Full version: Pepparkakshus
HelenN
Gör ni delarna själva eller köper ni färdiga ?? Vad dekorer ni dem med? Äter ni upp pepparkakshuset efter jul?

Jag bakade alltid delarna jämt förr, tills jag missade ett par minuter i ugnen så huset förvandlades till ett "pepparkaks skjul" under natten. Ungarna vaknade på morronen & sa: mamma.........du har ju bakat ett pepparkaks skjul.....det blev ju en kul grej
rotfl.gif

Nu för tiden köper jag färdiga delar.....färdig kristyr. Jag limmar ihop dem med smält socker och smälter gula sug karameller & gör fönster av. Sen garneras huset med vit kristyr & nonstop. Sen strör jag över lit kokos så det ser nysnöat ut...hehe. Sist men inte minst stoppar jag in en liten belysning i huset & det lyser sååååå fint!
Betty
Har inte gjort nåt pepparkakshus på flera år nu men förr - när barnen ännu bodde hemma så brukar jag bygga. Jag köpte färdig pepparkaksdeg men gjorde huset med egna mallar. Limmade ihop delarna med smält socker, passade samtidigt på att göra en cykel (!) av smält socker, den brukar få stå lutad mot en husknut. Gjorde egen kristyr och gjorde rutor på taket, satte en nonstop-karamell i varje ruta, vita kristyr-knutar på huset och rött silkespapper på insidan av fönstren (huset var storleksanpassat efter en ficklampa med 9 voltsbatteri som lyste upp fint där inne). Bomullstuss (rök) i skorstenen. Huset brukar stå på en liten bricka täckt med bomull och jag pudrade till sist florsocker (nysnö) över alltihopa. smile.gif

Vilka trevliga byggarminnen som nu väcktes till liv! Jag tror jag ska bygga ett pepparkakshus i år igen biggrin.gif

Barnen brukar smaska i sig delar av huset efter jul - åtminstone knapra lös nonstopen från taket... rolleyes.gif
anna_rispan
Brukar man inte använda gelatinplattor som fönsterglas också?
pia i sundsvall
Gör inte peparkakshus själv, har provat några gånger men det är för svårt för mej smile.gif, men pepparkaks gubbar och gummor blir det en hel del av, är lite lat av mej så jag köper färdig deg. laugh.gif
Monica i Nässjö
Jodå, jag är barnsligt förtjust i att bygga pepparkakshus. Ett stort, med gelatinfönster och belysning i har de blivit i några år nu. Men när jag ska montera ihop hela skapelsen så är det mammavarning. "Håll er undan, ungar! Nu ska mamma sätta ihop huset!" Alltid är det någon del som går sönder ranting.gif och aldrig att man klarar sig undan att bränna sig -cry-.gif .

Läste någonstans om någon som satte ihop pepparkakshuset med limpistol. Hm... kanske skulle testa med det i år.[attachment=10169:pehu.jpg]
titti49zon6
Förr gjorde jag pepparkakshus men nuförtiden är jag för lat naughty.gif
Vilket fint hus du gjort Monica tummenupp.gif
Eva i Skåne
Förr gjorde vi alltid pepparkakshus, men nu är barnen inte intresserade längre.
En gång försökte jag göra med egen mall, men det var inte alls så lätt när delarna var utbakade och hade svällt i kanterna och det inte blev raka vinklar. Sen blev det köpt byggsats.
Egen kristyr, även lite med färg i så det kunde bli lite grönt granris och pynt runt huset, gelatinblad i fönstren, dekor av nonstop och annat smått smågodis, florsocker som snö. Jag hade också det på en bricka med en uppsättning småtomtar utanför huset.
Lite knaprande på huset blev det vissa år, men det var mest godisbitarna som blev uppätna.

Jag säger som någon tidigare här. Detta väcker gamla minnen och lockar kanske till ett husbygge innan jul flirting.gif
ingrid fuxwall
Håller med föregående - ska nog göra ett pepparkaks hus i år.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon