Karin i Småland
Har fått för mig att prova Decoupage på mina terracottakrukor, få se om det är "min grej" eller inte help.gif

Varit och inhandlat Decoupagelack/lim..en flaska matt och en flaska blank.

Saken är nu den....har finfina servetter med pelargoner på som jag vill överföra på Terracottakrukor men hur börjar man?

Fattar så mycket att krukan ska lackas 2 ggr både in och utvändigt för att bli vattentät men med "vilken" av lackerna (den matta eller blanka), eller kan man använda en "billigare" lack till just det momentet?

Vilken av lackerna ska jag använda när jag stryker på servettmotivet?

En aningens nödhjälp önskas som ni ser g.gif
Tack på förhand för alla tips jag kan få så jag vågar komma igång med pysslandet.
/Karin
Farbror Blå
jaha decOUPage.. läste lite snabbt, trodde det stod decOLLETage whistling.gif
Marita i Vasa
Hej Karin! Decoupage är jätteroligt och relativt enkelt. Jag brukar måla mina krukor först i en färg jag tycker passar till motivet. Som målfärg använder jag helst snabbtorkande akrylfärg men även hobbyfärg går bra. Man kan måla både in och utsida men man kan också måla insidan bara så långt som det blir synligt ovan mullen. Jag tycker dock att akrylfärgen ger bättre yta. Låt torka ordentligt. Klipp ut motivet du vill ha och ta bort alla lager, lämna bara det yttersta med bilden. De flesta servetter är tredubbla och lager nr två brukar sitta mycket tätt mot lager ett så man bör vara observant. Motivet placeras på krukan och man lackar ovenpå motivet med strykningar inifrån och ut mot motivets kanter. Man bör försöka få det så slätt som möjligt men om man jobbar för långsamt blöts motivet upp och går sönder. Första lackningen bra motivet sen får det torka ordentligt varefter man lackar motivet och hela krukan både ut och invändigt ett par gånger med torkning emellan. Obs. Motiv med vita fält blir genomskinliga efter lackning! Vita blommor brukar jag därför ge ett vit penseldrag med hobbyfärg eller akrylfärg för att få fram det vita. Om du använder matt eller glansig lack spelar ingen roll det är bara en smakfråga. Själv använder jag inget special lack som oftast är dyrare utan använder halvmatt möbellack som går lika bra. Lycka till! Jag ska senare idag försöka hitta bilder på mina byttor så du får se men nu måste jag på stan Hejdå! Marita.
Tosan
Eftersom motivet blir genomskinligt kan man åxå måla vitt under om man vill.
Sen stryker jag lack på ytan innan jag sätter dit motivet så det klibbar fast.
Matt eller blank lack är som sagt en smakfråga, på glas blir det snyggt med matt, det ger en frostad yta. Men jag har tom använt vanlig klarlack och vanligt papper och det funkar det med.
Karin i Småland
CITAT (Marita i Vasa @ 01-12-2007, 12:13) *
Hej Karin! Decoupage är jätteroligt och relativt enkelt. Jag brukar måla mina krukor först i en färg jag tycker passar till motivet. Som målfärg använder jag helst snabbtorkande akrylfärg men även hobbyfärg går bra. Man kan måla både in och utsida men man kan också måla insidan bara så långt som det blir synligt ovan mullen. Jag tycker dock att akrylfärgen ger bättre yta. Låt torka ordentligt. Klipp ut motivet du vill ha och ta bort alla lager, lämna bara det yttersta med bilden. De flesta servetter är tredubbla och lager nr två brukar sitta mycket tätt mot lager ett så man bör vara observant. Motivet placeras på krukan och man lackar ovenpå motivet med strykningar inifrån och ut mot motivets kanter. Man bör försöka få det så slätt som möjligt men om man jobbar för långsamt blöts motivet upp och går sönder. Första lackningen bra motivet sen får det torka ordentligt varefter man lackar motivet och hela krukan både ut och invändigt ett par gånger med torkning emellan. Obs. Motiv med vita fält blir genomskinliga efter lackning! Vita blommor brukar jag därför ge ett vit penseldrag med hobbyfärg eller akrylfärg för att få fram det vita. Om du använder matt eller glansig lack spelar ingen roll det är bara en smakfråga. Själv använder jag inget special lack som oftast är dyrare utan använder halvmatt möbellack som går lika bra. Lycka till! Jag ska senare idag försöka hitta bilder på mina byttor så du får se men nu måste jag på stan Hejdå! Marita.


Hej Marita...tusen tack för alla tips och råd dom var toppenbra, vill jättegärna se dina foton på byttorna thanks.gif
/Karin
Marita i Vasa
Hittar inte mina foton bland alla tusenfoton. Bilder på decoupageteknik finns dock i mitt album på AoT. Sök under medlemmar efter maritarisku så hittar du min sida. Gå till album och rubrik Decoupageteknik så finns några foton där. Hälsn. Marita.
Karin i Småland
Hoppas jag kan bli lika duktig whistling.gif whistling.gif ....dina saker var så jättefina Marita.
sobbe
Titta in på www.liljashobby.se
Karin i Småland
Nu har jag en fråga till som jag hoppas få svar på........har vita runda oljelampor (klot) som är släta och fina, behöver jag överlacka "hela" klotet efter att ha limmat dit servettbilden eller räcker det bara med att lacka över motivet???
Väntar med spänning för nu står allt material på köksbordet å bara väntar på att jag ska komma igång bravo.gif
Gillan
Hej Karin!

Så här står det i mina instruktioner från Panduro: När du är färdig kan det vara en bra ide´att stryka ut ett lager med lack över hela föremålet för att få en mer slitstark yta. Jag gör själv så för att känna mig lite säkrare. Men nu har ju jag alldeles nyss startat med decoupage själv, så min personliga erfarenhet är inte så stor. Jag använder ofta den frostade glaslacken eftersom jag tycker mycket om den effekt det får.

Dessutom så "bränner jag" glasdecoupagen i ugnen i 160 grader i 30 min.

Hoppas det går bra för dig tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon