karjo
Hej!

Jag vill minnas att det finns några finskspråkiga odlaiter! Kan ni hjälpa mig med en sak!?? Jag läser om en trädgård i Jakobsstad, Aspegrens heter den. Där används ett ord väldigt ofta och det är "talko". Vad betyder det? Det används i många kombinationer... Tex: talkoarbete, talkodag...

Tackar på förhand med en rose.gif blomma.gif
Anma
Talko är ungefär som taklag, typ taklagsfest. I finland finns en traditdion att man samlar ihop massa folk, vänner och släkt och så gör man jobbet tillsammans, sen bjuds det på mat. Eventuellt också fest. Inte bara vid taklag utan vid en massa olika arbeten. Traditionen har levt kvar mycket mer där än här.
Gudrun i Göteborg
Du ser ett svar här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Talko

Du hittar fler om du googlar yes.gif
Anma
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 26-11-2007, 18:26) *
Du ser ett svar här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Talko

Du hittar fler om du googlar yes.gif

Väldigt mycket bättre förklarat än va jag klarade av! smile.gif
Gudrun i Göteborg
CITAT (Anma @ 26-11-2007, 18:30) *
Väldigt mycket bättre förklarat än va jag klarade av! smile.gif

Men du Anma, det var inte jag som kunde. Jag bara googlade. Hade själv ingen aning om vad talko betydde. Men NU vet jag. Användbart ord, tycker jag.
karjo
En sorts frivilligt, solidarikst arbete kan man säga kanske då?

Jag _visste_ att jag skulle få svar! biggrin.gif
anna_rispan
Snacka om slump! Läste detta nyss på sr.se

Från. sr.se/morgonpasset

2007-11-25, söndag, 12:33
LOVISA: Var inte så jäkla pingvinisk!
Oj, oj, oj, att svenskarna skulle sitta och klämma på så många bra, omän egenhändigt ihopsnickrade, nya ord! Patti och jag började ju fundera lite på vilka ord svenskan skulle behöva apropå den lista med just nya, inte än erkända, ord som svenska dagbladet presenterat i veckan. Pattis favorit blev direkt ”pingvinisk”. Som betyder: oförmögenhet att komma till skott; tendens att glida undan arbete. Själv gillade jag ”macvärdig” bäst: dvs, en sån som tycker sig vara lite förmer än andra. Där andra stavas ordinära PC-användare.

Men allra bäst förslag på nya ord bidrog självklart lyssnarna med:

Mjuvlig: mjuk och ljuvlig på samma gång.

Snul: ngt som är snyggt och fult på samma gång.

Sverka: att klaga på något. Ref. Plus-Sverker.

He: norrländsk term som används så fort något ska sättas och ställas någonstans. Synonymt med engelskans ”put”.

Omelettad: fotad.

Talko: Allmänt arbete som man gör tillsammans. Från finskan.

Mental fetma: att likt en tonåring inte orka.

Fjägg: skägg i utväxtens begynnelse.

Färst: superlativform av få.

Konnektera: att knyta kontakter.

Hörs på fredag/
Lovisa



Artikel i SvD
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon