Full version: Skvattramfrön finns
Marita i Vasa
Den som nu vill ha skvattramfrön så meddela mig postadress så skickar jag. Fröna är vildinsamlade dvs från plantor som växer här i kärrmark. Marita.
Juli S
Vågar man tigga om det finns några kvar blush.gif ?

MVH, Julia
Marita i Vasa
Tigg på bara! tummenupp.gif Skogen är full med skvattramfrön! Marita.
Anders Roslagen
Om jag hade fuktigare läge skulle jag också tigga frö, men det får vara tyvärr. Vore intressant att korsa med den extremt härdiga kinesiska Rhododendron hippophaeoides, en vacker blålila art. Man kan tydligen använda Skvattram som moderplanta, de korsar sig. Intressant, eller hur? Kan ni inte korsa fram lite rhododenron för norra Norden!?!


Marita i Vasa
Anders, ska du inte försöka i alla fall? Du får väl vattna lite och odla den i torv. Sen får du själv försöka med korsningar. tummenupp.gif I Finland finns redan en man, Kristian Theqvist som sysslar med korsningar av skvattram och andra rododendronarter. Han har en egen rododendrondal ute i sydvästra skärgården. Hans hemsida heter Rhodogarden.com Titta in där! bravo.gif
Marita.
Jan Lindgren
Hej!
Jag anser nog inte att Rhododendron hippophaeoides är särskilt härdig. Jag har övervintringsproblem här i zon 3. Som tur är är den lätt att sticka så man kan alltid ha ett par reservplantor. Det finns en hybrid mellan trichostomun och en amerikansk art av skvattram. Arctic Tern. Tyvärr är den dåligt härdig.
MVH
Jan Lindgren
Anders Roslagen
CITAT (Jan Lindgren @ 05-12-2007, 15:05) *
.../
Jag anser nog inte att Rhododendron hippophaeoides är särskilt härdig. Jag har övervintringsproblem här i zon 3./...



Intressant... Har du någon koll på vad du har för proveniens på din/dina? Det finns vanlig björk i Sydeuropa som inte växer bra hos oss i zon III - för att ta ett exempel på att ett artnamn inte är en garanti för viss härdighet...

CITAT (Marita i Vasa @ 05-12-2007, 10:37) *
.../I Finland finns redan en man, Kristian Theqvist som sysslar med korsningar av skvattram och andra rododendronarter. Han har en egen rododendrondal ute i sydvästra skärgården.../


Tack för tipset, ska kolla upp hans sida! Jag har torrt och kalkrikt, inget kommunalt vatten och begränsad tillgång från egen brunn, så jag vill inte göra trädgården till en svårighet och börda. Men ska absolut klura lite på om det är möjligt!
naughty.gif
sqrulan
Här finns det hur mycket som helst,vildväxande i massor.Doftar så himla gott!
Inga från Närke
Sökte på nätet och där står det att de är giftiga, ville bara tipsa om det om ni inte visste om ni har småbarn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon