foolishRice
Hej på Er!

Jag har precis börjat bygga en wiki om mikroförökning.
Det är tänkt att den ska handla mycket om hur man sår egna orkidéfrön hemma i köket. Men även om kloning och sånt.

Alla som känner sig manade är välkomna att lägga till erfarenheter, kunskaper och rätta eventuella felaktigheter. Det är enkelt att komma igång om man vill!

Här är länken: http://www.beffo.se/foolishrice/wiki/index.php/Huvudsida

// Markus Axelsson
kerstin z5-6
Superbra! tackar !!!jag ska precis så ! blomma.gif
Fyller på om jag får resultat -sterila metoder är jag i alla fall bekant med smile.gif
KURT
Skall man autoklavera medium som innehåller socker och proteiner så brukar det leda till maillardreaktioner och allt blir mörkt. Kan man så är det bättre att autoklavera sockret separat och blanda i det sterilt efteråt. Om mediet mest innehåller salter brukar det gå bra att ha med sockret från början.

*Ulrica*
CITAT (KURT @ 02-12-2007, 06:23) *
Skall man autoklavera medium som innehåller socker och proteiner så brukar det leda till maillardreaktioner och allt blir mörkt. Kan man så är det bättre att autoklavera sockret separat och blanda i det sterilt efteråt. Om mediet mest innehåller salter brukar det gå bra att ha med sockret från början.

confused.gif
giggle.gif
unsure.gif
wacko.gif
a0a.gif
crazy.gif

WOW! Det var längesedan jag läste ett sånt långt stycke utan att fatta någonting!
ser fram emot att en dag kunna nicka instämmande till ditt inlägg, Kurt!
kerstin z5-6
Hm -men måste man verkligen autoklavera ?? ohmy.gif
jag tänkte nog ha kemisk sterilisering och aseptiskt förhållningssätt i övrigt
Ev micro till själva mediet -menar du att sockret inte ska vara med i micron i så fall ?
foolishRice
Jag tror inte det spelar någon stor roll.

Millardreaktionerna är just vissa sockerarter och proteiner... precis som när man kokar knäck. Det är normalt ingen stor halt proteiner i mediet; det förekommer naturligtvis i tillsatserna och i vissa näringsmedier har man tillsatt kaseinhydrolysat, vilket i stort sett är mer eller mindre korta peptider och fria aminosyror.

Du bör nog på något vis värmesterilisera mediet. Man kan ju också filtrera det genom ordentliga filer under vakuum. Du verkar ha tillgång till ett lab? smile.gif

Häftigt föresten att folk börjar snacka om Millardreaktioner och att jag får svar om orkidéfrösådd så snabbt här på Odla. Jag postade ett exakt likadant inlägg i forumet på Svenska Orkidésällskapets sajt, där har jag inte fått någon respons alls!
*Ulrica*
Det är också väldigt skönt för såna som mej som börjar få bekymrade blickar från omgivningen för att jag bygger ett förkultiveringsrum för perennsådder i källaren att läsa att det finns såna som är ännu djupare ner i träsket... yes.gif

Ps. hoppas ni fattar att fnissen och skrattet ovan var hälften beundran och hälften avund och inget annat... tummenupp.gif
KURT
Maillardreaktionerna är ju mycket viktiga i t ex matlagning, det är de som ger så många goda smaker i t ex öl, choklad, kaffe, rostat bröd eller knäck. Se t ex recept på 300 min ägg:

http://gittosmat.blogspot.com/2007/11/lngkokt-gg.html

Jan Lindgren
Hej!
Det går utmärkt att autoklavera färdigblandade näringslösningar i en vanlig tryckkokare. Jag har provat både med orkidemedium och medium för ericaceae. Orkidemediet var för terresta orkideer. Vill du ha lättillgänglig information så läs boken: Plants from Test Tubes av Lydiane Kyte. Eftersom jag inte hade råd med en riktig sterilbänk så använde jag hennes still-air box. Kemikalier och utrustning är dyrt. Jag fick investera ganska många tusen kronor till mina försök men det är helt klart att det går utmärkt att mikroföröka hemma. Har man ingen vana vid sterilarbete så är det bra att få råd av någon som kan.
Du använder normalt inte proteiner till näringslösningarna men ibland lite aminosyror.
MVH
Jan Lindgren
KURT
Har man inte tillgång till autoklav så är det bättre att koka upp ett vattenbad med mediet i en flaska med korken löst påsatt, och sedan låta det stå till nästa dag då man upprepar uppkokningen, och sedan ytterligare en gång. Det är en streliseringsmetod som kallas tyndallisering som man förr använde för värmekänsliga saker, numera filtrerar man i stället.

kerstin z5-6
Hm .. jag är sjuksköterska/lärare -har tillgång till både autoklav o sterila instrument och tja nån sorts lab , men klorin angel_not.gif kan väl vem som helst skaffa , socker o agar agar likaså ?
Jag gillar inte när det blir för "teknikalistiskt .."
Terresta orkideer gäller det.
Jag testar och återkommer med reultat
Du vet väl att det är på Odla det händer nåt foolishRice? coolgleam.gif haha smile.gif
Jan Lindgren
Hej Kerstin!
Jag rekommenderar att du köper en färdig blandning av orkidemedium. De flesta har inte tillgång till alla kemikalier. Det enklaste orkidemedierna är för epifyter. Här följer ett för cymbidium.

Modified Knudson´s C
Ca(NO3)2 x 4H2O 1000
(NH4)2SO4 500
MgSO4 x 7H2O 250
KH2PO¤ 250
FeSO4 x 7H2O 27,8
Na2 EDTA 37,3
MS minor salts 32,8
Coconut milk 100ml
Sucrose 20000
Agar 6000

Allt är i mg per liter
Ph 5,5


Ms minor salts
H3BO3 6,2
MnSO4 x H2O 16,8
ZnSO4 x 7H2O 8,6
KI 0,83
Na2MoO4 x 2H2O 0,25
CuSo4 x 5H2O 0,025
CoCl x 6H2O 0,025

Också mg per liter


För att fixa en sådan här blandning krävs en ganska avancerad utrustning så därför är det lättare att köpa allt färdigt tills man vet att det är kul och värt investeringarna.
Det här är nog den enklaste blandningen. Skall man göra en för terresta orkideer så blir det svårare och ger man sig in på Cypripedium så blir det ännu mer avancerat. När jag mikroförökade rhododendron så var jag tvungen att variera vissa ämnen för att hitta rätt blandning för varje sort. Jag köpte färdig Anderson´s rhododendron formula som bas och varierade huvudsakligen koncentrationen av IAA och 2iP.
Ska man sterilisera något hemma så är nog en tryckkokare enklast.
MVH
Jan Lindgren
foolishRice
Det är jobbigt med för mycket tekniska detaljer och för många svåra termer. Det är lite meningen med wikin att försöka nå ut till alla, varesig man har labb och ett ofantligt ordföråd av tekniska facktermer eller om man sitter hemma och normalt sett bakar kakor.

Jag skulle nog inte rekommendera någon att börja jaga efter ett hundratal olika salter för att själv röra ihop ett medium efter något av de klassiska botaniska medierna (Knudson C, Murashige and Skoog, BM etc.). Det fungerar normalt med blomstra eller någon annan blomgödning från trädgårdshandeln. Går man efter att försöka efterlikna kvävehalten i en två ggr utspädd MS så har man ett schysst eget medium. Spårämnen finns ju tillsatta i gödningarna och förekommer för den delen alltid i "smutsiga kemikalier".

Komplexa tillsatser är jättebra eftersom de just är komplexa.
Finns det något tips som jag skulle vilja ge är det isåfall att alltid blanda i banan i medierna. Mosa den riktigt ordentligt till en fin puré.
Jan Lindgren
Hej!
Är du intresserad av härdiga orkideer så finns de på www.lidaforsgarden.com/orchids Vi är många som köpt plantor därifrån. Mina små cypripedium åt ankorna upp. Nu har jag satt stängsel runt rabatten.
MVH
Jan Lindgren
foolishRice
Jag kom på en sak om det där med steriliseringen av dina medier Kerstin!
Jag har använt micron några ggr, och det har gått bra (förutom en gång då allt kokade över och jag fick skura hela micron från fastbränd agarsirap. Jag hade aktivt kol i mediet då; och det såg ut som en mindre katastrof.

Men iallfall, det är alltid bra att låta burkarna stå, färdiggjutna och klara, någon vecka eller två och inte börja så eller ympa direkt. Ifall något hemskt har överlevt steriliseringen så ser man ju inte det fören efter några dagar eller någon vecka. Det är synd att förlora frön.

Vad är det du tänkte så; något egenodlat kanske?
Färska eller torkade frön?
Piccante
CITAT (foolishRice @ 01-12-2007, 23:07) *
Hej på Er!

Jag har precis börjat bygga en wiki om mikroförökning.
Det är tänkt att den ska handla mycket om hur man sår egna orkidéfrön hemma i köket. Men även om kloning och sånt.

Alla som känner sig manade är välkomna att lägga till erfarenheter, kunskaper och rätta eventuella felaktigheter. Det är enkelt att komma igång om man vill!

Här är länken: http://www.beffo.se/foolishrice/wiki/index.php/Huvudsida

// Markus Axelsson

Jag är imponerad av din kunskap, verkar jättespännande att hålla på med mikroförökning! Har dock lite synpunkter på detta stycke:
Självbefruktning (kleistogami)

CITAT
Man uppskattar att ungefär 3% av orkidéarterna är kleistogamer. Några av dessa har möjligheten att befrukta sina egna blommor då ingen pollinatör kunnat sköta jobbet åt dem. De har alltså kleistogami som en överlevnadsfunktion.

Ett exempel på en orkidé som kan pollinera sig själv om inte pollinatören varit närvarande under blomningen är Epipactis helleborine (en terrest orkidé från norra halvklotets tempererade klimat). Denna orkidé roterar sin pollinia in mot stigman (Light et. al, 1998).


Kleistogami och självbefruktning är inte samma sak. Kleistogami innebär att blomman aldrig öppnas utan självpollineras inuti den ej utslagna knoppen, har alltså inget med pollinatörer att göra. Det finns ju många växter som självpollineras men de flesta gör det med utslagen blomma.
foolishRice
Ah, perfekt! Det är exakt den typen av feedback som jag vill åt. Det är bara att ändra i artikeln! Jag vill uppmuntra alla att göra ändringar på allt som är fel, knasigt beskrivet eller på annat vis konstigt. Man behöver inte ens bli medlem eller logga in för att ändra på innehållet. Ändringar går dessutom alltid att återställa (om någon skulle tycka det vore kul att sabotera eller om något skulle gå snett) så det finns ingen fara i att "råka förstöra" eller så.
kerstin z5-6
smile.gif
Nej jag tänker inte köpa en massa jox .. men tack för rådet, jan jag har läst sidan x flera -inte heller tänker jag betala 250 -550 kr för cypripediumpjutteplantor coolgleam.gif -redan gjort det :)haha .. de har två tre blad varje år ...
Nu tänker jag så själv , tyvärr har jag tillgång endast till torra fröer
Att vänta med mediet , för att se ex bakterietillväxt -var ett bra råd
Banan -mhm ..
Har du läst detta ?
Orkideer från tempererade delar av jorden måste i odlings-
substraten ha en tillsats av endera av en
liten bit potatis, kålrot, banan, kokos-
mjölk, ananassaft eller vissa andra"

I mitt fall gäller det fa Dactylorhiza.. och det var receptet på den här hemsidan som jag tyckte var alltför krångligt och dyrt.
jag har ga 3 .. ganska mycket ...Undrar om det kan vara nåt ?
Sidan jag pratar om är naturligtvis denna
Svantes sida

Ulrica smile.gif Visst är det tur så länge det finns folk som är ännu frögalnare än en själv -hihi ..smile.gif
maken har micrat frö av misstag en gång .. ska undvika kolblandning i micron -tack för det -tror jag autoklaverar på jobbet i stället smile.gif
kanske ska jag testa en banan en Ga 3 variant -?
Jan Lindgren
Hej!
Jag har provat med torra frön av dactylorhiza och epipactis. Det gick utmärkt. Jag använde visserligen ett färdigt medium och tillsatte bara socker och ananassaft. Det var naturligtvis efter ett inspirerande föredrag av Svante. Gör bara inte som jag . Efter att ha fått igång plantorna i jord så glömde jag dem en period i källaren. Det visade sig att de kan inte leva utan vatten!!!
MVH
Jan Lindgren
kerstin z5-6
Nämen Jan !...men tack -då kanske jag får de torra fröna att gro då smile.gif

Jag fick för en del år sedan vildinsamlade frö att gro i nån vitmosse skogsförna mix .. som jag läst häxeder över och annat .. men inte blev de något -Nu förstår jag att de saknade näringsmedium .. ja jösses..vad man lär sig här smile.gif
Jan Lindgren
Hej!
Jag försökte så orkideer -93. Hittade anteckningar om vilka som grodde från torra frön. Epiactis gigantea, Dactylorhiza praetermissa, fuchsii, foliosa, incarnata, elata, maculata, purpurella. D. foliosa och maculata var snabbast och grodde efter 19 dagar. E. gigantea tog två och en halv månader.
MVH
Jan Lindgren
kerstin z5-6
tackar ! det låter bra det smile.gif
foolishRice
Jan, du verkar mycket intresserad och kunnig. Sätt igång och skriv! Du passar wikins målgrupp perfekt.

Det känns alltid bra att skriva av sig lite och dela med sig av sina erfarenheter. Wikin har inte så mycket som direkt är inriktat mot terresta och subtropiska orkdiéer. Det verkar som Du behövs.. smile.gif

För att skriva rubriker:
=Rubrik=
==Underrubrik till rubrik==
===Underunderrubrik===

Lista (numrerad):
#första
#andra
#etc

Lista (onumrerad):
*första
*andra
*etc

Intern länk (i fallet till artikeln "terrest orkidé"):
[[terrest orkidé]]

Skriver man in en intern länk till en artikel som ej existerar kommer den som länk att bli röd. Klickar man på den hoppar man direkt in och redigerar den nya artikeln...

Extern länk:
[http://www.blabla.se Länknamnet]

Det är ganska intuitivt när man börjat...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon