoppas att han sprang ut eller in i skåpet igen...men jag läre nog inte få sova nått i natt för 'jägarn' är i garderoben och krafsar...
Anma
Vad jobbigt Floppy! Du borde faktiskt inte använda gift med tanke på jägaren. Han kan ju få tag på en förgiftad mus och äta upp...
Floppy
Jag har pratat med bostadsbolaget nu och jag sa till vaktmästaren att de måste komma hit och täta i köket under diskbänkar, spisen och kyl/frysen...så att de inte tar sig in...det är ju fritt fram om det finns en ingång hit...
Ja jag har tänkt på jägaren när det gäller giftet och igår var det nära att han fick musen...så nu tar jag bort gift fällan...jag har nog haft den i ca 1 vecka nu så då är det dax att ta bort den...
Ophelia
De är förtjusande söta de där små mössen wub.gif
MariaS
Om en hund eller katt ska bli förgiftade av möss som de äter, behöver de äta ca 80 möss på en gång, för att giftet ska ha någon verkan. Giftet är avsett för en liten muslever, (stor som en kvarts lillfingernagel) så det behövs stora mängder innan man når upp till rovdjurslevrarna. Fast visst är det äckligt om ens hund eller katt ska behöva äta giftiga möss, det håller jag med om. Det är inte bättre att de kommer ut i naturen heller, men ibland har nöden ingen lag, särskilt inte i år när det är så stora mängder gnagare...
Tezzla
CITAT (MariaS @ 28-11-2007, 16:37) *
Om en hund eller katt ska bli förgiftade av möss som de äter, behöver de äta ca 80 möss på en gång, för att giftet ska ha någon verkan. Giftet är avsett för en liten muslever, (stor som en kvarts lillfingernagel) så det behövs stora mängder innan man når upp till rovdjurslevrarna. Fast visst är det äckligt om ens hund eller katt ska behöva äta giftiga möss, det håller jag med om. Det är inte bättre att de kommer ut i naturen heller, men ibland har nöden ingen lag, särskilt inte i år när det är så stora mängder gnagare...



Vad pratar du om för gift?
Anma
Min kompis hund fick i sig lite råttgift, kanske i mängden vad tre-fyra möss får plats i magen, alltså en liten tugga av råttgiftshögen. Hunden blev jättedålig och höll på och ryka med.
ICA-butikens råttfälla utomhus hade någon smart djä**l brutit upp litegrann så hunden fick in tungan..
MariaS
CITAT (Tezzla @ 28-11-2007, 16:38) *
Vad pratar du om för gift?


Anticimex klass 1. Och för att förtydliga: Detta förhållande gäller när en hund eller katt äter en mus som ätit gift. Äter katterna eller hundarna giftet direkt, räcker det med en halv matsked för att de ska dö.
Anma
CITAT (MariaS @ 28-11-2007, 16:53) *
Anticimex klass 1. Och för att förtydliga: Detta förhållande gäller när en hund eller katt äter en mus som ätit gift. Äter katterna eller hundarna giftet direkt, räcker det med en halv matsked för att de ska dö.

Menar du att om en mus äter en halv matsked gift och blir fångad av en hund och uppäten en minut senare, då är giftet inte längre dödligt? Vad händer då i såfall med giftet i musens mage på en minut?
MariaS
CITAT (Anma @ 28-11-2007, 19:01) *
Menar du att om en mus äter en halv matsked gift och blir fångad av en hund och uppäten en minut senare, då är giftet inte längre dödligt? Vad händer då i såfall med giftet i musens mage på en minut?


En mus klarar inte av att äta så mycke som en halv matsked gift. Skulle musen trots det lyckas bli fångad av en hund så är ju giftet "utspätt" med volymen av en mus också. Det är plötsligt många matskedar mus med gift istället. Hunden blir dålig av att äta musen, men inte livshotande.
Det låter lustigt, men mycke av giftet förbränns på vägen. Från det att musen äter giftet till den dör hinner det gå nästan 24 timmar. Då har det mesta av giftet försvunnit ur musen igen.
Anma
CITAT (MariaS @ 29-11-2007, 07:14) *
En mus klarar inte av att äta så mycke som en halv matsked gift. Skulle musen trots det lyckas bli fångad av en hund så är ju giftet "utspätt" med volymen av en mus också. Det är plötsligt många matskedar mus med gift istället. Hunden blir dålig av att äta musen, men inte livshotande.
Det låter lustigt, men mycke av giftet förbränns på vägen. Från det att musen äter giftet till den dör hinner det gå nästan 24 timmar. Då har det mesta av giftet försvunnit ur musen igen.

Intressant! Har haft möss och visst fick de i sig en del på en gång, mer än vad man tror.
Det fattar jag också att om en mus haft giftet i sig länge så är mycket borta, men min fråga gällde efter en minut.
Så om min hund har äter en stor middag med en halv matsked gift är det inte så farligt och kommer då alltså klara sig? Då är ju giftet utspädd med maten... ?
MariaS
CITAT (Anma @ 29-11-2007, 09:30) *
Intressant! Har haft möss och visst fick de i sig en del på en gång, mer än vad man tror.
Det fattar jag också att om en mus haft giftet i sig länge så är mycket borta, men min fråga gällde efter en minut.
Så om min hund har äter en stor middag med en halv matsked gift är det inte så farligt och kommer då alltså klara sig? Då är ju giftet utspädd med maten... ?


Du har förstått rätt. Hunden blir dålig, men det är inte livshotande. Fast du tänker väl inte testa bara fear.gif
Anma
CITAT (MariaS @ 29-11-2007, 20:17) *
Du har förstått rätt. Hunden blir dålig, men det är inte livshotande. Fast du tänker väl inte testa bara fear.gif

No way!! -fear-.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon