Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Christoffer
Uppdrag granskning om ICA:s köttfärs
Netha
Har spelat in progr och ser det imorron.
Vi köper aldrig annat än butiksmald färs i våra ICA-butiker.

Men visst är det väl för hemskt att det ska fifflas som det görs. thumbdown.gif sad.gif
aanderss
våpr ica butik maler egen kötfärs ibland men annars har de bara i från västerås eller euroshoppers
TEZZ
Jag tyckte det var ett väldigt bra reportage. Tack Janne Josefsson och killen som vågade berätta. Jag kommer aldrig mera att köpa kött. Jag tror tyvärr att detta fusket förekommer lite varstans. Nu kommer förmodligen inte något fusk (bedrägeri) att förekomma på ett bra tag men sedan, när allt lagt sig, är vi tillbaka igen. Tyvärr segrar girigheten över moralen. Jag hade förtroende för ICA MAXI tidigare men nu är det på noll. Jag vet inte var jag ska handla för det är säkert likadant på andra ställen.
Hoppas att livsmedelsverket kan polisanmäla butiksägarna.
aanderss
vi hade en fin köttbutik i byn för 5 årsedan men den la ner för vår dåvarande ica handlare var konstig. kostade köttbutikens kötförs 29 kr kostade icas 28 kr så höll han alltid på. vi hadelade alltid i köppbutiken för man kunde se när han malde köttet
Kathy
CITAT (Rosmarin @ 05-12-2007, 23:19) *
Jag tyckte det var ett väldigt bra reportage. Tack Janne Josefsson och killen som vågade berätta. Jag kommer aldrig mera att köpa kött. Jag tror tyvärr att detta fusket förekommer lite varstans. Nu kommer förmodligen inte något fusk (bedrägeri) att förekomma på ett bra tag men sedan, när allt lagt sig, är vi tillbaka igen. Tyvärr segrar girigheten över moralen. Jag hade förtroende för ICA MAXI tidigare men nu är det på noll. Jag vet inte var jag ska handla för det är säkert likadant på andra ställen.


Nu såg jag inte programmet men fusket med att paketera om köttförpackningar och flytta fram datumet sysslade vår butikschef med redan i början av 80-talet.
Det händer nog lite varstanns kan jag gissa.
Säkrast är att handla i en butik som har hög omsättning på färskvarorna.
aanderss
i sommars köpte jag ett bröd på en mack. brödet var pågens jag köpte de den 2 juli men bakdagen var den 3 juli
Piccante
Har precis kollat programmet på svt.se. Detta beteende är ju helt skandalöst, rent kriminellt att packa om och ändra datum på köttfärs sick.gif
Hoppas att miljökontoret på de berörda orterna gör oanmälda besök redan i morgon och tar prover på alla köttsorter. rtfm.gif

Tror förresten att detta kan bli "årets avslöjande" i klass med Josefssons valstugereportage härom året som sänkte ett helt parti den gången.
sqrulan
I vissa lägen så tycker jag att man måste använda näsan.

Sjävklart så försöker dom flesta att tjäna pengar,men mat kan du även
äta efter sista förbrukingsdatum om du använder näsan.Man blir inte sjuk och dör
av matförgiftning om det är någon dag över!!! rose.gif
Men för den delen så menar jag inte att det är rätt att göra så. nono.gif
Piccante
CITAT (sqrulan @ 06-12-2007, 00:58) *
I vissa lägen så tycker jag att man måste använda näsan.

Sjävklart så försöker dom flesta att tjäna pengar,men mat kan du även
äta efter sista förbrukingsdatum om du använder näsan.Man blir inte sjuk och dör
av matförgiftning om det är någon dag över!!! rose.gif

Man dör nödvändigtvis inte men risken ökar markant. Köttfärs ÄR ett av de mest känsliga livsmedel som finns eftersom det är så processat. Köttet hanteras så mycket efter styckningen eftersom det ska malas en eller flera gånger och packas. Dessutom innehåller köttfärs mycket luft vilket gör att bakterier kan tillväxa bättre, på en hel köttbit kan det bara bli tillväxt av oönskade organismer på ytan.

Har själv gjort en mikrobiologilabb en gång på köttfärs och vet att bakterihalten är hög även om den i samtliga prov då var under gränsvärdet men väntar man några dagar så kommer det tillväxa.
sqrulan
CITAT (aanderss @ 05-12-2007, 23:36) *
i sommars köpte jag ett bröd på en mack. brödet var pågens jag köpte de den 2 juli men bakdagen var den 3 juli


rotfl.gif Det kan man säja var "nybakat"???
Piccante
CITAT (aanderss @ 05-12-2007, 23:36) *
i sommars köpte jag ett bröd på en mack. brödet var pågens jag köpte de den 2 juli men bakdagen var den 3 juli

så du tror inte på tidsmaskiner du giggle.gif
sqrulan
Självklart så får man inte göra så,vidrigt och oärligt!!!
Men alla vet att datumstämpeln är väl tilltagen så att ingen ska få äta dålig mat. flirting.gif
Monica M zon 4
Jag tror inte att det bara är köttfärs det fuskas med. Och inte heller tror jag att Ica Maxi är de enda fifflarna. Denna kötthantering är både osmakligt och rent kriminellt. Undrar om det blir nån uppföljning? Janne uppmanade ju anställda inom handeln att höra av sig till honom. Hans e-postlåda kanske är helt översvämmad idag??

Tacka vet jag vår lilla lokala Ica-affär där de maler ny köttfärs undan för undan. Och de styckar och gör egen korv. Så det känns tryggt!
KURT
Men vad är det för kött som mals i de butiker som mal själva? Är det kött från butiken som håller på att gå ut?
Gossen Ruda
Jag handlar mest i en Hemköpsaffär och där är allt kött förpackat på resp slakteri med etikett därifrån så nån ommärkning kan nog inte förekomma. Som sagt tidigare så gäller det att använda näsan, fast funkar det för rökare? Det funkar inte när jag är förkyld iaf.
Ralf
Själv har jag besökt COOP forum i Täby. Det var en bra butik en gång i tiden men dekas utför snabbt med den nya chefen. Dom fuskar med både mat men framför allt med även med butikens brandsäkerhet! biggrin.gif
krellus
CITAT (Netha @ 05-12-2007, 22:56) *
Har spelat in progr och ser det imorron.
Vi köper aldrig annat än butiksmald färs i våra ICA-butiker.

Men visst är det väl för hemskt att det ska fifflas som det görs. thumbdown.gif sad.gif


Det var vidrigt att se men inte speciellt överraskande... tyvärr.
Det enda som är lite synd är att de "bara" ger sig på en kedja... De skulle ha tagit 2 butiker från ICA, 2 från Coop etc för att ge en rättvisare bild. Nu blir det ICA som får stå med hundhuvudet trots att andra kedjor säkert gör samma sak. Dessa kedjor lär ju kunna "vinna" på det här.

Men som sagt, ett mycket bra reportage...
Malvia

Märkligt var det när det filmades "i smyg".
Personalen i charken tappade två köttbitar på golvet och plockade upp dem i förpackningen.
Sen fick man inte se vad som hände sen med köttbitarna.

Frågor man kan ställa sig:

Vem var filmaren och vad gjorde h*n inne i charken?
Skulle personalen bete sig "äckligt" när man har nån utomstående tittar på vad man gör?
Var filmaren en (f.d.) anställd eftersom kan kunde vara inne där?


Bee
Det här med att använda näsan är nog bra men det fungerar inte i affären där förpackningen är tättslutande. Man har ju redan betalat för varan när näsan får sin chans.

Jag såg inte programmet tyvärr men det var inslag på Rapport om det och imorse var Janne Josefsson på lokalradion och berättade. Det är vidrigt! I och för sig har nog handlare gjort så här i många år men det förminskar inte brottet. För ett brott är det, klart och tydligt. Denna gången var fokus på ICA men andra handlare kan troligtvis inte kasta första stenen.

En annan sak som retar mig med det här är att våra handlare skall sticka ut och vara så moraliska officiellt. Ha en profil som skall locka kunder. Tex visades på tv häromdagen en Coop-butik som vägrar anställa personal som röker för det är omoraliskt och ohälsosamt att röka. Sån personal vill man inte ha. Men fuskmärka sina varor man säljer går bra!! Fy för sån dubbelmoral!
TEZZ
Jag inte låta bli att dra paralleller med den alltmer ökande "vinterkräksjukan" i samhället. Vad jag läst är det en bakterie som sprids i bl a mat. I år tycks vinterkräksjukan vara värre än någonsin. Jag tror dessutom att många yngre personer blint litar på att sista förbrukningsdag är allenarådande. Det är inte så lätt för en som inte är kunnig att lukta och titta in om ett paket köttfärs är ok eller ej.
Tack för att Josefsson får upp ögonen på oss. Kommunernas miljökontor tror jag inte gör så värst mycket.
Tezzla
CITAT (krellus @ 06-12-2007, 08:29) *
Det var vidrigt att se men inte speciellt överraskande... tyvärr.
Det enda som är lite synd är att de "bara" ger sig på en kedja... De skulle ha tagit 2 butiker från ICA, 2 från Coop etc för att ge en rättvisare bild. Nu blir det ICA som får stå med hundhuvudet trots att andra kedjor säkert gör samma sak. Dessa kedjor lär ju kunna "vinna" på det här.

Men som sagt, ett mycket bra reportage...


Sant. Inte alls överraskande. Sånt här har pågått länge (inom alla kedjor och butiker) och alla inom branschen vet om det.
herkules
CITAT (Rosmarin @ 06-12-2007, 10:10) *
Jag inte låta bli att dra paralleller med den alltmer ökande "vinterkräksjukan" i samhället. Vad jag läst är det en bakterie som sprids i bl a mat.
/../

handlare har i alla år packat om kött (dock ej köttfärs, det var en nyhet för mig) - det funkar inte att slänga då skulle de få slå igen inom 1 år.
det jag retar mig på är att det köttet säljs för fullt pris, ompackat kött är helt ok för mig om de sänkt kilopriset.
fast jag tror inte det låter sig göras enligt lag precis lika lite som att göra såsom de gör idag.
ajja, from nu och nån månad framåt (tills det hela har lagt sig) kan alla köpa garanterat nytt kött - segt och härligt rött.. biggrin.gif
Gossen Ruda
Dålig köttfärs är det nog inga problem att känna lukten av. rolleyes.gif

Men nog stämmer det att kunskapen om varors hållbarhet är dålig, ofta håller det längre men har varan förvarats felaktigt så kan den vara dålig innan utgångsdatum. Fast ev bakterieflora dödas vid tillagningen om den görs ordentligt. Faran är dock att varan blivit så dålig under tiden att den är otjänlig ändå.
Pjater
Låter ju hemskt, tur pappa e bonde och får kött därifrån tongue.gif
Piccante
CITAT (Malvia @ 06-12-2007, 08:51) *
Märkligt var det när det filmades "i smyg".
Personalen i charken tappade två köttbitar på golvet och plockade upp dem i förpackningen.
Sen fick man inte se vad som hände sen med köttbitarna.

Frågor man kan ställa sig:

Vem var filmaren och vad gjorde h*n inne i charken?
Skulle personalen bete sig "äckligt" när man har nån utomstående tittar på vad man gör?
Var filmaren en (f.d.) anställd eftersom kan kunde vara inne där?

Köttet som hamnade på golvet lyftes upp och lades tillbaka i tråget, sen fattade jag det som att det var samma tråg som sattes in i inplastningsmaskinen igen så det packades om sick.gif
Piccante
CITAT (krellus @ 06-12-2007, 08:29) *
Det var vidrigt att se men inte speciellt överraskande... tyvärr.
Det enda som är lite synd är att de "bara" ger sig på en kedja... De skulle ha tagit 2 butiker från ICA, 2 från Coop etc för att ge en rättvisare bild. Nu blir det ICA som får stå med hundhuvudet trots att andra kedjor säkert gör samma sak. Dessa kedjor lär ju kunna "vinna" på det här.

Men som sagt, ett mycket bra reportage...

Killen som berättade i programmet hade ju själv arbetat på ICA i Botkyrka och visste hur det gick till där. givetvis kan man granska andra kedjor oxå men eftersom tipset kom från ICA så är det naturligt att börja där.

På de COOP butiker jag har varit har de nästan uteslutande sålt färdigförpackat kött från deras stora centrala anläggning, då kommer det vakuumförpackat med andra etiketter på. Vet inte om alla butiker har egna maskiner för att vakuumförpacka, det går ju inte att bara slå om plastfolie som de gjorde på ICA. Vill tro att sådant kött skulle vara säkrare men och andra sidan så klantade de väl till sig och blandade två partier med kött och fick in Irländskt med salmonella i svensk köttfärs och skickade ut det över halva landet..... Så den stordriften har sina nackdelar med.
KURT
CITAT (Rosmarin @ 06-12-2007, 11:10) *
Jag inte låta bli att dra paralleller med den alltmer ökande "vinterkräksjukan" i samhället. Vad jag läst är det en bakterie som sprids i bl a mat. I år tycks vinterkräksjukan vara värre än någonsin. Jag tror dessutom att många yngre personer blint litar på att sista förbrukningsdag är allenarådande. Det är inte så lätt för en som inte är kunnig att lukta och titta in om ett paket köttfärs är ok eller ej.
Tack för att Josefsson får upp ögonen på oss. Kommunernas miljökontor tror jag inte gör så värst mycket.



Nej vinterkräksjukan orsakas av ett norovirus, och i princip skall man inte bli sjuk av virus via mat som tillagas, utan främst kall mat. När det gäller bakterier i köttfärs så kan ju de bilda toxiner om de växer där, och dessa kan göra oss sjuka även efter upphettning.

När det gäller kommunernas miljökontor så har de inte tidigare hunnit med alla kontroller, och om man dessutom halverar deras budget, så är det väl uppenbart vad det leder till.
Kathy
CITAT (Bee @ 06-12-2007, 09:42) *
...//.....Jag såg inte programmet tyvärr men det var inslag på Rapport om det och imorse var Janne Josefsson på lokalradion och berättade....//.....


Här kan man se programmet igen.
Tezzla
CITAT (KURT @ 06-12-2007, 12:19) *
När det gäller kommunernas miljökontor så har de inte tidigare hunnit med alla kontroller, och om man dessutom halverar deras budget, så är det väl uppenbart vad det leder till.


Detta är inget som har med politik att göra. Det spelar ingen roll vilken politisk färg som är vid makten.

Det som uppdagas nu är inget nytt. Det har pågått i massa herrans år och är mer eller mindre något som är kutymt i branschen. Tyvärr.

Det måste till en förändring inom själva branschen, fler statliga kontroller är inte lösningen.
Kathy
CITAT (Kathy @ 05-12-2007, 23:34) *
Nu såg jag inte programmet men fusket med att paketera om köttförpackningar och flytta fram datumet sysslade vår butikschef med redan i början av 80-talet.
Det händer nog lite varstanns kan jag gissa.
Säkrast är att handla i en butik som har hög omsättning på färskvarorna.


Har precis sett programmet och måste citera mig själv.
När jag skrev: "Säkrast är att handla i en butik som har hög omsättning på färskvarorna." Så tänkte jag på ICA MAXI i Nacka och Mats, som är butikschef. Den butiken går strålande och de har en otrolig omsättning på varor.
Trots detta så paketerar de om köttfärsen! Jag blir så förbannad! ranting.gif
Precis som det sades i programmet "snålheten bedrar visheten" och jag hoppas Mats får betala ett högt pris i kundanseende för snikhenheten att paketera om köttfärsen istället för att ta svinnet själv och därmed hålla den utlovade kvalitén gentemot kunden.
Nu fick vi även en förklaring till varför de anställda får skriva på ett papper om tystandsplikt, då de anställs.




Förra året handlade jag färdigkokt julskinka via den manuella disken på en Konsumbutik i Nacka. Någon dag senare blev jag magsjuk.
Jag anmälde detta till hälsoinspektionen i Nacka kommun och då visade det sig att butiken hade tagit en vacpackad julskinka från kyldisken (som datumet hade gått ut på), plockat av plasten och sen sålt den via den manuella disken. De fick en tillsägelse om att ändra sina livsmedelserutiner i samband med inspektionen.
Det var då jag slutade handla på Konsum och gick över till ICA MAXI.
Jojo, det blev det ju bättre av. thumbdown.gif

CITAT (Tezzla @ 06-12-2007, 12:31) *
Detta är inget som har med politik att göra. Det spelar ingen roll vilken politisk färg som är vid makten.

Det som uppdagas nu är inget nytt. Det har pågått i massa herrans år och är mer eller mindre något som är kutymt i branschen. Tyvärr.

Det måste till en förändring inom själva branschen för att det ska bli ändring, fler statliga kontroller är inte lösningen.


Det behövs oannonserade livsmedelsinspektioner som tar stickprov.

Ställ krav som kund, det är nog det enda som hjälper. Kunden har makten eftersom det är kundens pengar som handlaren vill åt.
TEZZ
Varför skulle inte fler oanmälda kontroller vara bra? Jag är övertygad om att fusket och snusket skulle minska om det finns risk för upptäckt och därpå följande straff.
Tezzla
CITAT (Kathy @ 06-12-2007, 12:42) *
Det behövs oannonserade livsmedelsinspektioner som tar stickprov.


Självklart behövs det det! Men dessa kontroller har alltid gjorts och ändå så fortsätter detta fusk. Det ÄR inget nytt. Som jag skrev innan, det är mer eller mindre kutymt i branschen att göra på detta vis. Så är det, tyvärr.



Kathy

Ser att butikschef Mats Nilsson har skrivit till kunderna på hemsidan: ICA MAXI Nacka.

ICA MAXI Botkyrka.

ICA MAXI Södertälje.

ICA MAXI Haninge.
Tezzla
CITAT (Rosmarin @ 06-12-2007, 12:50) *
Varför skulle inte fler oanmälda kontroller vara bra? Jag är övertygad om att fusket och snusket skulle minska om det finns risk för upptäckt och därpå följande straff.


Klart det är bra! Men det behövs mer.
Kathy
CITAT (Tezzla @ 06-12-2007, 12:54) *
Självklart behövs det det! Men dessa kontroller har alltid gjorts och ändå så fortsätter detta fusk. Det ÄR inget nytt. Som jag skrev innan, det är mer eller mindre kutymt i branschen att göra på detta vis. Så är det, tyvärr.



Ica har nu fattat ett beslut om att genomföra en tredjepartsrevision av ICA-butikernas egenkontrollprogram.
Länk.

Hoppas resultatet blir bättre än vad det är nu...


CITAT (Tezzla @ 06-12-2007, 12:55) *
Klart det är bra! Men det behövs mer.


Återigen, kunden har pengarna som handlaren vill åt.
Inga kunder=inga pengar=ingen vinst=slå igen butiken.
Tezzla
CITAT (Kathy @ 06-12-2007, 12:59) *
Återigen, kunden har pengarna som handlaren vill åt.
Inga kunder=inga pengar=ingen vinst=slå igen butiken.


Visst är det så. Vi kunder måste reagerea och agera. Men detta gäller inte bara ICA, detta sker överallt.
Åsa, mälardalen zon 2
Såg aldrig programmet men försöker bojkotta de där förpackningarna med lång hållbarhet. Fast det är ju inte så svårt då man får älgfärs + nötfärs (direkt från uppfödare) och liknande så jag behöver ofta inte köpa så många kilo kött i affären per år.

Jag skulle önska att det fanns fler små gårdsbutiker med eget slakteri som ex. hade hemkörning ifall man köper större mängder så man kunde köpa och lägga kött i frysen, då skulle man ju kunna få köttet direkt efter styckning och bara fylla på frysen några gånger om året. Är det någon gårdsbutik i närheten kan man ju t.o.m åka dit och kolla hur djuren har det, jag skulle t.o.m tänka mig att betala mera för att få denna typ av kött.
AnitaO
CITAT (Netha @ 05-12-2007, 22:56) *
Vi köper aldrig annat än butiksmald färs i våra ICA-butiker.


Men det är ju den som packas om ... unsure.gif flirting.gif
Tvärtom, jag köper bara den som är förpackad i den nya varianten av vacumpack som görs på slakteriet.
Den kan dom inte packa om och märka med nytt datum.
Trädet (ZonV)
Tur att jag/vi äter älgfärs, behöver inte köpa färs.
Antagligen kommer försäljning från disk där du kan se att de maler x kg till dig, lär bli populäre nu......
Allt för att öka vinstmarginalen som den inte räcker......och de pratar så stolt om kvalitet.
Piccante
CITAT (Tezzla @ 06-12-2007, 12:31) *
Detta är inget som har med politik att göra. Det spelar ingen roll vilken politisk färg som är vid makten.

Det som uppdagas nu är inget nytt. Det har pågått i massa herrans år och är mer eller mindre något som är kutymt i branschen. Tyvärr.

Det måste till en förändring inom själva branschen, fler statliga kontroller är inte lösningen.

Det är i högsta grad en politisk fråga skulle jag villa påstå. Det är kommunfullmäktige som fastställer kommunens budget och ger varje nämnd ett uppdrag och en rambudget för det. sedan kan varje nämnd välja att prioritera vilken verksamhet som ska bedrivas.
Livsmedelstillsynen är lagstadgad men många kommuner har så lite resurser att de bara tillför årlig tillsyn dvs minsta möjliga tillsyn som de måste utföra. Oannonserade besök och stickprovsundersökningar får kommunen bekosta själva och då är det en resursfråga.
Tezzla
CITAT (Markus_H @ 06-12-2007, 13:30) *
Det är i högsta grad en politisk fråga skulle jag villa påstå. Det är kommunfullmäktige som fastställer kommunens budget och ger varje nämnd ett uppdrag och en rambudget för det. sedan kan varje nämnd välja att prioritera vilken verksamhet som ska bedrivas.
Livsmedelstillsynen är lagstadgad men många kommuner har så lite resurser att de bara tillför årlig tillsyn dvs minsta möjliga tillsyn som de måste utföra. Oannonserade besök och stickprovsundersökningar får kommunen bekosta själva och då är det en resursfråga.


Markus, har du läst mina övriga inlägg?
Kathy
CITAT (Trädet (ZonV) @ 06-12-2007, 13:25) *
Tur att jag/vi äter älgfärs, behöver inte köpa färs.
Antagligen kommer försäljning från disk där du kan se att de maler x kg till dig, lär bli populäre nu......
Allt för att öka vinstmarginalen som den inte räcker......och de pratar så stolt om kvalitet.


Finns inga garantier för hur länge köttet har legat innan det mals.
Det kan mycket väl vara kött som varit butiksförpackat där datumet gått ut och sen bryter man förpackningen och lägger köttet i den manuella disken till köttfärs.


CITAT (Tezzla @ 06-12-2007, 13:05) *
Visst är det så. Vi kunder måste reagerea och agera. Men detta gäller inte bara ICA, detta sker överallt.


Förmodligen toppen på isberget.
Har vi tur så blir effekten att Konsum, Gross, Willys, Konsum, Hemköp och andra butiker ser till att följa livsmedelslagen, om de inte redan gör det.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-12-2007, 13:13) *
Såg aldrig programmet men försöker bojkotta de där förpackningarna med lång hållbarhet. Fast det är ju inte så svårt då man får älgfärs + nötfärs (direkt från uppfödare) och liknande så jag behöver ofta inte köpa så många kilo kött i affären per år.

Jag skulle önska att det fanns fler små gårdsbutiker med eget slakteri som ex. hade hemkörning ifall man köper större mängder så man kunde köpa och lägga kött i frysen, då skulle man ju kunna få köttet direkt efter styckning och bara fylla på frysen några gånger om året. Är det någon gårdsbutik i närheten kan man ju t.o.m åka dit och kolla hur djuren har det, jag skulle t.o.m tänka mig att betala mera för att få denna typ av kött.


Jag köper inte heller något med långtidsförpackning.

Och jag tror jag måste hitta en gårdsburik här i Gbg för att det blir svårare och svårare att köpa kött. Hos ICA köper jag aldrig kött när jag ser allt i ICA butiken här som datumet har gått ut.

Åsa jag kan bara säga, lyckliga du som får från uppfödaren.

Och min ena dotter i tyskland som har gård, berättar alltid för mig när dom slaktar. Ibland säger min Gubbe, nu sticker vi....

Elisabeth
Netha
CITAT (Netha @ 05-12-2007, 22:56) *
Vi köper aldrig annat än butiksmald färs i våra ICA-butiker.

Men visst är det väl för hemskt att det ska fifflas som det görs. thumbdown.gif sad.gif

CITAT (AnitaO @ 06-12-2007, 13:19) *
Men det är ju den som packas om ... unsure.gif flirting.gif
Tvärtom, jag köper bara den som är förpackad i den nya varianten av vacumpack som görs på slakteriet.
Den kan dom inte packa om och märka med nytt datum.

Nä se den packas inte alls om, eftersom det inte säljs färs annat än över disk. smile.gif
Lika köper jag kött och grillat över disk.
I den butiken lagar de också mat, ärtsoppa på torsdagar, pitepalt på måndagar.
samt lasagne och laxlåda.
Kathy
Ja på Ica MAXI lagar de också mat till matlådor....det är kanske dit det gamla köttet går? g.gif naughty.gif


edit: pga Nethas kommentar om citat. smile.gif
Netha
CITAT (Kathy @ 06-12-2007, 14:10) *
Yepps, det gör det på Ica MAXI också....det är kanske dit det gamla köttet går? g.gif naughty.gif

Varför tro att det snuskas i alla butiker? Inte alla ICA-handlare är miljonärer och har blivit fartblinda.
Det här är en liten butik med ett fåtal personal, tror de är 4 - 5 st och dem litar vi på till 200%. tummenupp.gif
Sailor Pluto
I början av sommaren slutade vi att handla kött i "vanliga" butiker, och började istället handla från en gårdsbutik eller vad man ska kalla det smile.gif . De tar visserligen in kött från flera olika uppfödare men alla uppfödarna finns i närheten. Inga långa transporter varken för slakt eller själva köttet och allting är så fräscht som det kan bli. Från början var det ett etiskt val, kvalitén kom på köpet smile.gif .
Piccante
CITAT (Tezzla @ 06-12-2007, 13:40) *
Markus, har du läst mina övriga inlägg?

Jo jag har läst dina inlägg. Säger egentligen inte emot dig ville bara förtydliga att man kan inte ta för givet att det görs kontroller ofta, och speciellt inte oanmälda. Tyvärr är verkligeheten sådan att många kommuner inte har råd med mer än den lagstadgade tillsynen, vilket är en minimumnivå av tillsyn. Tror det är minst ett besök / år för livsmedelsaffärer. I själva verket borde det kanske vara tillsyn en gång/ halvår och minst ett av besöken oanmält med provtagning på känsliga livsmedel. Skulle denna hantering upptäckas på bar gärning eller att köttfärs innehåller allt för höga bakterihalter så får butiken anmärkning och är hanteringen riktigt usel så blir det vitesföreläggande och man kan till och med med stöd av livsmedelslagen stänga affären.

Men tyvärr är livsmedelshygien sällan en prioriterad fråga i kommunerna.

i år har dock tillsynen av livsmedelsanläggningar varit ganska omfattande eftersom vi har implementerat en ny EU förordning om livsmedel i den svenska lagen. Alla anläggningar, affärer, restauranger etc har ombesiktigats för att uppfylla de nya hårade kraven. Fattar inte att man vågar hålla på med sån snuskig hantering när man vet att kontrollen har varit mer omfattande i år.
Kathy
CITAT (Netha @ 06-12-2007, 14:15) *
Varför tro att det snuskas i alla butiker? Inte alla ICA-handlare är miljonärer och har blivit fartblinda.
Det här är en liten butik med ett fåtal personal, tror de är 4 - 5 st och dem litar vi på till 200%. tummenupp.gif



Jag sa inget om din butik, jag pratade om Ica MAXI.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon