Full version: Om ett barn far illa
ingrid fuxwall
Tycker att det verkar så svårt, man måste vara anonym och vårdnadshavaren ( oftast är det ju den som brustit) blir informerad vare sig, eller har jag missuppfattat hur det går tillväga.

ingrid
Eva-Helene
Den som blir anmäld får inte veta vem anmälaren är om denne vill vara anonym!
pejori
CITAT (Eva-Helene @ 02-12-2007, 00:22) *
Den som blir anmäld får inte veta vem anmälaren är om denne vill vara anonym!


precis...dom upplyser inte vem som anmält...du behöver inte ens tala om för dom vem du är tummenupp.gif
(namnmässigt alltså)
Raija på Närkeslätten z3
ja, vårdnadshavaren blir informerad om anmälan - ja, varje förälders rätt i detta landet. (Om faran och skyddsbehovet är stort och angeläget kan det ibland vara så att barnets skydd ordnas först - omedelbart LVU-omhändertagande, dock relativt ovanligt).

Vårdnadshavaren blir också informerad om vem/vilka som anmält om detta framgår av anmälan. Dock kan anmälaren begära sekretessskydd. För att detta ska kunna ges krävs dock starka skäl. Oro och obehag räcker inte. Anmälaren kan, om man vill vara garanterat anonym inför vårdnadshavaren, avstå från att berätta sitt namn.

Svåra avvägningar detta - särskilt om man känner obehag, oro eller kanske tom rädsla för egen eller sin familjs del.
Och ändå så viktigt om det är ett barn som behöver skydd/hjälp - att de som ser, anar, får berättat för sig - vågar reagera och anmäla.

Hoppas att du hittat ett sätt att hantera situationen.
netaave
Socialförvaltningen är tvungna att kolla upp alla anmälningar, även dom som kommer in anonymt.

Tycker du det är svårt så skriv ner allt som du känner det och skicka i brev till socialförvaltningen.

Vill du inte vara anonym, men inte vill att personen du anmäler ska veta vem du är, ring och prata med en handläggare, du behöver ju inte uppge vem du är innan du får garantier för detta. Ofta förhör dom sig om orsak innan dom tar reda på vem du är.

Är detta ett barn som går i skolan eller på förskolan och du vet vilken så ring och prata med rektor/förskolechefen, är det nåt så är dom oftast medvetna om det. All denna personal har tystnadsplikt.

Till slut vill jag bara säga att slå larm!!! Gör verkligen det om du fog för dina misstankar.
Floppy
rose.gif till dig som vågar...önskar någon hade vågat när jag var liten...alla visste att jag for illa men de bara stod och tittade på...jag har ändå haft tur som fick den hjälpen som jag behövde...men den kunde ha kommit tidigare...och från en vuxen...nu var det jag själv som tog tag i saken när jag blev lite äldre...7-8 år gammal ungefär...
lena:-)
Jag kan ifrågasätta att ringa till förskolechef/rektor. De kan väl knappast mer än hänvisa till sociala myndigheter. Deras avvägande om att anmäla gör de på egna ställningstagande och ( tror jag ) skall inte påverkas av anonyma telefonsamtal. De kan ju inte heller tala om för dig om det finns anledning att anmäla eller inte. De har ju tystnadsplikt som sagt. Rådet är nog att ringa "socialen". Prata med dem, var gärna anonym, de kan säkert även råda dig hur du skall göra.
Tosan
Sluta fundera, anmäl!
Du kan göra en anonym anmälan, som de andra säger. Men, gör du en polisanmälan så se till att barnen inte står som målsägande i anmälan! Målsägande får automatiskt en kopia på anmälan hem i brevlådan, och far barnet illa på den adress där denne står skriven så är det med andra ord direkt hem till den anklagade. Och för att undvika det är det nog du som måste stå som målsägande i anmälan, annars är du bara den som skvallrar för mamma/pappa och barnet ger inga fler signaler på att nåt är fel hemma.
Men börja med soc, det är ändå de som i slutänden har ansvaret för vad som händer, även vid ett eventuellt tingsrättsbeslut.
Lycka till!
Sailor Pluto
Håller helt och hållet med om att du ska anmäla (anonymt eller inte) om du anar ugglor i mossen! Har önskat många många gånger att någon vuxen hade gjort det för mej när jag var liten, men det hände aldrig...

För några år sedan ringde en bekant direkt till socialen när h*n blev orolig för ett barn, och h*n behövde inte lämna sitt namn då. Vet dock inte hur det gick sedan, om h*n kanske behövde identifiera sej ändå.
ingrid fuxwall
CITAT (Tosan @ 02-12-2007, 13:32) *
Sluta fundera, anmäl!
Du kan göra en anonym anmälan, som de andra säger. Men, gör du en polisanmälan så se till att barnen inte står som målsägande i anmälan! Målsägande får automatiskt en kopia på anmälan hem i brevlådan, och far barnet illa på den adress där denne står skriven så är det med andra ord direkt hem till den anklagade. Och för att undvika det är det nog du som måste stå som målsägande i anmälan, annars är du bara den som skvallrar för mamma/pappa och barnet ger inga fler signaler på att nåt är fel hemma.
Men börja med soc, det är ändå de som i slutänden har ansvaret för vad som händer, även vid ett eventuellt tingsrättsbeslut.
Lycka till!

Detta förstår jag inte!!
Hur kan någon annan än barnet och dess förälder vara målsägare?

ingrid
ingrid fuxwall
CITAT (netaave @ 02-12-2007, 11:53) *
Socialförvaltningen är tvungna att kolla upp alla anmälningar, även dom som kommer in anonymt.

Tycker du det är svårt så skriv ner allt som du känner det och skicka i brev till socialförvaltningen.

Vill du inte vara anonym, men inte vill att personen du anmäler ska veta vem du är, ring och prata med en handläggare, du behöver ju inte uppge vem du är innan du får garantier för detta. Ofta förhör dom sig om orsak innan dom tar reda på vem du är.

Är detta ett barn som går i skolan eller på förskolan och du vet vilken så ring och prata med rektor/förskolechefen, är det nåt så är dom oftast medvetna om det. All denna personal har tystnadsplikt.

Till slut vill jag bara säga att slå larm!!! Gör verkligen det om du fog för dina misstankar.

Men enligt de jag talat med kan inga garantier, hur mycket de än lovar, garantera att inte anmällarens namn på ett eller annat sätt kommer fram, om inte annat så den mänskliga faktorn.

Uppricktigt sagt tycker jag alla regler är till barnens nackdel. Självfallet finns det falska anklagelser som kanske sorteras bort men min åsikt är att många avstår från att anmälla då alltid vårdnadshavaren (oftast mamman) alltid får veta om det innan en utredning görs och att många därför avstår från att anmälla.

ingrid
Netha
Tveka inte! Ring Socialkontoret redan imorgon.
Du behöver inte alls tala om vad du heter ... jag har för massor av år sedan anmält att barn for illa.
Personen på socialen frågade mig om jag ville uppge mitt namn ... Nej det ville jag inte
och det mötte inga hinder.

Resultatet blev att det sociala gjorde hembesök i familjen och ordnade så att de fick hjälp i form av person som kom
till dem varje morgon och hjälpte, lärde mamman hur man skulle ta hand om barn, laga mat och att de behövde få x antal mål/dag
och inte fick agas.


Ett annat fall... mamman lämnade tvååring ensam i lgh ... pojken stod i köksfönstret, bankade och grät.
Vi var ett antal grannar som reagerade och agerade ... ringde socialjouren.
Därifrån kom en person tillsammans med bostadsbolagets jour som låste upp.

Grabben är nu 30+ och har, hur underligt det än kan låta... varit nära i familjen genom sambo och barn ... dock inte i vår fam men via
barns resp.

Han har idag realtionsproblem och svårt att knyta sig an till barnet han är far till. sad.gif

ingrid fuxwall
Men hur fungerar det egentligen?
Om en anmällan görs - hur informeras föräldrarna/informeras båda föräldrarna (om de inte bor ihop)

ingrid
lena:-)
Det vet jag inte men om du ringer till Socialkontoret så kan de säkert upplysa dig om hur det fungerar. Det kan tex beror på om det är delad vårdnad tex...har man ensam vårdnad är det väl bara vårdnashavaren som är ansvarig ? Om du frågar innan du "anmäler" så får du korrekt svar.
För i detta fallet så är det ju det du vill ha.,.korrekt svar..inte antaganden...
Lycka till !!!

CITAT (ingrid fuxwall @ 02-12-2007, 22:03) *
. Självfallet finns det falska anklagelser som kanske sorteras bort men min åsikt är att många avstår från att anmälla då alltid vårdnadshavaren (oftast mamman) alltid får veta om det innan en utredning görs och att många därför avstår från att anmälla.

ingrid


Men är det inte en rättighet och förutsättning att den som vårdar/ missvårdar barnet får reda på det? Hur skall man annars kunna göra en utredning? Och om mitt barn blir missvårdat om det skulle vårdas av någon annan så vill jag absolut få reda på det.
netaave
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-12-2007, 22:49) *
Men hur fungerar det egentligen?
Om en anmällan görs - hur informeras föräldrarna/informeras båda föräldrarna (om de inte bor ihop)

ingrid


Ringde soc och frågade idag.

Mycket kort sammanfattning.
Alla anmälningar följs alltid upp.
Vid en anonym anmälan kallas den anmälde upp till soc för ett samtal där h*n informeras om anmälan.
Utifrån det samtalet görs sedan en handlingsplan om man bedömmer att anmälan är skälig. Samtal sker flera ggr och ett hembesök görs.
Gäller anmälan ett barn som far illa, tas alltid kontakt med förskola/skola. Utredning görs alltid förutsättningslöst från barnets perspektiv.
Är vederbörande känd på kontoret för det h*n är anmäld för eller anmäld tidigare görs en utredning och nästan alltid någon form av åtgärd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon